AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #41 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg flyttet til en by i nord-Norge i august, da jeg fikk et vikariat her. Vikariatet har 2 års varighet, og planen er å bo her i 1,5 år til. Men jeg synes dessverre det er jævlig å bo her. Sensommeren var ikke-eksisterende, høsten likedan får jeg si med konstant regn. Og vinteren, ja fy faen. Og våren er så langt unna at det er vanskelig å motivere seg. Jeg må prøve å trives her, hvis ikke blir dette tunge 1,5 år. Jobben her gir meg gode muligheter videre, og derfor vil jeg «holde ut». Dere som bor nord i landet og trives, hva gjør at dere trives? Dere som kanskje er i samme situasjon som meg, hvordan takler dere å bo et sted dere ikke trives? Er det noe spesifikt dere gjør for å forbedre hverdagen? Anonymkode: f8f99...920 Om du bor i en by så har du noen kulturelle tilbud; Konserter, utesteder, kino, kunstutstillinger osv. Ellers vil jeg foreslå å bruke naturen gjennom ulike aktivitetestilbud, som fellesturer med DNT Ung. Været kan du gjøre lite med, jeg mistrives i Bergen og Stavanger for der regner og blåser det! Klær etter vær. Ta et årsstudium på deltid, meld deg på et kurs, lær og strikk, lån bøker på biblioteket, inviter folk på pizza og øl eller inviter deg selv til kollegaer eller andre. Jeg tar ei langhelg i Oslo et par ganger i året. Og bestill deg ei uke til «Syden» i ny og ne. Men sommeren er fin nordpå, så legg syden til mai og seinhøsten. Jeg får sjelefred på fottur i fjellet, i skiløypa eller på padletur med kajakk, derfor trives jeg i nord. Anonymkode: 1e27a...1fa 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29416825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #42 Del Skrevet 4. mars 2022 Jeg skjønner det godt. Dro fra 25 + her på Østlandet i sommer til 9 + i Lofoten. Det var fantastisk der, men regn, kaldt og skiftende vær hele uka. Anonymkode: 730d2...4eb Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29416882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #43 Del Skrevet 4. mars 2022 Som de fleste sier: natur! båling, isfiske, skuter, ski, toppturer, slalåm, ha det koselig hjemme, være frivillig, aktiv i en organisasjon, og delta på kulturarrangement Anonymkode: 38646...b8d 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29419169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #44 Del Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 20.27): Hehe, jeg hadde det like jævlig de årene jeg bodde i Oslo, dog ikke pga. været (selv om jeg aldri har hatt det så kaldt i mitt liv som vintrene jeg opplevde der 🥶).. Må bare påpeke at dette en svær landsdel, og det er jammen ikke alle plasser jeg kunne bodd jeg heller. Hadde ikke takla å bo i Bodø eller Glomfjord liksom... Selv er jeg ikke veldig værsyk, men konstant vind eller lange perioder uten dagslys kan gjøre sitt med humøret. I tillegg varierer jo været noe sinnssykt fra år til år. Hvis høsten er våt det ene året, kan den være knallfin året etter. Dårlig hukommelse er en av våre beste egenskaper her i nord. Så snart været er fint er det meste glemt. Og når midnattssola er på plass og man kan gå på fjellet hele natta, er det ingen plasser som er finere. Det første man må lære seg er å kle seg godt. Så må man ikke la været sette en stopper for ting man ønsker å gjøre. Kom deg ut, selv om det er grått og vått ute. Det er faktisk deilig å kjenne at man behersker å være ute i all slags vær. Finn deg morsomme innendørs hobbyer til de dagene været faktisk er så ille at det er utrygt å bevege seg utendørs. Og herregud nei, det er ikke sånn at vi alle er uutdannede sure drikkfeldige sladderkjerringer. Det er så lite sladder her jeg bor at jeg ikke får med meg når naboene flytter engang. Anonymkode: a407a...8bf Akkurat det med dårlig