Gå til innhold

Samboer vil ikke skifte adresse til vår felles bolig

Anbefalte innlegg

Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har han kjøpt seg formelt inn og er offentlig registrert eller står det kun i samboeravtale?

Anonymkode: f2b6f...f91

Han har kjøpt seg inn med penger. Leiligheten står fortsatt 100% på meg for å unngå at han skulle betale dokumentavgift. Det står i avtalen at hans andel er 50%. Men jeg får et forklaringsproblem for Skatteetaten når det kommer inn et par millioner på konto uten å oppføre samboerskap. Så jeg skal gjøre alt etter boken og loven. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jentekvinne skrev (41 minutter siden):

Han må bare beholde leiligheten, men jeg ønsker ikke at han skal ha bo delvis sammen mens jeg bor 100 prosent sammen. 

Det er ikke lov å ha folkeregistrert adresse et annet sted enn reelt bosted så det er ikke så gunstig skattemessig;) 

Jo, det lønner seg for han skattemessig, hvis han på papiret har hatt bosted i sin gamle leilighet hele tiden, og så skal selge den. Iflg reglene må man ha bodd i boligen minst 12 av de siste 24 månedene for at man IKKE skal måtte skatte av gevinsten ved salget. 

Melder han flytting til deg, men beholder boligen sin og f.eks leier den ut ett år eller to, må han skatte av gevinsten om han så selger om et par år, f.eks når dere skal kjøpe noe sammen e.l. Man må altså skatte av gevinsten ved boligsalg om man ikke har bodd i boligen i ett år i løpet av de siste to åra før salget.

• Liker 1
Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva den leiligheten han skal selge er verdt, eller hvor  stor den skattbare verdiøkningen er-  men jeg tror at hvis du presser fram at han kanskje må betale en halv million i skatt, som han kunne ha unngått ved å gjøre det slik det skisseres, ja da tror jeg han kan bli ganske så misfornøyd. 

Anonymkode: b7561...feb

Jeg presser ikke han til å selge. Han styrer selvfølgelig det selv. Det er adressen og samboerskapet jeg bryr meg om. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det dukker opp masse innlegg her som at han sparer skatt om de gjør det sånn og sånn blabla, for det første er der svindel, MEN.. Og her er stort men, det er IKKE grunner som samboeren hennes har kommet med. De planlegger ikke å kjøpe seg noe sammem enda, det er løse tanker OM noe byr seg osv, det haster ikke og de trives, ser dere det? Med andre ord det kan ta årevis før noe endrer seg, og han har egentlig ikke kommet med noen grunner, bare erklærer at de ikke kommer noe vei med diskusjonen og stenger ned. 

For meg skurrer det noe jævlig, han kan vel eie så mange boliger han vil, men å ikke ville ha samme adresse, det skurrer noe jævlig. Ikke er det noen fordeler for deres økonomiske og juridiske i forholdet, og ulovlig er det og. 

Anonymkode: ce34d...d92

• Liker 2
Gjest jentekvinne
Skrevet (endret)
Million skrev (6 minutter siden):

Jo, det lønner seg for han skattemessig, hvis han på papiret har hatt bosted i sin gamle leilighet hele tiden, og så skal selge den. Iflg reglene må man ha bodd i boligen minst 12 av de siste 24 månedene for at man IKKE skal måtte skatte av gevinsten ved salget. 

Melder han flytting til deg, men beholder boligen sin og f.eks leier den ut ett år eller to, må han skatte av gevinsten om han så selger om et par år, f.eks når dere skal kjøpe noe sammen e.l. Man må altså skatte av gevinsten ved boligsalg om man ikke har bodd i boligen i ett år i løpet av de siste to åra før salget.

Problemet er at han har kjøpt seg inn i min bolig og det er jeg nødt å oppføre på selvangivelsen. Dessuten bor han i vår leilighet. Han må skatte for gevinsten hvis ikke han reelt har bodd i sin egen leilighet et år. Det er skatteunndragelse hvis han fortsatt har folkeregistrert adresse i leiligheten for å unndra skatt ved gevinst på salg.

Endret av jentekvinne
Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det dukker opp masse innlegg her som at han sparer skatt om de gjør det sånn og sånn blabla, for det første er der svindel, MEN.. Og her er stort men, det er IKKE grunner som samboeren hennes har kommet med. De planlegger ikke å kjøpe seg noe sammem enda, det er løse tanker OM noe byr seg osv, det haster ikke og de trives, ser dere det? Med andre ord det kan ta årevis før noe endrer seg, og han har egentlig ikke kommet med noen grunner, bare erklærer at de ikke kommer noe vei med diskusjonen og stenger ned. 

For meg skurrer det noe jævlig, han kan vel eie så mange boliger han vil, men å ikke ville ha samme adresse, det skurrer noe jævlig. Ikke er det noen fordeler for deres økonomiske og juridiske i forholdet, og ulovlig er det og. 

Ja, akkurat. Jeg tror ikke han er klar for å ta steget fullt inn i et samboerskap og holder på adresse og alt. Blir mindre styr hvis han vil trekke seg ut. 

Skrevet
jentekvinne skrev (2 minutter siden):

Problemet er at han har kjøpt seg inn i min bolig og det er jeg nødt å oppføre på selvangivelsen. Dessuten bor han i vår leilighet. Han må skatte for gevinsten hvis ikke han reelt har bodd i sin egen leilighet et år. Det er skatteunndragelse. 

Ja, det er skatteunndragelse og ulovlig, men jeg regner med at det er det han forsøker seg på. Det er jo ikke så mange andre grunner til å sitte på en leilighet man ikke bor i lenger i praksis og heller ikke leier ut. Han vil åpenbart at det skal se ut på papiret som om han bor der ennå og har bodd der hele tiden.

Gjest Blondie65
Skrevet

Så du TS står på hender for at han skal spare dokumentavgift mens det at han ønsker å spare fordels beskatning er galt? Snodig.

Ellers er jeg enig med deg: hvorfor kjøpe seg inn hos deg og ikke melde flytting? Skal han ha en hurtig retrettmulighet dersom det ikke fungerer?

AnonymBruker
Skrevet
jentekvinne skrev (1 minutt siden):

Ja, akkurat. Jeg tror ikke han er klar for å ta steget fullt inn i et samboerskap og holder på adresse og alt. Blir mindre styr hvis han vil trekke seg ut. 

Ja, jeg ville ikke hengt meg så mye opp i de som fyller ut hullene her ved å dra inn skattefordeler og sånn der, for det er ikke DET mannen din har i tankene tydeligvis. 

Jeg tar det som et ekstremt rødt flagg at han bare stenger ned ved å erklære at dere ikke kommer noen vei. Fra hva? Hvorfor er spørsmålet "jeg lurer på hvorfor du ikke har byttet adresse når du har kjøpt deg inn i min leilighet og valgt å inngå samliv med meg?" Så vanskelig å svare på at det BLIR en diskusjon? Hva er det å diskutere?

Om det er skattemessige årsaker som folk her sier, hvorfor har han ikke sagt det til deg?

Gjest jentekvinne
Skrevet
Million skrev (10 minutter siden):

Men det er vel det samme om vi bor der vi bor eller kjøper nytt? Vi har samme andel i nåværende leilighet. 

Se på skattetaten sine sider. Man skal ha adresse der man bor. Jukser man med det er det skatteunndragelse hvis man gjør det for økonomisk vinning. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Ja, det er skatteunndragelse og ulovlig, men jeg regner med at det er det han forsøker seg på. Det er jo ikke så mange andre grunner til å sitte på en leilighet man ikke bor i lenger i praksis og heller ikke leier ut. Han vil åpenbart at det skal se ut på papiret som om han bor der ennå og har bodd der hele tiden.

Meeeen... er det pga skatten, eller er det pga andre ting, som at han sliter med å binde seg eller gå all in i forholdet, det har ts krav på å få vite.. de har jo allerede gjort noe for å spare dokumentavgift så han skjønner at ts ikke er fremmed for litt snusk, så OM det er pga skatt, burde han kunne sagt det rett ut. Kanskje han ikke har tenkt på den unnskyldningen enda..

Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg ville ikke hengt meg så mye opp i de som fyller ut hullene her ved å dra inn skattefordeler og sånn der, for det er ikke DET mannen din har i tankene tydeligvis. 

Jeg tar det som et ekstremt rødt flagg at han bare stenger ned ved å erklære at dere ikke kommer noen vei. Fra hva? Hvorfor er spørsmålet "jeg lurer på hvorfor du ikke har byttet adresse når du har kjøpt deg inn i min leilighet og valgt å inngå samliv med meg?" Så vanskelig å svare på at det BLIR en diskusjon? Hva er det å diskutere?

Om det er skattemessige årsaker som folk her sier, hvorfor har han ikke sagt det til deg?

Ja, hvorfor skal det være en diskusjon? Og hvorfor sier han ikke hvorfor han gjør det sånn? Når man velger å kjøpe og flytte inn hos noen har man også valgt å ta med den andre parten på laget. Man kan ikke ta alle avgjørelser alene lenger, ikke de som påvirker forholdet.

AnonymBruker
Skrevet
jentekvinne skrev (12 minutter siden):

Jeg presser ikke han til å selge. Han styrer selvfølgelig det selv. Det er adressen og samboerskapet jeg bryr meg om. 

Nei, men du presser ham til adresseendring, og påfølgende skatt på den og dokumentavgift på din. 

• Liker 2
Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meeeen... er det pga skatten, eller er det pga andre ting, som at han sliter med å binde seg eller gå all in i forholdet, det har ts krav på å få vite.. de har jo allerede gjort noe for å spare dokumentavgift så han skjønner at ts ikke er fremmed for litt snusk, så OM det er pga skatt, burde han kunne sagt det rett ut. Kanskje han ikke har tenkt på den unnskyldningen enda..

Det er ikke ulovlig det vi gjorde for å unngå dokumentavgift. Desto viktigere var det å skrive samboerkontrakt, der står det at han eier 50%. 

Skrevet
jentekvinne skrev (2 minutter siden):

Men det er vel det samme om vi bor der vi bor eller kjøper nytt? Vi har samme andel i nåværende leilighet. 

Se på skattetaten sine sider. Man skal ha adresse der man bor. Jukser man med det er det skatteunndragelse hvis man gjør det for økonomisk vinning. 

Det er dessverre ikke mulig for meg eller andre i tråden å slå fast med sikkerhet hvorfor kjæresten din handler som han gjør på det merkelige viset. Hvorfor han ikke vil endre adresse er snodig, og det eneste jeg kan komme på er altså økonomiske grunner; at han vil ha skattefri gevinst om han bestemmer seg for å selge en dag og offisielt bo på din adresse.

Ser noen andre er inne på at han kanskje vil gjøre det enklere "for returen" hvis han ikke vil bo sammen med deg lenger, og så vil flytte tilbake til seg selv. Men en andresseendring er jo minimalt med arbeid, gjort på noen minutter å endre på nett, så jeg tviler på at det er det som er årsaken. Det er ikke nok arbeid og bryderi, skulle jeg tro. 

Har han allerede betalt deg for å flytte inn hos deg, altså kjøpe seg inn, men uten å kjøpe seg inn med tinglyste papirer osv?

Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men du presser ham til adresseendring, og påfølgende skatt på den og dokumentavgift på din. 

Presser han? Han kjøpte seg frivillig inn i min leilighet for et år siden, skrev samboerkontrakt og bor sammen med meg. Jeg har ikke holdt han nede og tvunget han;) 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Det er dessverre ikke mulig for meg eller andre i tråden å slå fast med sikkerhet hvorfor kjæresten din handler som han gjør på det merkelige viset. Hvorfor han ikke vil endre adresse er snodig, og det eneste jeg kan komme på er altså økonomiske grunner; at han vil ha skattefri gevinst om han bestemmer seg for å selge en dag og offisielt bo på din adresse.

Ser noen andre er inne på at han kanskje vil gjøre det enklere "for returen" hvis han ikke vil bo sammen med deg lenger, og så vil flytte tilbake til seg selv. Men en andresseendring er jo minimalt med arbeid, gjort på noen minutter å endre på nett, så jeg tviler på at det er det som er årsaken. Det er ikke nok arbeid og bryderi, skulle jeg tro. 

Har han allerede betalt deg for å flytte inn hos deg, altså kjøpe seg inn, men uten å kjøpe seg inn med tinglyste papirer osv?

Eller så er det så enkelt at han ikke ønsker at noen skal vite dette.. for det er utrolig mye mer bryderi å investere masse penger på kjøp og salg.. vel?

AnonymBruker
Skrevet
jentekvinne skrev (4 minutter siden):

Det er ikke ulovlig det vi gjorde for å unngå dokumentavgift. Desto viktigere var det å skrive samboerkontrakt, der står det at han eier 50%. 

Å beklager, da tar jeg det tilbake. Men ja, det burde ikke bli en diskusjon. Men hvordan har du gått frem før? Bare spørt hvorfor han ikke endrer adresse? Hva svarer han?

Gjest jentekvinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å beklager, da tar jeg det tilbake. Men ja, det burde ikke bli en diskusjon. Men hvordan har du gått frem før? Bare spørt hvorfor han ikke endrer adresse? Hva svarer han?

Han snakker det vekk, skyldte først på pandemien og hjemmekontor. I det siste er det blitt at han må ha innboforsikring der siden han har ting der. Jeg har spurt om det ikke normalt å ha felles adresse etter et års samboerskap? Han har jo ting her også, hva med den forsikringen? Han må bare beholde leiligheten, men jeg ønsker at vi skal få ro i forholdet etterhvert. Føle at begge to bor samme sted og ha samme adresse. Det er jo ikke bare det administrative, det er følelsene rundt dette også.  

Gjest jentekvinne
Skrevet
Million skrev (18 minutter siden):

Han har kjøpt seg inn hos meg og for å unngå at han skulle betale dokumentavgift valgte vi å ikke tinglyse det. 

Jeg tenker også at adresseendring er kjapt gjort. Det verste er å bli utelatt fra avgjørelsene han tar uten å diskutere med meg. Det er jo et bevisst valg å ikke melde flytting. Jeg har spurt om det tidligere og han spør hvorfor det er så viktig for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...