Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #1 Skrevet 4. mars 2022 Min samboer og meg har vært sammen i nesten to år. Vi er i 40-årene, ingen barn. Vi eide hver vår leilighet og siden vi nærmest bodde sammen i min leilighet, endte det opp med at han kjøpte seg inn 50 %. Det var i januar i fjor. Han har veldig god økonomi og kunne kjøpe seg inn hos meg uten å ta opp lån eller selge hans egen leilighet. Jeg har lån på min andel. Han har ikke leid ut leiligheten sin heller for han har brukt det som hjemmekontor under pandemien. Vi har planer om å kjøpe oss noe større etterhvert, men vi trives godt der vi bor nå så det er ingen hast med å finne nytt sted. Vi følger med på Finn, men det er jo vanskelig å vite når det dukker opp noe. Han tenker å selge eller leie ut hvis vi kjøper noe større. Så til problemet… Han har fortsatt adresse i sin gamle leilighet, både folkeregistrert og postadresse. I tillegg har han ting der slik at han ofte må i leiligheten og hente ting (som f.eks koffert når han skal på jobbreise). Jeg føler ikke at vi er skikkelige samboere uten felles adresse og når han har essensielle ting liggende der fortsatt. Han blir sur når jeg tar det opp og sier at vi kommer ikke noe vei med diskusjonen. Han skylder også på at innboforsikringen ikke gjelder hvis han melder flytting. Vi har det fint på mange måter, men jeg føler at dette begynner å gnage for alvor. Jeg blir engstelig for hva som egentlig er grunnen til at han ikke vil melde flytting. Jeg er forelsket, men tør ikke slippe meg helt løs og ha tillit når det er slik. Noen som har tilsvarende erfaringer og har lyst å komme med råd? PS: Vi har samboerkontrakt.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #2 Skrevet 4. mars 2022 Det er jo smart hvis den skal selges når dere kjøper noe større. Da har han bodd der og slipper å skatte 22%. Anonymkode: c72d2...801 45 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mars 2022 #3 Skrevet 4. mars 2022 Ser ikke problemet. La han beholde den gamle, det er sånn han vil ha det. Dere blir ikke noe mer samboere eller kjærester om han har kofferten sin i deres felles leilighet. Er også lurt skattemessig, skjønner han veldig godt jeg.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #4 Skrevet 4. mars 2022 Det er ulovlig, og dessuten dumt. F.eks må man som oftest ha vært registrert to år på samme adresse for ulike fordeler (begunstigelse i livsforsikringer dere trolig har på jobb, muligens hjelp til assistert befruktning etc). Anonymkode: d5f46...0a3 2
Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #5 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo smart hvis den skal selges når dere kjøper noe større. Da har han bodd der og slipper å skatte 22%. Anonymkode: c72d2...801 Han får et problem når jeg skal oppføre han som samboer på min selvangivelse. Det beløpet som han betalte seg inn med må forklares og da oppfører jeg at han kjøpte seg inn hos meg. Dessuten er det skattefusk å ha folkeregistrert adresse et annet sted enn reelt bosted hvis man gjør det for skattegevinst.
Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #6 Skrevet 4. mars 2022 Dævendøtte skrev (5 minutter siden): Ser ikke problemet. La han beholde den gamle, det er sånn han vil ha det. Dere blir ikke noe mer samboere eller kjærester om han har kofferten sin i deres felles leilighet. Er også lurt skattemessig, skjønner han veldig godt jeg. Han må bare beholde leiligheten, men jeg ønsker ikke at han skal ha bo delvis sammen mens jeg bor 100 prosent sammen. Det er ikke lov å ha folkeregistrert adresse et annet sted enn reelt bosted så det er ikke så gunstig skattemessig;)
Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #7 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ulovlig, og dessuten dumt. F.eks må man som oftest ha vært registrert to år på samme adresse for ulike fordeler (begunstigelse i livsforsikringer dere trolig har på jobb, muligens hjelp til assistert befruktning etc). Anonymkode: d5f46...0a3 Takk, akkurat det jeg tenker
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #8 Skrevet 4. mars 2022 Kanskje han ikke vil stå oppført med adresse og telefonnummeret sitt sammen med noen andre......liker han å fremstå som single? Hvis han skal selge i løpet av året skjønner jeg ham godt skattemessig. Ikke noen grunn til at han skal få problemer med å ha kjøpt hos deg, det er lov å kjøpe ti leiligheter om han vil. Hvorfor du absolutt skal føre ham opp som samboer ser jeg ikke helt? Anonymkode: b7561...feb 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ulovlig, og dessuten dumt. F.eks må man som oftest ha vært registrert to år på samme adresse for ulike fordeler (begunstigelse i livsforsikringer dere trolig har på jobb, muligens hjelp til assistert befruktning etc). Anonymkode: d5f46...0a3 Hvorfor er det ulovlig å ha folkeregistrert adresse i sin egen leilighet? Hvor mye tid han tilbringer der, er vel hans problem? På kanten av loven kommer han vel ikke før han eventuelt selger? Anonymkode: 83493...2dd 9 2
Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #10 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje han ikke vil stå oppført med adresse og telefonnummeret sitt sammen med noen andre......liker han å fremstå som single? Hvis han skal selge i løpet av året skjønner jeg ham godt skattemessig. Ikke noen grunn til at han skal få problemer med å ha kjøpt hos deg, det er lov å kjøpe ti leiligheter om han vil. Hvorfor du absolutt skal føre ham opp som samboer ser jeg ikke helt? Anonymkode: b7561...feb Skjønner at du skriver dette for å provosere. Nå er det en felles enighet om at vi er samboere, det har han også sagt at vi er. Og når man blir samboere må man ta felles avgjørelser. Skatteunndragelse er ikke lovlig. Han har ikke adressen oppført noe sted som f.eks Gulesider.
Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det ulovlig å ha folkeregistrert adresse i sin egen leilighet? Hvor mye tid han tilbringer der, er vel hans problem? På kanten av loven kommer han vel ikke før han eventuelt selger? Anonymkode: 83493...2dd Det er ikke ulovlig å ha folkeregistrert adresse der. Problemet kommer når han i praksis bor på en annen adresse og beholder folkeregistrert adresse for å unngå skatt.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #12 Skrevet 4. mars 2022 Dette er en sånn problemstilling som til stadighet dukker opp i amerikanske dramaserier og sitcoms, hvor mannen har beholdt leiligheten sin, som oftest bare for å ha en man cave hvor han kan se på fotball og drikke øl. Imens kvinnen blir sur og tar det personlig at han ikke selger den, hun ser det som det er et tegn på at han ikke er helt investert i forholdet eller vil ha en rømningsvei. Jeg skjønner best mannen her, jeg ville selv beholdt min leilighet om jeg hadde hatt økonomi til det! Kanskje nettopp av de grunnene som skremmer deg da TS, at det hadde vært fint å fremdeles ha noe som bare var mitt og et sted å trekke meg tilbake til og bare være alene. Jeg har faktisk snakket med min kjæreste som blir samboer en dag om det, at jeg kan trenge det i en overgangsfase, fordi jeg er så vant med å bo for meg selv og ha noe for meg selv at det tar tid å gi slipp. Vet ikke om det er noe sånt han tenker rundt det, du sier han skylder på innboforsikringen, men vet du egentlig hva som ligger bak? Og hva med deg TS? Om det hadde vært omvendt, du hadde kjøpt deg inn i hans leilighet, hadde du lett gitt slipp på din? Du føler du bor 100% sammen og han bare delvis, men det er jo på en måte lettere og et mindre steg for deg å flytte sammen her, for du har jo ikke flyttet. Man kan jo bli litt knyttet til materielle ting som leilgheter også, det er jo en del av en eller symbol på en æra. Jeg vet ikke jeg altså, men føler dere bare har hatt en overfladisk samtale om dette og burde ha en ordentlig samtale om det. Anonymkode: 5b61d...409 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #13 Skrevet 4. mars 2022 Nå vet ikke jeg hva den leiligheten han skal selge er verdt, eller hvor stor den skattbare verdiøkningen er- men jeg tror at hvis du presser fram at han kanskje må betale en halv million i skatt, som han kunne ha unngått ved å gjøre det slik det skisseres, ja da tror jeg han kan bli ganske så misfornøyd. Anonymkode: b7561...feb 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #14 Skrevet 4. mars 2022 Skjønner ikke hvorfor han kjøpte seg inn i din leilighet hvis han skulle beholde sin egen. Er ikke det en dårlig deal for deg økonomisk? Håper du nå er smart og setter av det du sparer på å ha halvt lån, og ikke bare lar det gå i det store sluket av forbruksutgifter. Selv om dere ser for dere et livslangt forhold nå, så varer dessverre ikke de fleste forhold livet ut. Så du må sørge for å sikre deg selv best mulig økonomisk. Sett pengene i globale index fond feks. Anonymkode: dcb5f...ecb 3
Lovis Fenja Skrevet 4. mars 2022 #15 Skrevet 4. mars 2022 Det høres ut som det er mest emosjonelt for deg og ikke pga div regler. Jeg kan ikke noe om jussen, men jeg klarer ikke helt å skjønne at dette skal være noe problem ellers. Kjempeluksus for dere begge at han har et sted til hjemmekontor som ikke er hjemme. Og han vil jo være sammen med deg, siden han har kjøpt seg inn og dere planlegger noe større. Hvis han bare var halvinvesteret i forholdet hadde jeg skjønt deg, men det er han jo hel tydelig ikke. Ikke lag et stort problem ut av noe som faktisk er en bagatell. 5
Gjest Skrevet 4. mars 2022 #16 Skrevet 4. mars 2022 Han skal iflg folkeregisterloven paragraf 5-1 være folkeregistrert der han har sin overveiende døgnhvile. Hvis han faktisk bor sammen med deg og ikke i sin egen leilighet skal han være registrert på din adresse. Kan du blir rot hvis en av dere faller fra mtp arv samboere med felles barn? Når dere ikke er registert som samboere? Du kan tipse folkeregisteret om at han er registert på feil adresse. https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/tips-om-avvik-i-folkeregisteret/
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #17 Skrevet 4. mars 2022 jentekvinne skrev (40 minutter siden): Han får et problem når jeg skal oppføre han som samboer på min selvangivelse. Det beløpet som han betalte seg inn med må forklares og da oppfører jeg at han kjøpte seg inn hos meg. Dessuten er det skattefusk å ha folkeregistrert adresse et annet sted enn reelt bosted hvis man gjør det for skattegevinst. Har han kjøpt seg formelt inn og er offentlig registrert eller står det kun i samboeravtale? Anonymkode: f2b6f...f91
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #18 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har han kjøpt seg formelt inn og er offentlig registrert eller står det kun i samboeravtale? Anonymkode: f2b6f...f91 Hvis dere snart skal kjøpe sammen må jo han dekke halvparten av salgskostnader om han formelt har kjøpt seg inn, det blir jo dyrt for to boliger som han sitter på. Anonymkode: f2b6f...f91
Gjest jentekvinne Skrevet 4. mars 2022 #19 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er en sånn problemstilling som til stadighet dukker opp i amerikanske dramaserier og sitcoms, hvor mannen har beholdt leiligheten sin, som oftest bare for å ha en man cave hvor han kan se på fotball og drikke øl. Imens kvinnen blir sur og tar det personlig at han ikke selger den, hun ser det som det er et tegn på at han ikke er helt investert i forholdet eller vil ha en rømningsvei. Jeg skjønner best mannen her, jeg ville selv beholdt min leilighet om jeg hadde hatt økonomi til det! Kanskje nettopp av de grunnene som skremmer deg da TS, at det hadde vært fint å fremdeles ha noe som bare var mitt og et sted å trekke meg tilbake til og bare være alene. Jeg har faktisk snakket med min kjæreste som blir samboer en dag om det, at jeg kan trenge det i en overgangsfase, fordi jeg er så vant med å bo for meg selv og ha noe for meg selv at det tar tid å gi slipp. Vet ikke om det er noe sånt han tenker rundt det, du sier han skylder på innboforsikringen, men vet du egentlig hva som ligger bak? Og hva med deg TS? Om det hadde vært omvendt, du hadde kjøpt deg inn i hans leilighet, hadde du lett gitt slipp på din? Du føler du bor 100% sammen og han bare delvis, men det er jo på en måte lettere og et mindre steg for deg å flytte sammen her, for du har jo ikke flyttet. Man kan jo bli litt knyttet til materielle ting som leilgheter også, det er jo en del av en eller symbol på en æra. Jeg vet ikke jeg altså, men føler dere bare har hatt en overfladisk samtale om dette og burde ha en ordentlig samtale om det. Anonymkode: 5b61d...409 Jeg bryr meg ikke om han selger den eller beholder den. Nå har han valgt å være samboer med meg og han ønsker det også (sier han iallfall). Han har ikke uttrykt noe ønske om behov foren mancave som du kaller det. Vi har hatt ganske mange samtaler om dette. Jeg skrev i innledende innlegg at jeg lurer på hva som egentlig ligger bak og jeg har ikke fått svar. Selv om jeg har lån på min andel har jeg ingen problemer med å kjøpe han ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #20 Skrevet 4. mars 2022 Dere har ikke vært sammen særlig lenge, så hvorfor hadde dere ikke en litt mer "ordentlig" prat om dette, før han flyttet inn? Det er helt normalt at par snakker om behov, verdier og forventninger i et forhold - og ihvertfall når man flytter sammen, hvis man ikke snakker om slikt, nei da driter man seg ut. Jeg syntes kjæresten din høres litt shady ut, for han kommer eventuelt til å tjene penger når du/dere selger din leilighet - men han skatter ikke, og han eier egentlig et annet sted hvor han har alle tingene sine... Jøss....Nei, du får bare kreve at dere snakker om dette og ikke la han overkjøre deg, det var kanskje litt tidlig å la han kjøpe seg inn på den måten - for nå sitter du virkelig i det 😅 Anonymkode: 9effe...b05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå