Gå til innhold

Katter og renslighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to kattunger som vi har hatt i noen uker nå, de har ikke begynt å være ute ennå.

De har vært renslige og gjort fra seg i kassen sin hele tiden, helt til nå. Plutselig har de begynt å gjøre fra seg overalt og jeg er ganske oppgitt. Var så glad for at de var renslige.

Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre? Jeg etter de i kassa med jevne mellomrom, bare for å "minne" dem på at den finnes...

Vet ikke hva jeg skal gjøre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noe endret seg i huset nylig? Katter kan ofte finne på å protestere mot noe nytt på den måten.

Ikke vask med salmiakk.

Skrevet

Få deg to kasser og sett dem litt fra hverandre.

Vær nøye med å holde kassene rene. Vask kassene når du bytter sand.

Skrevet

Jeg har hatt det samme problemet... Tenkte å sette ut en kasse til jeg, og være enda nøyere med å tømme/vaske doene

(har også 2 kattunger)

Skrevet

Hei dere!

Dette begynner å bli et skikkelig frustrasjonsmoment her i huset. Nå tok vi nettopp den ene på fersek i å tisse på Ole brum dyna de pleier å sove på... Vi tok henne i nakkeskinnet, dyttet fjeset ned i dyna, og satt henne i kassa. Hun sprang selvfølgelig så fort hun kunne... Håper det hjelper.

Skal absolut kjøpe ei kasse til.

Hvor gamle bør de være før de får gå ut? Vi har bare tatt de med ut og vært sammen med de, men de går ikke lenger en ned trappen på utsiden her. :ler: Veldig spennende og veldig skummelt og vått :blunke:

De er ca 14 uker nå.

Skrevet

PÅ fredag kjøpte vi en kasse til (vi hadde samme problem som deg) Plasserte den ene der den pleide tisse, og vips, vi har ikke hatt "uhell" siden da...og vi hadde hver dag!

Tydelig at de var missfornøyd med 1 kasse. I tillegg stinker det mindre, og kattene har hver sin do!

Prøv en kasse til, sikker på at det blir slutt på tissingen :)

Lykke til!

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvor er kassen plassert? Hviss kassen står nære matskålen kan det være noe av grunnen.

Skrevet
Nå tok vi nettopp den ene på fersek i å tisse på Ole brum dyna de pleier å sove på... Vi tok henne i nakkeskinnet, dyttet fjeset ned i dyna, og satt henne i kassa. Hun sprang selvfølgelig så fort hun kunne... Håper det hjelper.

Akkurat da lærte hun å forbinde kattebakken med noe ubehagelig.

Tisser de på samme plass eller er det forskjellige plasser hver gang? Hvis de har yndlingsplasser kan du dekke over med aviser - om så i hele huset. Ha avis opp i bakken også. Hver dag gjør du avisområdet mindre og til slutt blir det bare bakken igjen.

Våre katter bruker hver sin bakke.

Skrevet
Hei dere!

Dette begynner å bli et skikkelig frustrasjonsmoment her i huset. Nå tok vi nettopp den ene på fersek i å tisse på Ole brum dyna de pleier å sove på... Vi tok henne i nakkeskinnet, dyttet fjeset ned i dyna, og satt henne i kassa. Hun sprang selvfølgelig så fort hun kunne... Håper det hjelper.

Skal absolut kjøpe ei kasse til.

Hvor gamle bør de være før de får gå ut? Vi har bare tatt de med ut og vært sammen med de, men de går ikke lenger en ned trappen på utsiden her. :ler: Veldig spennende og veldig skummelt og vått :blunke:

De er ca 14 uker nå.

Uff, ikke straff kattungene sånn. Som Trille sier, vil de da forbinde doen med noe negativt og det kan gjør problemet enda verre. Rådet om å ha to kasser er kjempefint. Og har du tak på doen, så fjern det. Noen katter nekter plent å gå på do med tak! Ungene bør være inne et par måneder før de slippes ut - de har ikke så god retningssans når de er så små, og bør bli godt kjent med huset før de får inspisere verden utenfor. Lykke til med kattungene dine!

• 2 uker senere...
Skrevet

2 kasser hjalp bare en liten periode for min del..Nå har de begynt å bæsje rundt i huset igjen, og det er utholdelig :tristbla:

Fleder gode råd her?

Skrevet
Tisser de på samme plass eller er det forskjellige plasser hver gang? Hvis de har yndlingsplasser kan du dekke over med aviser - om så i hele huset. Ha avis opp i bakken også. Hver dag gjør du avisområdet mindre og til slutt blir det bare bakken igjen.

Skrevet

Har nå prøvd allt.. Mn, vi har funnet ut at det bare er den ene katten vår dom tisser rundt omkring...Vet ikke hva jeg skal gjøre? :tristbla:

Gir henne selvfølgelig tid, men hvis dette fortsetter i en evighet så kan jeg jo ikke ha henne..Hun har tisset i min beige sofa MANGE ganger nå....UhU... :frustrert:

Håper det gir seg, for jeg elsker den lille divapusen min.. :hjerte::hjerte:

Skrevet

Hvis dere har to kasser plassert på ulike steder og i god avstand fra mat/vann, er det egentlig rart katta fortsetter å tisse rundt... Men det KAN være tegn på urinveisinfeksjon også.

Når det gjelder kassene: Hold dem reine, men la det være igjen noe tisselukt... Prøv en annen type sand - mer/mindre grovkornet enn den dere bruker.

Der hun har tisset utenfor: Vask grundig og kamufler lukta med vaskemidler - iKKE salmiakk o.l som lukter urin for katta. Prøv å hindre henne i å komme oppi sofaen hvis det er der hun pleier å tisse.

Katten vår hadde ellers en periode hvor han ikke var helt reinslig - tisset på myke ting som puter og tepper... men det ga seg av seg selv egentlig.

Skrevet
Nå tok vi nettopp den ene på fersek i å tisse på Ole brum dyna de pleier å sove på... Vi tok henne i nakkeskinnet, dyttet fjeset ned i dyna, og satt henne i kassa. Hun sprang selvfølgelig så fort hun kunne... Håper det hjelper.

Flashback fra min onkels barndom (eller mer sannsynlig en vandrehistorie):

Valpen tisser på teppet i stuen. Far i huset tar valpen i nakken, gnir ansiktet dens i tisset og kaster den ut av vinduet, hvopå han smiler fornøyd og sier "Det gjør den ikke igjen.".

Etter middag:

Valpen tisser på teppet i stuen, bøyer seg mot flekken, og hopper deretter ut av vinduet.

;)

Gjest feliscatus
Skrevet

Var kattungen renslig da du fikk den? Og hvor gammel var katten da du fikk den?

Kattunger lærer å bli renslige av kattemora, ikke av oss mennesker. Ofte blir kattunger tatt fra mora for tidlig (dvs før 12 uker), og da kan slike problemer oppstå. Det er dessuten viktig at de som har kattungene som små legger forholdene til rette for at kattungene skal bli renslige: dvs de må i begynnelsen holdes på et avgrenset område så de skjønner hva som er kattedo og hva som er hvileplass.

Kattunger skal altså være renslige når de kommer i nytt hjem, så framt kattemor har fått gjort jobben sin. Men du har som andre har påpekt her håndtert problemet helt galt: man skal aldri straffe en katt som er urenslig! Rensligheten til katter er instinktiv, de dekker over lukt for ikke legge igjen spor etter seg. Det hjelper altså ikke å straffe!

Mitt råd er i en periode å holde katten på meget avgrenset område. Katten skal da skjønne forkjellen på hvileplass og kattedo. I ekstreme tilfeller vet jeg adferdsterapeuter for en periode holder urenslige katter i bur som kun består av hvileplass og kattedo. Da skjønner katten forskjellen. Det er altså instinktivt katten skjønner dette.

Hvis katten derimot ikke har lært å bli renslig av kattemor, ville jeg tatt kontakt med de som du fikk kattungen fra. Jeg ville foreslått å levere tilbake katten, så den kunne lære av mora si slik den skulle ha gjprt for lenge siden. Men problemet er nok at kattemora nok ikke godtar ungen etter så lang tid. Så dette kan bli vanskelig. Men kanskje du kjenner noen andre som har en voksen renslig katt, du kan prøve å ha katten sammen med? Da vil den kunne lære hva som er riktig katteadferd.

Når det gjelder forholdene til kattedoen er det som nevnt tidligere her viktig at den ikke er for rein. Dessuten må du passe på at maten ikke står for nærme kassa. Katter vil ikke gjøre fra seg i nærheten av matfatet (akkurat som vi mennesker heller ikke vil det..). det må være nok sand i kassa. Det finnes forskj typer kattesand man kan prøve seg fram med (grovkorna/finkorna), men d´for en kattunge som ikke har rukket å bli sær har nok ikke dette så mye å si.

Ellers er det om å gjøre å rose når katten klarer å gjøre fra seg riktig sted. Sett katten i kassa med jevne mellomrom, særlig rett etter den har sovet og etter den har spist.

Prinsippene for opplæring av dyr er egentlig ikke så vanskelige å forstå: positiv forsterkning er mye mer effektivt enn negativ reaksjon. Du kan ikke skremme en katt til å slutte med adferd, du må heller oppfordre og rose den til å gjøre en annen adferd. Slik er det jo for oss mennesker også.

Ellers oppfordrer jeg deg til å lese litt om katter og deres adferd. Kan anbefale boken av Sarah Heath: "why does my cat?". Det er viktig at du tar tak i urenslighetsproblemet med en gang, det burde jo vært løst for lenge siden. men det er ikke for sent, du må bare gjøre de riktige tingene. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...