Gå til innhold

Samboer vil ikke skifte adresse til vår felles bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
jentekvinne skrev (21 minutter siden):

Presser han? Han kjøpte seg frivillig inn i min leilighet for et år siden, skrev samboerkontrakt og bor sammen med meg. Jeg har ikke holdt han nede og tvunget han;) 

Når dere selger din leilighet må han betale skatt på gevinsten på sin del av leiligheten siden han ikke har bodd der.

Anonymkode: b34ea...9b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker mest på at det var dumt av deg å la han kjøpe seg inn i din leilighet. 

Anonymkode: 97a74...57e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du overreagerer. Det er jo ikke noe problem for deg dette? Han stoler jo tydeligvis 100 % på deg og har ikke noen som helst plan om å gå, ellers hadde han jo aldri overført halve prisen på leiligheten til deg uten å tinglyse det 😨 Skattemeldingen din bare fyller du vel ut slik som blir mest riktig, hva han skriver er hans problem. Hadde jeg vært han hadde jeg nok blitt litt lei maset, faktisk. Men det er meg.

Anonymkode: 61912...213

• Liker 2
Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns du overreagerer. Det er jo ikke noe problem for deg dette? Han stoler jo tydeligvis 100 % på deg og har ikke noen som helst plan om å gå, ellers hadde han jo aldri overført halve prisen på leiligheten til deg uten å tinglyse det 😨 Skattemeldingen din bare fyller du vel ut slik som blir mest riktig, hva han skriver er hans problem. Hadde jeg vært han hadde jeg nok blitt litt lei maset, faktisk. Men det er meg.

Da er vi forskjellig. 

AnonymBruker
Skrevet
jentekvinne skrev (10 minutter siden):

Han snakker det vekk, skyldte først på pandemien og hjemmekontor. I det siste er det blitt at han må ha innboforsikring der siden han har ting der. Jeg har spurt om det ikke normalt å ha felles adresse etter et års samboerskap? Han har jo ting her også, hva med den forsikringen? Han må bare beholde leiligheten, men jeg ønsker at vi skal få ro i forholdet etterhvert. Føle at begge to bor samme sted og ha samme adresse. Det er jo ikke bare det administrative, det er følelsene rundt dette også.  

Skylde på pandemien er bare rart.... alt han sier er bare rart.. 

Anonymkode: ce34d...d92

Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker mest på at det var dumt av deg å la han kjøpe seg inn i din leilighet. 

Anonymkode: 97a74...57e

Tanken har slått meg.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
jentekvinne skrev (1 time siden):

Han må bare beholde leiligheten, men jeg ønsker ikke at han skal ha bo delvis sammen mens jeg bor 100 prosent sammen. 

Det er ikke lov å ha folkeregistrert adresse et annet sted enn reelt bosted så det er ikke så gunstig skattemessig;) 

Vel, jeg har lest resten av tråden og det jeg lurer på, er hvorfor du solgte en del av din leilighet til han og skjønner heller ikke helt problemet fortsatt. Det er ikke lov, skriver du... hvem bryr seg? Han blir ikke tatt for dette uansett. Du trenger da heller ikke nevne at han bor hos deg i selvangivelsen.

Som en annen skrev, er nok følelser det går på, ikke så mye annet.

Dere får heller finne dere noe annet, selge eller leie ut leilighetene dere har og blir ordentlige samboere i nytt hus. 

Gjest jentekvinne
Skrevet

Skylde på pandemien er bare rart.... alt han sier er bare rart.. 

Jepp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skatteetaten kan kontrollere opplysningene i skattemeldingen og da må ts forklare skatteetaten om forholdet og håpe at skatteetaten tror henne.

Anonymkode: b34ea...9b7

Skrevet

Merkelig å bruke innboforsikring som argument. Det finnes haugevis av folk med hytter og fritidsboliger som har innboforsikring i et hus der de ikke er folkeregistrert.

Gjest jentekvinne
Skrevet
Dævendøtte skrev (5 minutter siden):

Vel, jeg har lest resten av tråden og det jeg lurer på, er hvorfor du solgte en del av din leilighet til han og skjønner heller ikke helt problemet fortsatt. Det er ikke lov, skriver du... hvem bryr seg? Han blir ikke tatt for dette uansett. Du trenger da heller ikke nevne at han bor hos deg i selvangivelsen.

