Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kjenner jeg sårt trenger erfaringer og eller råd nå. Jeg fødte for 3 døgn siden og har sovet 1,5 time i døgnet siden. Datteren min sover utrolig godt og er ikke problemet i det hele tatt, men jeg er bare helt fra meg og skikkelig urolig i kroppen. Skjelver skikkelig og begynner å bli dårlig pga søvnmangel. Nå får jeg skikkelig angst, siden man leser om at man kan miste det om man ikke får nok søvn på en stund. Lurer derfor på om noen har opplevd det samme etter fødsel, og når det eventuelt ble bedre? Eller noen råd for hva som evt kan roe ned alt dette stresset i kroppen nå..

Takk

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det sånn et par dager med første. Klarte ikke slappe av. Prøv å høre på en sånn mindfullness lydfil eller meditativ reise? Mye sånt på Spotify. Ikke helt min «kopp med te» men hjalp meg både gjennom rier og når kroppen var i høygir etter fødsel. Rolig pust, berøring fes partner, dempet etc for å fremme oxytocin og dempe adrenalin .

Anonymkode: b639d...711

AnonymBruker
Skrevet

Uff, det er slitsomt å være så på hele tiden. En venninne måtte få sovemedisin faktisk, for hun klarte ikke sovne på mange dager etter fødsel.

Har du avlastning? Ofte kan det være det at man føler man må passe på babyen hele tiden så man ikke klarer å roe ned. Hvis du absolutt ikke klarer det så ville jeg snakket med fastlegen din.

Anonymkode: 95d45...35c

AnonymBruker
Skrevet

Først bør du kartlegge hvorfor du ikke sover og så finne en løsning ut i fra det.

Jeg selv turte ikke sove fordi jeg trodde noe skulle skje med baby mens jeg sov. Vi løste det slik at jeg og mannen satt vakt og sov om hverandre. Det høres helt sikkert hysterisk ut, men det var eneste måten jeg klarte å sove på.

Hvis det ikke løser seg må du kontakte legen din ❤️ 

Anonymkode: 30fa4...4c6

Skrevet

Hei

hadde det helt likt etter fødsel. Klarte ikke å få sove noe de 3 døgnene på barsel. Når vi endelig kom hjem tok mannen min babyen. Jeg la meg på eget mørk og kaldt rom med øreplugger i ørene. Det hjalp veldig. Ikke uvanlig med søvnmangel etter fødsel når man har slike enorme svingninger i hormoner. Man får sove til slutt og kroppen din tåler noen døgn uten søvn. 

masse lykke til❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov heller ikke de første dagene etter fødsel, endte opp med å hallusinere at jeg hadde tvillinger (noe jeg da ikke har), at babyen lå i senga vår når han lå i sin egen bedside crib og motsatt. Når jeg holdt på å sovne av utmattelse skvatt jeg bare til, virket som at kroppen ikke ville sove. Det eneste som funket her var at mannen min holdt rundt meg, så tror jeg kroppen bare gikk med på å sove igjen på dag 3 eller 4. Hvis det ikke går seg til selv innen få dager ville jeg kontaktet lege ❤️ 

Anonymkode: 51020...dca

AnonymBruker
Skrevet
Melissa_ skrev (1 time siden):

Hei, kjenner jeg sårt trenger erfaringer og eller råd nå. Jeg fødte for 3 døgn siden og har sovet 1,5 time i døgnet siden. Datteren min sover utrolig godt og er ikke problemet i det hele tatt, men jeg er bare helt fra meg og skikkelig urolig i kroppen. Skjelver skikkelig og begynner å bli dårlig pga søvnmangel. Nå får jeg skikkelig angst, siden man leser om at man kan miste det om man ikke får nok søvn på en stund. Lurer derfor på om noen har opplevd det samme etter fødsel, og når det eventuelt ble bedre? Eller noen råd for hva som evt kan roe ned alt dette stresset i kroppen nå..

Takk

Det er ikke farlig med søvnmangel i barselstiden. Kroppen vår er bygget for å tåle det. 

Jeg har opplevd det samme med alle mine tre barn. Så fort jeg kom hjem fra sykehuset ble jeg svært engstelig, anspent og kroppen og hjernen var på høygir. Jeg klarte ikke å roe ned for å finne søvnen. Kroppen og hodet var fylt av adrenalin og tanker. Og det er helt normalt! 

Heldigvis går det gradvis over. For hver uke som går nå vil du oppleve å finne roen mer og mer. 

Hvis du opplever det som veldig plagsomt så kan du ta det opp med fastlegen. Kanskje kan du få noe å slappe av på. Det vil uansett gå seg til av seg selv.

