Gå til innhold

Fortelle foreldrene hans at de har et barnebarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble uplanlagt gravid med en ONS. Jeg burde vært tydeligere på at jeg ikke gikk på prevensjon, vi snakket litt forbi hverandre og ting gikk sånn det gikk. Jeg har hatt mye dårlig samvittighet ovenfor faren fordi han ønsket at jeg skulle ta abort, men for  meg var abort utenkelig. Han sa han ikke ville ha noe med barnet å gjøre og at jeg ikke skulle kontakte han igjen. Jeg har respektert det, førte han ikke opp som far, og har heller ikke bedt han om penger. 

Nå lurer jeg på dette med besteforeldrene. Burde jeg ha sagt noe til de? Jeg antar at han ikke har sagt det til noen og bare har lukket den døren. Han blir jo sikkert dritsur om jeg om jeg gjør det, men samtidig føler jeg de har litt rett til å vite det. 

Anonymkode: 07ae9...0e9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far er en fjott, men det er jo også du i aller høyeste grad. Snakket forbi hverandre mtp prevensjon? Du trodde han brukte kondom? 🤷‍♀️ Vel, uansett har dere begge ansvar for å ha satt et barn i denne veldig vanskelige posisjonen som det er å vokse opp med svak tilknytning til ene forelder. 

Men uavhengig av det: jeg hadde meldt foreldrene og orientert om situasjonen ja, gitt at du er villig til å pleie kontakt med dem. 

Denne ungen trenger kontakt med familien sin. 

• Liker 31
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må registreres som far ja. 

Besteforeldre har ikke krav på noe som helst. Men barnet har rett til å vite hvem familien er. 

Anonymkode: 5940e...e2b

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Få han registrert som far. Barnet ditt har rettigheter her. 

Anonymkode: fa566...59c

Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg lovet han at jeg ikke skal be han om noe. Det kan jo være at barnet på et tidspunkt ønsker noe fra han, men det må være på hens initiativ. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅ lurer du på det? 

Hva med barnets rettigheter til å vite hvem som er far, og bli forsørget, og ha familie på farssiden? 

Barnet har rett på bidrag for eksempel. Arv. Å vite. 

Besteforeldrenes "rettigheter" er vel ikke det viktige her?

Anonymkode: c21c6...b94

• Liker 38
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han må registreres som far ja. 

Besteforeldre har ikke krav på noe som helst. Men barnet har rett til å vite hvem familien er. 

Barnet vet hvem familien er, og jeg har sørget for at hemmeligheten ikke dør med meg. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NÅ lurer du på det? 

Hva med barnets rettigheter til å vite hvem som er far, og bli forsørget, og ha familie på farssiden? 

Barnet har rett på bidrag for eksempel. Arv. Å vite. 

Besteforeldrenes "rettigheter" er vel ikke det viktige her?

Anonymkode: c21c6...b94

Barnet vet navnet på faren, og stort mer ikke mulig i den alderen hen er i nå. Et forhold til familien på farssiden blir jo vanskelig når far ikke vil. Barnet blir forsørget av meg, og det går fint. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Fortell det. Min far fortalte ikke om meg før jeg var 16, og det var absolutt ikke populært. Han tok fra dem 16 år med meg, og de døde før jeg fikk ordentlig kontakt med dem.

Anonymkode: bf076...9c3

• Liker 12
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er ansvarsfraskrivelse å påstå det kun er mannens skyld om dama blir gravid. 

Anonymkode: a80b7...2cf

Endret av Christina82
delryddet for moderert innlegg.
  • Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ansvarsfraskrivelse å påstå det kun er mannens skyld om dama blir gravid. 

Det er ansvarsfraskrivelse æ påstå at det kun er kvinnens skyld om dama blir gravid også. 

Man er TO om å danse tango! Og her har mor foreløpig stått for 100 % av absolutt alt uten å klage eller mukke, mens far ble dritsur og stakk av! 

Anonymkode: ac893...567

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet vet hvem familien er, og jeg har sørget for at hemmeligheten ikke dør med meg. 

ts

Mente at barnet har rett til å bli kjent med familien sin. Besteforeldre er familie.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS har da absolutt tatt sin del av ansvaret, og vel så det. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i lignende situasjon, bortsett fra at jeg var i et litt lengre seksuelt forhold med barnefar. Skal ikke utbrodere alt her, men tok kontakt med farssiden og de er en kjemperessurs for barnet og har masse kontakt. Far vil ikke ha noe med oss å gjøre fortsatt etter tre år, men familien hans støtter oss og tar med barnet på masse gøy, er barnevakter og hjelper oss med hva enn vi måtte trenge.

Anonymkode: 5bd1d...eb3

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig dette. 

Jeg svarte tidligere på en slik tråd, der far ikke hadde noen andre barn, og var enebarn i tillegg. Da syntes jeg nesten at det var for ille at besteforeldre ikke skulle få vite at de hadde et barnebarn, siden det er store sjanser for at de hadde satt pris på det. 

Har de 14 barnebarn fra før, hvorav denne mannen har laget 3 på ONS, så forholder saken seg litt annerledes. 

Jeg hadde nok vurdert situasjonen. I utgangspunktet burde du ført opp far når barnet ble født slik at alt lå i dagen. Nå har du ikke tatt det oppgjøret og dermed krevd ditt barns rettigheter. Det var litt dumt av deg. Du har fratatt det retten til å bli kjent med den siden av familien. Så jeg lander vel på at det kan være greit å opplyse dem, så er det helt opp til dem hva de vil gjøre med den informasjonen. 

Barnet kjenner jo sitt fars navn, og vil gjerne før eller siden ta kontakt, og dette vil komme for en dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet kanskje innerst inne at du gjør dette fordi du ønsker at besteforeldrene skal ta skikkelig tak i sønnen sin slik at han tar ansvaret sitt? 

Anonymkode: ac893...567

• Liker 6
Skrevet

Det å ikke ha far oppført på fødselsattesten er ufattelig ideotisk. Du kan selv velge om du skal kreve inn bidrag på vegne av barnet med far på fødselsattesten, men å ta fra barnet muligheten til å ha et håndfast papirpsor av ting i livet er bare litt for dumt. Det gjør også at barnet kommer til å blandt annet gå glipp av arv som det faktisk har krav på uansett hva du måtte mene om den saken. Men også i forhold til mulige arvelige sykdommer, hvor helsepersonell er avhengig av at det finnes papirer på ting. 

I min familie har vi en genetisk mutasjon som gjør det lettere å utvikle en alvorlig form for kreft. Her blir alle i slekten kontaktet når de når en viss alder for å kunne få informasjon og muligheten for screeningprogram for dette og se om de er bærer av genet. Her går det på opplysninger om foreldrene som er i blandt annet helse norge som er avgjørende for helsepersonell skal kunne komme i kontakt med dem det gjelder. 

Så drit i pengedelen av regnestykket. Barnet har rett til at alle kort er åpne når det gjelder genetikken sin også. 

Og ja, strekk ut en hånd til besteforeldre og la dem vite om barnebarnet sitt

• Liker 35
  • Nyttig 5
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Jeg aner ikke hva som er rett og galt her, men jeg personlig hadde tatt kontakt med dem. Først sjekket litt opp hvem de var, og hvis de virket som ok folk, ville jeg sendt dem et brev med et bilde, og sagt de kunne ta kontakt om de ville. Deretter lagt ballen død, og aldri kontaktet dem igjen dersom jeg ikke hørte noe

Skrevet

Tenk deg en samtale med barnet ditt når det fyller 18 år;

- tror du barnet ditt vil svare "ja" på at det gjerne ville ha vokst opp med kontakt med besteforeldrene sine?

- tror du barnet ditt vil svare "ja" på at det gjerne ville ha mottatt penger fra sin far (uavhengig av om disse har gått til høyere levestandard for barnet, eller stått i banken slik at barnet kunne disponere dem selv som voksen)?

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja de kan ønske å ha kontakt. Min bror har ikke kontakt med sitt barn. Men vi tanter, søskenbarn og besteforeldre har mye kontakt og det er viktig både for oss og barnet. Er glad for at barnets mor har latt oss ha kontakt med barnet selv om broren min er helt ubrukelig. Jeg ville visst det om han hadde andre barn han ikke hadde fortalt om og tatt barnet inn i familen med åpne armer om det ønsket å bli kjent med oss

Anonymkode: f3674...177

• Liker 19
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...