Gå til innhold

Forbrenner jeg virkelig så mye?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned 10 kg og har bestemt meg for å telle kalorier og må derfor bestemme meg for hvor mange kalorier jeg skal ligge på.

Jeg veier 75 kg og er 168 cm høy. Har en fitbit klokke som viser at jeg forbrenner mellom 2700-3200 kcal hver dag. I følge diverse kalkulatore på nett ligger jeg på omtrent det samme (men er usikker på hvilket aktivitetsnivå jeg skal legge meg på).

I løpet av en dag går jeg mellom 15-20 000 skritt hver dag. Har en relativt aktiv jobb, hund som jeg går tur med og en 2 åring som er mye på farten som jeg leker/danser med. Sitter lite i ro før ungen er lagt på kvelden.

Nå som det begynner å bli finere vær skal jeg også begynne å sykle til jobb/barnehage (ca 10-15 min hver vei). Trener lite utenom, men har medlemsskap på treningssenter så skal prøve å bli flinkere på å trene litt styrke/spinning er par ganger i uken. Mer har jeg ikke kapasitet til.

Hvor mye tror dere jeg bør ligge på for å gå ned 0,5 - 1 kg i uka? Syntes 2000 høres mye ut, mens 1500 litt lite mtp. at jeg trenger energi for å klare meg gjennom hverdagen også.. blir veldig fort irritabel og slapp om jeg spiser lite og det går dessverre utover energinivået mitt til å leke meg barn og at jeg automatisk går kortere turer med hunden osv.

Anonymkode: 7c069...feb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville lagt meg på 500 under det laveste forbruket, altså 2200. Som du sier, du må ha energi til å opprettholde dette aktivitetsnivået, og det er fare for at du går på en smell hvis du legger deg for lavt. Du kan jo alltids justere etter hvert hvis du ser at du ikke får noen resultater over lengre tid.

Anonymkode: 59c84...ca0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror jeg ville lagt meg på 500 under det laveste forbruket, altså 2200. Som du sier, du må ha energi til å opprettholde dette aktivitetsnivået, og det er fare for at du går på en smell hvis du legger deg for lavt. Du kan jo alltids justere etter hvert hvis du ser at du ikke får noen resultater over lengre tid.

Ja, det jeg også tenker er logisk. Men syntes det tallet hørtes så høyt ut mtp at man "alltid" hører at man skal ligge på 1500 kcal om man skal ned i vekt. Så jeg begynner jo å lure på om fitbitklokka feilberegner eller at jeg velger for høyt aktivitetsnivå på bmr kalkulator. Nhi sin jeg har brukt, da jeg har tenkt den er mest til å stole på?🤷‍♀️ jeg trener jo ikke hardt, men er mye i hverdagsaktivitet.. man hører jo det ikke har så mye å si med aktiviteten, men at det er maten/kaloriene som har mest å si. Blir så forvirret🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like høy som deg og veier 72 kg. Min Garmin sier jeg forbrenner 1900 per dag i snitt, med gjennomsnittlig 10 000 skritt om dagen - dette inkluderer 2-4 løpeturer i uka, men har en mer stillesittende jobb. 3200 kalorier tror jeg er litt høyt, men opp mot 2700 kan kanskje stemme?

Anonymkode: 22784...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skal ned 10 kg og har bestemt meg for å telle kalorier og må derfor bestemme meg for hvor mange kalorier jeg skal ligge på.

Jeg veier 75 kg og er 168 cm høy. Har en fitbit klokke som viser at jeg forbrenner mellom 2700-3200 kcal hver dag. I følge diverse kalkulatore på nett ligger jeg på omtrent det samme (men er usikker på hvilket aktivitetsnivå jeg skal legge meg på).

I løpet av en dag går jeg mellom 15-20 000 skritt hver dag. Har en relativt aktiv jobb, hund som jeg går tur med og en 2 åring som er mye på farten som jeg leker/danser med. Sitter lite i ro før ungen er lagt på kvelden.

Nå som det begynner å bli finere vær skal jeg også begynne å sykle til jobb/barnehage (ca 10-15 min hver vei). Trener lite utenom, men har medlemsskap på treningssenter så skal prøve å bli flinkere på å trene litt styrke/spinning er par ganger i uken. Mer har jeg ikke kapasitet til.

Hvor mye tror dere jeg bør ligge på for å gå ned 0,5 - 1 kg i uka? Syntes 2000 høres mye ut, mens 1500 litt lite mtp. at jeg trenger energi for å klare meg gjennom hverdagen også.. blir veldig fort irritabel og slapp om jeg spiser lite og det går dessverre utover energinivået mitt til å leke meg barn og at jeg automatisk går kortere turer med hunden osv.

Trening er fint, men du kan nærmest glemme det dersom poenget er å gå ned i vekt. Så fremt du ikke trener ekstremt hardt og mye så er det kostholdet du må jobbe med.

Anonymkode: c8c4f...81c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det jeg også tenker er logisk. Men syntes det tallet hørtes så høyt ut mtp at man "alltid" hører at man skal ligge på 1500 kcal om man skal ned i vekt. 

Det har ikke jeg hørt... Det kommer jo helt an på kaloriforbruk og aktivitetsnivå. Selv bruker jeg rundt 14-1600 kalorier på en vanlig dag med mitt vanlige aktivitetsnivå (som er lavt), og det tror jeg er ganske så vanlig. Er nok derfor tallet 1500 dukker opp så mye. Jeg er derfor nødt til å trene litt for at jeg skal kunne få i meg nok næring og samtidig gå ned i vekt. Du har jo en kjempefordel med at du allerede har en veldig aktiv hverdag, så du trenger ikke ta i så hardt på matsiden. Bare legg deg under kaloriforbruket, men ikke alt for langt under.

På dager hvor aktivitetsnivået mitt er litt høyere (og da er det ikke snakk om mer enn å gå en tur på ca. 10 000 skritt), forbrenner jeg gjerne rundt 2000 kalorier, og du er mye mer aktiv enn meg, så jeg synes ikke 2500+ høres så rart ut :) 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Men syntes det tallet hørtes så høyt ut mtp at man "alltid" hører at man skal ligge på 1500 kcal om man skal ned i vekt.

Det er så enkelt som kalori inn, kalori ut. Hvis du skal ligge på 1500 kcal om dagen, er du også nødt til å bruke mer enn det for å gå ned i vekt.

Fitbit'en min er litt som jeg mistenker din der, den har noen voldsomme estimater for forbrenning. Dager hvor jeg har ligget på sofaen har den likevel hatt rimelige høye tall, og jeg har bare avfeid det som vås. Litt som at min første fitbit viste 300 skritt før jeg sto opp av senga.. 😄

Anonymkode: a3d23...5e3

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er så enkelt som kalori inn, kalori ut. Hvis du skal ligge på 1500 kcal om dagen, er du også nødt til å bruke mer enn det for å gå ned i vekt.

Anonymkode: a3d23...5e3

Tror du ikke at TS forbrenner en god del mer enn 1500, med det aktivitetsnivået hun beskriver? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du logget ned hva du spiser nå, så ser du jo ca hvor mange kalorier du spiser for å vedlikeholde den vekten du har nå. 

Personlig er jeg også ganske aktiv, men registrerer aldri aktivitet når jeg regner ut kaloribehov. 

Men siden du er så i startgropen på vektnedgang, så trenger du vel ikke kjøre full kaloritelling? Hva med å bare kutte litt fra kostholdet du allerede har? Feks kutte ut småspising mellom måltider, kun en posjon til middag og aldri drikke kalorier feks? Så kan du evt kaloritelle etterhvert når nedgangen stagnerer?

Anonymkode: 4a317...e56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...