Gå til innhold

Vi skal døpe barnet vårt. Fadder som er ateist, blir det feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil gjerne høre deres tanker

Anonymkode: 8f1b6...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rampenissen72

Nei. Dere døper jo mest sansynlig ut av tradisjon(slik 90% gjør) og ikke av det religiøse aspektet. Så da spiller det ingen rolle. 

Og før noen kommer å skriver det ikke er lov; Vi har fått døpe alle våre i kirka, og gifte oss, uten at jeg er registrert i statskirka. De er så desperate etter medlemmer de gir faen i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble spurt, sa ja og fikk bli fadder i kirkedåpen til min nevø selv om jeg er ateist og foreldrene visste om det. Foreldrene er litt sånn "halvkristne". Presten stilte ingen spørsmål om mitt livssyn! Fadder går vel mest ut på å gi bursdags- og julegaver og prøve å støtte opp hvis foreldrene trenger barnevakt i blant eller om de dør, blir gale eller blir invalide eller noe sånt.

Anonymkode: d5a00...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og har derfor takket nei til å være fadder flere ganger. Det er hyggelig å bli spurt, men jeg er ikke kristen og da blir det grunnleggende feil for meg å skulle stå i kirka og lyve om at jeg skal bidra til at barnet får en kristen oppdragelse. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor i helvete dere skal ta hensyn til en fadder, når det gjelder valg for deres barn?

Er det ikke mor og far som bestemmer for sitt barn. Når i helvete lot foreldre la en fadder styre og bestemme valg for sine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meadow skrev (Akkurat nå):

Jeg er ateist og har derfor takket nei til å være fadder flere ganger. Det er hyggelig å bli spurt, men jeg er ikke kristen og da blir det grunnleggende feil for meg å skulle stå i kirka og lyve om at jeg skal bidra til at barnet får en kristen oppdragelse. 

Dette! 

Anonymkode: bdd94...bcc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint det! Om man selv ønsker det da. 

Ingen regler i kirka som sier at man må være religiøs for å få lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (2 minutter siden):

Samme her. 

Jeg har blitt spurt mange ganger, og takker konsekvent nei. Jeg er ateist, men har samtidig såpass respekt for kirken og de kristne at jeg ikke klarer å stå og lyve dem rett opp i ansiktet. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, ja. Selvfølgelig blir det det. De er der primært for å love å bidra til barnets oppdragelse i den kristne tro.

Like feil som å døpe dersom man ikke selv gjør det av religiøse årsaker, for så vidt. Men dere vil jo være i godt selskap. 

Anonymkode: 3711c...753

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ateist. Er fadder til min beste venninnes barn som heller ikke er kristen (hadde navnefest). Synes det var veldig koselig å bli spurt, og tror jeg hadde blitt litt lei meg dersom hun ikke hadde spurt meg, hvis hun ønsket kristen dåp av ungene sine.

Så jeg ville spurt, men forstått det om de ikke vil ta på seg oppgaven med å lære barnet om kristen tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (2 minutter siden):

Jeg er også ateist. Er fadder til min beste venninnes barn som heller ikke er kristen (hadde navnefest). Synes det var veldig koselig å bli spurt, og tror jeg hadde blitt litt lei meg dersom hun ikke hadde spurt meg, hvis hun ønsket kristen dåp av ungene sine.

Så jeg ville spurt, men forstått det om de ikke vil ta på seg oppgaven med å lære barnet om kristen tro.

Hva er poenget da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er poenget da? 

Med å spørre? Å vise at ens beste venn var førstevalget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fadder til to nieser. Måtte være medlem i statskirken for å kunne være fadder i kirkelig dåp, så kunne ikke da melde meg ut av statskirken. Jeg finnes ikke kristen, og det er heller ikke jentenes foreldre, men de døpte mer «av tradisjon og barnetro». 
Tenker det er (minst) to versjoner rundt fadders oppgaver;

1. hjelpe til å oppdra barnet i kristen tro (kirkens versjon)

2. være den som overtar foresatt-rollen dersom begge foreldre skulle dø før barnet er myndig (den jeg er vokst opp med)

Jeg sa ja til å være fadder pga versjon 2. Tenker det er helt greit, så lenge foreldrene vet hvor man står religiøst sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Høna79 skrev (3 minutter siden):

Er fadder til to nieser. Måtte være medlem i statskirken for å kunne være fadder i kirkelig dåp, så kunne ikke da melde meg ut av statskirken. Jeg finnes ikke kristen, og det er heller ikke jentenes foreldre, men de døpte mer «av tradisjon og barnetro». 

2. være den som overtar foresatt-rollen dersom begge foreldre skulle dø før barnet er myndig (den jeg er vokst opp med)

Jeg sa ja til å være fadder pga versjon 2. Tenker det er helt greit, så lenge foreldrene vet hvor man står religiøst sett. 

Men grunn to er vel også mest symbolsk? Det er jo ikke slik at hvis foreldre dør, så overleveres barnet til fadder automatisk liksom. Det er jo slett ikke sikkert det er den beste løsningen hvis den dagen skulle komme i framtida…? Eller? Har foreldrene samtidig skrevet en erklæring på at de ønsker du skal få ansvaret om de dør? Det har jeg nemlig hørt om før, men ikke at det kommer via barnedåpen og fadderrollen. 

Anonymkode: 55710...2a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meadow skrev (21 minutter siden):

Dette! Blir jo helt feil å skulle love å hjelpe til med den kristne oppdragelsen av barnet når en ikke selv tror.

Men nå skjønner jeg ikke at folk som ikke er religiøse døper ungene sine uansett da. Og at de legger så liten vekt på innholdet i opplegget at de kan velge en ateist som fadder er enda mer uforståelig.

Mine barn er døpte, fordi faren er personlig kristen og det var viktig for ham. Fikk litt problemer med å finne faddere fra min side, for stort sett hele min familie og vennekrets er ikke-religiøse. Det var selvsagt helt uaktuelt å be en ateist om å være fadder.

Anonymkode: 003e0...b02

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fadder til min kusine, men jeg er muslim.. Ingen som sa noe på det. 

Anonymkode: 48ef4...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Høna79 skrev (7 minutter siden):

Det er ikke sånn at en fadder automatisk overtar ansvaret for fadderbarn hvis foreldrene dør. Så vidt jeg vet må det en separat avtale til for å overta det ansvaret. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Høna79 skrev (8 minutter siden):

Du må overhodet ikke være medlem av statskirken for å være fadder, så om du fikk beskjed på det har du blitt feilinformert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fadder til min kusine, men jeg er muslim.. Ingen som sa noe på det. 

Anonymkode: 48ef4...697

Ikke du eller foreldrene heller, tydeligvis? Ingen av de involverte som skjønner konseptet altså..? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dersom dere er kristne (som jeg antar dere er siden dere døper), vil det være upassende og ukorrekt å ha en fadder som er ateist. 

Det er jo også opp til ateisten.

Anonymkode: 247b9...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...