Anonymkode: 6153b...601

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det slik jeg også. Ble redd for å få psykose, hadde hørt om fødselspsykose og tenkte det kunne bli utløst av søvnmangel. Men på 4 natta løsnet det og jeg fikk sovet ut. Nå går det veldig greit! Er 2 uker siden fødsel og sover veldig greit :) 

Anonymkode: 48101...ae9

Skrevet

Helt normalt :) Er du hjemme eller på barsel? Syntes det var klin umulig å sove på barsel. Jeg var også livredd babyen skulle dø, og fikk ikke sove for jeg måtte passe på hele tiden. Hjalp veldig én natt samboeren min tilbød å sitte våken og passe på babyen (det var ikke nok for meg at han sov, men passet på. Jeg trengte babyen overvåket). Den natta sov jeg kjempe godt, med kun ammeavbrytelser. Etter det gikk det seg raskt til, og søvnen stabiliserte seg. Husk at kroppen din er en hormonbombe med ENORME endringer på gang både fysisk og mentalt :) 

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Kroppen har produsert mye adrenalin, og man bli litt «høy» noen dager etter fødsel. Gir seg etter 3-4 dager

Anonymkode: 67843...c28

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig. Du er full av adrenalin og det tar tid å få det ut av kroppen. For meg varte det ca 5 dager før jeg landet og klarte å sove. Det værste var å fokusere på det. Prøv å tenk at det er helt naturlig så kommer det til å roe seg ned veldig snart ❤️

Anonymkode: c90e4...f29

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem etter begge mine fødsler. Da jeg fødte førstemann ble jeg helt satt ut, for jeg hadde aldri hatt søvnproblemer før. Jeg hadde alltid hatt godt sovehjerte, så jeg forsto ingenting og følte at jeg ble gal. Da fikk jeg sovemedisin den fjerde natta. Eldstemann var prematur, så jeg var fortsatt på barsel, og barnepleiere passet gutten min mens jeg sov. Med andremann var jeg forberedt og kjente igjen reaksjonen fra første gang, så jeg klarte meg uten medisiner. På femte natta sovnet jeg normalt av meg selv.   

Det er ingen skam i å kontakte lege om det ikke løser seg raskt! På seksukers-kontrollen anbefalte legen meg å begynne på minipillen (cerazette), for hun mente at lavt progesteron kunne forklare mye av symptomene mine (engstelig, høy på adrenalin, urolig, nedstemt), og det hjalp faktisk veldig. Med førstemann slet jeg periodevis med søvnen i et helt år, mens andre gang ble det mye bedre etter de første seks ukene. 

Anonymkode: 70f95...6a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann følte jeg at jeg lå ti cm over madrassen og vibrerte i de fire nettene vi var på barsel. Klarte ikke å slappe av. Løsna litt når vi kom hjem, men jeg sov bedre på sofaen å dagtid hele den perioden samboeren var hjemme i fødselspermisjon. Når han dro tilbake på jobb måtte jeg få til natta, og da ble det også heldigvis gradvis bedre.

Anonymkode: d3bab...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke farlig med søvnmangel i barselstiden. Kroppen vår er bygget for å tåle det. 

Jeg har opplevd det samme med alle mine tre barn. Så fort jeg kom hjem fra sykehuset ble jeg svært engstelig, anspent og kroppen og hjernen var på høygir. Jeg klarte ikke å roe ned for å finne søvnen. Kroppen og hodet var fylt av adrenalin og tanker. Og det er helt normalt! 

Heldigvis går det gradvis over. For hver uke som går nå vil du oppleve å finne roen mer og mer. 

Hvis du opplever det som veldig plagsomt så kan du ta det opp med fastlegen. Kanskje kan du få noe å slappe av på. Det vil uansett gå seg til av seg selv.

Anonymkode: 6153b...601

Kanskje både normalt og fysisk ufarlig med midlertidig søvnmangel, men tviler sterkt på at det er gunstig for mors psykiske helse. 

Anonymkode: 95d45...35c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skikkelig dårlig av for lite søvn - ikke så mye fysisk, men psykisk. Hos meg trigger det angstanfall, og det gagner ingen her hjemme - så selv om jeg, i likhet med deg - har barn som sover godt om nettene, og stort sett alltid har gjort det, har de vanskelige nettene hos oss vært min samboers ansvar. Spesielt de første nettene etter fødsel var jeg veldig sårbar og psykisk nedbrutt, så da tok samboeren min alle nettene de første to ukene, slik at jeg kunne komme til hektene igjen og hvile ut skikkelig. Jeg avlastet han så klart hvis han trengte det. De sov da på stua eller eget rom, og bare det å vite at baby var ivaretatt hele natta, gjorde at jeg slappet av. Sliter tidvis med søvn etter at jeg fikk, fordi jeg sover så mye lettere og bruker lengre tid på og sovne, så det ha å hele netter fri der noen andre har ansvaret, er det eneste som funker :) 

Kanskje kan samboeren din gjøre det samme, f.eks i helger? 

Anonymkode: 3e39b...cf6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...