AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Vi har valgt å kjøpe alt nytt til gutten vår, og vi har brukt ganske mye penger på det. Dette får vi en del kommentarer på, både fra familie og venner. Små stikk her og der. "Dumt dere ikke tar imot disse klærne (arv), da må det kastes", "det er fjollete at dere ikke kan bruke denne sprinkelsengen" osv. Ble til og med latterliggjort av svigermor fordi vi har brukt store summer på bilstoler. Vår sønn nærmer seg 1 år, men det blir jo aldri bedre. Vi har aldri noensinne gjort et stort nummer av hva vi kjøper, så det er for meg utrolig merkelig at andre mennesker legger seg opp i det. Det er bare summen av alle kommentarene som nå gjør at jeg har fått nok. Hvordan kan jeg svare på slike kommentarer? Anonymkode: 7aea8...266 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 "Det er vårt barn, og vårt valg. Du har ikke noe med hva vi bruker pengene våre på, eller hva vi kjøper til vårt barn. Om du har noe gammelt du vil bli kvitt, er det ikke vårt problem hvordan du skal kvitte deg med det". Vi kjøpte også alt nytt til vårt første barn. Etter hvert har vi jo kjøpt en god del på finn også. Vi arvet en del klær av min søster, men altså, mesteparten av det var ikke noe vi ville bruke til vårt barn. Klær som allerede bar preg av hard bruk (flekker, små hull, nupper, osv), over-hodet-bodyer som vår baby hatet, osv. Svigermor ville også på død og liv prakke på oss en gammeldags babystol. Sånn som overhodet ikke oppfyller dagens krav til sikkerhet. Ingen seler, for eksempel, og begge våre klatremus-unger hadde gått på hodet ut av stolen fra første stund, Er bare å si vennlig men bestemt nei, og om de ikke gir seg, eller er uhøflige, gi klar beskjed på at dette er ikke noe de har noe med. Anonymkode: 3bbd1...26a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Det er jo teit, hvorfor kan dere ikke tenke litt på miljøet? Anonymkode: 0d4ad...7d2 20
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har valgt å kjøpe alt nytt til gutten vår, og vi har brukt ganske mye penger på det. Dette får vi en del kommentarer på, både fra familie og venner. Små stikk her og der. "Dumt dere ikke tar imot disse klærne (arv), da må det kastes", "det er fjollete at dere ikke kan bruke denne sprinkelsengen" osv. Ble til og med latterliggjort av svigermor fordi vi har brukt store summer på bilstoler. Vår sønn nærmer seg 1 år, men det blir jo aldri bedre. Vi har aldri noensinne gjort et stort nummer av hva vi kjøper, så det er for meg utrolig merkelig at andre mennesker legger seg opp i det. Det er bare summen av alle kommentarene som nå gjør at jeg har fått nok. Hvordan kan jeg svare på slike kommentarer? Anonymkode: 7aea8...266 Selger dere etter bruk så bidrar du likevel for miljøet. Jeg ville sagt noe sånt. Og om dere skal ha en til og sparer til det så er jo det miljøvennlig og. Noen må kjøpe nytt for at andre skal kjøpe brukt eller arve. Anonymkode: 1ce25...e2f 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 1) Gi tydelig beskjed om at dette er deres valg. Og at begeret er mer enn fullt når det kommer til kommentarer. Så herfra og ut så tier de. 2) Om det likevel kommer en kommentar så sier dere rolig "Dette har vi snakket om". "Nå kan du dra hjem" om de er hos dere, "nå legger jeg på, slik at du får tenkt deg om", eller sakte reise dere opp, pakke, og dra. Uten videre diskusjon. Så radio-silence noen dager. Har brukt denne strategien noen ganger opp gjennom når familie er urimelige. Og det fungerer hver gang. Anonymkode: 7329b...d72
Kvalitet Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi har valgt å kjøpe alt nytt til gutten vår, og vi har brukt ganske mye penger på det. Dette får vi en del kommentarer på, både fra familie og venner. Små stikk her og der. "Dumt dere ikke tar imot disse klærne (arv), da må det kastes", "det er fjollete at dere ikke kan bruke denne sprinkelsengen" osv. Ble til og med latterliggjort av svigermor fordi vi har brukt store summer på bilstoler. Vår sønn nærmer seg 1 år, men det blir jo aldri bedre. Vi har aldri noensinne gjort et stort nummer av hva vi kjøper, så det er for meg utrolig merkelig at andre mennesker legger seg opp i det. Det er bare summen av alle kommentarene som nå gjør at jeg har fått nok. Hvordan kan jeg svare på slike kommentarer? Anonymkode: 7aea8...266 Men har dere økonomi til det? Bor dere allerede bra? Eller burde dere kjøpt billigere barneutstyr og heller investert mer penger i fremtiden? 