Gå til innhold

Indusere fødsel i uke 39 pga høyt blodtrykk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg får litt forskjellige beskjeder fra ulike leger og jordmor ang. induksjon av fødsel pga. høyt blodtrykk. Den siste jeg snakket med på vekstkontroll i uke 36 sa at «veilederen» sier at man skal sette i gang fødsel i uke 39 ved høyt blodtrykk som er kontrollert med medisiner. Jeg fikk derimot time til kontroll i uke 39. Skal jeg forberede meg på å bli igangsatt? Noen fler med samme «problem»? Når ble du satt i gang pga. hypertensjon?

Anonymkode: 8013c...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uke 36 - men da var det svangerskapsforgiftning. 

Uke 37 - kun høyt blodtrykk, ikke proteiner i urin. Medisinen hadde ikke særlig effekt lenger, i tillegg risikoen for svangerskapsforgiftning. 

Hva ligger blodtrykket ditt på nå under medisinering? 

Anonymkode: e30b6...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Det ligger på rundt 140/90 +- med ganske stor dose, altså ikke skyhøyt. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 21.55):

Takk for svar! Det ligger på rundt 140/90 +- med ganske stor dose, altså ikke skyhøyt. ts

Jeg lå på rundt 145/98 (snitt fra døgnmåling) da jeg ble igangsatt. Husker ikke hvor stor dose jeg fikk, men var trandate medisin. 

Hva er begrunnelsen for at du ikke settes i gang nå? Jeg tilhørte Ålesund sykehus og fikk beskjed ganske tidlig at jeg senest ville bli indusert uke 38 på grunn av risiko som følger av høyt blodtrykk. Men det skjedde en uke tidligere pga økning i blodtrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble det. Du kan vel overdrive litt også hvis du vill bli satt i gang.. 

Anonymkode: 130d0...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lå på rundt 145/98 (snitt fra døgnmåling) da jeg ble igangsatt. Husker ikke hvor stor dose jeg fikk, men var trandate medisin. 

Hva er begrunnelsen for at du ikke settes i gang nå? Jeg tilhørte Ålesund sykehus og fikk beskjed ganske tidlig at jeg senest ville bli indusert uke 38 på grunn av risiko som følger av høyt blodtrykk. Men det skjedde en uke tidligere pga økning i blodtrykk. 

Jeg aner ikke, jeg og baby har det «fint» enda, men jeg håper virkelig at den kontrollen i uke 39 blir til induksjon av fødsel! Er ikke villig til å ta noen risiko og vente på morkakesvikt eller forgiftning.. Håper de kan høre hva jeg selv ønsker også. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ble satt i gang i uke 39 med første

Med neste kom det litt tidligere og de sa i uke 36 igangsettelse i uke 38, fikk dato

Men i mellomtiden fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning og barnet hadde stoppet å vokse, så det ble keisersnitt i uke 37

Anonymkode: 81b11...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ble satt i gang i uke 39 med første

Med neste kom det litt tidligere og de sa i uke 36 igangsettelse i uke 38, fikk dato

Men i mellomtiden fikk jeg alvorlig svangerskapsforgiftning og barnet hadde stoppet å vokse, så det ble keisersnitt i uke 37

Wow, det er skremmende hvor fort det kan gå.. Håper det gikk bra med begge to! Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Wow, det er skremmende hvor fort det kan gå.. Håper det gikk bra med begge to! Ts

Det gikk fint med oss. Barnet var litt lite (2,4 kg), men sunn og frisk. Tok litt tid for meg før jeg kom meg, så vi måtte bli på sykehuset en stund og fikk ulike medisiner. Men ble frisk jeg også etterhvert 😊 Barnet går nå i barnehage og ligger godt an på både språk og motorikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...