Gå til innhold

Burde man ringe kontaktpersonen når man søker jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er på jakt etter ny jobb, og sliter med å komme på intervju. Jeg er ikke glad i å ringe kontaktpersonene, føler at det er irriterende og tidkrevende for dem å få telefoner fra mange som ønsker jobben. 

Men kanskje jeg skal prøve å være litt mer på? 

Hva tenker dere? Kan det lønne seg å ringe og være litt frempå, og virkelig vise at man ønsker jobben? Eller er det best å bare sende søknad i stillhet? 

Og burde man eventuelt ringe før eller etter at man har sendt søknaden? 

Anonymkode: 12d6d...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke ring med mindre det er noe helt konkret du lurer på. Slike telefoner hjelper svært sjelden når noen ringer bare for å "virke på". Jobb heller med en skikkelig god og spisset søknad. Det er det som blir lagt merke til. 

Anonymkode: 84fc8...9cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe hvis du har et spørsmål det er viktig å få svar på før du søker eller kommer til intervju. Mannen ringte i et tilfelle det var vanskelig ut fra utlysning å lese om de så etter en "junior" eller mer erfaren arbeidstaker. Det var viktig å få vite mer om. De viste seg å være litt uerfarne med den typen stillinger og var derfor litt vage i utlysning. Han fikk jobben og har kunnet være med å forme den litt selv. Hadde det vært en juniorstilling ville det ikke vært relevant å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ring med mindre du har et genuint spørsmål. Å ringe bare for å ringe vil kun virke plagsomt og bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre her. Og dersom du har relevant CV og en god søknad, så er du interessant å ta inn på intervju uavhengig av en telefonsamtale.

Anonymkode: 1e0cb...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk jobb som 1 av 40 søkere og en av tingene sjefen bet seg merke i var hvor oppriktig interessert jeg virket blant annet fordi jeg ringte. Jeg spurte litt om arbeidstid osv. Det har jeg fått tilbakemelding på i ettertid.

Selvfølgelig var det intervjuene som gav meg selve jobben, men det var noe av det som fikk meg inn på intervju. 

Anonymkode: 641a3...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri ringt, for jeg har ikke funnet på noe fornuftig å si, og da tenker jeg det er like greit å la det være. Men du kan jo prøve å komme på noen spørsmål som ikke virker for dumme.

Anonymkode: e11ef...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På omtrent alle jobbsøkerkurs sier de at du skal ringe fordi du gir arbeidsgiver en mulighet til å huske deg. I den virkelige verden bør du ikke ringe med mindre du har noe relevant å spørre om. 

Anonymkode: 71f21...6a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk tips på kurs om ringe, og spørre hva de legger vekt på i forhold til stillingen. Da får du vite konkret hva de er ute etter. De skriver ofte masse på hva de ser etter av kunnskap og personlige egenskaper, men det er alltid noe som veier tyngre enn det andre. På den måten kan du skreddersy søknaden enda bedre mtp akkurat den stillingen og skille deg ut.

Anonymkode: 78dff...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 10.36):

Jeg fikk tips på kurs om ringe, og spørre hva de legger vekt på i forhold til stillingen. Da får du vite konkret hva de er ute etter. De skriver ofte masse på hva de ser etter av kunnskap og personlige egenskaper, men det er alltid noe som veier tyngre enn det andre. På den måten kan du skreddersy søknaden enda bedre mtp akkurat den stillingen og skille deg ut.

Anonymkode: 78dff...8dc

Jeg rekrutterer 10-15 personer per år og vi får ofte 100-200 søknader. Hvis alle disse skulle ringt meg og stilt banale spørsmål som hva vi ser etter av kunnskap og personlige egenskaper (som alltid står i annonsen) ville jeg blitt gal - og ikke fått gjort noe annet.

Vi vet utmerket godt hva vi ser etter og det skriver i annonsen. Ingen grunn til å ringe.

Anonymkode: 51c43...35b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.32):

Jeg er på jakt etter ny jobb, og sliter med å komme på intervju. Jeg er ikke glad i å ringe kontaktpersonene, føler at det er irriterende og tidkrevende for dem å få telefoner fra mange som ønsker jobben. 

Men kanskje jeg skal prøve å være litt mer på? 

Hva tenker dere? Kan det lønne seg å ringe og være litt frempå, og virkelig vise at man ønsker jobben? Eller er det best å bare sende søknad i stillhet? 

Og burde man eventuelt ringe før eller etter at man har sendt søknaden? 

Anonymkode: 12d6d...149

De gangene jeg har lurt på noe konkret så har jeg ringt, men det skjer ikke så ofte. Det er uansett 50/50 om jeg da er innkalt til intervju etterpå. På intervjuene jeg har vært på så er det pga erfaringer og måten jeg ordlegger meg i søknad. 

Anonymkode: bf86e...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...