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo teit, hvorfor kan dere ikke tenke litt på miljøet? Anonymkode: 0d4ad...7d2 Faktisk har jeg gitt vekk det meste. Ull for flere tusen har jeg gitt bort til mennesker som trenger det. Det er litt lite gjennomtenkt å slenge ut "tenk på miljøet" - kommentarer. Anonymkode: 7aea8...266 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #8 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo teit, hvorfor kan dere ikke tenke litt på miljøet? Anonymkode: 0d4ad...7d2 Noen er nødt til å kjøpe nytt for at det skal være noe brukt for andre å kjøpe Vi har kjøpt masse nytt, og solgt det på finn. Vi har også brukt det vi har kjøpt til tre unger. Det som ble kjøpt nytt, har da holdt til tre barn, OG til de vi har solgt det til. Anonymkode: 3bbd1...26a 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #9 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Faktisk har jeg gitt vekk det meste. Ull for flere tusen har jeg gitt bort til mennesker som trenger det. Det er litt lite gjennomtenkt å slenge ut "tenk på miljøet" - kommentarer. Anonymkode: 7aea8...266 Bare å rapportere for avsporing. Jeg har allerede gjort det. Anonymkode: 7329b...d72
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #10 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1) Gi tydelig beskjed om at dette er deres valg. Og at begeret er mer enn fullt når det kommer til kommentarer. Så herfra og ut så tier de. 2) Om det likevel kommer en kommentar så sier dere rolig "Dette har vi snakket om". "Nå kan du dra hjem" om de er hos dere, "nå legger jeg på, slik at du får tenkt deg om", eller sakte reise dere opp, pakke, og dra. Uten videre diskusjon. Så radio-silence noen dager. Har brukt denne strategien noen ganger opp gjennom når familie er urimelige. Og det fungerer hver gang. Anonymkode: 7329b...d72 Skal prøve det. 👍 Anonymkode: 7aea8...266
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #11 Skrevet 3. mars 2022 Kvalitet skrev (3 minutter siden): Men har dere økonomi til det? Bor dere allerede bra? Eller burde dere kjøpt billigere barneutstyr og heller investert mer penger i fremtiden? Det vet jo ts langt bedre enn disse som kommenterer... Det er ikke opp til svigermor å bestemme om ts har råd eller ikke til det hun kjøper. Anonymkode: 3bbd1...26a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #12 Skrevet 3. mars 2022 Kvalitet skrev (3 minutter siden): Men har dere økonomi til det? Bor dere allerede bra? Eller burde dere kjøpt billigere barneutstyr og heller investert mer penger i fremtiden? Økonomien våres er veldig bra og vi har både hus, bil og hytte. Pga sykdom kommer vi bare til å ha ett barn, derfor føles det ekstra koselig og kjekt å dille litt ekstra, synes jeg. Anonymkode: 7aea8...266 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #13 Skrevet 3. mars 2022 Jeg ønsker i alle fall ikke å bruke klær som har ligget i en kjeller (eller på ett loft) de siste tjue eller tretti årene. Hvis det er så forbanna viktig for familien at alle disse klærne blir brukt igjen, så kan de forsøke å gi bort disse klærne på Finn.no eller lignende. Til folk som faktisk har behov for klær. Anonymkode: f2020...19b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #14 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen må kjøpe nytt for at andre skal kjøpe brukt eller arve. Anonymkode: 1ce25...e2f Nå er det helt sinnsyke mengder klær og utstyr som kastes, ofte med merkelappen på, så det argumentet er litt søkt. Kvalitet skrev (1 minutt siden): Men har dere økonomi til det? Bor dere allerede bra? Eller burde dere kjøpt billigere barneutstyr og heller investert mer penger i fremtiden? Hva har andre med det å gjøre uansett? Til ts: det er deres valg, og veldig ufint av folk å kommentere sånn. Ja, det er veldig lite miljøvennlig å kjøpe alt nytt. Men hva så? Skal du kommentere til alle med et par kilo for mye at de kunne spart miljøet ved å spise mindre? Skal du kommentere hver gang noen kjøper noe interiør, kjører bil der de i teorien kunne gått eller syklet, komme med aure stikk hvis noen forteller at de skal på eller har vært på ferie? Kommentert det hver gang du ser noen gå med klær som inneholder polyester og dermed strør mikroplast overalt? Det ville jo blitt et ekstremt utrivelig samfunn. Anonymkode: 5e25c...b6e 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #15 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen er nødt til å kjøpe nytt for at det skal være noe brukt for andre å kjøpe Vi har kjøpt masse nytt, og solgt det på finn. Vi har også brukt det vi har kjøpt til tre unger. Det som ble kjøpt nytt, har da holdt til tre barn, OG til de vi har solgt det til. Anonymkode: 3bbd1...26a Joda, men her får de tilbud om å få både klær og møbler, og vil likevel kjøpe nytt? Man kan jo gjøre akkurat som man vil, men man må regne med å få kommentarer på det. "Vi vil kjøpe nytt" er nå uansett et helt kurant svar på det du spør om, du trenger ikke gå rundt grøten for å svare. Anonymkode: 0d4ad...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #16 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har valgt å kjøpe alt nytt til gutten vår, og vi har brukt ganske mye penger på det. Dette får vi en del kommentarer på, både fra familie og venner. Små stikk her og der. "Dumt dere ikke tar imot disse klærne (arv), da må det kastes", "det er fjollete at dere ikke kan bruke denne sprinkelsengen" osv. Ble til og med latterliggjort av svigermor fordi vi har brukt store summer på bilstoler. Vår sønn nærmer seg 1 år, men det blir jo aldri bedre. Vi har aldri noensinne gjort et stort nummer av hva vi kjøper, så det er for meg utrolig merkelig at andre mennesker legger seg opp i det. Det er bare summen av alle kommentarene som nå gjør at jeg har fått nok. Hvordan kan jeg svare på slike kommentarer? Anonymkode: 7aea8...266 jeg synes det er helt innafor å minne hverandre om at det bra for miljøet at ting gjenbrukes, og argumentet om at noen må kjøpe nytt for at andre skal kunne kjøpe brukt har begrenset relevans, da babyutstyr kan brukes av veldig mange babyer før det er utslitt. Anonymkode: 64af4...7db 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #17 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg synes det er helt innafor å minne hverandre om at det bra for miljøet at ting gjenbrukes, og argumentet om at noen må kjøpe nytt for at andre skal kunne kjøpe brukt har begrenset relevans, da babyutstyr kan brukes av veldig mange babyer før det er utslitt. Anonymkode: 64af4...7db Kanskje jeg skal begynne å minne svigermor på at overvekt er skadelig? Det må vel være innafor å gi beskjed til hverandre? 🤷♀️ Det blir faktisk like dumt, hvorfor må folk legge seg oppi hva andre gjør? Mine foreldre kom også med en kommentar. "Blir ikke lett å få Sondre med på hytten for oss, han må jo fraktes i spesialstol, haha." Kjempemorsomt å sitte og høre på slike hjernedøde kommentarer. Anonymkode: 7aea8...266 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #18 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje jeg skal begynne å minne svigermor på at overvekt er skadelig? Det må vel være innafor å gi beskjed til hverandre? 🤷♀️ Det blir faktisk like dumt, hvorfor må folk legge seg oppi hva andre gjør? Mine foreldre kom også med en kommentar. "Blir ikke lett å få Sondre med på hytten for oss, han må jo fraktes i spesialstol, haha." Kjempemorsomt å sitte og høre på slike hjernedøde kommentarer. Anonymkode: 7aea8...266 det skader ikke deg at svigermor er overvektig. Du ser vel forskjell på det og den planeten vi deler? Anonymkode: 64af4...7db 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #19 Skrevet 3. mars 2022 Vi kjøpte omtrent alt nytt til vårt barn. Det jeg ønsket var ikke tilgjengelig brukt - eller veldig høy pris for flekkete klær. Mye snekkerbukser og hettejakker til spedbarn osv. De som ville gi vekk mye var i kategorien som TS beskriver - sure. Det var klær som hadde ligget i kjellere i 30 år og luktet røyk. Vedkommende gav seg ALDRI og krevde at vi tok bilder av spedbarnet daglig. Ble sur om vi ikke hadde tatt bilder av klærne osv. Til slutt bare kledde vi ungen i noen av plaggene, tok bilder - og kvittet oss med klærne. Anonymkode: 21bb5...08b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #20 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): det skader ikke deg at svigermor er overvektig. Du ser vel forskjell på det og den planeten vi deler? Anonymkode: 64af4...7db Det skader ingen at en person er overvektig. Men det knekker det norske statsbudsjettet og enhver velferdsordning om alle skal være overvektige, og vil parkere oss som et u-land veldig raskt. Anonymkode: 7329b...d72 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå