Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Morgenkvalme... har kastet opp flere ganger nå. Skal man likevel dra på jobb? Har lyst å være flink gravid.

Anonymkode: 4f160...4f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dra på jobb det går nok over

Anonymkode: 377ac...46f

AnonymBruker
Skrevet

Morgenkvalme er ikke smittsomt....

Anonymkode: 373b7...aba

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort et forsøk på å dra på jobb. 

Morgenkvalme smitter ikke og det går stort sett over. 

Anonymkode: b51de...d58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Morgenkvalme... har kastet opp flere ganger nå. Skal man likevel dra på jobb? Har lyst å være flink gravid.

Vet om mange som gjør det, men tenker det spiller en rolle hva du jobber med og hvordan du fungerer på slike dager☺️ 

Anonymkode: 3a2dd...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer mye an på hva du jobber med og om du kviknet til. Du skal selvfølgelig ikke spy din vei inn på jobben og rundt der, men å kaste opp litt på morgenen og så føle seg bedre er ikke helt uvanlig. 

Du må nesten bare kjenne etter, og heller gå hjem igjen om du prøver. 

God bedring! 

Anonymkode: 0ad22...808

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dra på jobb. Det er veldig vanlig å kaste opp litt om morgenen og også litt på jobb i perioder. Om jeg skulle vært hjemme hver gang jeg kastet opp om morgenen som gravid, hadde jeg vært hjemme i flere måneder. Det går jo ikke an om man ellers er frisk.

Anonymkode: fbf57...e70

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min andre graviditet kastet jeg opp hver morgen frem til uke 16. Min første graviditet endte opp med SA i uke 10, så jeg var nesten lettet å være kvalm og kaste opp, så på det som en bra tegn. Jeg våknet, kastet opp, ble bedre, og kunne være på jobb kl 9. Følte meg stortsett bra hele dagen så lenge jeg spiste gjevnlig.

I neste graviditet kastet jeg ikke opp, men hadde kvalmen som varte hele dagen og ble nesten ikke bedre, og sånn var det frem til uke 10. Så for min egen del, morgenkvalmen var mye enklere å håndtere av de to. Men du må selvsagt se selv, hvordan du føler deg.

Anonymkode: 4de2d...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i typ hjemmetjenesten hvor vi drar hjem alene til pasienter - hadde vært dumt å spy hjemme hos en pasient.

Prøver også å holde graviditeten skjult. Jobber bare med damer med barn fra før så livredd de skal skjønne tegninga. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis morgenkvalme er et problem kan du jo snakke med sjefen din om muligheten for å begynne litt senere ?

Anonymkode: 3a098...f88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i typ hjemmetjenesten hvor vi drar hjem alene til pasienter - hadde vært dumt å spy hjemme hos en pasient.

Prøver også å holde graviditeten skjult. Jobber bare med damer med barn fra før så livredd de skal skjønne tegninga. 

TS

Jeg jobber i hjemmetjenesten og var kvalm så og si hele dagen i perioder. Jeg klarte å holde meg mens jeg var inne hos folk for da tenkte jeg på noe helt annet, også brakk jeg meg når jeg kom til bilen igjen😅 synes det var et overkommelig sted å være kvalm fordi jeg hadde alenetid mellom pasientene og kunne spise/drikke litt og sånn☺️ Men ville gitt beskjed til sjefen så fort som mulig, slik at du kan få litt «slækk» om det er noe. 

Anonymkode: 3a2dd...60b

• Liker 1
Skrevet

Hvis det går bedre utover dagen greier du deg nok på jobb. 
Har aldri vært spes plaget med kvalme, men kjenner meg igjen i ønsket om å være flink gravid… sånn tenkte jeg også første gangen.  Vil bare si at slik tankegang er tull. Du risikerer å jobbe deg syk, eller gå inn i fødsel helt utslitt som jeg gjorde. Holdt ut for lenge i en slitsom jobb.

Skrevet

Hva i all verden er en «flink gravid»? Jeg vil ikke si de som presser seg på jobb uten hensyn til seg selv eller ungen er særlig flinke. 

Er det første morgenen du kaster opp, ville jeg gjerne holdt meg hjemme. Du kan jo få omgangssyke også som gravid. Har du vært kvalm i ukesvis vet du jo dette selv; går det over om en time - eller er du kvalm hele formiddagen? 

Melder du deg syk trenger du heller ikke si du er kvalm, bare si du er syk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
boblevann skrev (2 timer siden):

Hva i all verden er en «flink gravid»? Jeg vil ikke si de som presser seg på jobb uten hensyn til seg selv eller ungen er særlig flinke. 

Er det første morgenen du kaster opp, ville jeg gjerne holdt meg hjemme. Du kan jo få omgangssyke også som gravid. Har du vært kvalm i ukesvis vet du jo dette selv; går det over om en time - eller er du kvalm hele formiddagen? 

Melder du deg syk trenger du heller ikke si du er kvalm, bare si du er syk. 

Litt kjipt for kollegaer at folk er hjemme syke når de ikke er det da. Man kan fint jobbe selv om man er litt redusert. Blir det et problem så må man snakke med arbeidsgiver så de kan sette inn flere ressurser. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten avgjøre selv. Jeg husker ei venninne sa hun spøy på jobb. Hun jobbet i butikk og hadde en bøtte bak kassa som hun spøy flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Jeg skjønte ikke dette, for når jeg spøy kom det ut fra nesen og det kom så voldsomt at det ofte kom i håret, på klærne osv. Jeg måtte alltid dusje, skifte klær osv. Jeg kastet ikke opp så ofte, men gjerne i bilen på vei til jobb (måtte snu…) 

I neste graviditet derimot kaster jeg opp sånn pent og pyntelig - men mange ganger gjennom dagen. Var ikke så kvalm, men drakk jeg et glass vann kom det opp igjen, men ikke gjennom nesen, jeg hadde ikke behov for å hoppe i dusjen, om du skjønner. Null stress å «kaste opp» i en bøtte på kontoret da 😅

Anonymkode: 4fc90...7ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du drar på jobb!🙂 Går det ikke over utover dagen da? 

Jeg måtte stå opp tidligere for å rekke å kaste opp før jeg dro på jobb sist jeg var gravid😂 Resten av dagen måtte jeg unngå ekle lukter ellers var det påan igjen. Kjekt å være gravid 🤣

Anonymkode: 2a5c4...9cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det kommer an på. Jeg har hatt et svangerskap hvor jeg kastet opp daglig, og hadde perioder hvor jeg var veldig kvalm, men følte meg ok det meste av dagen. Da var det ikke noe problem å gå på jobb i utgangspunktet. Det hendte jeg kastet opp på jobb, men rakk alltid å komme meg inn på et toalett. Og noen ganger ble jeg så kvalm eller brakk meg så ofte at jeg ikke kunne utføre jobben min, og da dro jeg hjem. 

Men i mitt første svangerskap kastet jeg opp ofte og brått, beholdt ikke mat og drikke og var lammende kvalm store deler av døgnet i første trimester. Da hadde jeg ikke klart å utføre hverken min egen jobb med pasientkontakt eller en jobb på et lukket kontor, og jeg var sykemeldt. 

En kan ikke være hjemme fra jobb for å skjule at en er gravid. Jeg ble nødt til å fortelle det i uke 6, fordi jeg plutselig måtte løpe på ubeleilige tidspunkter. Men om en er i veldig dårlig form og ikke klarer å jobbe er saken en annen. 

Anonymkode: 21b45...9de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt kjipt for kollegaer at folk er hjemme syke når de ikke er det da. Man kan fint jobbe selv om man er litt redusert. Blir det et problem så må man snakke med arbeidsgiver så de kan sette inn flere ressurser. 

Man er ikke «litt redusert» hvis man stadig kaster opp og jobber i hjemmesykepleien. Sitter man på et kontor og kan løpe på do; ok, enig. Men er man inne og dusjer en syk eldre person i deres hjem, kan man ikke akkurat kaste opp i øst og vest. Nei graviditet er ingen sykdom, men man kan bli syk av å være gravid!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert kvalmestillende?

Jeg var kvalm hele dagen, ikke bare om morgenen. Og som lærer kan jeg ikke bare springe ut av klasserommet for å spy.

For meg ble løsningen postafen. Var fortsatt veldig kvalm, men spydde ikke. Så da ble det praktisk mulig å være på jobb til kvalmen gikk over :)

Anonymkode: b81fe...0b3

• Liker 1
Skrevet

I vår ble jeg bedt om å ta morgenvakten fordi alle andre var syke/i karantene. Ingen andre kunne, så var ikke noen snakk om å holde seg hjemme. Spydde hjemme i vasken da jeg pusset tenner, brakk meg i bilen på vei bort pga de hadde sprøytet jordene med grisedritt, og måtte løpe ut på do og spy 3 ganger ila de første timene på jobb da jeg sto i kassen og luktet folks svette og parfyme, pluss koronavasken med kloring av alt. Skulle bare sagt jeg har sjuk, og latt de ringe noen fra en annen butikk. Ingen sa takk eller noe uansett, og kunder trodde jeg var sur mens jeg egentlig prøvde å holde spyen nede, men ville ikke fortelle fremmede dette i uke 6 heller..

Bli hjemme hvis du er dårlig, 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...