AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #21 Del Skrevet 4. mars 2022 Kom hjem fra foreldremøte i 9. trinn og et par ting slo meg. Det var 4 typer foreldre der. De stille (barna deres er også stille), så var det foreldre som maste på lærerne om at nå i puberteten var det så viktig for lærerne å være strenge og vise hvem som er sjefen og var veldig opptatt av regler (barna deres gjør aldri lekser, samme foreldre mener de er gamle nok til det selv), så er det foreldre til noen aspeløv som ikke tåler andres bråk, men fint kan være verste utestengeren eller snakke når de vil, men tåler ingenting), så var det gruppen foreldre som kom med konstruktive forslag til læringsmiljø og gjett- de bruker timesvis hver uke med å motivere/hjelpe ungdommene med å utvikle studievaner. Hvordan du ser på barna dine og hva du forventer av de kan gjenspeile litt forholdet. Jeg har i perioder elendig forhold til 15-åring, for jeg stiller krav. Han SKAL begynne å forberede seg til en prøve minst 4 dager før. Da får han også hjelp av oss. Da kan vi sette av minst en time hver kveld til å gå gjennom fagstoffet. Vi vet han trenger så mye tid. Andre krangler er leggetider. Jeg anser at 15-åringen ikke er moden nok til å bestemme selv. Da blir det for sent HVER kveld. Vi krangler også om rydding og vasking av rommet. Selv var jeg selvgående på samme alder så hadde ikke samme krangler med mine foreldre, men jeg gjemte meg minst like mye på mitt rom. Jeg vet hva som får sønnen sint, jeg tar kampen likevel. Ja, det kan bli høylydt, men noen grenser har vi i huset og han må følge de. Jeg er streng med noe, men så er jeg også den som alltid kan kjøre og hente, som åpner huset for sønnen og vennene. Andre venner må alltid ta bussen/toget selv i 23-tiden, fordi foreldrene prioriterer det bort. Det vil bli enda fler kamper, men jeg fortsetter å forklare hvorfor jeg ikke gir meg. Anonymkode: 29d97...483 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #22 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å dine foreldre skulle oppdratt deg bedre Anonymkode: 86449...164 Og. Ikke å. "Dine" er ikke et verb i infinitivsform. Anonymkode: 6c76c...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #23 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ei venninne som minner om deg i dette innlegget. Har fasiten på problemene, peker eksakt på hva vi andre gjør feil, og mener selv å ha fått det til perfekt. Henne styrer jeg unna, blir matt bare jeg møter på henne i matbutikken… Anonymkode: 6256c...a49 Ojda, rett i forsvar fordi noen andre har funnet en løsning som funker for dem? Sårt punkt? Anonymkode: eb723...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #24 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, men en tenårings verdier er formet av slik de har vokst opp. Barn som får diskutere og oppleve konsekvensene av egne valg, blir ofte uavhengige og ressurssterke tenåringer som tar gode valg (ikke prater i timen, kommer inn til riktig tid, tar ansvar etc). De barna som blir fortalt "gå hit, gjør dette", "dette skal ikke diskuteres" vokser opp til å bli stae og utrygge tenåringer - og blir bare sintere på foreldrene som ikke respekterer at de er selvstendige individer, som kan stoles på. Anonymkode: da66f...804 Er du klar over at det er noe som heter hormoner? Og at når de er tenåringer er de i en voldsom ombyggingsfase? Og at uansett hvor «riktig» man har oppdratt barna, så har de ALLER fleste en periode i tenårene der de er en utfordring for foreldrene sine? Begge mine tenåringer tar gode valg, og har alltid gjort det. De har bare fått skryt på skole, fritidsaktiviteter og hos venner. Jeg har aldri følt at jeg ikke kan stole på at de tar gode valg. Alikevel, så er de fortsatt tenåringer, og på hjemmebane så kan de være en utfordring. Og jeg blir sliten av de til tider. At tenåringer er tenåringer har ikke kun med oppdragelse å gjøre. Anonymkode: 5caae...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #25 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har tre tette barn. Synes tenåringsperioden er et helvets herk. Føler jeg hadde mer å gi, mer overskudd og energi da eldste kom i tenårene. Mer tålmodighet og optimisme. Nå som yngste også står med begge beina oppi dette, får jeg oftere lyst til å… skrike. Hyle. Protestere. Liksom, «NEI, JEG ORKER IKKE DETTE HER MED DEG OGSÅ!!!» Holder det selvsagt inni meg, men det eneste jeg ser frem til er å få spetaklene ut i livet. (De ligger an til å klare seg greit både faglig og sosialt, de oppfører seg bedre ute blant folk) Er dette normalt? Anonymkode: 6256c...a49 sånn er det ,har selv en på 13 og 16 og fy fader det er hett noen ganger, slitsomt når det står på,men ingenting samliknet med søstrene sine som nå er 23 og 25 Anonymkode: 5aa77...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #26 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mye enklere for overklassen i Storbritannia. Der sender de unga på kostskole. Anonymkode: 3572f...291 Haha ja, du sier noe. Jeg kjenner noen som gjør nettopp det, og tilhører overklassen i GB (gift med en milliardær). De sender ungene på kostskole, og får dem hjem sånn innimellom på besøk(!), og når de gjør det tapetserer de FB med bilder av ungene og skryter hemningsløst av disse fantastiske ungene sine og hvor gode karakterer de får på kostskolen. Well… Anonymkode: 9ad57...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 4. mars 2022 #27 Del Skrevet 4. mars 2022 Her er tre stykker ute av tenårene og ute av huset, mens to er i tenårene nå. Av de eldste så var en av dem utrolig glemsk og distre, og en ganske sur og mutt. De to yngste er foreløpig enkle å ha med å gjøre. Men! Jeg ser ikke på det at ungdommene vil diskutere/kverulere rundt regler osv. som et problem. Vil de diskutere det, så gjør vi det. Det hender at det er jeg som tar feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #28 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): det er sikkert du óg. Forelder skaper barn. Anonymkode: da66f...804 Det henger absolutt ikke på grep. Her er det også vært tre selvsentrerte ungdommer. Men de har absolutt ikke vokst opp med selvsentrerte foreldre. Vi har stått på i alle år for dem, deres venner, gamle foreldre og lokalsamfunnet. De er vokst opp med foreldre som stiller opp for de rundt seg. De har selv blitt flinke til å stille opp for andre...Men her hjemme er de altså så selvsentrerte. Hjernen kobler ut når de går inn døra, virker det som. Så ja, du tar feil altså. Anonymkode: 3cbd9...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå