AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #1 Skrevet 4. mars 2022 Hei. mitt barn er veldig dårlig i matte. Har h*n da krav på å bli tatt ut i mindre grupper eller på annen måte få ekstra undervisning? De jobber kun på pc og jeg sliter med å hjelpe barnet selv… Hilsen fortvilet TS… Anonymkode: 4559d...0ad
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #2 Skrevet 4. mars 2022 Snakk med barnets lærer/mattelærer og fortell om din bekymring. Har det alltid vært vanskelig med matte, eller er det nytt? Be læreren om å gjennomføre kartlegging i matte, om det ikke er gjort. Hvis du ikke blir beroliget av læreren og kartleggingen, gi beskjed om at du ønsker en vurdering av PP-tjenesten, det er de som vurderer om barnet trenger spesialundervisning. Har barnet lærevansker på flere områder? Hvordan kommer det frem at matte er så vanskelig? Hvordan fungerer barnet ellers med skole? Er syn og hørsel ellers i orden? Konsentrasjon? Anonymkode: 53490...b64
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #3 Skrevet 4. mars 2022 Snakk med lærer, de har nok gjort noen kartlegginger. Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: fb23c...b2e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #4 Skrevet 4. mars 2022 H*n går i 6. klasse og jeg har egentlig alltid tenkt at h*n har lærevansker i alle fag. Men lite blir gjort fra skolen på tross av min oppfordring til dette. veldig frustrerende! Hva skal til for at de tar enkelte elever ut i mindre grupper? Anonymkode: 4559d...0ad
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #5 Skrevet 4. mars 2022 hvis han ikke kan jobbe med kompetansemålene til trinnet kan han få spesialundervisning. Dette må anbefales av PPT. I en periode kan skolen ta han ut i lit tmindre gruppe for å se om det kan tette noen hull uten at det er spesialundervisning. Gjør som nevnt over. Snakk med lærer om din bekymring og be de gjøre ekstra kartlegging og evt henvisning til PPT. Anonymkode: 6c5d6...684 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #6 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvis han ikke kan jobbe med kompetansemålene til trinnet kan han få spesialundervisning. Dette må anbefales av PPT. I en periode kan skolen ta han ut i lit tmindre gruppe for å se om det kan tette noen hull uten at det er spesialundervisning. Gjør som nevnt over. Snakk med lærer om din bekymring og be de gjøre ekstra kartlegging og evt henvisning til PPT. Anonymkode: 6c5d6...684 Hvis skolen ikke ønsker å henvise kan du som foresatt henvise selv. Gå på kommunens nettsider og finn henvisningsskjema under pedagogisk psykologisk tjeneste. Anonymkode: 6c5d6...684 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #7 Skrevet 4. mars 2022 Spør eleven om hjelp i timene? Anonymkode: a6b40...55e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #8 Skrevet 4. mars 2022 Du spør om kontaktlærer kan ta det videre til skolens ressursteam. Det er møte med rektor, spespedkoordinator og ppt ca. en gang i måneden. Spespedkoordinator kan ta noen tester. Dersom barnet får få poeng på disse, kan ppt komme og observere. Videre kan de skrive en sakkyndig vurdering,hvor det står om eleven f. Eks skal ha ekstra undervisning på gruppe. Rektor skriver da et enkeltvedtak. Videre får eleven en IOP. Individuell opplæringsplan. Dette tar lang tid, og er kanskje ikke klar før u.skolen. Anonymkode: 4e89a...2e0 1
FjellFrua Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du spør om kontaktlærer kan ta det videre til skolens ressursteam. Det er møte med rektor, spespedkoordinator og ppt ca. en gang i måneden. Spespedkoordinator kan ta noen tester. Dersom barnet får få poeng på disse, kan ppt komme og observere. Videre kan de skrive en sakkyndig vurdering,hvor det står om eleven f. Eks skal ha ekstra undervisning på gruppe. Rektor skriver da et enkeltvedtak. Videre får eleven en IOP. Individuell opplæringsplan. Dette tar lang tid, og er kanskje ikke klar før u.skolen. Anonymkode: 4e89a...2e0 Viktig å presisere at det er ikke sikkert det funker sånn på alle skoler. På vår skole er det kontaktlærer som sender henvisning til PPT, spes.ped koordinator er ikke inne i bildet i det hele tatt. Mulig kontaktlærer tar noen tester før det henvises til PPT, det er jeg usikker på. Men ofte er det forskjellig fra skole til skole og sted til sted. Får du ikke gehør hos skolen, så ta kontakt med PPT selv. 2
Alt blir ok Skrevet 4. mars 2022 #10 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): H*n går i 6. klasse og jeg har egentlig alltid tenkt at h*n har lærevansker i alle fag. Men lite blir gjort fra skolen på tross av min oppfordring til dette. veldig frustrerende! Hva skal til for at de tar enkelte elever ut i mindre grupper? Anonymkode: 4559d...0ad Siden du har vært bekymret en stund, så hadde jeg vært veldig på å få klarhet i hvorfor skolen ikke har gjort noe enda. Sånn som du fremstilller det nå, virker det uklart hvordan det går med han. Du må få svar på dette først. Videre hadde jeg ikke latt det drøye ut med at de skal ta det opp i ressursteam osv og slike ullne ting. Jeg hadde formulert en saklig e-post eller annen skriftlig melding der jeg ber om skolens oppfatning av guttens nivå. E-posten hadde gått til avdelingsleder. Da blir du sikkert innkalt til møte der dere drøfter saken. Pass på at det blir ført referat. Hvis lærerne er enige med deg, så skriver de en henvisning. Jeg ville bedt om å få lese gjennom den pedagogiske rapporten, slik at du er sikker på at du forstår hvorfor skolen henviser. Det er viktig at du henger med hele veien og forstår hva som skjer og hvorfor, slik at du kan følge opp barnet. Hvis skolen ikke vil henvise fordi de ikke mener det er bekymring, så kan du henvise selv. Hvis han får vedtak om spesialundervisning av ppt kan det hende han blir tatt ut i grupper, men dette er noe du i så fall må drøfte med skolen. Ikke alle gjør det likt, men du som forelder må komme med innspill om hvordan det er best for ditt barn at spesialundervisning blir gjennomført. Det er også slik at du skal være barnets advokat og passe på at skolen gir ham det han har krav på. 2
Burugla63 Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du spør om kontaktlærer kan ta det videre til skolens ressursteam. Det er møte med rektor, spespedkoordinator og ppt ca. en gang i måneden. Spespedkoordinator kan ta noen tester. Dersom barnet får få poeng på disse, kan ppt komme og observere. Videre kan de skrive en sakkyndig vurdering,hvor det står om eleven f. Eks skal ha ekstra undervisning på gruppe. Rektor skriver da et enkeltvedtak. Videre får eleven en IOP. Individuell opplæringsplan. Dette tar lang tid, og er kanskje ikke klar før u.skolen. Anonymkode: 4e89a...2e0 Dette vil gå i orden kjappere om ts søker barnet inn til ppt selv .
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #13 Skrevet 4. mars 2022 Vi har samme utfordring med barnet vårt, som går i 3 klasse. Lærer mistenker dyskalkuli. Men «skolen har ikke ressurser til å gjøre noe mer med det» pga corona (?). Dette er en skole i Oslo. Vi vurderer privatundervisning (som er svindyrt), men hva annet gjør man? Lar det skure og gå bare? Anonymkode: 9e3cb...52a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #14 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har samme utfordring med barnet vårt, som går i 3 klasse. Lærer mistenker dyskalkuli. Men «skolen har ikke ressurser til å gjøre noe mer med det» pga corona (?). Dette er en skole i Oslo. Vi vurderer privatundervisning (som er svindyrt), men hva annet gjør man? Lar det skure og gå bare? Anonymkode: 9e3cb...52a Du henviser til PPT selv som foresatt. Da må skolen gi info og hvis det anbefales spesialundervisning må skolen skrive et enkeltvedtak. Det sier noe om hva barnet har krav på å få av hjelp. Dersom de ikke skriver det som PPT har anbefalt kan dere klage. Anonymkode: 6c5d6...684
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #15 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du henviser til PPT selv som foresatt. Da må skolen gi info og hvis det anbefales spesialundervisning må skolen skrive et enkeltvedtak. Det sier noe om hva barnet har krav på å få av hjelp. Dersom de ikke skriver det som PPT har anbefalt kan dere klage. Anonymkode: 6c5d6...684 altså når PPT gjør en vurdering og vurderer det er behov kan ikke lengre skolen skylde på ressurser. dersom barnet likevel ikke får hjelp melder man sak til statsforvalteren. Anonymkode: 6c5d6...684
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #16 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du spør om kontaktlærer kan ta det videre til skolens ressursteam. Det er møte med rektor, spespedkoordinator og ppt ca. en gang i måneden. Spespedkoordinator kan ta noen tester. Dersom barnet får få poeng på disse, kan ppt komme og observere. Videre kan de skrive en sakkyndig vurdering,hvor det står om eleven f. Eks skal ha ekstra undervisning på gruppe. Rektor skriver da et enkeltvedtak. Videre får eleven en IOP. Individuell opplæringsplan. Dette tar lang tid, og er kanskje ikke klar før u.skolen. Anonymkode: 4e89a...2e0 Dette varierer. egentlig har man krav på vedtak innen rimelig tid etter henvisning. Desverre er det i noen kommuner ventelister. Andre kommuner har ikke ventelister og det prioriteres å sette inn tiltak og spesialundervisning raskt. forhåpentligvis vil det minst være i orden i syvende. skolen kan likevel ta eleven ut i grupper. Anonymkode: 6c5d6...684
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #17 Skrevet 5. mars 2022 Ikke noe å tenke på en gang, PPT må inn. Det må du bare kreve. Altfor mange får ikke påvist dysleksi og dyskalkuli før ungdomsskolen eller videregående. De har da hatt åresvis med unødvendig stress og nederlag. Min sønn er en av dem, fikk alvorligste grad dysleksi og dyskalkuli på papiret i 9. trinn!!! I åresvis hadde jeg stått på for å få hjelp til han. Ble aldri tatt seriøst. Så kontakter ikke skolen PPT må du gjøre det selv! Ikke la det gå mer tid. Kan legge til at på VGS har min sønn nå over 5 i snitt. Der får han riktige hjelpemidler og støtte. Han gikk ut av ungdomsskolen uten vurdering i de fleste fag. Sier mye om hvor bra det kan gå med disse elevene når de faktisk får det lille av tilpasninger de trenger. Anonymkode: d807e...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå