Gå til innhold

Synes det er jævlig å bo i nord-Norge, hvordan prøve å trives?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor man bor nytter det ikke å være en lite tilpasningsdyktig sutrepeis med negativt fokus. Da vil man ikke trives noe steder.

I Nord-Norge: "Uæææ, så mørkt og kaldt i vinterhalvåret"

I Oslo: "Uæææ, så mye trafikk og spesielle lukter"

I Sør-Norge: "Uæææ, så mange bløte konsonanter og varmt på sommeren "

Anonymkode: c937c...461

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 10.08):

Det du skriver her beviser jo at folk i Nord-Norge er verken rause eller inkluderende.

"Tilpass deg oss, eller vi fryser deg ut. Vi tar i alle fall ikke noe ansvar for å bli kjent med deg eller få deg til å trives.".

-Sitat bygdenordlending 

Ikke rart nordlendinger ikke klarer å beholde verken fastleger eller annen faglig kompetanse. 

Ts: det er en kort periode av livet ditt. Utnytt muligheten til å opplev regionen og å delta på det som finnes av aktiviteter. Kos deg inne, og kjøp deg gode klær til uteaktiviteter. Reis på ferie til venner og familie så ofte du kan. Plutselig er de to årene gått, og du kan se tilbake på tiden i Nord-Norge som et "eventyr". 

Jeg vokste opp i Nord-Norge men bor nå sørpå. Jeg skal aldri flytte tilbake. 

Anonymkode: 9da28...969

Har du dekning for at det er mindre av dette enn ellers i landet? Tenker for eksempel at det med fastleger er et problem overalt, så denne påstanden bør kanskje undebygges for ikke å falle på sin egen urimelighet.. 
For eksempel vet jeg ar kommunene rundt her jeg bor på sunn,øre sliter med det samme, vi mangler fastleger og vi har problemer med å skaffe nok folk til alle ledige stillinger i for eksempel IT, Prosjekt og Offshore relaterte yrker.. Så jeg tror den kommentaren gjelder hele landet, ikke bare deler av landet.. 

AnonymBruker skrev (På 6.3.2022 den 11.30):

Denne fremstillingen er like feil som det å fremstille nordlendinger i et veldig negativt lys. Bygdedyret lever vel like mye her oppe som det gjør sørpå, men selvfølgelig varierer det fra sted til sted.

Ellers er jeg enig i at det er kulturforskjeller og at ikke alle passer inn alle steder.

Anonymkode: 38599...c21

Kultur er viktig, sammen med foventninger - om man kommer fra OSlo og forventer at Tromsø skal være lik vil man bli overrasket da det er flere elementer som slår inn enn bare kultur også, selv om begge er byer og har folk fra ulike kulturer (for ja, det flytter folk til Tromsø også :P ikke bare til Oslo) men om man selv har en forventning om at andre skal ta ansvar for ens trivsel så vil man feile tror jeg, uavhengig av hvor man oppholder seg i landet.. Det å passe inn er også ens eget ansvar til en hvis grad. Det å finne mennesker som deler ens interesser eller prøve dele andres interesser for å se om man selv trives med dem.  For eksempel kan jeg kanskje ikke bebreide partneren min for at han ikke liker vinkvelder med jenten like lite som han kan bebreide meg at jeg ikke er spesielt gira på en fifakveld med gutta liksom.. Derimot kan vi begge prøve finne noe felles som vi liker - turer i naturen for eksempel.. Det handler om hvilken instilling man selv har i minst like stor grad som hvordan samfunnet man flytter til tar imot en. 

Så jeg lurer på hva konkret TS har gjort for å trives kontra det å ikke trives.. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nord-Norge er ganske stort, da... Jeg er oppvokst i Alta, og kunne ikke i min villeste fantasi funnet på å flytte tilbake dit. Deprimerende klima, store avstander, og lite sjarmerende mennesker. Naturen er heller ingenting å skrive hjem om. Jeg liker trær og dype skoger, i Finnmark finner du noen pistrete fjellbjørker og noen furuer hvis du er heldig.

Men jeg elsker Nordland! Kunne fint kjøpt meg et lite hus på en forblåst odde, omkranset av bratte fjell. Folkene er mye hyggeligere, og avstandene ikke fullt så avskrekkende.

TS, du får ta det som en erfaring. Skaff deg en litt sær, lokal hobby som du kan fortelle vennene dine om når du flytter om 1,5 år.

Anonymkode: d0b5a...c00

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordelen med nord-norge er at damene der ikke er kjipe og lettere å få til sengs. 

Anonymkode: c2b9f...478

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du finner et sted som du trives til slutt, det er lov å flytte. Og mange "butthurt" nordlendinger her. Det er faktisk lov å ikke like et sted. Det er annerledes å være fra et sted, og å være innflytter, spesielt på steder som ikke helt vet hvordan de skal ta i mot "fremmede". Ikke alle steder er for alle. 

Hilsen nordlending som flyttet sørover for mange år siden. 

