Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å leve uten internett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker hvor veldig mye tid jeg bruker på internett, og leker med tanken om å kunne enten kutte det ut eller stille det inn så det ikke er tilgjengelig annet enn litt av dagen. 

Jada, jeg kunne bare bruke viljestyrken og la være å logge meg inn på nettet men den viljestyrken er ikke der. I stedet kaster jeg bort tid som kunne vært brukt til nyttige ting inne på sosiale medier og generell surfing på nett. 

Er det noen andre som kunne tenkt seg å levd uten internett? Regninger kan man betale med tlf over mobilnett så .. 

Anonymkode: 156f9...477

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ikke. Jeg er kronisk syk, og Internett er måten jeg kan holde kontakten med venner og familie. Er for syk til å dra ut, så jeg er glad jeg lever nå. 

Jeg bruker mobilen noen timer om dagen, men absolutt ikke hele tiden. Den legges bort mange timer, jeg følger kun noen få, og jeg har ikke på mange varsler.

Anonymkode: 054ed...c2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er så mye som er nettbasert nå av offentlige tjenester og annet man trenger i hverdagen, så nei. Jeg kunne helt klart brukt færre timer i døgnet på nett, og ikke minst er jeg oppvokst på 80- og 90-tallet, så jeg har trening i å leve uten nett, men det ville blitt altfor upraktisk slik samfunnet er lagt opp nå. Ikke bare ville det gjort ting vanskeligere for meg selv, men jeg ville også blitt et problem og betydd ekstra arbeid for mange andre.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det kunne jeg ikke tenkt meg å leve uten. Jeg liker internett, og bruker hele dagen på det. Jeg er uføretrygdet og hadde kjedet meg i hjel om jeg ikke kunne suse rundt på internett hele tiden. Alt fikses jo på internett også nå om dagen. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Gikk fint å leve uten internett på 80 og 90 tallet. Men det var andre tider, nå går jo alt gjennom nett, så det hadde blitt vanskelig å leve uten i dag. 

Skrevet

Nei ville ikke vært foruten. Bruker mye tid der selv og har mye av mine interesser der.  Men har levd uten internett i min ungdom så vet at det går helt fint! Men nå er jo hele verden basert på nettbasert aktivitet så og si så det blir vanskelig å skal stå utenfor det.

Skrevet

Viljestyrken kan trenes omtrent som en muskel. Jeg ville heller startet der enn å kutte ut internett mer eller mindre permanent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten sosiale medier? Ja, det går helt fint.

Uten Internett? Nei, det er utelukket.

Tenk f.eks over alt vi bruker Internett til, uten å bruke en nettleser.

Deilig å kunne stille opp varmen på panelovnene på hytta litt før vi kommer fram.

NRK-TV app’en på smart-tv, og mulighet til å se programmer når en vil, se innhold fra programarkivet. Netflix. Spotify.

Muligheten til å søke opp en ‘how to’ video på YouTube når en skulle ha fikset noe hjemme.

Muligheten til å enkelt sjekke om en butikk har varen jeg ønsker før jeg drar dit.  

Anonymkode: f1e7b...3f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. 

Anonymkode: 34052...c52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg merker hvor veldig mye tid jeg bruker på internett, og leker med tanken om å kunne enten kutte det ut eller stille det inn så det ikke er tilgjengelig annet enn litt av dagen. 

Jada, jeg kunne bare bruke viljestyrken og la være å logge meg inn på nettet men den viljestyrken er ikke der. I stedet kaster jeg bort tid som kunne vært brukt til nyttige ting inne på sosiale medier og generell surfing på nett. 

Er det noen andre som kunne tenkt seg å levd uten internett? Regninger kan man betale med tlf over mobilnett så .. 

Mobilnett er ikke Internett tenker du?

Anonymkode: c0a5c...efc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (54 minutter siden):

Det er så mye som er nettbasert nå av offentlige tjenester og annet man trenger i hverdagen, så nei. Jeg kunne helt klart brukt færre timer i døgnet på nett, og ikke minst er jeg oppvokst på 80- og 90-tallet, så jeg har trening i å leve uten nett, men det ville blitt altfor upraktisk slik samfunnet er lagt opp nå. Ikke bare ville det gjort ting vanskeligere for meg selv, men jeg ville også blitt et problem og betydd ekstra arbeid for mange andre.

Kunne jo dratt og lånt nett hos andre hvis man MÅ, det er jo ikke hver dag man må benytte seg av offentlige tjenester. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mobilnett er ikke Internett tenker du?

Jo men for meg er mobilnett mer en reserve, er for gammel til at jeg syns det er praktisk å bruke så liten skjerm og krøkkete tastatur til mye på nettet. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunne jo dratt og lånt nett hos andre hvis man MÅ, det er jo ikke hver dag man må benytte seg av offentlige tjenester. 

Hvis du låner av andre lever du jo ikke uten - det er som å påstå at mat du spiser ute ikke teller når du slanker deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo men for meg er mobilnett mer en reserve, er for gammel til at jeg syns det er praktisk å bruke så liten skjerm og krøkkete tastatur til mye på nettet. ts

I følge den teorien så lever jeg uten Internett da siden jeg bare bruker mobilen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Hvis du låner av andre lever du jo ikke uten - det er som å påstå at mat du spiser ute ikke teller når du slanker deg.

HAR ikke selv da! Poenget er å minske bruken. TS

AnonymBruker
Skrevet

Kunne fint klart meg uten Some og www. Men er avhengig av internett for Netflix, Hbo, Spotify etc

Anonymkode: 776ce...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Kunne jeg hatt en laptop med minesveiper, kabal og pinball? 

Anonymkode: 12680...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo ikke leve uten internett i dag. Bruker det jo til alt. 

Anonymkode: 8bea7...f21

Skrevet

Bare hvis resten av verden var lagt opp til det. Bruker nett til så utrolig mye.

Nettbank, kjøpe varer, slå opp i telefonkatalogen, levere skattemelding, sykemelding, søke jobb, søke barnehageplass, samordna opptak, bestille flybilletter, legetime og time for pass. Ironisk nok må man bruke nett for å bestille abonnement på papiravis. Alt av fotballlag, speider og ballett-skoler har nettsider hvor de oppdaterer treningstider og kamper, påmelding til speiderleir og kurs. Foreldrene til skolebarn har fb-grupper for hver klasse, hvor det blir lagt ut info om bursdager og dugnader og alt mulig. Boligannonser, kjøp og salg av brukte klær osv, innsamlingsaksjoner.

Så å leve uten nett, nei, ikke så lenge alle andre rundt meg bruker nett og samfunnet er lagt opp til det. Men klarer meg fint uten snapchat og instagram og tiktok og hva det nå enn er, og bruker fb bare til praktiske ting. KG burde jeg klare meg uten, men det har vist seg å være ganske vanedannende...

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (På 4.3.2022 den 18.19):

Bare hvis resten av verden var lagt opp til det. Bruker nett til så utrolig mye.

Nettbank, kjøpe varer, slå opp i telefonkatalogen, levere skattemelding, sykemelding, søke jobb, søke barnehageplass, samordna opptak, bestille flybilletter, legetime og time for pass. Ironisk nok må man bruke nett for å bestille abonnement på papiravis. Alt av fotballlag, speider og ballett-skoler har nettsider hvor de oppdaterer treningstider og kamper, påmelding til speiderleir og kurs. Foreldrene til skolebarn har fb-grupper for hver klasse, hvor det blir lagt ut info om bursdager og dugnader og alt mulig. Boligannonser, kjøp og salg av brukte klær osv, innsamlingsaksjoner.

Så å leve uten nett, nei, ikke så lenge alle andre rundt meg bruker nett og samfunnet er lagt opp til det. Men klarer meg fint uten snapchat og instagram og tiktok og hva det nå enn er, og bruker fb bare til praktiske ting. KG burde jeg klare meg uten, men det har vist seg å være ganske vanedannende...

Da jeg gikk i speideren var ikke noe på nett, man fikk halvårsprogram, og man meldte seg på turer etc med en papirlapp hjemmefra og penger i konvolutt haha. Men så måtte man stappe genseren inn i en sokk også om man ville ha noe som lignet en pute på haik i skogen. Godt vi hadde svære USA eller Championsokker og ikke ankelsokker den gang. 😂 Vet ikke om dagens unge hadde gjort det samme. 

Verden fungerte jo før også. Helt nettløs ønsker jeg ikke, men mye blir også bare mas og stress. 

Anonymkode: 9facb...551

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...