AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Dette er en spesiell problemstilling. Jeg har ei jente som nettop har fylt fem år og en liten en som snart fyller ett år. Jeg ammer ham noen ganger i løpet av døgnet.. Datteren min elsket pupp over alt i verden og ville ikke ha noe særlig med fast føde. Hun brakk seg og stod i uansett hvor mye vi prøvde, men det var pupp som gjaldt. Hun ble nattammet og brukte meg som smokk i to år til jeg en dag ikke orket mer og vi sluttet på dagen ved at jeg smurte soyasaus på puppen. (sa jeg nei kunne hun gråte i flere timer, og jeg hadde ikke hjerte til å se henne så knust.. Denne overgangen gikk knirkefritt og etter 3 dager var det ikke mer mas). Men helt siden yngste kom har hun villet ha pupp. Hun er alt for stor etter min mening, men har selvfølgelig fått smake på skje eller i en kopp. Jeg har ikke så mye melk denne gangen, så det er ikke bare å pumpe ut heller.. Men de to siste ukene har hun vært litt "på" når jeg har ammet yngste. Hun sier hun savner puppen, spør om hun vær så snill kan få litt fordi hun savner det så fælt fordi det var den beste maten noensinne. Jeg forklarer henne at jeg forstår hun savner det veldig, det gjør jeg og, men nå er hun stor jente og mamma har ikke nok melk, den melken må babyen ha, og hun kan heller ligge inntil og få kos. Men så til poenget.. Jeg regner med at hun en eller annen gang vil glemme det, men jeg synes det er fryktelig vanskelig. Jeg savner det selv da hun var liten, jeg savner selv å amme henne, og noen ganger har jeg vært så nære ved å si ja fordi jeg selv savner det så fælt. Når hun gråter og blir lei seg, klarer jeg nesten ikke holde tilbake selv og det er altså helt jævlig.. Altså... Hva skjer?! Er dette normalt? Jeg kan jo ikke amme en snart skoleklar jente, hvorfor blir jeg så lei meg? Er det noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 29ea4...b69 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Det er helt normalt! Naturlig ammeslutt er alt mellom 2 og 7 år. Men, det er også veldig sannsynlig at hun ikke ville fått det til om du lot henne prøve. Særlig om du ikke har mye melk og kanskje litt sen utdrivningsrefleks. Å die krever en spesiell teknikk som babyer kan instinktivt, men som eldre barn glemmer når de slutter. Det er det som skjer ved naturlig ammeslutt. Datteren din hatt nok glemt det, og vil derfor neppe få ut noe melk. Det er ikke galt om du lar henne prøve, men det kan jo være like vanskelig for henne når hun oppdager at hun ikke får det til. Anonymkode: 902e3...258 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Du kan forresten google ammesorg. Anonymkode: 902e3...258
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er helt normalt! Naturlig ammeslutt er alt mellom 2 og 7 år. Men, det er også veldig sannsynlig at hun ikke ville fått det til om du lot henne prøve. Særlig om du ikke har mye melk og kanskje litt sen utdrivningsrefleks. Å die krever en spesiell teknikk som babyer kan instinktivt, men som eldre barn glemmer når de slutter. Det er det som skjer ved naturlig ammeslutt. Datteren din hatt nok glemt det, og vil derfor neppe få ut noe melk. Det er ikke galt om du lar henne prøve, men det kan jo være like vanskelig for henne når hun oppdager at hun ikke får det til. Anonymkode: 902e3...258 Tusen takk for et fint svar, jeg var litt redd for å poste dette, men jeg har ikke helt visst hva å tenke om det er jeg som er gal og må skjerpe meg eller hva.. Men det er fint å vite at det er normalt. Jeg Googlet det faktisk nå, og ser jo at det er en greie og det letter veldig. Det var fint at du skrev det at det ikke er galt i å prøve, jeg har liksom lurt på om det i det hele tatt er innafor og "etisk riktig" å la henne prøve om hun vil, men samtidig er jeg redd for å begynne noe som skal bli enda vanskeligere å slutte 😅 Anonymkode: 29ea4...b69 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 Jeg lot mon på 3 år prøve. Hun fikk det faktisk ikke til lengre. Etter dette var det uinteressant Anonymkode: 517ad...491
