Gå til innhold

Sttudentbolig: dele bad og kjøkken eller ha alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det verdt pengene å ha eget bad/kjøkken?

Hva er dine erfaringer med kollektiv? Sitter og lurer på om jeg skulle flyttet inn i kollektiv når jeg skal studere neste år

Anonymkode: 38ef4...f56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ene året jeg bodde i studentbolig delte jeg bad og kjøkken. Gikk helt fint. Men det er veldig avhengig av hvem du deler med. Så hvis du har flaks så er det helt uproblematisk å dele. I tillegg kommer det an på hvor mange det er snakk om å dele med.

Anonymkode: 7df7a...9fb

Gjest MuggenKanari
Skrevet

Jeg har bodd i flere kollektiv. Det eneste som ikke fungerte var da jeg delte kollektiv med 3 veldig festglade fyrer. Det var røft. Men bortsett fra det så har jeg ingen kjipe opplevelser med kollektiv. Man får bedre plass til tingene sine, det blir ikke like klaustrofobisk som en liten studentbolig, og det føles mere som et hjem enn en oppbevaringsplass, sånn som det fort kan føles når man har så liten plass at det ikke er plass til å tusle rundt og strekke på føttene hjemme. 

Skrevet

Jeg har bodde i mange forskjellige kollektiv og det har i det store og hele fungert bra. Jeg fikk gode venner som jeg fortsatt har god kontakt med 30 år senere.

Jeg tror mange har godt av å bo i kollektiv og lære seg å ta hensyn til andre.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er verdt pengene å ha eget bad og kjøkken. Har ikke behov for å dele hjem med mennesker jeg ikke kjenner. Man blir så klart kjent etter hvert, men man har ingen garanti for at det er personer som f.eks. er ryddig/renslig eller i det hele tatt hyggelig. Bodde ett år i studentkollektiv med seks andre, og det er det verste året i mitt liv. Skal sies at jeg er introvert og "lader batteriene" når jeg er alene. Så for meg er det helt nødvendig med eget kjøkken og bad.

Du kan eventuelt se om du i det minste kan få eget bad og dele kjøkken? Veldig greit med eget bad. Slippe å vente på at andre skal bli ferdige å dusje, slippe ekkel lukt/folk som ikke bruker dokost osvosv. 

Anonymkode: e8641...9f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytta fra et kollektiv med 6 andre personer for ikke så lenge siden, og jeg mener definitivt at eget bad og kjøkken er verd det. Føler man får bedre plass siden alt er ditt, og du kan lage mat og gå ut når som helst uten å bli forstyrret av at komfyren er opptatt eller noen som skal snakke når man ikke har tid. Når jeg i tillegg ikke er noen stor festløve, er det mye mer befriende fordi jeg følte festene hver uke, rett utenfor døra mi, gjorde at jeg følte meg veldig innestengt. Alt i alt følte jeg meg som en inntrenger i kollektiv og jeg klarte ikke å tenke på det som "hjemme". Når det er sagt så stortrivdes jo alle de andre så det ut til, så det kommer nok stort an på personlighet. Et alternativ kan jo være å gå på fester i kollektivene og få seg bekjente der, samtidig som man kan bo alene når man føler det passer best.

Anonymkode: f49ce...293

AnonymBruker
Skrevet

Man aner ikke hvem man havner i kollektiv med og det er stor sjanse for at det er griser. Desto flere i kollektivet desto mer ansvarsfraskrivelse, folk som griser, folk som tar maten din, folk som ikke vil vaske badet, folk som tar kopper, stekepanner som ikke blir vasket, kjønnshår i dusjen. 

Anonymkode: d419b...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 20.05):

Er det verdt pengene å ha eget bad/kjøkken?

Hva er dine erfaringer med kollektiv? Sitter og lurer på om jeg skulle flyttet inn i kollektiv når jeg skal studere neste år

Anonymkode: 38ef4...f56

Bodde på liten hybel til 5500, alt inkl. Bedre enn å bo stort og fint for 6500 og dele bad/kjøkken med andre. 

Anonymkode: 47cf3...9c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo prioriteringer man gjør. Jeg bodde et par år i kollektiv med noen jeg kjente godt, og det fungerte greit. God plass hjemme, og jeg bodde da med folk som holdt orden. Jeg bodde ett år på studenthjem hvor jeg delte kjøkken med en gjeng som tydeligvis kom fra hjem der mamma fikset alt - det var lite trivelig. Men alt i alt trivdes jeg aller best med å bo for meg selv.

Anonymkode: 1e930...43c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare delt kjøkken og bad, og det har fungert fint. Men da har jeg (stort sett, noen unntak) bodd sammen med folk jeg kjente fra før. 
Jeg ville valgt eget bad over eget kjøkken. Som student synes jeg det er fint å ha den sosiale møteplassen på kjøkkenet, og jeg har ofte laget felles middag sammen med dem jeg har bodd sammen med. Særlig som ny student på et nytt sted kan slike møteplasser være fine mtp å bygge nettverk/ha selskap. 

Anonymkode: 66405...e04

AnonymBruker
Skrevet

Om du har råd så ville jeg valgt eget kjøkken og bad. 

Jeg har ikke nødvendigvis dårlig erfaring med det fra å bo i studentbolig/kollektiv, men delte fellesarealer har aldri vært en sosial arena for noen av dem jeg har bodd med. Man velger heller ikke hvem man skal bo sammen med og plutselig så endrer folk seg nesten over natten. F.eks. under pandemien så skulle den ene bruke kjøkkenet til hjemmekontor, dette betydde (i deres øyne) at vi andre ikke skulle bruke kjøkkenet mens vedkommende jobbet eller satt i møter (altså omtrent hele dagen for det var tydeligvis ikke faste arbeidstider og hun valgte selv når hun ville jobbe). Veldig grei jente ellers, men det skapte plutselig veldig mye konflikt 

Anonymkode: cb35e...316

• Liker 1
Skrevet

Om du er en veldig festglad og sosial person = kollektiv
Om du har behov for egentid, ro, og være herre i eget hus = eget. 

Jeg bodde i ettroms-hybel med eget kjøkken og bad frem til jeg flyttet sammen med samboer, og det er det beste valget jeg har tatt. For meg var kollektiv uaktuelt fordi jeg VET at man kan oppleve å måtte rydde opp i andres rot, ikke bli tatt hensyn til i form av ro også videre. Har du egen hybel med eget bad og kjøkken er alt ditt eget, og du trenger kun å ta hensyn til deg selv. Du blir kjent med masse mennesker likevel gjennom fadderuke og studiene, så bosituasjonen er ikke det viktigste, etter min oppfatning. 

• Liker 1
Skrevet

Tror det kommer litt an på hvor gammel du er og du flytter til et nytt sted. Jeg har delt både bad, kjøkken og stue med folk da jeg var yngre, det funket kjempefint da, men nå vil jeg helst ha mitt eget. 

Men det du også kan ta i betraktning, er at det er mer sosialt og lettere å bli kjent med folk  når dere deler fellesområder.  Det vil nok alltid oppstå mindre konflikter (hvem har brukt opp toalettpapiret uten å kjøpe nytt?, hvem har tatt pålegget mitt? hvem har rotet på kjøkkenet), men i det store og det hele er det mer positivt enn negativt å dele med andre hvis du er rundt 20 eller under.

AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (1 time siden):

Om du er en veldig festglad og sosial person = kollektiv
Om du har behov for egentid, ro, og være herre i eget hus = eget. 

Jeg bodde i ettroms-hybel med eget kjøkken og bad frem til jeg flyttet sammen med samboer, og det er det beste valget jeg har tatt. For meg var kollektiv uaktuelt fordi jeg VET at man kan oppleve å måtte rydde opp i andres rot, ikke bli tatt hensyn til i form av ro også videre. Har du egen hybel med eget bad og kjøkken er alt ditt eget, og du trenger kun å ta hensyn til deg selv. Du blir kjent med masse mennesker likevel gjennom fadderuke og studiene, så bosituasjonen er ikke det viktigste, etter min oppfatning. 

Det er nok veldig individuelt. Jeg prøvde å bo alene midt i studietiden, etter et par år i kollektiv. Jeg ble så ensom og mistrivdes skikkelig, så jeg flyttet og fant meg en roomie for de siste to årene av studiene. 
Men man kan jo også være uheldig og få «samboeren» fra helvete. Det som ble beskrevet over her, med hun som brukte kjøkkenet som hjemmekontor under koronaen og forventet å ha kjøkkenet alene, det er jo ikke akseptabelt i det hele tatt. Da får man flytte, hvis man trenger å ha full kontroll over arealet til enhver tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok veldig individuelt. Jeg prøvde å bo alene midt i studietiden, etter et par år i kollektiv. Jeg ble så ensom og mistrivdes skikkelig, så jeg flyttet og fant meg en roomie for de siste to årene av studiene. 
Men man kan jo også være uheldig og få «samboeren» fra helvete. Det som ble beskrevet over her, med hun som brukte kjøkkenet som hjemmekontor under koronaen og forventet å ha kjøkkenet alene, det er jo ikke akseptabelt i det hele tatt. Da får man flytte, hvis man trenger å ha full kontroll over arealet til enhver tid. 

Helt klart individuelt! 😊 

Gjest loveli
Skrevet

Jeg kjenner en dame som tisset i sjampooflaskene til de i kollektivet og spyttet i maten deres. Hun var gal og ekkel og ikke alle er sånn, men det skremte meg vekk fra å bo i kollektiv.

Folk flest er kule.

Skrevet
loveli skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner en dame som tisset i sjampooflaskene til de i kollektivet og spyttet i maten deres. Hun var gal og ekkel og ikke alle er sånn, men det skremte meg vekk fra å bo i kollektiv.

Folk flest er kule.

:sjokkbla: jeg visste at folk var rare, men dette var helt ekstremt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var såpass mye ute på farten at det gikk fint å bo i kollektiv. Tilbragte mye tid på universitetet, lesesalen, jobb, trening, venner, ute på byen, osv. Var kun hjemme for å sove, slappe av og lage mat. For meg var det viktigere å bo sentralt og billig. Det er også enklere å komme i kontakt med andre hvis du er ny i byen du studerer i. Du kan så klart være veldig uheldig med romkamerater, men de aller fleste er greie folk. 

Anonymkode: d8c7b...806

• Liker 1
Skrevet

Vil absolutt anbefale å dele. Man får automatisk et større nettverk med venners venner. I tillegg kan noen se til deg om du blir syk. Det blir som en slags familie der man har både gode og irriterende relasjoner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...