Som en annen skrev, er nok følelser det går på, ikke så mye annet.

Dere får heller finne dere noe annet, selge eller leie ut leilighetene dere har og blir ordentlige samboere i nytt hus. 

Jeg må oppgi hvorfor jeg fikk overført et par mill fra han i fjor, det er skattetaten ganske interessert i.

Gjest jentekvinne
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (2 minutter siden):

Merkelig å bruke innboforsikring som argument. Det finnes haugevis av folk med hytter og fritidsboliger som har innboforsikring i et hus der de ikke er folkeregistrert.

Ja, helt riktig. Det er bare så tynt at jeg begynner å lure på om han klamrer seg fast til halmstrå av unnskyldninger.

AnonymBruker
Skrevet
jentekvinne skrev (Akkurat nå):

Ja, helt riktig. Det er bare så tynt at jeg begynner å lure på om han klamrer seg fast til halmstrå av unnskyldninger.

Hvis du skal spørre ham igjen, så ikke nevn noe om skattegreiene, kan hende han ikke vet det, og om du sier noe først, kan det være hans neste unnskyldning. 

Gjest jentekvinne
Skrevet

Hvis du skal spørre ham igjen, så ikke nevn noe om skattegreiene, kan hende han ikke vet det, og om du sier noe først, kan det være hans neste unnskyldning. 

Han vet alt om dette med skatt. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
jentekvinne skrev (27 minutter siden):

Jeg må oppgi hvorfor jeg fikk overført et par mill fra han i fjor, det er skattetaten ganske interessert i.

Han kan jo ha en eierandel selv om han ikke bor der. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva  var egentlig bakgrunnen for at du lot ham kjøpe seg inn i din leilighet? Dere har i utgangspunktet hver deres leilighet, og dere ser etter noe felles sammen. Dere kunne jo latt det være status quo frem til dere fant noe nytt til dere begge.

Når han eier halvparten av din leilighet skal han også ha verdistigningen ved et evt. salg. 

Jeg forstår i prinsippet godt at han beholder leiligheten når han har økonomi til det. Det er jo deilig å ha sitt eget sted med egne ting å trekke seg tilbake til, f.eks. når man har hjemmekontor.

Er dere ordentlig i markedet etter en ny bolig, eller er du eller han litt på vent?

Anonymkode: b2a1f...c8a

• Liker 3
Skrevet (endret)
jentekvinne skrev (44 minutter siden):

Ja, men da gjør du det.

Så får han ordne opp.

Det du lurer på er vel egentlig mest om han beholder leiligheten fordi han 

A) er usikker på forholdet og ikke vil selge i tilfelle det går skeis

B) beholder den fordi han har et forhold til, eller ønsker å ha forhold til annen/andre. 

Hva med å foreslå å være særboere om det er viktig for ham med egen bolig? 

Jeg kunne godt funnet på å beholde egen bolig, og kunne blitt irritert av en kjæreste som krevde salg sålenge det økonomiske var uproblematisk. 

Endret av Fløff
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det at han har kjøpt seg inn, må du oppføre. Men du får uansett ikke oppført at han bor der i din skattemelding. 

Jeg skjønner virkelig ikke greia di, og det kommer til å bli slutt hvis du holder på på denne måten. 

Anonymkode: 10c2d...318

• Liker 3
Gjest jentekvinne
Skrevet
Fløff skrev (37 minutter siden):

Ja, men da gjør du det.

Så får han ordne opp.

Det du lurer på er vel egentlig mest om han beholder leiligheten fordi han 

A) er usikker på forholdet og ikke vil selge i tilfelle det går skeis

B) beholder den fordi han har et forhold til, eller ønsker å ha forhold til annen/andre. 

Hva med å foreslå å være særboere om det er viktig for ham med egen bolig? 

Jeg kunne godt funnet på å beholde egen bolig, og kunne blitt irritert av en kjæreste som krevde salg sålenge det økonomiske var uproblematisk. 

Jeg har ikke bedt han selge den ;) Jeg ønsker ikke å være særboere heller. 

Gjest jentekvinne
Skrevet
Dævendøtte skrev (1 time siden):

Han kan jo ha en eierandel selv om han ikke bor der. 

Men han bor jo der sammen med meg? Vi var enig om å bli samboere og alt det innebærer. Det var aldri enighet om å kjøpe en andel i min leilighet og bo hver for oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...