Gå til innhold

Vi skal døpe barnet vårt. Fadder som er ateist, blir det feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei altså... jeg og samboer venter barn denne måneden og skal ha barnedåp med faddere og hele pakka, men tre av fire faddere tror ikke på noe og det gjør ikke vi heller 😬 Gjør det egentlig bare fordi vi "må" pga. tradisjon.

Anonymkode: 473e8...a87

Man må ingen ting. Det enste dere gjøre er å påtvinge et barn religion og juge i kirka.

Anonymkode: bdd94...bcc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Det er ugreit, men jeg skjønner heller ikke hvorfor folk spør noen som ikke er kristne om å være fadder? :klo:

"Tradisjon", og fordi det er viktigere for dem å ha en person de liker/kjenner godt enn å ha en person som er skikket til oppgaven?

Anonymkode: ca981...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Begge de uthevede er feil. Man må ikke være medlem av den norske kirke for å være fadder, og faddere er ikke de som overtar barnet dersom foreldrene dør.

For å være fadder er det eneste kravet at man ikke kan være medlem av et kirkesamfunn som forkaster barnedåp (f.eks. pinsemenighet).

Det at en fadder skal ta over barnet om foreldrene dør, er en greie fra gamle dager. Hvis foreldrene vil at en person skal overta barnet dersom begge foreldrene dør, må de skrive testamente der et slikt ønske formuleres, og det har null og niks med dåp å gjøre.

Javel om det er feil, fikk uansett beskjed om at jeg ikke kunne melde meg ut om jeg skulle være fadder, så da gjorde jeg ikke det. Er uansett en del år siden så kan jo være endret også. 
Og ang det å skulle ta ansvar for barna om foreldrene dør; det er slik vi søsknene er vokst opp med, og at faddere alltid har vært tanter/onkler. Skjønner at det ikke er automatikk, men mer praksis/oppfatning/familie-regel - og når fadder uansett er nær slekt så hadde det vel gjerne kunne endt opp slik uansett. Er kanskje et annet behov for å formalisere slike ønsker hvis faddere «bare» er venner og ikke nær slekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ateist og fadder på barnet til den lokale presten. De var fult klar over det, men mente det helt ok . Ikke alle som er trangsynte.

Anonymkode: 04bff...09e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ateist og fadder på barnet til den lokale presten. De var fult klar over det, men mente det helt ok . Ikke alle som er trangsynte.

Spesielt. Men en prest tenker vel kanskje gjerne at han/hun er i stand til å ta seg av trosopplæringen selv, uten medhjelpere i form av faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Spesielt. Men en prest tenker vel kanskje gjerne at han/hun er i stand til å ta seg av trosopplæringen selv, uten medhjelpere i form av faddere?

For de 4 jeg er fadder for så stiller jeg ekstra opp for barna og bidrar med samtaler og refleksjoner. Verdiene til kristendommen er i bunn og grunn folkeskikk. For foreldrene har det vært lang viktigere at jeg ønsker å bidra i barnas liv, enn om jeg tror på gud eller liknende. Til og med presten var enig i det😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oioi, respektløst å bli fadder som atheist? Lyve til menigheten? Betent tema dette tydeligvis, det hadde jeg ingen anelse om! Min bror, som er prest i den Norske kirke, valgte nå meg som fadder. Dette på tross av at jeg er atheist, og det er han fullt klar over. Vi snakket til og med om dette med religiøs oppdragelse, noe jeg fortalte jeg ikke kom til å bidra mye med. Når jeg foreslo jeg kunne lese barnet noen historier fra en slik Bibelhistorier for barn bok, lo han bare 😆 Våre ikke spesielt religiøse foreldre døpte oss, og valgte også ikke spesielt religiøse faddere. HELT vanlig der jeg er vokst opp, og i min krets. Vi er mange som er knyttet til kirken av tradisjon, og lite pga personlig tro. I de lokale menighetene er sånne "tradisjonister" hjertelig velkomne. 

Si meg, lyver parene som lover å holde sammen til døden skiller dem ad selv om de hadde vært villig til å skille seg viss partner var utro? Lyver konfirmantene som har liten gudtro til menigheten? Lyver jeg viss jeg stemmer i trosbekjennelsen i en begravelse? 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For de 4 jeg er fadder for så stiller jeg ekstra opp for barna og bidrar med samtaler og refleksjoner. Verdiene til kristendommen er i bunn og grunn folkeskikk. For foreldrene har det vært lang viktigere at jeg ønsker å bidra i barnas liv, enn om jeg tror på gud eller liknende. Til og med presten var enig i det😉

Men det går da fint an å bidra i barnas liv uten å forplikte seg til å gi barna en kristen oppdragelse? Ellers så mener jeg at ateister har like bra folkeskikk som kristne 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden):

