AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 I mange år har jeg slitt med at jeg blir overbelastet av fysisk aktivitet (all fysisk aktivitet, inkludert husarbeid, små rolige gåturer, trening osv). Det største problemet er at jeg merker ikke selv at jeg gjør for mye før kroppen sier stopp, og jeg går inn i en periode med "fatigue"/utmattelse. Etter at jeg begynte å bruke hvilepuls som indikator på hvor aktiv jeg kunne være ble det litt bedre, jeg ble ikke like raskt utmattet, men det fungerer ikke helt optimalt. Nå har jeg funksjonen "daily readiness" fra fitbit, som registrerer aktivitet, søvn, og hjertevariabilitet, og som bruker kalkulasjoner med disse for å beregne hvor klar kroppen er for aktivitet. Men jeg lurer på hvor nøyaktig denne funksjonen egentlig er. Er det noen som bruker den, og som kan dele sine erfaringer med meg? Anonymkode: 9bc95...9fd
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Fitbit er jo kjent for å være unøyaktig. Skaff deg feks Polar Ignite som er en mye bedre og mer nøyaktig klokke. Anonymkode: 0b1d2...74c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 Takk for tipset, men nå er det slik at jeg har en fitbit, og den kommer jeg til å ha de neste årene fremover. Anonymkode: 9bc95...9fd
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Da har jeg testet "Daily Readiness score" slavisk i ca 3-4 uker, og jeg velger å legge inn erfaringen min her i tilfelle noen andre lurer på det samme. I begynnelsen var jeg usikker på om scoren stemte, og det var det som fikk meg til å spørre etter andres erfaringer her. Jeg fikk verdier som helt subjektivt sett var helt borti natta. Et par timer med lett aktivitet, og jeg kunne dagen etter få beskjed om at jeg hadde gått "langt over min kapasitet", og fikk lav score, selv om jeg følte meg uthvilt og fin. Eller motsatt, jeg kunne vært aktiv dagen før, føle meg utslitt og ubrukelig, men likevel få en score som var høy, og oppfordring til å yte mitt beste. Men jeg bestemte meg for å følge anbefalingene selv om jeg følte de var helt feil. Sto det at jeg ikke burde anstrenge meg en dag, passet jeg på å holde lav aktivitet. Sto det at jeg kunne ha moderat aktivitet i 5-20 minutter, fulgte jeg den anbefalingen. Sto det at jeg kunne gå "all in" gjorde jeg det også. Og merkelig nok har det fungert. Ikke en dag i løpet av disse ukene har jeg følt på utmattelsessymtomer. Nå er jeg spent på om det vil fortsette slik videre. Anonymkode: 9bc95...9fd 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Nå har jeg fulgt anbefalingene slavisk i nesten ett år, og jeg tenkte jeg skulle komme med en oppdatering her. Det fungerte mye bedre enn jeg trodde det skulle i lang tid, helt til det ikke gjorde det lenger, og jeg kræsjet totalt. Jeg prøver å finne ut hva som er problemet, for "Daily readiness" sa i fra om hvile og aktivitet som vanlig, men gikk fra 100% klar den ene dagen til "ooops, din HRV har hatt et betydelig fall. Du er enten stresset eller syk, og må hvile" den neste. Det det jeg ser er at hvilepulsen økte sakte men sikkert opp mot nivået for stress/sykdom/utmattelse. Dette tok scoren ikke hensyn til, og ga anbefalinger som ikke var tilpasset meg, og jeg gikk rett i kjelleren. Jeg har i allefall lært at selv om "daily readiness score" har vært et godt hjelpemiddel kan jeg ikke bruke denne som eneste parameter for å unngå utmattelse. Anonymkode: 9bc95...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Det gir forsåvidt mening, er jo ganske begrenset hvor intelligent systemet er (antagelig ikke i det hele tatt). Beregningene nok ganske enkle og det er du som har hjernen og kan se det store bildet. Anonymkode: e5d0f...1a1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det gir forsåvidt mening, er jo ganske begrenset hvor intelligent systemet er (antagelig ikke i det hele tatt). Beregningene nok ganske enkle og det er du som har hjernen og kan se det store bildet. Anonymkode: e5d0f...1a1 Veldig godt oppsummert 🙂 Jeg er glad jeg brukte tid på å teste om dette fungerte for meg, og jeg håpet at erfaringen min kan være til nytte for andre 🙂 Anonymkode: 9bc95...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig godt oppsummert 🙂 Jeg er glad jeg brukte tid på å teste om dette fungerte for meg, og jeg håpet at erfaringen min kan være til nytte for andre 🙂 Anonymkode: 9bc95...9fd Ja, det tror jeg det kan være og det var det for meg og. Jeg vurderte litt å starte opp igjen Premium abonnementet mitt, men jeg får jo fremdeles opp HRV målinger og ut fra det du sier så er det kanskje best å vurdere selv. Basere det delvis på HRV/puls målinger, men også andre ting som jeg vet og Fitbit ikke vet. Anonymkode: e5d0f...1a1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Basere det delvis på HRV/puls målinger, men også andre ting som jeg vet og Fitbit ikke vet. Anonymkode: e5d0f...1a1 Takk for at du deler din erfaring 🙂 Om jeg kan spørre, hvilke andre parametre enn HRV/hvilepuls bruker du? Anonymkode: 9bc95...9fd
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 Jeg er sliter med utmattelse (long covid) og bruker fitbit aktivt i å trappe opp belastning. Jeg savner ikke Daily readiness funksjonen, som forsvant etter 6 måneders gratis prøvetid. Jeg synes den var grei, men har større utbytte av å følge søvn, hrv og hvilepuls på egenhånd, kombinert med viten om hva jeg gjør og hvordan jeg føler meg. Anonymkode: a184a...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå