Gå til innhold

Jeg er lei av å ofre all fritid og egentid på barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et syteinnlegg. Jeg er sliten og frustrert. Har to barn som absolutt var ønsket og som betyr alt for meg ❤️ 

Men, jeg er så frustrert over at det aldri blir noe tid igjen til meg selv 😓 Det er som om jeg har ofret hele livet mitt for barna mine, hvis dere skjønner hva jeg mener. Og det på tross av at jeg er gift med barnefar og han tar sin del. Det er likevel ikke tid igjen til å gjøre noe annet enn jobb, oppfølging av barna og det som må prioriteres av husarbeid og matlaging osv (har til og med lagt listen lavt her). Kjenner jeg bare blir mer og mer sliten og nedstemt av situasjonen, er veldig sliten og lei nå. Savner meg selv i eget liv, før barna var jeg en egen person med interesser og hobbyer osv. Nå aner jeg ikke hvordan dette skal bli mulig igjen. Barna er forresten 6 og 9 år, og jeg opplever at ting bare blir mer travelt og slitsomt for hvert år. Trodde det skulle bli motsatt med større barn. 

Noen som kjenner seg igjen og evt har noen råd? 

TS 

Anonymkode: ee9db...d62

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Burde nok ikke fått barn da

Anonymkode: 64cf7...b5b

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kjenner meg ikke igjen. Om du har en delaktig partner så må det da være rom for egentid av og til? Mange jeg kjenner gir hverandre feks en ettermiddag og kveld i uka hvor den andre tar barna. Han kan også ta med ungene å finne på noe en lørdag, mens du gjør noe annet. Så bytter dere en annen helg. Du må ta deg tid. 

Anonymkode: b551b...230

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, synes og hverdagen kan være tung og slitsom. Og føler at livet kun handler om jobb, barn, hus og hverdagsliv 😒

Anonymkode: 44f76...a8a

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare si at om noen år vil det gradvis gå seg til. Her er de 13 og 16, og ganske selvgående. Tar meg faktisk i å kjede meg noen dager fordi det skjer så lite nå når vi ikke lenger er involvert i alle aspekt av livene til barna. 😏

Anonymkode: e3e4c...16f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når barna er så store kan de fint hjelpe til med husarbeid, rydde etter seg, dekke på bordet, sette inn i oppvaskmaskinen, rydde ut av skolesekker, smøre lunsj kvelden før, gjøre klar skolesekken kvelden før osv. 

Anbefaler robotstøvsuger med vaskefunksjon, så kan den gå mens du lager middag feks. 

Anonymkode: ac226...ad1

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja slik er det når en får barn. 

Jeg fikk barn da jeg var 20 år og jeg har aldri opplevd å ha noe fritid som voksen. Jeg har studert og hatt jobb samtidig, da var det heller ikke tid til annet enn familie, jeg fikk barn og har fulgt opp dem. Jeg er glad for at jeg fikk barn tidlig, slik at jeg aldri har hatt en fritid å savne. 

Anonymkode: 940db...87b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Burde nok ikke fått barn da

Anonymkode: 64cf7...b5b

Det er jo åpenbart for sent da. Hadde du noe konstruktivt å bidra med her synes du? 

TS 

• Liker 41
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjenner meg igjen, synes og hverdagen kan være tung og slitsom. Og føler at livet kun handler om jobb, barn, hus og hverdagsliv 😒

Anonymkode: 44f76...a8a

Er det ikke kjekt å være med barna dine da ? I allefall i helgene? Hvorfor ellers fikk du barn?

Anonymkode: 8c9d7...a8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om tid og prioriteringer

Anonymkode: c502a...e45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo 2. Hvorfor kan dere ikke ha et par friettermiddager/kvelder hver i uka? Og en og annen helgedag. Du kan jo fint ha en hobby, eller om så gjemme deg i senga di med en god bok. Dere trenger neppe å være i full sving 7 dager i uka med s store barn.

Anonymkode: 630d1...a3b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kjenner meg absolutt igjen. Liker å være med barna, følge de på aktiviteter osv

Anonymkode: fae79...3c0

• Liker 2
Skrevet

Må du dra rett hjem etter jobb da? Hva med å dra ut med noen venner å spise eller ta et glass vin? Klatre, bowle, gå tur? Eller dra ut å gjør noe etter barna har lagt seg? Mannen din klarer jo å gjøre ting alene noen dager. Vi har tre barn på 14, 10 og 6 og jeg har alltid tid til egentid. Dette innebærer da at jeg ikke får lagt barna hver kveld eller ryddet/vasket hver dag men det går greit. Om du svarer at du ikke har energi på kveldstid så kommer nok det av at du ikke pleier å gjøre noe. Bryt ut av sirkelen 😊

• Liker 12
Skrevet

Dette har jeg snakket mye med venninner om, og jeg tror du må bare lære deg å ta tid til deg selv og la resten av gjengen klare seg. Jeg føler ofte jeg ikke kan tillate meg å gå på et arrangement etter jobb eller stikke ut før ungene er lagt på noe jeg har lyst til. Men det kan jeg, mann og barn klarer seg fint, og det handler om mammasamvittighet som man må legge fra seg. Jeg har tatt grep i eget liv det siste halvåret, og tar det veldig mye bedre med meg selv.

Hva har du lyst å drive med? 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du sier du har en deltakende partner. Det virker som det er prioriteringene det er noe feil med her siden du ikke har noe egentid.

Barna er også så store at de også MÅ delta i husarbeidet. Alt skal ikke gjøres av deg. De huslige oppgavene må rett og slett fordeles bedre. Sett gjerne av faste tider hvor du er ute av huset, alene.

Anonymkode: 51d3d...69c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det handler om tid og prioriteringer

Anonymkode: c502a...e45

På hvilken måte? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte? 

TS

Du må prioritere egentid, rett og slett. Husarbeid kan ligge og far klarer vel å ha barna en ettermiddag/kveld i uka alene? Eller finne på noe med de en lørdag eller søndag, uten at du er med? Send de avgårde 

Anonymkode: b551b...230

• Liker 5
Skrevet

Jeg følte på det samme, tross at jeg bare har en og han er yngre enn dine. Jeg velger å prioritere meg selv. Nå er jeg gravid og det begrenser seg selv, men minst 3 kvelder i uka lot jeg pappaen holde forte hjemme mens jeg dro på joggetur. Vi begge liker trening, så han fikk også noen kvelder å gjøre det på. Husarbeidet fikk da bare være rett og slett. Hadde faste dager jeg gjorde ting på (klesvask osv) slik at ikke hver eneste dag skulle inneholde noe jeg måtte gjøre. Det er fortsatt en stund til jeg kan drive med alt jeg ønsker fordi barna krever sitt, men bare den timen var uvurdelig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold ut er par år til. Da vil du nok savne disse dagene hvor du var den viktigste i livet deres

Anonymkode: a191e...465

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen. Barna er 5 og 8. De har har som regel huset fult av venner også.

Jeg jobber 100 %, trener, driver med hobbyen min og har god tid med samboer. Vi reiser på ferie uten barna også.

Kanskje lære barna å bli mer selvstendige? 

Anonymkode: 409c9...575

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...