Oioi, respektløst å bli fadder som atheist? Lyve til menigheten? Betent tema dette tydeligvis, det hadde jeg ingen anelse om! Min bror, som er prest i den Norske kirke, valgte nå meg som fadder. Dette på tross av at jeg er atheist, og det er han fullt klar over. Vi snakket til og med om dette med religiøs oppdragelse, noe jeg fortalte jeg ikke kom til å bidra mye med. Når jeg foreslo jeg kunne lese barnet noen historier fra en slik Bibelhistorier for barn bok, lo han bare 😆 Våre ikke spesielt religiøste foreldre døpte oss, og valgte også ikke spesielt religiøse faddere. HELT vanlig der jeg er vokst opp, og i min krets. Vi er mange som er knyttet til kirken av tradisjon, og lite pga personlig tro. I de lokale menighetene er sånne "tradisjonisert" hjertelig velkomne. 

Si meg, lyver parene som lover å holde sammen til døden skiller dem ad selv om de hadde vært villig til å skille seg viss partner var utro? Lyver konfirmantene som har liten gudtro til menigheten? Lyver jeg viss jeg stemmer i trosbekjennelsen i en begravelse? 

Ja, det mener jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det mener jeg.

Jaja, du om det. Lever godt med mine "løgner" jeg. Det gjør nok resten av familien og, både de av dem som tror og ikke tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er fadder på to ungar. Trur ikkje eit kvekk på Gud, men veit meir om Jesus enn foreldra til ungane og kunne uten problem gjeve dei ei solid opplæring i kristen tru og sede om eg trudde det ville bli sette pris på 😆 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (10 timer siden):

Oioi, respektløst å bli fadder som atheist? Lyve til menigheten? Betent tema dette tydeligvis, det hadde jeg ingen anelse om! Min bror, som er prest i den Norske kirke, valgte nå meg som fadder. Dette på tross av at jeg er atheist, og det er han fullt klar over. Vi snakket til og med om dette med religiøs oppdragelse, noe jeg fortalte jeg ikke kom til å bidra mye med. Når jeg foreslo jeg kunne lese barnet noen historier fra en slik Bibelhistorier for barn bok, lo han bare 😆 Våre ikke spesielt religiøse foreldre døpte oss, og valgte også ikke spesielt religiøse faddere. HELT vanlig der jeg er vokst opp, og i min krets. Vi er mange som er knyttet til kirken av tradisjon, og lite pga personlig tro. I de lokale menighetene er sånne "tradisjonister" hjertelig velkomne. 

Ja, til alle disse spørsmålene etter min mening. Kunne ikke stått for det selv. Men whatever makes you happy.

Anonymkode: 003e0...b02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Selv har jeg blitt spurt om å være fadder tre ganger og takket nei hver gang. 

Jeg står ikke i kirken som fadder, for meg er det blasfemi. 

De ble selvsagt litt snurte der og da, men vi er venner fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol.

En ateist fadder.

Måtte Gud redde barnet fra hans stygge hjernevasking av ateisme og materialisme. 

Måtte Gud frelse han med Sannheten.

Han er vår Sanne Far.

Gud er den Største, all pris til Gud, Han er Skaperen, alt i himmel og jord tilhører Han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (23 timer siden):

Ja, det mener jeg. De lyver i den forstand at de gjør/lover disse tingene i "guds navn". 

Som ateist kommer jeg selvfølgelig heller ikke til å gifte meg i kirken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/3/2022 at 8:37 PM, AnonymBruker said:

Du må overhodet ikke være medlem av statskirken for å være fadder, så om du fikk beskjed på det har du blitt feilinformert. 

Anonymkode: 003e0...b02

Det spørs vel når dette var?

For 20 år siden ble jeg nektet å være fadder for min venninnes datter fordi jeg er katolikk.

Anonymkode: ca5b8...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fadder til min niese, jeg er agnostiker.  Søsteren min er også agnostiker. Det går helt fint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stemmer også «nei» til å be en ateist være fadder. Synes også det er teit at foreldre som veldig tydelig ikke er kristne skal døpe barna sine i kirken. Ha litt integritet og respekt, ikke skyld på tradisjon.

Talen burde heller vært «du forplikter deg til å være glad i barnet, gi det ekstra oppmerksomhet. Det skal deles ut ca 37 gaver av høy verdi og det skal holdes en del taler» 😄

Anonymkode: b65d9...9e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Please folkens, det er mange år siden det sluttet å hete «statskirken» som mange av dere skriver. Stat og kirke ble skilt for ca 10 år siden og riktig betegnelse er «den norske kirke».

Såpass burde dere vite hvis dere overveier kirkelig dåp.

Anonymkode: 857d9...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rampenissen72 skrev (På 3.3.2022 den 20.07):

Og før noen kommer å skriver det ikke er lov; Vi har fått døpe alle våre i kirka, og gifte oss, uten at jeg er registrert i statskirka. De er så desperate etter medlemmer de gir faen i dag. 

En av dere må være medlem. De bryter ikke det for å få medlemmer nei.

Anonymkode: 98901...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...