Gå til innhold

Alltid ekstremt sliten, hva gjør dere andre mødre for energi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utslitt, har en krevende jobb, som jeg elsker, en 2 åring som jeg forguder og en mann som gjør MYE hjemme. Utfordringen er at jeg er sliten hele tiden. Dagene går i ett fra kl.06.30-19.00. Når klokken er 19.15 må jeg ta frem jobben igjen. I dag satt jeg med jobb helt frem til nå. Alle dager er heldigvis ikke slik, men i snitt 2 dager i uken er som denne. De andre 3 dagene kan jeg slappe av etter kl.1900. 

Jeg har vært hos legen og det viser seg at jeg har d vitamin mangel, da snakker vi ekstremt lave nivåer. Bortsett fra det var alt normalt. 

Lurer på hva dere andre mødre gjør for energi? Hvordan lader dere batteriene. Jeg kommer aldri «ovenpå» selvom jeg slapper av. Tips motas med den største takknemlighet. 

Anonymkode: 44456...ce7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne. Jeg drikker red Bull og har begynt å legge meg tidligere enn 0130. Fortsatt trøtt og sliten. 

Anonymkode: f17b6...da2

Skrevet

Kan du gjøre noe med kostholdet ditt?

Jeg får i all fall mye energi av å ha et karbo-redusert kosthold (ikke keto og fult ut lavkarbo!) med fokus på rene råvarer med høyt proteininnhold.

Jeg jobber 100% i en lederstilling som krever at jeg er «på», mer eller mindre til en hver tid og i tillegg har jeg en 30% helgajobb. Jeg har også barn både i barnehage, barneskole og ungdomsskole- som også krever sitt etter arbeidstid. 

Det er lenge siden jeg hadde behov til å sette meg i sofaen og slappe av før klokken 9 på kvelden. Det var i så fall før jeg begynte fokuserte på kosthold. 

Som du ser nå så har jeg ikke tatt kvelden, da jeg har ansvar for et stort arrangement som jeg nå sitter å planlegger😅 Skulle vært i seng, da jobben kaller om litt for få timer, men jeg finnes ikke trøtt eller sliten.

Jeg vet ikke, men dette er mitt beste råd! Skulle ønske jeg hadde tatt for meg kostholdet for flere år siden, da jeg var helt kaputt etter jobb- FØR jeg fikk barn 🙄🤣

• Liker 1
Skrevet

Enig i dette med kosthold, jeg merket utrolig stor forskjell av å spise mindre rødt kjøtt, mer rene råvarer, frukt og grønt. Kutte litt ned på karbo (byttet ut hvit pasta med fullkorn, brød med knekkebrød etc.) og sukker, byttet ut melkesjokolade og lignende med mørk sjokolade når jeg skal kose meg. Drikke masse vann, litt lett yoga på matte hjemme hjelper kroppen å våkne, kaldt vann i dusjen før du avslutter, det får fart på blodomløpet. Også må du ta d vitamin tilskudd, det er ikke å kimse av, man blir utslitt når man har D-vitamin mangel. 

Og sånn mtp psyke så er det jo fint å sette av tid til noe som er bare for deg. 

Jeg vet det kan høres litt kjedelig ut, men det er virkelig løsningen altså, gi det en uke og du vil kjenne en markant forskjell.. 

kutte ned på skjerm, både TV og mobil tror jeg også er veldig sunt.. Høres jo ut som tante kjip, men det er ikke bra å se mye på disse skjermene, all forskning viser det😅

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er utslitt, har en krevende jobb, som jeg elsker, en 2 åring som jeg forguder og en mann som gjør MYE hjemme. Utfordringen er at jeg er sliten hele tiden. Dagene går i ett fra kl.06.30-19.00. Når klokken er 19.15 må jeg ta frem jobben igjen. I dag satt jeg med jobb helt frem til nå. Alle dager er heldigvis ikke slik, men i snitt 2 dager i uken er som denne. De andre 3 dagene kan jeg slappe av etter kl.1900. 

Jeg har vært hos legen og det viser seg at jeg har d vitamin mangel, da snakker vi ekstremt lave nivåer. Bortsett fra det var alt normalt. 

Lurer på hva dere andre mødre gjør for energi? Hvordan lader dere batteriene. Jeg kommer aldri «ovenpå» selvom jeg slapper av. Tips motas med den største takknemlighet. 

Hvis du har ekstremt lave nivåer d-vitamin vil du føle deg 10 ganger bedre bare du får nivået opp til normalt. Hadde det samme selv , og ville egentlig bare sove hele døgnet  - uten at det hjalp å sove mer heller.. Så gikk jeg noen uker/mnd? dobbel dose d-vitamin, og følte meg mye bedre!!

Anonymkode: 2b3fb...a87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med lavt d vitamin selv og det blir man helt ekstremt sliten av.. Jeg har 2 småtroll  som står opp kvart over 5 og I tillegg er våken flere ganger i løpet av natta.. Jeg er forsatt sliten men jeg føler meg likevel bedre etter jeg begynte å trene fast 2 ganger i uka, og gå en tur for meg selv på kvelden. Har også begynt å spise mye sunnere og legger meg hvertfall kl 22.00 (jeg får likevel ikke nok søvn egentlig). 

Det kan være veldig tungt å komme seg på trening noen dager, derfor trener jeg sammen med noen, er vanskeligere å avlyse når man har noen som venter på deg 🙈

Anonymkode: ddd08...ace

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg en cowboystrekk etter yngste er lagt. Bare sånn 5-10 minutter. Hjelper mye 😁

Anonymkode: 40a3c...729

AnonymBruker
Skrevet

Lave vitaminnivåer er jo helt klart med på å gjøre deg ekstra sliten, så det er det første du må fikses. Start med tilskudd av det du mangler, men se også om du kan endre kostholdet slik at du får i deg alt du trenger via kosten i stedet for tilskudd. Men ikke slutt med tilskuddene før legen gir klarsignal på det. 

For energinivået så løper jeg. Minst 3, helst 5, ganger i uken. Dette gir meg ufattelig mye overskudd, og det merkes veldig godt om jeg ikke har prioritert løpingen en uke. Da blir jeg sliten fortere, daff og alt blir et ork. Det må ikke være løping, om du ikke liker det. Poenget er bare aktivitet med høy puls helst 30 minutter 3 ganger i uken, gjerne mer om du klarer/finner tid. Gjerne utendørs når det er sol.

Når det er sagt, så er det slitsomt med 2 åringer og enda mer krevende om du i tillegg jobber ekstra hver uke. Kan du kutte ned på kveldsjobbingen? Iallefall i en periode til du føler du har mer overskudd?

Anonymkode: cd3bc...74c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del har det hjulpet å få opp d-vitaminnivået. Jeg var svært lav innenfor normalen (altså egentlig ikke for lavt, slik du har), men har likevel tatt tilskudd for å komme mer midt på normalen, og dethar hjulpet.

Det vil også hjelpe når barnet blir litt eldre.

Jeg jobber nå 80% mens barna er små. Har tre barn. Det har gjort mye for at hverdagen skal gå opp.

Anonymkode: 002ad...907

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, Pentagon said:

Enig i dette med kosthold, jeg merket utrolig stor forskjell av å spise mindre rødt kjøtt, mer rene råvarer, frukt og grønt. Kutte litt ned på karbo (byttet ut hvit pasta med fullkorn, brød med knekkebrød etc.) og sukker, byttet ut melkesjokolade og lignende med mørk sjokolade når jeg skal kose meg. Drikke masse vann, litt lett yoga på matte hjemme hjelper kroppen å våkne, kaldt vann i dusjen før du avslutter, det får fart på blodomløpet. Også må du ta d vitamin tilskudd, det er ikke å kimse av, man blir utslitt når man har D-vitamin mangel. 

Og sånn mtp psyke så er det jo fint å sette av tid til noe som er bare for deg. 

Jeg vet det kan høres litt kjedelig ut, men det er virkelig løsningen altså, gi det en uke og du vil kjenne en markant forskjell.. 

kutte ned på skjerm, både TV og mobil tror jeg også er veldig sunt.. Høres jo ut som tante kjip, men det er ikke bra å se mye på disse skjermene, all forskning viser det😅

Dette!!!

Det endret hele livet mitt, uten å overdrive! Jeg er et helt nytt menneske etter å ha gjort ca akkurat disse samme endringene. Helt ubeskrivelig følelse 🙌🏻

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenker set ordner seg når D vit nivået ditt ligger rundt 100 alltid viktig å ta ekstra D vit fra sep-april

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg drar på spa 1 helg per måned sammen med mannen, mens barna er hos besteforeldrene. Da overnatter vi på hotell, spiser ute, og generelt prioriterer forholdet vårt. 

Ellers er vi flinke på å balansere ut plikter, med 2-ukersintervaller - slik fungerer det for oss. Vi har fire barn: 2, 8, 8, 14. Med babysvømming, fiolin, piano, fotball, tennis, og skuespill på ettermiddagene er det ofte ganske travelt. Derfor fordeler jeg og mannen det slik:

1 - 2 uke:

Mannen henter og lever alle barn til oppsatte aktiviteter. Mannen legger klær, dynetrekk mm til vask.

Jeg lager mat og steller med huset, og legger klær til tørk.

2 - 4 uke:

Motsatt.

Da er det aldri spørsmål om hvem som skal gjøre hva i huset, og alt blir gjort. Barna har liknende kalendere, som rullerer dem på oppgaver. Da får vi alle tid til å slappe av mellom slagene. 

Anonymkode: f2435...7ef

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Prioritere å få nok søvn er viktig for meg. Selv om jeg gjerne skulle hatt mer tid våken om kvelden så må jeg legge meg kl 22.30 for å få nok tid til å sovne og få nok søvn. Ofte klarer jeg det ikke, og da blir jeg raskt sliten igjen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt lavt d-vitaminnivå vil jo gjøre deg utslitt, prioriter å få det opp igjen, så vil mye bedre seg tror jeg. 

Anonymkode: 75dd6...6da

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tiltak jeg gjør: Komme meg i seng tidlig, ingen tlf i sengen, lese før jeg legger meg. Prøve å spise sunt og nok og få i meg nok vann. Faste treningsøkter pr uke (dette gir meg masse energi når man først kommer i gang med rutinen) Avtale en gåttur med en venninne for skravling, frisk luft og bevegelse i samme slengen. Prøve å sette av tid til egentid. Kan både være en kveld med en venninne, en gåtur alene, eller også et langt og deilig bad.

Men ja, noen kvelder ender på sofaen med mobilen i hånden og en følelse av å være utslitt.

Anonymkode: 5aa6e...1ec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobber ikke etter kl 16. Trener tung styrketrening 3 ganger i uken.

Anonymkode: 3f377...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Spiser sunt og nok. Prøver å sørge for nok søvn. Prioriterer egentid, kan være alt fra en lang dusj til å legge meg tidlig med en bok på senga. Og får inn fysisk aktivitet ila dagen, enten med  trening,joggetur/skitur/topptur eller rett å slett å være ute på ettermiddagene med ungene. Og når man skal slappe av så må man koble seg av verden, hodet må også slappe av, ikke bare kroppen. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...