Gå til innhold

Hvor gamle er barna før du forteller detaljer om

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kreft, Krig og drap ?

Anonymkode: 5eb35...6d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på om disse tingene rammer familien eller ei. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvor detaljert det er snakk om. Og hva de er opptatt av.

Anonymkode: e8d48...850

Skrevet

Jeg er enig med Frostrose. Hvis barna spør forteller vi ærlig, men på en aldersadekvat måte. Jeg synes man skal være ærlige når barn spør, uansett alder, men man utelater detaljer og gir ikke svar som skremmer eller gjør dem utrygge når de er små og så kan man heller utbrodere mer når de blir eldre. Utover det ser jeg ingen grunn til å snakke om hverken kreft, krig eller drap hvis det ikke er noe som rammer dem eller som de spør spesifikt om. Dette er jo litt det samme som når man forteller hvordan barn blir til. Selv en fireåring vet om sex, men selvfølgelig ikke på samme nivå som en 10-åring eller en 15-åring.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker om sånt rett som det er. Datter hadde sett en youtuber som tok en pause nå pga brystkreft. Så da snakka vi om det, også viste jeg hvordan vi sjekker puppene våre. Hun sjekket sine. Viktig at hun lærer seg også hvordan hennes bryst kjennes ut. 

Krig har det selvsagt også blitt litt av nå. Vi har snakket om ‘hva om det blir krig her’. Hva vi kan gjøre, hva som er viktigst å pakke med seg og slikt. 

Drap har vi vært inne på flere ganger. 

Datter går i 6. klasse. 

Anonymkode: 76e19...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er lettere med kreft og drap enn krig. Jeg har alltid vært ærlig med barna mine sånn sett, men man bruker jo litt skjønn i forhold til alder og modenhet. 

Anonymkode: eb9bb...07f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 11-åring som er veldig opptatt av hva som foregår i Ukraina så vi har sittet i timer med kart og gått gjennom mye historie for å forstå litt sammenhenger.

Jeg pleier ikke å fortelle om ting før barna spør,  men da får de vite mye.  Ikke så opptatt av hvor mange døde, sårede osv, men hvorfor noe skjer. 

Barnets kusine er like gammelt, men hun må skjermes for alt, blir redd for alt mulig. Så nå i vinterferien måtte tven skrus av på fjellet så lenge hun var våken.

Det kommer mye spørsmål etter hva hun ser på Tiktok og det synes jeg er bra.  Ja, det er mye rart der, men det gjør at hun blir nysgjerrig og vet at vi raskt kan sette oss ned og forklare.  Må kunne bruke en phd og en master til noe…..

Anonymkode: 169c6...f26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva du mener med detaljer? Hørte fra en barnepsykolog at det egentlig er såpass greit at når barnet spør - så er de klare for svarene. Men detaljnivå må naturligvis tilpasses alder. Mine er fortsatt i bhg og tror ikke de har fått med seg noe ang krig eller farlige sykdommer som bekymrer dem enda. Vi tar det når de av en eller annen grunn tar opp temaene. Detaljer må jo tilpasses alder og barnet når spørsmålene kommer.

Anonymkode: e921c...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Femåringen har spurt, og jeg har fortalt om kreft (katten døde) og krig (snakker om det i barnehagen, dvs ikke den pågående men om krig generelt og folk som må flykte til Norge). Men prøver jo å holde det enkelt uten for mye  detaljer. 

Hun vet faktisk ikke om sex ennå... 

Anonymkode: 9fca6...0f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kreft, Krig og drap ?

Alderstilpasset fra 2 år 

Anonymkode: 0da8e...e14

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med datteren min om kreft da jeg fikk det selv. Hun var da 6 år. 

Drap har hun hørt om i nyhetene, og vet hva det er og mulige årsaker til at sånt skjer. 

Krig er hun redd for, og prøver å skåne henne for nyhetssendinger. Prøver å forklare etter beste evne (har selv om jeg selv ikke forstår). Har også snakket om NATO og at Norge er "med i gjengen" som skal passe på hverandre. 

Anonymkode: bbe51...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Kreft: barnas far/min mann hadde kreft for 3 år siden. Barna var da 8 og 10. Vi fortalte dem om dette først etter at kreften var under kontroll. 

Krig: vi snakker minimalt om krigen som foregår i Europa nå, og jeg prøver å holde fokuset på at vi er trygge her i Norge. De får litt med seg på skolen og sånn, og vi har hatt noen småprat om det, men det får ikke mye plass.

Drap: barna var vel i seksårsalderen da vi kom inn på kidnapping og drap. Men da snakket vi svært forsiktig og pedagogisk om de emnene, og passet på å ikke skremme dem. Hensikten var å lære dem hva de skulle gjøre i en kidnappingssituasjon.

Anonymkode: 5fe3e...b26

AnonymBruker
Skrevet

Min far døde av kreft da jeg var ungdom. 4 åringen min er veldig opptatt av min far, og spør mye om døden og sykdommen han hadde. Så hun vet hva kreft er. "Å drepe" er hun også kjent med, men kun i forbindelse med dyr og insekter.

Anonymkode: 486e6...876

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kreft, Krig og drap ?

Min er 9år og mistet dessverre en tante allerede når hn var 3 år av kreft, så det vet hn om, mange har dessverre død av det etterpå også i familien. Drap verner jeg så godt jeg kan om, forteller ikke hvis hn ikke lurer på dette selv, heldigvis ikke så opptatt av nyheter og slik ennå, samme gjelder krig, de snakker litt om det på skolen ,men barnet har ikke spurt meg om det hjemme, så da snakker ikke jeg om det heller

Anonymkode: 20039...d87

AnonymBruker
Skrevet

Femåringen har fått høre litt om kreft siden jeg har hatt det og hunden vår døde av det. Forklarer på en tilpasset måte. Krig avventer jeg med siden det ikke er relevant for ham nå og han ikke har fått med seg dette. Hvis han tar det opp kommer vi til å snakke om det.

Anonymkode: ee11e...99c

AnonymBruker
Skrevet

Når de selv får det med seg.

Barna ser supernytt på skolen. Altså må man snakke om krigen. Fordi lærene ikke tar hensyn til å forklare. Hadde ei jente på 8 med panikk for krig pga det.

Får barna høre om sykdom og annet forklarer vi ut i fra hva de forstår. Helt ned i 3 års alderen. Det syns jeg er viktig.

Anonymkode: aa83b...e51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det var naturlig å fortelle 4-klassingen om krigen i Ukraina nå. 6-åringen har vi ikke sagt noe til.

Anonymkode: 65007...85b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kreft, Krig og drap ?

Mistet moren min til kreft for 10 år siden. Vi hadde tre barn då, ene barnet spedbarn. Fortalte de to andre barna om kreft. Jeg fortalde de om kreft,  fordi jeg selv har hatt det. Jeg ble frisk, men ikke det gjorde jo min mor. Hun døde 7 mnd etter at hun fikk diagnosen. Jeg fikk kreft lenge før noen av barna ble født. Vi har fire barn nå. Og har fortalt barn nr 3 om krig, drap og kreft osv. yngste barnet vår er 1 1/2 år, så for liten enda. Vi har også snakket om sex og samliv. Viktige ting å ta opp når man har barn :) 

Anonymkode: 49799...83f

AnonymBruker
Skrevet

Begge vi foreldrene er journalister, så vi snakker generelt mye om forskjellige samfunnsforhold hjemme - også med barna. Men tenker jo det er viktig å tilpasse etter alder og droppe unødig skremmende og fæle detaljer. Ekstra viktig tenker jeg det er å svare konkret når barna spør. 

Anonymkode: eee6e...b90

AnonymBruker
Skrevet

Snakker med syvåringen min om krigen, så godt det lar seg gjøre til hans alder. Han overhørte nyhetene og de har sett supernytt, pressekonferanse og snakket om det på skolen. Han har vært bekymret og jeg har prøvd å trygge, sett på kart osv. Aller helst skulle jeg sett at han ikke fikk vite noe enda, men det er jo ikke så lett.

Anonymkode: 11bbb...97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...