Gå til innhold

Hvordan forklarer man situasjonen i samfunnet for de minste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med barn under 6 år. Hva forteller dere om konflikten som pågår i Europa nå? Hvordan?

Våre er 4 og 6 år og vi har foreløpig ikke sagt et fnugg. Tror ikke de sier noe i barmehagen heller. De aner fred og ingen fare, bokstavelig talt.

Men vi bør kanskje nevne noe snart likevel?

Hvordan legge det frem uten å skremme dem for mye? Håper noen har noen gode råd❤️

Anonymkode: 42cca...c53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt noe til den minste i hvert fall. Liten sjanse for at han/hun oppdager noe på egenhånd. Dersom barna begynner å spørre skal man selvsagt forklare. 

Anonymkode: d2424...d98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine et syv og tre, sier ingenting til dem. Om eldste får med seg noe et eller annet sted og spør, så snakker vi om det. Men de er små barn og skal få være barn. 

Anonymkode: d1865...70c

AnonymBruker
Skrevet

Mine er 6 og 8 år. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe om det, men skolen hadde andre planer så der hørte de mye første dag etter vinterferien. Vi har sett på supernytt, den er vel datert 28.02 tror jeg. Den forklarer greit. Men ville ikke tatt det med barnehagebarn, for dem er det for vanskelig å sette seg inn i.

Anonymkode: 5296c...4c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 5.49):

Dere med barn under 6 år. Hva forteller dere om konflikten som pågår i Europa nå? Hvordan?

Våre er 4 og 6 år og vi har foreløpig ikke sagt et fnugg. Tror ikke de sier noe i barmehagen heller. De aner fred og ingen fare, bokstavelig talt.

Hvordan legge det frem uten å skremme dem for mye? Håper noen har noen gode råd❤️

Har en på 3. Sier ingenting.  Jeg tviler at så små er opptatt av slik og bra er det.

AnonymBruker
Skrevet

Har en 8-åring som har fått en veldig sensurert versjon i retning av "det er krig og da skyter soldater på hverandre og noenganger så dør noen, sånn for eksempel hvis noen skyter i stykker flyet soldatene sitter i så dør dem, krig er veldig dumt"

Anonymkode: 15d42...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Folk med barn tror at å ikke vise dem at voksne er redde skal lure barna til å tro at alt er bra, men der tar de jævlig feil. 

Anonymkode: eb1b9...0c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Folk med barn tror at å ikke vise dem at voksne er redde skal lure barna til å tro at alt er bra, men der tar de jævlig feil. 

Anonymkode: eb1b9...0c8

Det er litt det jeg har i bakhodet. Jeg merket alltid når min mor var engstelig. Feks etter noe på nyhetene. Og skulle ønske hun delte mer. Jeg snappet også opp ekle og skremmende detaljer jeg gjerne skulle visst mer om hvor stammet fra. Da presentert på et barns nivå. Jeg var 6 år selv da jeg overhørte mye snakk om 3 verdenskrig og atombomber under kalde krigen med Saddam Hussein. Skulle ønske noen forklarte meg mer. Kjenner selv på litt ‘flashback følelse nå selv om ingen orienterte meg den gang. Men jeg snappet opp mer enn de ante.

Og vil ikke barna skal oppleve det samme. Samtidig er jeg jo enig i at de er litt små. Ihvertfall han på 4 år..

Skrevet

Her i huset er vi ikke noe særlig engstelige. Har ikke sagt noe til barna som er 5 og 6, men 6-åringen hørte nyhetene fra sengen en kveld da en missil hadde truffet et bygg. Han trodde det var et fly som hadde truffet, og vi snakket litt om det. Da forklarte jeg at det er krig i et land som heter Ukraina som er langt unna oss, og fortalte at opp gjennom historien, siden tidenes morgen, har det alltid vært krig i verden, og at vi er veldig heldig som bor i Norge, som er et land som samarbeider godt med andre land og har få uvenner. Vi snakket om naboene våre som er innvandrere og har flyktet, og vi snakket om andre verdenskrig da det var krig her, og at oldefar vokste opp i Norge da det var krig. Alt dette har han hørt fra før, så han er kjent med krig fra før.  

på den måten prøvde jeg å normalisere det som skjer nå. Jeg har også ved en passende anledning spurt om det er noen i barnehagen som snakker om krig, det var det ikke. Generelt tenker jeg at barn er gamle nok til å få svar på det de spør om, i et alderstilpasset format, og prøver alltid å forklare så godt og ærlig som mulig når de spør om ting, med ekstra bevissthet om å ikke skremme. Det hjelper nok at jeg selv sjeldent er bekymret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/4/2022 den 5.49):

Hvorfor skremme små barn? Har du ikke lest tråder om voksne som er fra seg av angst her inne? Ikke se nyheter mens barna er våkne. 

Anonymkode: d4d78...2cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har førskolebarn. Har sagt kort og greit at det er krig mellom Russland og Ukraina. Det er veldig dumt men at vi er helt trygge her vi bor. Han skjønte med en gang at dette er jo Europa, og der bor jo vi og. Men vi fortalte at Norge er gode venner med mange mange land og at Russland ikke er sure på Norge. 

Jeg tror barna bør få vite noe. Da blir de ikke redde om de plukker opp noe i en samtale eller en snutt fra radio. Dessuten er det lettere å spørre om det de har hørt hvis vi foreldre har nevnt det først. 

Anonymkode: afa57...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Litt eldre, men her leser 8 åringen nettaviser selv, så å ikke å snakke om det ville ha vært helt rart. Hun har behov for å forstå, og skjønne bakgrunnen for at det har blitt sånn. Så vi har vel nå gått igjennom historien fra 45 og frem til i dag, med tanke på øst/ vest problematikk, NATO sin rolle, Sovjet ditt fall osv…. Jeg tror at barn føler mye mindre redsel av å vite og forstå, de bildene de lager seg oppe i hodet når de bare har litt informasjon kan være verre enn virkeligheten….

Anonymkode: 9ada9...b92

AnonymBruker
Skrevet

Hold de unna nyheter og prat ikke om det rundt barna. De er altfor små til å forholde seg til dette. 

Anonymkode: 37adf...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...