Gå til innhold

Krav til erstatning fra oppdretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I november kjøpte jeg en 3 måneder gammel valp fra en erfaren oppdretter. Han var eneste i kullet, og fikk beskjed om at han ikke hadde testikler og hadde stumphale. Jeg fikk ikke noe godt svar fra oppdretter på hva det ville si å ikke ha testikler da oppdretter ikke hadde tidligere kjennskap til det, men de var ihvertfall ikke lokalisert og befant seg mest sannsynlig i buk. Jeg undersøkte det på egenhånd og snakket med andre oppdrettere og veterinærer og fikk beskjed om at det ikke skulle være noe problem. Jeg bestemte meg for å kjøpe hunden, og fikk 10.000 i avslag da det per da ikke var lokalisert testikler og han har stumphale. Man kan ikke være sikker på at testiklene ikke faller ned før 6 måneders alder, og det var derfor ikke snakk om videre prisreduksjon.

Denne uken fikk hunden plutselig veldig vondt og vi dro rett til dyrlegen. Etter to døgn der fant de ut at begge testiklene lå i buken, og den ene hadde vridd seg der inne og forårsaket en infeksjon og store smerter. Hunden ble operert og han er nå på bedringens vei. Regningen kom på over 50.000, og forsikringen min hadde et tak på 25.000, så blir halve prisen på meg. Jeg er selvfølgelig ekstremt takknemlig for at hunden nå har det bra, men synes jeg likevel sitter igjen med en stor sum å betale og lurer på om jeg har noe krav på erstatnings fra oppdretter siden dette var en arvelig, medfødt feil? Jeg kjøpte jo hunden selv om jeg visste dette, men fikk aldri noe indikasjon på at det kunne gå så galt som det gjorde.

Gjest GulSol
Skrevet

Du fikk beskjed om at den ikke hadde testikler. Ikke at de satt fast i buken?

Skrevet
GulSol skrev (Akkurat nå):

Du fikk beskjed om at den ikke hadde testikler. Ikke at de satt fast i buken?

I utgangspunktet fikk jeg beskjed om at han ikke hadde testikler. Ser i notater fra første helsekontroll at det står "ingen testikler". Oppdretter og jeg hadde dialog om dette da jeg fant ut at han var kryptorkid og skjønte at de kunne finnes i buken, men fikk ikke noe annet svar enn at testiklene ikke var lokalisert. Så svaret er nei, fikk aldri beskjed om at testiklene satt fast i buken fordi det ikke var undersøkt.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en lei situasjon!

Du fikk beskjed om at de mest sannsynlig befant seg i buken, of det gjorde de. Var det ikke da først og fremst ditt ansvar å faktisk undersøke hva det kunne innebære? Synes det er litt rart du ikke sjekket opp det nøyere før du kjøpte hunden og dere avtalte pris? Man skulle vel tro at en telefon til veterinær kunne fortalt deg noe om risikoen knyttet til dette? Selger har jo ikke tilbakeholdt noe informasjon her, og du kjøpte hunden vel vitende om feilen.. 

Så jeg tenker at det dessverre høres ut som du har en dårlig sak her? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fikk beskjed om at de mest sannsynlig befant seg i buken, of det gjorde de. Var det ikke da først og fremst ditt ansvar å faktisk undersøke hva det kunne innebære? Synes det er litt rart du ikke sjekket opp det nøyere før du kjøpte hunden og dere avtalte pris? Man skulle vel tro at en telefon til veterinær kunne fortalt deg noe om risikoen knyttet til dette? Selger har jo ikke tilbakeholdt noe informasjon her, og du kjøpte hunden vel vitende om feilen.. 

Anonymkode: c3865...17e

Beklager. Jeg ser nå at du faktisk hadde spurt rundt - jeg leste for dårlig! 

Men siden hverken selger, andre oppdrettere eller veterinærer kunne forutsi at det var noen som helst risiko for at dette skulle skje, så må det tydeligvis være veldig sjeldent. Det tenker jeg egentlig ikke selger kan lastes for? Men kjenner ikke jussen i dette dessverre. 