hukommelse når det kommer til været, er svært nødvendig her i Møre og Romsdal også I år har det omtrent bare vært vind og nedbør. Men gi oss en dag med oppholdsvær og solgløtt, så glemmer vi ukene med snø,regn og vind. Anonymkode: c92b3...4a1 1 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29419564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #45 Del Skrevet 5. mars 2022 Nord-Norge er.... Nord-Norge. Jeg er født og oppvokst her, bor her fortsatt. Men tro meg, vi "klager" på akkurat de samme tingene du gjør. Været er dritt mesteparten av året, og ikke noe å gjøre med. Hvordan man kan trives? Tja, si det. Vi lever lenge på finværsdagene vi kanskje får sommerstid. Ellers er det jo stille og fredelig her. Humoren er genial (men det må man nok være nord-norsk for å synes), og naturen er fantastisk. Du ser så og si aldri det samme i naturen, det endrer seg fra dag til dag, både lyset og været. Du skal riktignok være god for å se gleden i det. Nordnorsk julesalme sier det godt.. det er ikke lett å bo her i nord, men vi prøver så godt vi kan! Anonymkode: 731f9...748 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29421034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #46 Del Skrevet 5. mars 2022 Lave strømpriser!! Anonymkode: 45b00...1ef 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29423157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2022 #47 Del Skrevet 5. mars 2022 Få deg en omgangskrets. Anonymkode: 9126c...940 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29423269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #48 Del Skrevet 6. mars 2022 Hvor kommer du fra? Jeg bodde i Nordland, trivdes best sommer og vinter, som jeg gjør her hvor jeg bor nå og i Trøndelag. Synes ikke det var så mye klimaforskjell. Er du fra Osloområdet med tidlig vår og sen vinter så skjønner jeg. Folk rundt har mye å si, ikke bare været Anonymkode: b15e2...c45 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29426733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #49 Del Skrevet 6. mars 2022 Nord-Norge er grusomt. Litt avhengig av hvor du bor så tror jeg ikke det er mulig å trives. Personlig skal jeg aldri tilbake igjen, ikke en gang på ferie. Du har min dypeste medfølelse 💚 Anonymkode: 3ad4b...27e Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29426759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #50 Del Skrevet 6. mars 2022 Nå er jo nord-norge ganske langt. Er jo halve norge. Hvor i nord-norge er det snakk om? Anonymkode: 8060d...80f 4 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29426787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #51 Del Skrevet 6. mars 2022 litt avsporing... men - hvordan er det å bo i Finnmark nå om dagen? Er det økt nervøsitet rundt omkring, eller er dere så vant til russerne at dere ikke gidder å ta det så tungt? Jeg kunne tenke jeg å reise opp dit og melde meg inn i Forsvaret! Anonymkode: a721d...54b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29426819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #52 Del Skrevet 6. mars 2022 Født og oppvokst i nord. 11 år i Oslo, før jeg flyttet hjem igjen. Har aldri angret, og savner ingenting her jeg bor. Syns det er en god idé om dere som mistrives her peller dere vekk. Gidder ikke sure og misfornøyde folk. Rart at været skal være det eneste viktige i livet deres. Men husker jo fra en bussholdeplass i Oslo en gang at to kvinner sto og sutret over været. Det var 20 grader og litt skyer.... Anonymkode: 6b225...232 7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29426861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #53 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 19.58): For noe tøv, det er jo nettopp folkene som gjør det trivelig der oppe. Er du så lettkrenka og fisefin at du ikke tåler litt rå og uhøvla humor, ja så hold deg hjemme. Anonymkode: d4f88...386 Det du skriver her beviser jo at folk i Nord-Norge er verken rause eller inkluderende. "Tilpass deg oss, eller vi fryser deg ut. Vi tar i alle fall ikke noe ansvar for å bli kjent med deg eller få deg til å trives.". -Sitat bygdenordlending Ikke rart nordlendinger ikke klarer å beholde verken fastleger eller annen faglig kompetanse. Ts: det er en kort periode av livet ditt. Utnytt muligheten til å opplev regionen og å delta på det som finnes av aktiviteter. Kos deg inne, og kjøp deg gode klær til uteaktiviteter. Reis på ferie til venner og familie så ofte du kan. Plutselig er de to årene gått, og du kan se tilbake på tiden i Nord-Norge som et "eventyr". Jeg vokste opp i Nord-Norge men bor nå sørpå. Jeg skal aldri flytte tilbake. Anonymkode: 9da28...969 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29426870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #54 Del Skrevet 6. mars 2022 Må dere slutte å spre løgn om Nord-Norge. Dere er visst ikke noe bedre enn de dere kaller for ryktespredere, uopplyste, trangsynte osv. Tror mer det var dere det var noe feil med. Nord-Norge er for det første ekstremt langt. Det er forskjell på innland og kyst, nord og sør, øst og vest. Det er noe helt annet å bo i Kirkenes enn i Mosjøen. Det er noe helt annet å bo i Lofoten enn i Bardufoss. Det er noe helt annet å bo i Tromsø enn Hammerfest. Klima, vær, vind, temperaturer osv er helt forskjellig. Å late som om at 500 000,- mennesker er ryktespredere, uopplyste, trangsynte, nysgjerrige osv som tidenes generalisering er helt sprøtt. Det blir som om at jeg skulle kalt absolutt alle i Sør-Norge som høy på seg selv, bortskjemte, krenket og tafatte bare fordi noen i Oslo er det. Jeg gjør ikke det. Fordi jeg vet bedre. Folk i Nord-Norge er imøtekommende, ærlige, høflige og hjelpsomme. Små bygdesamfunn i nord er de beste. Joda, man må passe på sitt eget rykte, men det er fordi alle kjenner deg og vet hvem du er. Klart det blir slarv da. Slik skjer jo uansett hvor du bor. Det er ikke et nord-norsk fenomen. Sensommeren, høsten og vinteren har vært værmessig dårlig i år. Så jeg skjønner godt at dere klager på været siste 7 månedene. Tror aldri vi har hatt det verre faktisk. Sensommeren og høsten blåste og regnet bort. Vinteren kom 2 måneder før tiden og ble liggende. Januar var den verste januar i manns minne. Det har vært unormalt dårlig, så hvis noen flyttet til nord f.eks sensommeren så skjønner jeg godt at det reageres. Men, dette er ikke været vårt egentlig. Vi bruker å ha lange perioder med nydelig høstvær og vintervær i perioden, selv om man innimellom kan få det litt vindfullt med nedbør. Likevel, etter en erlig har det alltid kommet opphold og bra. Bare ikke siste månedene. Uansett. Jeg bor i Vesterålen. Verdens fineste plass. Utsikt mot havet, relativt mildt siden det er ved kysten, ekstremt bra natur, midtnattsol, nordlys, badestrender, flotte mennesker, billig å bo, gode arbeidsmuligheter osv. Ville ikke byttet det ut for alt i verden. Men klart, er dere ikke interessert i å møte menneskene som bor der dere bor, ikke bruker naturen, ikke bryr dere om utsikten, drømmer om 25 grader osv, så vil dere mistrives. Sånn er det overalt! Ikke skyld på landsdelen og en halv million mennesker fordi du ikke har det som må til for å tilpasse deg! Anonymkode: ea2e5...103 15 5 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #55 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg bodde i Nord-Trøndelag. Det var helt jævlig. Bare rednecks overalt og generelt kognitivt svake mennesker… Vi flytta. Livet er for kort til å måtte holde ut mistrivsel. Anonymkode: 0ae87...0b4 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 6. mars 2022 #56 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må