Gå til innhold

Kaotisk legging hjelp..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg trenger tips til legging. Nå er det slik at jeg er alene på ettermiddag og kveldene pga jobben til mannen, så jeg skal altså legge de to barna våre selv. De sovner til ok tid hver kveld, men altså... Så lite rutinert og kaotisk denne leggingen foregår 😭 

Her er altså problemet. 

Eldste på fem går i barnehagen, hun har lakenskrekk og MÅ ha 12 timers søvn fordi dersom hun vekkes om morgenen blir hun fly forbanna, hun må altså våkne av seg selv og bør være i seng før 1945. 

Yngste på ett har ingen problemer med å legge seg, skjønner det er natta og prøver å sove som en kriger selvom han ikke alltid får det til. Han trenger en hånd å holde i til han sovner, og gjerne kinn mot kinn. 

Eldste nekter plent å legge seg før lillebroren sin og er veldig på at "jeg skal ikke sovne før lillebror sovner". 

Jeg synes det blir galt å sette eldste foran tv mens jeg legger lillebror ettersom det kan ta tjue minutter. 

Legger vi oss samtidig i samme seng så ingen skal være alene, blir det kaos og de forstyrrer hverandre. Lillebror blir kjempeglad og storesøster erter. 

Det som går smertefritt er hvis eldste ser på tv eller leker i mens jeg legger yngste, slik at hun får vilja si og broren sovner greit, men jeg føler veldig på det å "forlate henne" på kvelden.. 

De kan jo ikke være sammen 😭

Trenger tips og tanker om dette her.. 

Anonymkode: 66d23...b17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville helt klar latt storesøster se på tv i 20 min mens jeg la lillebror hvis det gjør at lillebror sovner og storesøster legger seg greit etterpå

Anonymkode: 236e5...c57

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville helt klar latt storesøster se på tv i 20 min mens jeg la lillebror hvis det gjør at lillebror sovner og storesøster legger seg greit etterpå

Anonymkode: 236e5...c57

Ja det er vel ikke for gærnt? Fikk beskjed av min mor at det er veldig trist at hun må sitte alene på kvelden 😢 får så dårlig samvittighet, men det er jo den beste løsningen sånn praktisk sett. Hun gjør ingenting av det, hun sier ifra hvis det er noe, det går an å kommunisere med ungen og hun kan jo bare komme inn på soverommet om hun vil det liksom. 

Skrevet
Fuglemor skrev (Akkurat nå):

Ja det er vel ikke for gærnt? Fikk beskjed av min mor at det er veldig trist at hun må sitte alene på kvelden 😢 får så dårlig samvittighet, men det er jo den beste løsningen sånn praktisk sett. Hun gjør ingenting av det, hun sier ifra hvis det er noe, det går an å kommunisere med ungen og hun kan jo bare komme inn på soverommet om hun vil det liksom. 

Ja nå ble det ikke anonym,men ok😅

Skrevet

Da lar du storesøster se på tv. Her må vi ligge ved siden av yngste til han sovner, så storebror må se på iPad. Sånn er det.

Skrevet
Luckie skrev (3 minutter siden):

Da lar du storesøster se på tv. Her må vi ligge ved siden av yngste til han sovner, så storebror må se på iPad. Sånn er det.

Godt det er flere 💕

• Liker 1
Skrevet

Syns det er dårlig gjort av din mor å si det. Hva mener hun at du ellers skal gjøre? Man gjør det som funker, og jeg syns personlig ikke at 20 min er lenge for en 5 åring å se på tv aleine. Hun kan jo hente deg om det er noe

• Liker 6
Skrevet
Anonym6789 skrev (13 minutter siden):

Syns det er dårlig gjort av din mor å si det. Hva mener hun at du ellers skal gjøre? Man gjør det som funker, og jeg syns personlig ikke at 20 min er lenge for en 5 åring å se på tv aleine. Hun kan jo hente deg om det er noe

Synes ikke tjue minutter er så ille selv, hun kan til og med leke på rommet sitt om hun vil, det er rett ved siden av. Hun pleier å leke enda lenger alene på dagtid fordi hun har lyst 😅 

Hun har akkurat fylt fem, så en erfaren femåring er hun ikke, men hun er veldig flink til å si ifra om det er noe hun ikke vil 💕

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan eldste titte litt på tv mens du får lagt lillebror, det er virkelig null problem. Hun er jo ikke forlatt. Dette har jeg praktisert med mine, siden yngste legger seg først. Er 3,5 år mellom dem. Så ser jeg og storebror litt på tv sammen etterpå eller leser en bok på senga før det er hans tur til å legge seg. 

Anonymkode: 51137...f45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig kan eldste titte litt på tv mens du får lagt lillebror, det er virkelig null problem. Hun er jo ikke forlatt. Dette har jeg praktisert med mine, siden yngste legger seg først. Er 3,5 år mellom dem. Så ser jeg og storebror litt på tv sammen etterpå eller leser en bok på senga før det er hans tur til å legge seg. 

Anonymkode: 51137...f45

Det må nesten bli slik. Skal hun få være lengre oppe, og lillebror ikke skal skrike seg i søvn alene, så blir begges behov dekket på den måten... 💕

Skrevet
Fuglemor skrev (1 time siden):

Herre jemini da fàr bestemor komme å hjelpe til, kan hun ikke det så får hun ikke lov å gi deg dårlig samvittighet heller. Makan.

• Liker 2
Skrevet
lillevill skrev (14 timer siden):

Herre jemini da fàr bestemor komme å hjelpe til, kan hun ikke det så får hun ikke lov å gi deg dårlig samvittighet heller. Makan.

Det hadde vært noe. Hun er ganske pirkete så det tror jeg ikke jeg hadde hæla tbh 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hva er galt med TV? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eldste nekter plent å legge seg før lillebroren sin og er veldig på at "jeg skal ikke sovne før lillebror sovner". 

Jeg synes det blir galt å sette eldste foran tv mens jeg legger lillebror ettersom det kan ta tjue minutter. 

Legger vi oss samtidig i samme seng så ingen skal være alene, blir det kaos og de forstyrrer hverandre. Lillebror blir kjempeglad og storesøster erter. 

Det som går smertefritt er hvis eldste ser på tv eller leker i mens jeg legger yngste, slik at hun får vilja si og broren sovner greit, men jeg føler veldig på det å "forlate henne" på kvelden.. 

Hvis det er nesten 4 år mellom dem, skjønner jeg godt at ikke storesøster vil legge seg samtidig med lillebror. Det er faktisk urettferdig. Når det bare gjør alt vanskeligere, er det ingen grunn til det. 

Hva i alle dager blir galt med at hun får se TV eller på en annen type skjerm, så lenge du kan kontrollere innholdet? Opptil tjue minutter - det er da omtrent ingenting?

Forlate henne - vi snakker om et annet rom, og hun synes selv denne løsningen er fin? Hva er problemet da? 

Skrevet

Det er null problem at hun ser på tv den tiden!

Hun koser seg sikkert, slapper av, kobler av litt i fred og ro, og hun vet jo hvor du er!

Ville garantert valgt den løsningen framfor kaos og stress!

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke et problem at hun ser på tv en stund alene! Hvorfor gjøre det vanskeligere for seg selv? 

Må selv la 3 åringen se på barnetv alene mens jeg legger babyen, kan fort ta en halvtime +. Har ikke ofret det en tanke om at det er galt.

Anonymkode: 17e97...391

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, Fuglemor said:

Whaat?? Dårlig gjort å si noe sånt av moren din. Så lenge hun er varm, trygg og mett så kan hun se litt på tv for seg selv. Det neste du vet er at barna dine MÅ ha deg for underholdning 24/7. Vihar tre barn, som alle tre må tegne, se tv eller bare kjede seg alene mens de venter en gang i ny og ne. De dævver ikke av det.

Anonymkode: 40a30...67c

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, sitter du alltid sammen med barnet og ser på tv eller? Min på 4 år ser ofte på tv alene hvis jeg må gjøre noe annet eller hvis jeg vil ta en kopp kaffe i fred for eksempel. Ser virkelig ikke problemet med det. 

Anonymkode: e62ca...cdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst, sitter du alltid sammen med barnet og ser på tv eller? Min på 4 år ser ofte på tv alene hvis jeg må gjøre noe annet eller hvis jeg vil ta en kopp kaffe i fred for eksempel. Ser virkelig ikke problemet med det. 

Anonymkode: e62ca...cdf

Nope, sjeldent, men føler det er annerledes på dagtid og jeg ikke er "låst" til et rom. Sitter hun i stua og jeg farer rundt omkring i både stue, kjøkken og soverom for å rydde, er jeg jo også sosial...men det blir jo litt av det samme 

Oppdatering:

Idag skulle jeg altså prøve å la eldste sitte med telefonen min mens jeg la yngste, så jeg forklarte henne det på forhånd hva som skulle skje. Ansiktet lyste opp fordi hun fikk ha telefonen min. Dessverre tok legging av lillebror 40 minutter, men da jeg kom ut i stua var hun like glad. Vi fikk god tid sammen, leste bok og koste litt. 

Det har vært en dritt dag uten like, så det var en fin avslutning på dagen og en fornøyd og glad femåring som sovna på 15 minutter.. 

AnonymBruker
Skrevet

med mindre barna ser på TV i for eksempel åtte timer hver eneste ettermiddag og kveld, så ser jeg virkelig ikke noe "problem" med at man sitter littegrann foran mobiltelefon (eller nettbrett / datamaskin) en kortere stund i løpet av kvelden.    

Anonymkode: e9aba...8b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...