Anonymkode: 9da28...969

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 19.04):

Jeg bor der ikke. Føler med deg og her er mine tips.
- Gled deg over flott natur og
- billige boligpriser
- samle opp ferie og reis vekk på vinteren til sydligere strøk
- kan du ta noe permisjon kombinert med ferie om vinteren, er det en ide
- vær sosial 
- prøv å være ute i aktivitet hver dag
- lære deg vintersporter
- besøke nye steder omkring der du bor

Anonymkode: 2bf1e...aa3

Billige boligpriser. Altså har du fulgt med på markedet i Tromsø? Det er dyrere å kjøpe der enn I feks Trondheim.

Nå vet jeg ikke hvor TS bor, men boligmarkedet er presset flere plasser i Nord-Norge.

Anonymkode: edaa6...573

• Liker 2
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Er selv bosatt i en liten bygd på knappe 2600 innbyggere. Har noen måneder igjen og prøver å holde ut, men det er vanskelig. Livet består av jobb, hjem, noen turer/fisketurer.. for noen er det tilstrekkelig, men for meg som er fra storby, er det alt for lite. Det er vanskelig å få venner/bli kjent. Folk er liksom ikke så åpne fordi de veit at «alle» tilreisende stikker før eller siden, og da kan jeg på en måte forstå tanken bak. Tenker uansett at når man skal rekruttere folk til en så lite plass, friste med lav strømpris, nedskriving av studielån, mindre skatt osv, Så må man også sørge for at tilreisende får et bedre tilbud etter jobb. Det er få som velger å bosette seg varig et sånt sted kun fordi de trives på jobb, de fleste jeg kjenner her, som ikke er herifra, tenker på å flytte tilbake der det er flere muligheter… 

ikke misforstå, folka er hyggelige, naturen er flott og det er en opplevelse å ha fått muligheten til å bli kjent med den delen av norge, men tilbudet er snevet, det er kaldt og lang vinter. Er man ikke vandt med slike forhold, så er det vanskelig å holde ut. 

Anonymkode: 46f3c...429

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 8.50):

Nord-Norge er ganske stort, da... Jeg er oppvokst i Alta, og kunne ikke i min villeste fantasi funnet på å flytte tilbake dit. Deprimerende klima, store avstander, og lite sjarmerende mennesker. Naturen er heller ingenting å skrive hjem om. Jeg liker trær og dype skoger, i Finnmark finner du noen pistrete fjellbjørker og noen furuer hvis du er heldig.

Men jeg elsker Nordland! Kunne fint kjøpt meg et lite hus på en forblåst odde, omkranset av bratte fjell. Folkene er mye hyggeligere, og avstandene ikke fullt så avskrekkende.

TS, du får ta det som en erfaring. Skaff deg en litt sær, lokal hobby som du kan fortelle vennene dine om når du flytter om 1,5 år.

Anonymkode: d0b5a...c00

Noen sørfra trives godt i Alta også. Laksefiske.

Anonymkode: fda76...69b

• Liker 1
  • 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har nå overlevd 1 år i nord-Norge, og det er fortsatt jævlig. Jeg har prøvd å ha en positiv tankegang de siste månedene, men jeg mistrives helt enormt.

Jeg er i prosess for å undersøke om jeg flytte hjem igjen før vikariatet er over. Skal egentlig bo her i 1 år til😅

Anonymkode: f8f99...920

• Hjerte 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
On 8/7/2022 at 7:14 PM, AnonymBruker said:

TS her. Jeg har nå overlevd 1 år i nord-Norge, og det er fortsatt jævlig. Jeg har prøvd å ha en positiv tankegang de siste månedene, men jeg mistrives helt enormt.

Jeg er i prosess for å undersøke om jeg flytte hjem igjen før vikariatet er over. Skal egentlig bo her i 1 år til😅

Anonymkode: f8f99...920

Finnmark er jo ikke for alle, spesielt hvis man bor uti distriktene. Du har prøvd og det funka ikke. Det å flytte før planlagt tid, når man ikke trives, tenker jeg høres bedre ut enn å pine seg igjennom ett år til. 

ps; dette gjelder også dersom man bor annet sted (sikrer meg før hylekoret kommer). Det viktigste er å trives. 

Anonymkode: 46f3c...429

Skrevet

Ser denne tråden er tatt opp igjen, så fikk lyst å skrive noen ord om nord-norge selv. Jeg er født og oppvokst her og bor her enda. 

Nord-norge er ikke for alle. Men det kan være en fantastisk plass for dem som liker natur og vinter, og ikke nødvendigvis er byfolk. Men mye handler om innstilling. Man kan ikke sammenligne været for eksempel. Når østlandet har dag 23 med sol og 25 grader og vi har dag 56 med 10 grader og regn. Da må man bare kle på seg nok klær og nyte at det ikke er for varmt om natta. 

Også må man like seg inne. Rett og slett trives i eget hus. Jeg har bodd i Tromsø i 10 år, men har så og si aldri benyttet meg av noe byen har å tilby. Jeg liker meg hjemme og i naturen. Derfor flyttet jeg på bygda. 

Er man hardbarka bymenneske og glad i liv og røre, så er nok ikke store deler av nord-norge noe for deg. Men man kan likevel prøve å snu tankegangen sin til det positive. Det har ufattelig mye å si. 

Hilsen en som gleder seg til høst og mørketid

Anonymkode: 58126...9f9

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...