dere slutte å spre løgn om Nord-Norge. Dere er visst ikke noe bedre enn de dere kaller for ryktespredere, uopplyste, trangsynte osv. Tror mer det var dere det var noe feil med. Nord-Norge er for det første ekstremt langt. Det er forskjell på innland og kyst, nord og sør, øst og vest. Det er noe helt annet å bo i Kirkenes enn i Mosjøen. Det er noe helt annet å bo i Lofoten enn i Bardufoss. Det er noe helt annet å bo i Tromsø enn Hammerfest. Klima, vær, vind, temperaturer osv er helt forskjellig. Å late som om at 500 000,- mennesker er ryktespredere, uopplyste, trangsynte, nysgjerrige osv som tidenes generalisering er helt sprøtt. Det blir som om at jeg skulle kalt absolutt alle i Sør-Norge som høy på seg selv, bortskjemte, krenket og tafatte bare fordi noen i Oslo er det. Jeg gjør ikke det. Fordi jeg vet bedre. Folk i Nord-Norge er imøtekommende, ærlige, høflige og hjelpsomme. Små bygdesamfunn i nord er de beste. Joda, man må passe på sitt eget rykte, men det er fordi alle kjenner deg og vet hvem du er. Klart det blir slarv da. Slik skjer jo uansett hvor du bor. Det er ikke et nord-norsk fenomen. Sensommeren, høsten og vinteren har vært værmessig dårlig i år. Så jeg skjønner godt at dere klager på været siste 7 månedene. Tror aldri vi har hatt det verre faktisk. Sensommeren og høsten blåste og regnet bort. Vinteren kom 2 måneder før tiden og ble liggende. Januar var den verste januar i manns minne. Det har vært unormalt dårlig, så hvis noen flyttet til nord f.eks sensommeren så skjønner jeg godt at det reageres. Men, dette er ikke været vårt egentlig. Vi bruker å ha lange perioder med nydelig høstvær og vintervær i perioden, selv om man innimellom kan få det litt vindfullt med nedbør. Likevel, etter en erlig har det alltid kommet opphold og bra. Bare ikke siste månedene. Uansett. Jeg bor i Vesterålen. Verdens fineste plass. Utsikt mot havet, relativt mildt siden det er ved kysten, ekstremt bra natur, midtnattsol, nordlys, badestrender, flotte mennesker, billig å bo, gode arbeidsmuligheter osv. Ville ikke byttet det ut for alt i verden. Men klart, er dere ikke interessert i å møte menneskene som bor der dere bor, ikke bruker naturen, ikke bryr dere om utsikten, drømmer om 25 grader osv, så vil dere mistrives. Sånn er det overalt! Ikke skyld på landsdelen og en halv million mennesker fordi du ikke har det som må til for å tilpasse deg! Anonymkode: ea2e5...103 Word! Har tenkt det samme som deg gjennom denne tråden, takk for at du skrev det. 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #57 Del Skrevet 6. mars 2022 Jeg er ikke vokst opp i Nord-Norge, men har nordnorsk far. Så mulig det har noe å si, men jeg bor nå i Tromsø og trives her. Det kjipeste med å bo i nord er helt klart været, mørketida og den lange vinteren. Har ikke inntrykk av at nordlendinger synes at det er så artig alltid heller, men det er bare sånn det er. Jeg er ikke så glad i vinteraktiviteter, men elsker naturen her. Har foto som hobby og det er alltid et flott motiv i nærheten. Ellers liker jeg folkene her oppe. Synes folk er hyggelige og åpne. Selvfølgelig finnes det kjipe folk her også, men det er ikke akkurat som folk sørpå er så utrolig hyggelige og inkluderende alltid heller. Hvis du bor i en by så er det sikkert forskjellige tilbud og aktiviteter du kan bli med på. Jeg ville funnet noe der som du kan bli med på eller engasjere deg i. Anonymkode: 38599...c21 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #58 Del Skrevet 6. mars 2022 Nå fikk jeg lyst å flytte til Nord-Norge for 1 år og bare teste meg selv ut. Vandt til konstant regn og vind på Vestlandet, ville heller hatt mørketid, kulde og snø enn konstant regn og storm. I den ambulanse serien på NRK så virker jo nordlendingene veldig behagelige og har det kjekt med hverandre. Virker som de har mye mer hjerterom for hverandre enn det vi har her i sør. Men kanskje dere som klager på dem ikke har blitt likt pga dere er søringer. Og kanskje klaget for mye😂 Jeg ville kjøpt en lysterapi lampe jeg da, og prøvd meg på vinter aktivitet og prøvd å ikke tenke så mye på været. En må bare akseptere det man ikke kan forandre. Ellers hadde jeg flyttet hjem. Anonymkode: d4ed8...999 5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #59 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå fikk jeg lyst å flytte til Nord-Norge for 1 år og bare teste meg selv ut. Vandt til konstant regn og vind på Vestlandet, ville heller hatt mørketid, kulde og snø enn konstant regn og storm. I den ambulanse serien på NRK så virker jo nordlendingene veldig behagelige og har det kjekt med hverandre. Virker som de har mye mer hjerterom for hverandre enn det vi har her i sør. Men kanskje dere som klager på dem ikke har blitt likt pga dere er søringer. Og kanskje klaget for mye😂 Jeg ville kjøpt en lysterapi lampe jeg da, og prøvd meg på vinter aktivitet og prøvd å ikke tenke så mye på været. En må bare akseptere det man ikke kan forandre. Ellers hadde jeg flyttet hjem. Anonymkode: d4ed8...999 Du er hjertelig velkommen Er du singel og tilgjengelig, særlig hvis du er kvinne, er sjansen ekstremt stor for at du blir gift her oppe Nordlendinger er kjekk med hverandre. Nordlendinger tør enda å snakke sammen. De tør å spøke og le litt. De tør å prate uten å tenke, og da tråkke i en felle innimellom. Og de tør å stille spørsmål. Ingen tyr til krenkepinnen ved første anledning, slik man ser mer og mer av særlig i Øst-Norge. Men jeg skjønner at dette blir for mye for en østlending som er vant med at smalltalk er forbudt, man skal gjemme seg i mengden og man skal ikke smile til andre. Kulturforskjellene er reelle. Det betyr ikke at det er feil med alle andre enn deg. Jeg vet med 100% sikkerhet at Øst-Norge ikke er noe for meg. Med tanke på kulturen mellom menneskene som er der. Jeg vet at jeg ville følt meg svært ensom og liten blant veldig mange mennesker. Jeg har iallefall selvinnsikt nok til å se at dette handler om meg, ikke andre. Anonymkode: ea2e5...103 6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2022 #60 Del Skrevet 6. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er hjertelig velkommen Er du singel og tilgjengelig, særlig hvis du er kvinne, er sjansen ekstremt stor for at du blir gift her oppe Nordlendinger er kjekk med hverandre. Nordlendinger tør enda å snakke sammen. De tør å spøke og le litt. De tør å prate uten å tenke, og da tråkke i en felle innimellom. Og de tør å stille spørsmål. Ingen tyr til krenkepinnen ved første anledning, slik man ser mer og mer av særlig i Øst-Norge. Men jeg skjønner at dette blir for mye for en østlending som er vant med at smalltalk er forbudt, man skal gjemme seg i mengden og man skal ikke smile til andre. Kulturforskjellene er reelle. Det betyr ikke at det er feil med alle andre enn deg. Jeg vet med 100% sikkerhet at Øst-Norge ikke er noe for meg. Med tanke på kulturen mellom menneskene som er der. Jeg vet at jeg ville følt meg svært ensom og liten blant veldig mange mennesker. Jeg har iallefall selvinnsikt nok til å se at dette handler om meg, ikke andre. Anonymkode: ea2e5...103 Denne fremstillingen er like feil som det å fremstille nordlendinger i et veldig negativt lys. Bygdedyret lever vel like mye her oppe som det gjør sørpå, men selvfølgelig varierer det fra sted til sted. Ellers er jeg enig i at det er kulturforskjeller og at ikke alle passer inn alle steder. Anonymkode: 38599...c21 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1562517-synes-det-er-j%C3%A6vlig-%C3%A5-bo-i-nord-norge-hvordan-pr%C3%B8ve-%C3%A5-trives/page/3/#findComment-29427343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå