AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Vi har kjøpt nytt hus, kjøpte da det var snø over hele plenen. Ser nå at plenen er gjørmete, gul og rett og slett ødelagt. Noen som har tips til en nybegynner på plen? Anonymkode: b53dd...66b
Gjest padawan Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Snøen er ikke borte over alt enda så du må være litt tålmodig mtp at ting tørker opp og blir grønnere når våren er her.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Hvor i landet bor du? Den blir nok finere utover våren. Evt kan du fylle på med frø. Det er bare å strø over og vente (mulig det er for tidlig på året om du bor i nord). Ikke tråkk på frøene. Anonymkode: 70e0c...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 Hva mener du med ødelagt? Det er helt vanlig at plenen er gul og gjerne gjørmete når snøen går. Gresset er jo vissent.. Det vokser nok opp nytt, grønt gress når våren kommer skikkelig. Da kan du fylle på med plenfrø om du ser det er områder som henger etter. Det skal veldig mye til før en plen er ødelagt Anonymkode: 7e1b4...ca9 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 Ehh... Det er sånn all plen ser ut under snøen 😅 Har du ikke sett gress annet enn på sommeren? Den begynner å bli grønnere fra mai ca. Anonymkode: 2f42c...868 3
Leitz Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 Sånn jeg gjorde det i fjor vår etter at hundene hadde rasert det meste av plenen vår: -Mosefjerning med maskin (ikke nødvendig om du ikke har mye mose) -lufte plenen (med greip, sett den ned i plenen, bikk litt tilbake og frem igjen, gjør dette ca hver 30-40cm) -Kalk om plenen er sur (jeg gjorde ikke dette i fjor, men kommer til å kalke i år) -Så nye frø og gjødsle (biltema sin frøvogn er verdt de 200,-...) Har vært mer restriktive i vinter/høst med hundene, men i år er det en helt annen plen som dukker opp. kommer nok fortsatt til å gjør en del av tingene over. Men det er ikke noe poeng i å gjøre så mye enda, det er såvidt mars...
Gjest kira87 Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 Gress er ganske hardfør og tåler mye. Vår gressplen er også gul og bærer preg av snøen som har ligget der, men jeg vet at uten noen som helst innsats bortsett fra at vi setter på gressklipperroboten, så vil plenen være like grønn og frodig som den har vært de siste 10 årene (bortsett fra den store tørken i 2018) ellers kan du strø med litt blåkorn og frø og se hva som skjer. Er det nybygg, så er vel plenen også ganske ny, da tar det litt tid før den setter seg. Men ikke stress med det.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #8 Skrevet 4. mars 2022 On 3/3/2022 at 2:59 PM, Leitz said: Sånn jeg gjorde det i fjor vår etter at hundene hadde rasert det meste av plenen vår: -Mosefjerning med maskin (ikke nødvendig om du ikke har mye mose) -lufte plenen (med greip, sett den ned i plenen, bikk litt tilbake og frem igjen, gjør dette ca hver 30-40cm) -Kalk om plenen er sur (jeg gjorde ikke dette i fjor, men kommer til å kalke i år) -Så nye frø og gjødsle (biltema sin frøvogn er verdt de 200,-...) Har vært mer restriktive i vinter/høst med hundene, men i år er det en helt annen plen som dukker opp. kommer nok fortsatt til å gjør en del av tingene over. Men det er ikke noe poeng i å gjøre så mye enda, det er såvidt mars... Tusen takk! De forrige eierne hadde masse hunder, så mulig det er derfor. Jeg ser annen plen rundt her, og ingen ser så ødelagt ut som vår. Er så vidt man ser noe gress, alt er tråkka ned og store partier med bare gjørme. Gresset som er der er helt gult og nedtråkket. Når bør man kalke? Jeg bor i Telemark. Anonymkode: b53dd...66b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå