Gjest Varg-Menja Skrevet 28. oktober 2005 #1 Skrevet 28. oktober 2005 Slikt som dette provoserer meg: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=294923 Denne voldtekten ble betegnet som "en stygg sak" hvor Nye Kripos ble koblet inn, og de advarte mot fare for gjentagelse. Også viser det seg å bare være løgn alt sammen...
tommeline Skrevet 28. oktober 2005 #2 Skrevet 28. oktober 2005 Enig! En sånn falsk anklage gjør det litt verre for neste virkelige voldtektsoffer å få en anmeldelse og rettsbehandling.
Rioja Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Oi!!! Den 19 årige jenta må jo ha seriøse problemer... En dikter da ikke opp slike historier? Tenk på alle som har gått rundt i frykt i denne byen, og familie og venner av denne jenta. Tragisk...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #4 Skrevet 28. oktober 2005 Tror det er mer vanlig enn det er å dikte opp slike ting. Oppmerksomhetssøkende ungjenter. Ikke rart man sliter med å få dømt noen for voldtekt i dette landet
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #5 Skrevet 28. oktober 2005 Ikke rart statistikken viser at mange kvinner blir utsatt for vold.
Gjest Milah Skrevet 28. oktober 2005 #6 Skrevet 28. oktober 2005 Enig! En sånn falsk anklage gjør det litt verre for neste virkelige voldtektsoffer å få en anmeldelse og rettsbehandling. ← Akkurat!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #7 Skrevet 28. oktober 2005 Leste et sted at hun var tatt hånd om av helsevesenet.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #8 Skrevet 28. oktober 2005 Det er tragisk at noen bruker politiets ressurser med slike falske anmeldelser, men jeg tror ikke at vi kan unngå dette helt heller. Det vil nok alltid være mennesker som kommer til å anmelde forbrytelser som ikke er begått, og jeg tror særlig dette er et problem i såkalte forsikringssaker. Å anmelde voldskriminalitet som ikke er begått hører heldigvis til sjeldenhetene, og det er kanskje ikke et av de store problemene innenfor politietaten selv om det selvsagt er bra at det rettes et søkelys mot slike saker.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #9 Skrevet 28. oktober 2005 Ikke rart statistikken viser at mange kvinner blir utsatt for vold. ← Det er nok langt fler som ikke anmelder en reell voldtekt enn de få som dikter opp en.
Lillesøster Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 Tror det er mer vanlig enn det er å dikte opp slike ting. Oppmerksomhetssøkende ungjenter. Ikke rart man sliter med å få dømt noen for voldtekt i dette landet ← Dette handler ikke bare om oppmerksomhet i den grad at det er et vanlig oppmerksomhetsproblem, dette synker dypere. Jenta er syk og trenger hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 Dette handler ikke bare om oppmerksomhet i den grad at det er et vanlig oppmerksomhetsproblem, dette synker dypere. Jenta er syk og trenger hjelp. ← Ja, det er slett ikke normalt å oppføre seg slik. Det er mange syke mennesker her i landet ikke får den hjelpen de trenger og ofte må ty til desperate handlinger, det er helt sikkert. Husker også et tilfelle i Sverige hvor mannen hadde tryglet og bett om innleggelse. Tlslutt tok han ei hagle og skøyt litt rundt seg, og DA kom politiet og hentet ham og han fikk nødvendig hjelp.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #12 Skrevet 28. oktober 2005 Jeg blir alvorlig sint når jeg leser slikt. Jenta er helt sikkert syk og trenger hjelp - men jeg mener virkelig at saken bør få konsekvenser for henne. Slike saker ødelegger veldig for de som faktisk har blitt utsatt for voldtekt, og hadde det vært kjent at en blir straffet for å finne på slike historier så ville en gjerne tenkt seg om en ektra gang før en gjør noe slikt. Med så mange slike saker + de som aldri blir oppklart skjønner jeg godt at mange som faktisk er blitt voldtatt vegrer seg for å anmelde det.
fiesta Skrevet 28. oktober 2005 #13 Skrevet 28. oktober 2005 Slike anklager som er falske anklager ødlegger for de som virkelig er utsatt for voldtekt.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 Dette handler ikke bare om oppmerksomhet i den grad at det er et vanlig oppmerksomhetsproblem, dette synker dypere. Jenta er syk og trenger hjelp. ← Håper virkelig hun blir stilt erstatningsansvarlig for det hun her har gjort. Syk eller ikke syk det burde statueres et eksempel. Gjør jenter noe sånt som dette er hun jo selvfølgelig syk og trenger hjelp. Mao hun gjøres til et offer. Men når menn voldtar eller gjør no annet faenskap ja da skal de både kastreres og kastes i fengsel jeg forsvarer ikke voldtekt men det er jo et tankekors at kjønnene blir behandlet så ulikt.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2005 #15 Skrevet 28. oktober 2005 Ikke rart statistikken viser at mange kvinner blir utsatt for vold. Folk som lyver på seg slike hendelser, gjør det for å få oppmerksomhet og omsorg. Det får de når de forteller det til poilti eller venner. Anonyme undersøkeser teller ikke. OG de aller, aller fleste av slike oppdiktede saker finnes ut av, rett og slett for det a) ikke finnes bevis for overgrep på person b) ikke finnes noe bevis som støtter dett på overgrepsplassen c) historiene de legger frem er som regel noe helt for seg selv. Personer som gjør slikt for oppmerksomhet er ikke bare kvinner, det er like ofte menn. De lyver f.eks. om at de har blitt ranet, de ringer inn falske bombetrusler etc.
Bønna Skrevet 30. oktober 2005 #16 Skrevet 30. oktober 2005 Det er nok langt fler som ikke anmelder en reell voldtekt enn de få som dikter opp en. ← Dog hadde det vært jævlig interessant å sett statistikk og påfølgende analyser av forekomsten av falske voldtektsanmeldelser over tid. Min teori er at forekomsten av falske voldtektsanmeldelser er steget kraftig i kjølvannet av feminismens oppblomstring på søttitallet. Det er iallfall ingen tvil om at sedelighetsanklager mot menn er et potent våpen i en hver kvinnes hånd.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #17 Skrevet 31. oktober 2005 Som de fleste her kommenterer, er dette som å rope "Ulv! Ulv!", og det går ut over de som faktisk møter ulv.. En bekjent av meg (en voksen familiefar) ble utsatt for å bli falskt anklaget for en sedelighetsforbrytelse mot en ung kvinne/jente. Stakkaren knakk jo helt sammen. Tenk dere hvordan han hadde det mens det pågikk etterforskning, og ingen kunne vite med sikkerhet at han var uskyldig. Kona hans, barna hans.... Alle de nære rundt ham trodde ham jo når han sa han var uskyldig, men resten av bygda... For et stempel å få på seg, når han ikke hadde rørt jenta i det hele tatt! Jeg er uikker på hva som skjedde med jenta etter at hun tilsto at det ikke var sant.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #18 Skrevet 31. oktober 2005 Dog hadde det vært jævlig interessant å sett statistikk og påfølgende analyser av forekomsten av falske voldtektsanmeldelser over tid. Min teori er at forekomsten av falske voldtektsanmeldelser er steget kraftig i kjølvannet av feminismens oppblomstring på søttitallet. Det er iallfall ingen tvil om at sedelighetsanklager mot menn er et potent våpen i en hver kvinnes hånd. ← Ja, og det er flott at du som mann skjønner dette og kanskje tar ansvar for din egen situasjon i forhold til dette. Er man litt obs så går det gjerne bra, og jeg har advart min yngre bror mot å helt ukritisk være alene sammen med vilt fremmede jenter, særlig i situasjoner hvor noen av partene eller begge er beruset. Da er man sårbar ovenfor slike falske anklager hvis man f.eks har sex.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #19 Skrevet 31. oktober 2005 Ja, og det er flott at du som mann skjønner dette og kanskje tar ansvar for din egen situasjon i forhold til dette. Er man litt obs så går det gjerne bra, og jeg har advart min yngre bror mot å helt ukritisk være alene sammen med vilt fremmede jenter, særlig i situasjoner hvor noen av partene eller begge er beruset. Da er man sårbar ovenfor slike falske anklager hvis man f.eks har sex. ← Det må jeg si er en naiv holdning. Tror du virkelig han holder seg langt unna jenter av den grunn? Og ikke under noen omstendighter er på tomannshånd med dem? Nå vet jeg ikke om du er gutt eller jente, men har du fulgt dine egne råd ?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #20 Skrevet 31. oktober 2005 Det må jeg si er en naiv holdning. Tror du virkelig han holder seg langt unna jenter av den grunn? Og ikke under noen omstendighter er på tomannshånd med dem? Nå vet jeg ikke om du er gutt eller jente, men har du fulgt dine egne råd ? ← Ja han er forsiktig, og det er man gjerne om ting kan få alvorlige konsekvenser for en selv. Det er også helt opp til ham selv om han er villig til å ta slike sjanser, men han er heldigvis såpass oppegående at han skjønner at slikt kan få veldig alvorlige konsekvenser for ham. Han holder seg selvsagt ikke unna jenter generelt (han har f.eks kjæreste akkurat nå, og noen gode jentevenner), men er f.eks forsiktig med ukjente fulle damer som vil ha ham med på "hjemmealenefest" og lignende situasjoner. Å ha sex med en slik person er risikabelt siden det kan bli tvil i ettertid, og tar man med andre faktorer som kjønnsykdommer, mulige graviditeter og sånt så er det ikke spesielt vanskelig å la være for hans vedkommende. Helt sikker blir man aldri, men han prøver nå å unngå de situasjonene hvor han vil være mest sårbar i forhold til en slik falsk anklage. Jeg er kvinne så det er ganske utenkelig at jeg skal bli anmeldt for en voldtekt jeg ikke har begått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå