AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Har tenkt litt på bilferie med hunden i år. Men kunne gjerne tenke oss å dra andre steder enn Norge også. Vet at hunden må innom veterinær om vi reiser til Sverige. Men hvordan er reglene i f.eks Danmark og Tyskland om vi kjører sørover? Og hvordan er det egentlig med hun på båt? Kan i så fall tenke oss hurtigbåt. Må hunden opp på dekk? Eller kan hunden bli værende i bilen hvis man får lov å stå øverst? Hunden blir lett stresset av for mye mennesker. Det har gått fint på korte fergeturer i Norge. Anonymkode: 46cf1...931
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Hvis du skal til utlandet med hund skal hunden ha chip og pass, i tillegg skal den behandles mot revens dvergbendelorm. Danmark og Tyskland har i tillegg krav om rabiesvaksine. Det er forskjellige regler hos forskjellige fergeselskaper, noen tillater hund i bil under overfarten mens andre har satt av eget sted på dekk hvor man må være med hunden. Det må du sjekke ut med det selskapet du velger. Anonymkode: cbb61...e48
Gjest hellokitty Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Det aller beste er å forhøre seg med veterinær, så du vet nøyaktig hva du må gjøre. Eneste jeg vet er at det var en ganske lang prosess med vaksiner for reise til Danmark for en del år siden. Men kan vel tenke meg at det er mye av det samme fortsatt. Skal du reise i sommer bør du nok starte snart. Fra det jeg husker for mange år siden når vi skulle på ferie, startet nesten et år før. Og har blitt fortalt i ettertid. Mulig det tok så lang tid fordi det var mye prøver først som jeg ikke vet om var obligatorisk, men vaksiner er. Men hør med veterinæren din, de kan svare best. Kan være noe har endret seg. Når det gjelder fergen, må hunden enten sitte i bilen eller være på anviste plasser for kjæledyr.
ToveM Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 Har reist til Danmark flere ganger med hund. Ikke noe problem hvis alle papirer er i orden. Må til dyrlegen i Danmark før hjemreise for en kur. Hunden vår var alltid i bilen på fergen. Fra Kristiansand til Hirtshals tar det ikke så mange timene. Det henger skilt på bilen at det er en hund i bilen.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 ToveM skrev (2 minutter siden): Har reist til Danmark flere ganger med hund. Ikke noe problem hvis alle papirer er i orden. Må til dyrlegen i Danmark før hjemreise for en kur. Hunden vår var alltid i bilen på fergen. Fra Kristiansand til Hirtshals tar det ikke så mange timene. Det henger skilt på bilen at det er en hund i bilen. Er det slik at man kan reise hjem igjen samme dag som kur? Eller må man beregne tid på "karantene" før en reise tilbake til Norge? Anonymkode: 46cf1...931
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 hellokitty skrev (9 minutter siden): Det aller beste er å forhøre seg med veterinær, så du vet nøyaktig hva du må gjøre. Eneste jeg vet er at det var en ganske lang prosess med vaksiner for reise til Danmark for en del år siden. Men kan vel tenke meg at det er mye av det samme fortsatt. Skal du reise i sommer bør du nok starte snart. Fra det jeg husker for mange år siden når vi skulle på ferie, startet nesten et år før. Og har blitt fortalt i ettertid. Mulig det tok så lang tid fordi det var mye prøver først som jeg ikke vet om var obligatorisk, men vaksiner er. Men hør med veterinæren din, de kan svare best. Kan være noe har endret seg. Når det gjelder fergen, må hunden enten sitte i bilen eller være på anviste plasser for kjæledyr. Rabiesvaksinen skal tas minimum 21 dager før avreise, og revaksinering mellom 11 og 12 måneder for at den skal være gyldig i tre år. Går man over 12 måneder må hunden grunnvaksineres på nytt. EU har gått bort i fra krav om blodprøve for å påvise antistoffer. ToveM skrev (3 minutter siden): Har reist til Danmark flere ganger med hund. Ikke noe problem hvis alle papirer er i orden. Må til dyrlegen i Danmark før hjemreise for en kur. Hunden vår var alltid i bilen på fergen. Fra Kristiansand til Hirtshals tar det ikke så mange timene. Det henger skilt på bilen at det er en hund i bilen. Man kan slippe tur til veterinær i Danmark dersom man behandler hunden med ormekur fast. Dersom det ikke går mer enn 28 dager mellom hver behandling slipper man veterinær i utlandet. Anonymkode: cbb61...e48 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det slik at man kan reise hjem igjen samme dag som kur? Eller må man beregne tid på "karantene" før en reise tilbake til Norge? Anonymkode: 46cf1...931 Den skal gis mellom 24 og 120 timer før ankomst og hunden må ikke utsettes for smitte fra den gis til man er tilbake i Norge. Anonymkode: cbb61...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå