Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg hadde min første tidlige ultralyd i dag (privat) , og er 7 uker på vei i morgen. Da jeg gikk, minte gynekologen meg på at de også tilbyr NIPT-test ved klinikken fra uke 10. Jeg hadde egentlig ikke tenkt over om jeg ønsker utføre testen eller ikke, men jeg føler jeg leser at "alle" gjør det nå i disse dager. 

Er det veldig stor fordel ved å gjennomføre testen vs det å "bare" sjekke nakkefold, ta blodprøver osv gjennom det offentlige? Er det virkelig noe "alle" gjør? Jeg vil jo forsikre meg om at fosteret er friskt, men det koster jo alt fra 7000-9000 NOK, og jeg er usikker på om man får mye mer ut av det enn det man gjør gjennom det offentlige. Hva er største forskjellen? 

På forhånd tusen takk for svar. 

Anonymkode: b2ff5...ded

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! 

Jeg hadde min første tidlige ultralyd i dag (privat) , og er 7 uker på vei i morgen. Da jeg gikk, minte gynekologen meg på at de også tilbyr NIPT-test ved klinikken fra uke 10. Jeg hadde egentlig ikke tenkt over om jeg ønsker utføre testen eller ikke, men jeg føler jeg leser at "alle" gjør det nå i disse dager. 

Er det veldig stor fordel ved å gjennomføre testen vs det å "bare" sjekke nakkefold, ta blodprøver osv gjennom det offentlige? Er det virkelig noe "alle" gjør? Jeg vil jo forsikre meg om at fosteret er friskt, men det koster jo alt fra 7000-9000 NOK, og jeg er usikker på om man får mye mer ut av det enn det man gjør gjennom det offentlige. Hva er største forskjellen? 

Hvor gammel er du? Hvis du er over 35 er begge deler gratis. 

Anonymkode: d093a...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei! 

Forstår ikke helt det du spør om om blodprøve og nakkefold gjennom det offentlige? Enten så er dette gratis fordi du er over 35. Og blodprøvene det da er snakk om er den samme NiPT testen som de private i Norge tar. Eller så er eininger 35 og det er ingen tidlig ultralyd inkludert under offentlige kun ordinær og da er det for sent å se på nakkefold

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Forstår ikke helt det du spør om om blodprøve og nakkefold gjennom det offentlige? Enten så er dette gratis fordi du er over 35. Og blodprøvene det da er snakk om er den samme NiPT testen som de private i Norge tar. Eller så er eininger 35 og det er ingen tidlig ultralyd inkludert under offentlige kun ordinær og da er det for sent å se på nakkefold

Ok, jeg har lest at leger sjekker nakkefold i uke 12 blant annet, men stemmer ikke det? 

Jeg er 29 år, så det er ikke gratis for meg. Det jeg lurer på er hva folk har valgt å gjøre selv (om det er slik at alle tar NIPT-test nå), og hva som blir identifisert gjennom det offentlige versus det å ta en NIPT-test. 

AnonymBruker
Skrevet

På offentlig sykehus utføres tidlig ultralyd i uke 12 pluss blodprøve der det sjekkes for tre ulike trisomier. Ulempen med det offentlige selv om det er gratis for de over 35, er at det tar lang tid å få svar på blodprøven. For meg tok det tre uker. Tas NIPT testen privat tar det kortere tid å få svar. Tar du testen via feks en dansk klinikk sjekker de for mer enn de tre trisomiene, og man kan også få vite kjønn. 

Anonymkode: 22a9c...c0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For oss var det uaktuelt å ikke ta NIPT. 

Sjekk av nakkefold er en veldig usikker metode. Over 20% av de som får påvist unormal nakkefold, er falske positive. Da må du ta valg om du ønsker morkakeprøve eller fostervannsprøve (som gir økt risiko for spontanabort). Eller du må da ta en NIPT. 

Med NIPT får man svar på veldig mye mer enn bare om ungen er i fare for å ha downs eller ei. Det er mange flere genetiske tilstander de kan sjekke. 

I tillegg får man vite kjønnet med sikkerhet ved NIPT. 

Anonymkode: bc636...d4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Valgte nakkefoldscan privat uke 12 begge gangene. Vurderte NIPT, men for å være ærlig synes jeg det er for dyrt, og det utelukker jo på ingen måte at det er noe «galt» med barnet. Det finnes ingen garantier uansett, dessverre. 

Ved usikker nakkefoldscan hadde jeg selvsagt tatt NIPT-test. Var hhv 27 og 30 i svangerskapene.

Anonymkode: a4457...374

• Liker 1
Skrevet

Lille fikk påvist klumpfot på OUL i uke 20, hvor jeg i tillegg ble satt fram til uke 21. Fikk tilbud om nipt og fostervannsprøve fordi man KAN se klumpfot hos mange barn med downs, selv om jeg da ville være for langt på vei til å kunne få innvilget abort. Er 29 år gammel. Valgte å ta nipt - vi ville være forberedt dersom vi skulle få et barn med downs. I dette tilfellet skyldes det arv og ikke genfeil, men kommer garantert til å ta kostnaden for en nipt-prøve ved eventuelt senere svangerskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok NIPT privat i fjor. Er/var 29. Betalte 8000,- ++. Skal ta NIPT igjen neste gang jeg blir gravid. Det er ikke pålitelig nok med tidlig ultralyd. 

Anonymkode: 7c8d4...835

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg (snart) 35 og har sånn sett fått dekket NIPT og tidlig ultralyd. Men på TUL lå barnet slik at det ikke gikk an å måle nakkefolden. Vi prøvde flere triks, men ungen ville ikke rikke på seg 🤷‍♀️  Så for meg var ikke TUL noe poeng for å sjekke nakkefold, for det gikk ikke. Da var jeg glad at jeg hadde NIPT i tillegg. En enkel blodprøve som ikke skader verken mor eller barn, og som kan gi et nokså sikkert svar. 

Anonymkode: ee543...71b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er for ung til å ta NIPT, så da må du i tilfelle betale for det. Men TUL kombinert med evt. fostervannsprøve gir minst like sikkert resultat.

Anonymkode: dbfba...807

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, jeg har lest at leger sjekker nakkefold i uke 12 blant annet, men stemmer ikke det? 

Jeg er 29 år, så det er ikke gratis for meg. Det jeg lurer på er hva folk har valgt å gjøre selv (om det er slik at alle tar NIPT-test nå), og hva som blir identifisert gjennom det offentlige versus det å ta en NIPT-test. 

Joda de sjekker nakkefold i uke 12. men det er vel ikke dekket av det offentlige enda med mindre man er over 35?

men til spørsmålet ditt. Jeg hadde kun tidlig ultralyd i uke 12 i forrige svangerskap. Det gikk fint det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du er for ung til å ta NIPT, så da må du i tilfelle betale for det. Men TUL kombinert med evt. fostervannsprøve gir minst like sikkert resultat.

Det er da ingen grunn til å ta en forstervannsprøve? Hvis TUL viser noe galt kan de vel ta en NIPT først? Antar det da delker

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For oss var det uaktuelt å ikke ta NIPT. 

Sjekk av nakkefold er en veldig usikker metode. Over 20% av de som får påvist unormal nakkefold, er falske positive. Da må du ta valg om du ønsker morkakeprøve eller fostervannsprøve (som gir økt risiko for spontanabort). Eller du må da ta en NIPT. 

Med NIPT får man svar på veldig mye mer enn bare om ungen er i fare for å ha downs eller ei. Det er mange flere genetiske tilstander de kan sjekke. 

I tillegg får man vite kjønnet med sikkerhet ved NIPT. 

Anonymkode: bc636...d4e

Ikke ved norsk klinikk da får en ikke vite kjønn og heller ikke så mange trisomier. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ett år yngre enn deg, og valgte å ta NIPT privat gjennom en dansk klinikk. Jeg gjør det samme hvis jeg blir gravid på nytt.

Ultralyd i uke 12 får du dessverre ikke gjennom det offentlige enda. Men på privat UL-time måler de nakkefold, lårben, ser etter neseben og lytter til hjerteslag. Avvik ved disse målingene kan være tegn på downs, andre trisomiene eller andre avvik ved fosteret. Det er likevel langt i fra like sikkert som å ta en NIPT-test.

Ved ordinær ultralyd i uke 17-19, som du derimot får gratis ved offentlig sykehus, er det for sent å sjekke sikkert for trisomi 13, 18 og 21.

Jeg ville helt åpenbart tatt NIPT. Det du kan velge mellom er: 

- NIPT ved norsk klinikk (tester for 13, 18 og 21, men du får ikke vite kjønn og kan heller ikke teste for andre genfeil/sykdommer).

- NIPT ved utenlandsk klinikk (der kan du ta en lang rekke tester i tillegg til NIPT, ofte kalt panorama-test, som vil også vil kunne avdekke mer vanlige avvik enn 13, 18 og 21). De fleste klinikker sender blodprøvesett i posten, som man så sender tilbake med DHL eller tilsvarende. 

Anonymkode: 9b3e1...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2022 den 13.51):

Jeg er ett år yngre enn deg, og valgte å ta NIPT privat gjennom en dansk klinikk. Jeg gjør det samme hvis jeg blir gravid på nytt.

Ultralyd i uke 12 får du dessverre ikke gjennom det offentlige enda. Men på privat UL-time måler de nakkefold, lårben, ser etter neseben og lytter til hjerteslag. Avvik ved disse målingene kan være tegn på downs, andre trisomiene eller andre avvik ved fosteret. Det er likevel langt i fra like sikkert som å ta en NIPT-test.

Ved ordinær ultralyd i uke 17-19, som du derimot får gratis ved offentlig sykehus, er det for sent å sjekke sikkert for trisomi 13, 18 og 21.

Jeg ville helt åpenbart tatt NIPT. Det du kan velge mellom er: 

- NIPT ved norsk klinikk (tester for 13, 18 og 21, men du får ikke vite kjønn og kan heller ikke teste for andre genfeil/sykdommer).

- NIPT ved utenlandsk klinikk (der kan du ta en lang rekke tester i tillegg til NIPT, ofte kalt panorama-test, som vil også vil kunne avdekke mer vanlige avvik enn 13, 18 og 21). De fleste klinikker sender blodprøvesett i posten, som man så sender tilbake med DHL eller tilsvarende. 

Anonymkode: 9b3e1...86f

Er NIPT til å stole på, eller skjer det ofte at man får et svar om at alt er i orden, men så har fosteret kromsomavvik likevel?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte selv ikke å ta NIPT, men TUL i uke 12 hvor det blir målt nakkefold. Legen vår sa at det er umulig å love eller utelukke noe uansett, men at om man er frisk, ung (28 år her) og ikke har noen kjente tilfeller i familiene er sjansen veldig liten. I tillegg må dere tenke over hva dere ville gjort om svaret ikke er som ønsket. I min omgangskrets er det hvert fall flere som ikke tar NIPT enn de som gjør det. 

Anonymkode: bd7f5...b96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er NIPT til å stole på, eller skjer det ofte at man får et svar om at alt er i orden, men så har fosteret kromsomavvik likevel?

Negativt svar er til å stole på. Om du ellers er ung og frisk uten kjent risiko er det imidlertid stor sjanse for at evt positivt svar er falsk positiv. Da er neste steg morkake- eller fostervannsprøve, som begge kommer med en liten risiko for spontanabort. (I tillegg til ressurser vil jeg tro det er hovedgrunnen til at NIPT ikke er standard bortsett fra eldre gravide eller annen kjent risiko. Om alle tok NIPT ville noen risikere å miste en frisk baby pga mer invaderende tester etter falsk positiv.)

Her jeg bor (i Sverige) hadde jeg tilbud om duotest (nakkefold m.m. + blodprøve som måler visse hormon i blodet). Om den viser forhøyet risiko for kromosomavvik tas det NIPT. Om det også viser avvik tar man morkake- eller fostervannsprøve. Etter fint resultat på duotest følte jeg ikke noe behov for å betale for privat NIPT i tillegg for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 65639...920

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 13.56):

Jeg valgte å betale for NIPT da jeg var 30 og førstegangs. Angrer ikke på det. Syntes det var betryggende å vite at vi hadde svært lav risiko for flere ulike trisomier, og det var gøy å få vite kjønnet i uke 11. Tok ikke NIPT med nummer to da jeg var 35 (til dels pga korona). Gikk fint begge gangene 🙂

Anonymkode: cf327...44c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Negativt svar er til å stole på. Om du ellers er ung og frisk uten kjent risiko er det imidlertid stor sjanse for at evt positivt svar er falsk positiv. Da er neste steg morkake- eller fostervannsprøve, som begge kommer med en liten risiko for spontanabort. (I tillegg til ressurser vil jeg tro det er hovedgrunnen til at NIPT ikke er standard bortsett fra eldre gravide eller annen kjent risiko. Om alle tok NIPT ville noen risikere å miste en frisk baby pga mer invaderende tester etter falsk positiv.)

Her jeg bor (i Sverige) hadde jeg tilbud om duotest (nakkefold m.m. + blodprøve som måler visse hormon i blodet). Om den viser forhøyet risiko for kromosomavvik tas det NIPT. Om det også viser avvik tar man morkake- eller fostervannsprøve. Etter fint resultat på duotest følte jeg ikke noe behov for å betale for privat NIPT i tillegg for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 65639...920

Takk for utfyllende svar. 

Negativt svar på nipt oppgis imidlertid som feks lav risiko for avvik, men det vil jo si at det likevel kan være noe galt? Eller ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...