Gå til innhold

Er en 16åring en freak og kommer til å bli venneløs pga hårfarge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 16åring her som liker å eksperimentere med hårfarger. Jeg har fortalt om evt konsekvenser, men ellers støtter jeg henne i det. Jeg tenker hun kjører sitt eget løp og finner sin stil. Hun er den eneste i vennegjengen som egentlig driver med dette.

Far derimot mener jeg er en dårlig mor som støtter henne. Han mener andre kommer til å se på henne som en freak og at hun kommer til å slite med å få venner. Han er også bekymret for fremtiden hennes fordi jeg ikke har stramme nok "tøyler" på henne. 

Det er en lang, lang forhistorie her, med mye konflikter osv. Så dette er bare det siste nye.

Anonymkode: a7fd8...74c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er hår. Jeg hadde også støttet datter. 

Anonymkode: 20cb5...862

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når man er tenåring er tiden å farge håret slik man vil. Så lenge de vet at om det gjøres feil, kan det skade håret. Men at man blir venneløs pga det? Det tviler jeg sterkt på.
La henne ha det gøy med håret, hun blir nok ferdig med det før hun blir 20.

Anonymkode: 27550...44d

• Liker 3
Skrevet

Det er hår. Det vokser ut, kan farges på nytt osv.

Litt av greia med å være ungdom er jo å teste ut hvem man trives med å være. Å skulle "kneble" det blir feil hos meg, jeg har ei på 16 selv.

Å snakke om hvordan andre kan oppfatte en i den og den stilen er greit nok, det kan jo være greit for dem å være forberedt på evt reaksjoner. Men samtidig si at det ikke betyr at man er sånn som person. 

La henne prøve seg fram!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man blir nok sett på som en "freak" hvis man farger håret i spesielle knæsje unaturlige farger og eksperimenterer med stiler for å skille seg ut, ja, det kan få sosiale konsekvenser.

..Oops, sjekket nettopp datoen, og det er visst blitt 2022! Det jeg skrev over her var skrevet da jeg trodde året var 1920.

Anonymkode: 61f6d...1ea

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge venner og omgangskrets ellers ikke deler fars syn, ser jeg ikke helt problemet?

Vi var flere som farget håret i tildels «freakete» farger i den alderen der. Noen var ansett som de kule, noen pønkete, men alle hadde uansett venner. Har ikke holdt kontakten med alle, så vet ikke hvordan det gikk med hele gjengen, men jeg tok nå videreutdanning, ble beste student i kullet med bare A’er, og har i dag en godt betalt jobb i finans. Det har null sammenheng med hårfargen min i tenårene. 
Be mannen ta seg en bolle, og støtt datteren i hennes prosess, løsrivelse og at hun er et godt og elsket menneske ❤️

Anonymkode: 438ea...831

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke freak og kommer ikke til å bli venneløs.

Kjenner mange som gikk gjennom en fase i tenåra, emo's, punks, hår i forskjellige stiler, farger, klesstiler etc.

Alle de har vokst opp til å bli ikke freaks og å ha mange venner, gode liv, partnere etc.

Gjest StellaNova
Skrevet

Dette er vanlig hos tenåringer! Gjorde ikke dere noe sånt da du var unge? Hun får nok ikke problemer med å få venner, og om "tøylene" er så stramme at hun ikke kan ha en litt sprø hårfarge så er de for stramme. Velg deres slag, dette er ikke en av de tingene det er verdt å ta fra henne.

Eneste jeg finner bekymringsverdig er at faren bruker ordet "freak" for å beskrive litt hårfarge på dattera si 😄 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så lenge venner og omgangskrets ellers ikke deler fars syn, ser jeg ikke helt problemet?

Vi var flere som farget håret i tildels «freakete» farger i den alderen der. Noen var ansett som de kule, noen pønkete, men alle hadde uansett venner. Har ikke holdt kontakten med alle, så vet ikke hvordan det gikk med hele gjengen, men jeg tok nå videreutdanning, ble beste student i kullet med bare A’er, og har i dag en godt betalt jobb i finans. Det har null sammenheng med hårfargen min i tenårene. 
Be mannen ta seg en bolle, og støtt datteren i hennes prosess, løsrivelse og at hun er et godt og elsket menneske ❤️

Anonymkode: 438ea...831

Helt ærlig så tenker jeg det helt irrelevant hvor bra du gjorde det på studiene dine i denne sammenheng og opplever dette som noe skrytete. De fleste mennesker skjønner at å farge håret vil ha 0 å si på hvilogke evner man besitter. Jeg tror virkelig ikke far er redd for at datter skal mislykkes, men at en skal slite sosialt. 

Frie tøyler er heller ikke nødvendigvis dårlig. Frihet under ansvar er viktig for å utvikle modenhet. 

Anonymkode: 344a0...77f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venner bryr seg da ikke om hårfarge!? Far her høres ut som mannen min. Alt som avviker fra en ganske smal norm (når det gjelder barna), er kjempestressende for han, og han kan bli kjempesur om jeg ikke er enig med han🙄

Anonymkode: 6a4bf...703

Skrevet

Dette hører med til å være tenåring, finne din stil, ha litt dårlig smak og ta bilder en kan le litt av senere. 

Selv har jeg satt grensen ved piercinger og tatoveringer til de blir 18 og bestemmer selv. 

Gjest kruspersilletaco
Skrevet
Flintis skrev (5 timer siden):

Dette hører med til å være tenåring, finne din stil, ha litt dårlig smak og ta bilder en kan le litt av senere. 

Selv har jeg satt grensen ved piercinger og tatoveringer til de blir 18 og bestemmer selv. 

Støtter denne 👆

Det er bare hår..! Viktigere kamper å bruke energi på i den alderen

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare hår. Om hun vil farge håret grønt eller blått så vokser det da ut igjen. Jeg har aldri farget det musebrune håret mitt men det høres ut som om mannen er noe gammeldags. Hvis hun ikke får venner pga hårfarge så sier det vel mer om "vennene" enn om henne. "Freak" er bra. Dumt om alle skal gå rundt og være A4. 

Anonymkode: 84b60...08a

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at om dere har mye konflikter og uenigheter om grenser, så er hårfarge det siste dere bør bruke krefter på. 

AnonymBruker
Skrevet

For 20 år siden ja, I dag nei. Jeg vet da om nesten like mange tenåringer med farga går som med naturlig hårfarge. 

Anonymkode: 905f0...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Ingen automatikk i det. Om man er freak er det ikke pga håret, men hårvalg kan preges av at men er det.

Tenker hun gjør noen tabber, og lærer av det. Men må nok si jeg er litt mer på far sin side enn din. Fordi:

Å stikke seg ut på den måten, gjør at man fort blir snakket om. Arbeidsgivere vil også slite med å ta henne seriøst.

Anonymkode: bbccb...ecd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen automatikk i det. Om man er freak er det ikke pga håret, men hårvalg kan preges av at men er det.

Tenker hun gjør noen tabber, og lærer av det. Men må nok si jeg er litt mer på far sin side enn din. Fordi:

Å stikke seg ut på den måten, gjør at man fort blir snakket om. Arbeidsgivere vil også slite med å ta henne seriøst.

Hva slags arbeidsgivere er det som vil bry seg om hårfarge da? 16-åringer søker ikke sommerjobb som meglere eller kunderådgiver i bank akkurat...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags arbeidsgivere er det som vil bry seg om hårfarge da? 16-åringer søker ikke sommerjobb som meglere eller kunderådgiver i bank akkurat...

mange som bryr seg faktisk.

Skrevet

Herlighet, det er bare hår. La henne få gjøre som hun vil med håret. Min datter likte også å eksperimentere med hårfarger på den alderen og hun gjør det fortsatt (hun er 22 år nå). Hun har mange venner og vi har aldri vært bekymret for framtiden hennes pga dette. Jeg har også en sønn, som nå er 18 år, som i en periode likte å bruke svarte klær og farget håret svart. Hva er problemet?

Det er meningen at tenåringer skal prøve ut ting. Man blir ikke en freak fordi man farger håret sitt. Far må ikke stresse sånn. Det er som sagt bare hår. La henne få eksperimentere og finne stilen sin. Og hvis det er mange konflikter mellom far og datter, så er hårfarge det siste han bør tenke på.

Skrevet

Eneste jeg hadde lagt mer oppi er ingrediensene i det hun bruker.

Fargebomber og balsamer er greit, men ikke ny kjemisk permanent hårfarge og ppd osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...