• Liker 8
Skrevet

Takk for omtanke!

Ser jeg formulerte meg litt klønete - at de mest sannsynlig befant seg i buk fant jeg ut med min egen research og fikk inntrykk av at jeg introduserte tilstanden kryptorkid til oppdretter.

Jeg sjekket det egentlig opp så godt jeg kunne, men er begrenset med informasjon på dette og snakket som nevnt med veterinær og annen oppdretter som mente dette ikke var noe problem for en selskapshund. Det er en sjelden tilstand, så er ikke rart det ikke finnes mye informasjon om dette. Når det kommer til pris, så er det som sagt ikke vanlig å fastslå dette med testikler før 6 mnd alder da de fortsatt kan synke ned til da, men skjønner at jeg burde fått med noe forbehold i kontrakten. Takker uansett for svar!

Men siden hverken selger, andre oppdrettere eller veterinærer kunne forutsi at det var noen som helst risiko for at dette skulle skje, så må det tydeligvis være veldig sjeldent. Det tenker jeg egentlig ikke selger kan lastes for? Men kjenner ikke jussen i dette dessverre. 

Null problem. Ønsker ikke å laste selger, men føler jo at jeg har fått en "feilvare" som har endt opp med å koste mer enn selve kjøpssummen i ettertid - ment på aller beste måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Corgi?

Anonymkode: 742da...187

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Testikkeltorsjon er en kjent, men sjelden, komplikasjon i kryptorkide hunder. Her har TS hatt skikkelig uflaks. Jeg tviler på at du har en sak her, TS - du kjøpte en hund du visste var kryptorkid, og du fikk prisreduksjon. 

Anonymkode: 1c656...36d

• Liker 9
Skrevet (endret)

Testikkeltorsjon er en kjent, men sjelden, komplikasjon i kryptorkide hunder. Her har TS hatt skikkelig uflaks. Jeg tviler på at du har en sak her, TS - du kjøpte en hund du visste var kryptorkid, og du fikk prisreduksjon. 

Anonymkode: 1c656...36d

På kjøpetidspunkt kunne ingen fastslå at han var kryptorkid siden han bare var 3 mnd og testikler kan falle ned inntil 6 måneder. Det står også i kontrakt at prisen ble redusert fordi det per dags ikke var testikler. Som nevnt over skjønner jeg nå at jeg burde tatt forbehold om ytterligere prisreduksjon dersom det viste seg at de aldri kom. Oppdretter og jeg har hatt veldig god dialog hittil, og lurer på hva du tenker om å ta opp dette med at den opprinnelige prisreduksjonen nå i ettertid ikke har vist seg å være stor nok? Er ikke snakk om å gå til noe sak her, men mer å bare lufte det i dialog mens jeg informerer om at hundens foreldre ikke burde parres igjen da dette er arvelig og meget komplisert skulle uhellet inntreffe.

Corgi?

Anonymkode: 742da...187

Nei, ikke corgi - er en puddel

Endret av Leonorx
AnonymBruker
Skrevet
Leonorx skrev (1 minutt siden):

På kjøpetidspunkt kunne ingen fastslå at han var kryptorkid siden han bare var 3 mnd og testikler kan falle ned inntil 6 måneder. Det står også i kontrakt at prisen ble redusert fordi det per dags ikke var testikler. Som nevnt over skjønner jeg nå at jeg burde tatt forbehold om ytterligere prisreduksjon dersom det viste seg at de aldri kom. Oppdretter og jeg har hatt veldig god dialog hittil, og lurer på hva du tenker om å ta opp dette med at den opprinnelige prisreduksjonen nå i ettertid ikke har vist seg å være stor nok? Er ikke snakk om å gå til noe sak her, men mer å bare lufte det i dialog mens jeg informerer om at hundens foreldre ikke burde parres igjen da dette er arvelig og meget komplisert skulle uhellet inntreffe.

I utgangspunktet tenker jo jeg at det prisavslaget er for risikoen man tar. Det kunne jo hendt at testiklene kom ned, og at dette ikke ble noe problem i det hele tatt. Og jeg regner jo da i utgangspunktet med at du ikke hadde betalt den resterende delen av fullpris senere fordi det ikke ble noe problem. Handler ikke prisanslaget egentlig mer om risikoen man løper på grunn av feilen enn de faktiske utgiftene du fikk? Du fikk jo egentlig er ganske stort prisavslag til tross for at det var veldig liten risiko for at det skulle gå galt.

Også hadde du selvsagt max uflaks, men det har man jo dessverre noen ganger i livet. Siden det var så lite sannsynlig at ikke engang veterinærer så det som en mulighet, så synes jeg ikke egentlig er noe selger skal måtte bære ansvaret for det ut over at hun var åpen om tilstanden (så mye man kunne på det tidspunktet) og tilbød en lavere pris på grunn av det. 

(Jeg vet ikke hva som er vanlig eller juridisk korrekt, men prøver bare å tenke høyt med deg.)

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet tenker jo jeg at det prisavslaget er for risikoen man tar. Det kunne jo hendt at testiklene kom ned, og at dette ikke ble noe problem i det hele tatt. Og jeg regner jo da i utgangspunktet med at du ikke hadde betalt den resterende delen av fullpris senere fordi det ikke ble noe problem. Handler ikke prisanslaget egentlig mer om risikoen man løper på grunn av feilen enn de faktiske utgiftene du fikk? Du fikk jo egentlig er ganske stort prisavslag til tross for at det var veldig liten risiko for at det skulle gå galt.

Også hadde du selvsagt max uflaks, men det har man jo dessverre noen ganger i livet. Siden det var så lite sannsynlig at ikke engang veterinærer så det som en mulighet, så synes jeg ikke egentlig er noe selger skal måtte bære ansvaret for det ut over at hun var åpen om tilstanden (så mye man kunne på det tidspunktet) og tilbød en lavere pris på grunn av det. 

(Jeg vet ikke hva som er vanlig eller juridisk korrekt, men prøver bare å tenke høyt med deg.)

Setter veldig stor pris på det, tusen takk. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, prøver bare å utforske mulighetene mine her. Er bare noe med at kjøpssummen plutselig blir liten når kostnadene for dette ble så store.

AnonymBruker
Skrevet
Leonorx skrev (4 minutter siden):

Setter veldig stor pris på det, tusen takk. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, prøver bare å utforske mulighetene mine her. Er bare noe med at kjøpssummen plutselig blir liten når kostnadene for dette ble så store.

Du har i hvert fall min dypeste medfølelse. Har selv vært dyreeier som plutselig fikk noen voldsomme veterinærutgifter (ingens skyld, bare uflaks) - så jeg vet litt om hvordan du har det ❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du fikk informasjon om at testiklene ikke var falt ned og fikk prisreduksjon ser jeg ikke helt at du har en sak. Hvorfor valgte du å ha så lav forsikringssum? Jeg har 60 000kr på min + medisinforsikring+ rehabforsikring. Anbefaler å sjekke opp om du har råd til å utvide forsikringen fin.

Anonymkode: 8ec2d...651

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så lenge du fikk informasjon om at testiklene ikke var falt ned og fikk prisreduksjon ser jeg ikke helt at du har en sak. Hvorfor valgte du å ha så lav forsikringssum? Jeg har 60 000kr på min + medisinforsikring+ rehabforsikring. Anbefaler å sjekke opp om du har råd til å utvide forsikringen fin.

Anonymkode: 8ec2d...651

Takk for innspill. Jeg har også medisin, rehab og livsforsikring. Valgte 30k istedenfor 60k da det var den forsikringen jeg tok over fra oppdretter og som førstegangs hundeeier kunne jeg ikke se for meg at det skulle være nødvendig med 60k. 5k av forsikring har allerede gått til tanntrekking av retente melketenner. Men man lærer mens man lever, og skal selvfølgelig øke til 60k så fort jeg får mulighet. 

Endret av Leonorx
Skrevet

Når du viste om tilstanden å fik prisen redusert tror jeg ikke du har noen sak dessverre. Vertinner er dyrt og alle dyr kan bli syke. Men jeg forstår det er kjedelig når det skjer! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...