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for et fint svar, jeg var litt redd for å poste dette, men jeg har ikke helt visst hva å tenke om det er jeg som er gal og må skjerpe meg eller hva.. Men det er fint å vite at det er normalt. Jeg Googlet det faktisk nå, og ser jo at det er en greie og det letter veldig. Det var fint at du skrev det at det ikke er galt i å prøve, jeg har liksom lurt på om det i det hele tatt er innafor og "etisk riktig" å la henne prøve om hun vil, men samtidig er jeg redd for å begynne noe som skal bli enda vanskeligere å slutte 😅 Anonymkode: 29ea4...b69 Jeg håper du ikke får noen kjipe svar, men det er jo ofte folk på KG som mener at amming etter 1 år er sykt og ekkelt, meg de tar feil. Jeg kjenner fremdeles på ammesorg etter at jeg for ti år siden sluttet veldig brått å amme min første da han var bare ni måneder. Jeg ville nok også vært redd for at det skulle bli vanskelig å slutte om du lar henne prøve og hun mot formodning skulle få det til. Men alle barn slutter av seg selv og jeg tror nok det er mer sannsynlig at hun oppdager at det ikke er så bra som hun husker. Om du vil ha flere tips, råd eller bare trøst, anbefaler jeg FB-gruppen Amming uten grenser. Der vil du ikke møte fordømmelse uansett hva du velger å gjøre, og du vil finne kvinner som har kjent på de samme følelsene og vært i samme situasjon. Det er et tema som går igjen der. Anonymkode: 902e3...258
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt normalt! Naturlig ammeslutt er alt mellom 2 og 7 år. Men, det er også veldig sannsynlig at hun ikke ville fått det til om du lot henne prøve. Særlig om du ikke har mye melk og kanskje litt sen utdrivningsrefleks. Å die krever en spesiell teknikk som babyer kan instinktivt, men som eldre barn glemmer når de slutter. Det er det som skjer ved naturlig ammeslutt. Datteren din hatt nok glemt det, og vil derfor neppe få ut noe melk. Det er ikke galt om du lar henne prøve, men det kan jo være like vanskelig for henne når hun oppdager at hun ikke får det til. Anonymkode: 902e3...258 7 år er overgrep. Herre når barne er gammelt nok til å huske det, bør det kuttes ut Anonymkode: f46b9...0fa 5 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 3. mars 2022 #8 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg håper du ikke får noen kjipe svar, men det er jo ofte folk på KG som mener at amming etter 1 år er sykt og ekkelt, meg de tar feil. Jeg kjenner fremdeles på ammesorg etter at jeg for ti år siden sluttet veldig brått å amme min første da han var bare ni måneder. Jeg ville nok også vært redd for at det skulle bli vanskelig å slutte om du lar henne prøve og hun mot formodning skulle få det til. Men alle barn slutter av seg selv og jeg tror nok det er mer sannsynlig at hun oppdager at det ikke er så bra som hun husker. Om du vil ha flere tips, råd eller bare trøst, anbefaler jeg FB-gruppen Amming uten grenser. Der vil du ikke møte fordømmelse uansett hva du velger å gjøre, og du vil finne kvinner som har kjent på de samme følelsene og vært i samme situasjon. Det er et tema som går igjen der. Anonymkode: 902e3...258 Takk for tips om gruppa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg håper du ikke får noen kjipe svar, men det er jo ofte folk på KG som mener at amming etter 1 år er sykt og ekkelt, meg de tar feil. Jeg kjenner fremdeles på ammesorg etter at jeg for ti år siden sluttet veldig brått å amme min første da han var bare ni måneder. Jeg ville nok også vært redd for at det skulle bli vanskelig å slutte om du lar henne prøve og hun mot formodning skulle få det til. Men alle barn slutter av seg selv og jeg tror nok det er mer sannsynlig at hun oppdager at det ikke er så bra som hun husker. Om du vil ha flere tips, råd eller bare trøst, anbefaler jeg FB-gruppen Amming uten grenser. Der vil du ikke møte fordømmelse uansett hva du velger å gjøre, og du vil finne kvinner som har kjent på de samme følelsene og vært i samme situasjon. Det er et tema som går igjen der. Anonymkode: 902e3...258 Tusen takk for tips om gruppa, kanskje jeg melder meg inn der 😊 Det er fint å vite at det er normalt, har liksom ikke snakket med noen om det før, og at det er flere som savner ammingen fortsatt flere år etter de er ferdige.. Du nevner at dere hadde en brå slutt, det hadde vi og, kan det bidra til at man føler som man gjør? Jeg var litt redd for ekle svar ja tbh, men tok sjansen 👍det er jeg glad for 💕 Anonymkode: 29ea4...b69 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #10 Skrevet 4. mars 2022 Jeg skjønner deg godt. Jeg sluttet å amme toåringen min nå i vinter, mest fordi jeg er gravid igjen og mistet melka. Det ble sjeldnere og sjeldnere mot slutten, og hun har godtatt at puppen har sluttet å lage melk til henne, men hun savner det og vil fortsatt ligge inntil/holde rundt en pupp for kos. Og hun forstår jo at når baby kommer blir det melk i puppen igjen, og har ymtet om at kanskje det blir litt melk til henne også? Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det da - la henne få prøve og se om hun fremdeles har evnen til å die, eller være konsekvent og si at nå er puppen til babyen. Dette er i alle fall ikke uvanlige følelser! Og anbefaler også den Facebook-gruppa for å lufte denne type tanker, mange damer med erfaring der. Anonymkode: c82f1...b15
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 Jeg tror ikke jeg får tilgang til gruppen fordi det er nedre aldersgrense på 15 mnd. Babyen er bare 12 mnd 😅 og jeg ammer jo ikke eldste... Men jeg fikk ihvertfall mye nyttig informasjon her og kan nok google litt om temaet. Er det fortsatt behov om 3 mnd så kan jeg jo melde meg inn ❤️ Anonymkode: 29ea4...b69
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #12 Skrevet 4. mars 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke jeg får tilgang til gruppen fordi det er nedre aldersgrense på 15 mnd. Babyen er bare 12 mnd 😅 og jeg ammer jo ikke eldste... Men jeg fikk ihvertfall mye nyttig informasjon her og kan nok google litt om temaet. Er det fortsatt behov om 3 mnd så kan jeg jo melde meg inn ❤️ Anonymkode: 29ea4...b69 Men du ammet jo eldste til minst 2 år, så du får sikkert bli med i gruppen. Anonymkode: 010bb...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #13 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg tror ikke jeg får tilgang til gruppen fordi det er nedre aldersgrense på 15 mnd. Babyen er bare 12 mnd 😅 og jeg ammer jo ikke eldste... Men jeg fikk ihvertfall mye nyttig informasjon her og kan nok google litt om temaet. Er det fortsatt behov om 3 mnd så kan jeg jo melde meg inn ❤️ Anonymkode: 29ea4...b69 Det er vel et felt der du kan skrive noe når du melder deg inn, om du skriver bittelitt om problemstillingen får du sikkert bli med. Anonymkode: 902e3...258
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #14 Skrevet 5. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er vel et felt der du kan skrive noe når du melder deg inn, om du skriver bittelitt om problemstillingen får du sikkert bli med. Anonymkode: 902e3...258 Ja, gjorde det, venter i spenning 😊 Anonymkode: 29ea4...b69
Servicetekniker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 0.12): Endret 28. mai 2024 av Servicetekniker
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Skrevet 29. mai 2024 Den sugerefleksen og evnen til å drive ut melk som babyer har instinktivt, mister de naturlig når de blir større. Og det er det jo en mening i. Anonymkode: 2c1e8...12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå