Gå til innhold

Kutte ut sukker ved fibromyalgi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Ønsker gjerne litt innspill/erfaringer rundt dette med kosthold og fibromyalgi. Legen mistenker dessverre at jeg har en eller annen form for fibromyalgi, men det er lite helsestanden kan bidra med. 

Lurte derfor litt på om noen har merket at kosthold demper betennelsen/smertene/fibromyalgien? Feks har jeg hørt at det er bra å kutte ut sukker. Legen min sier at enkelte kan oppleve en bedring med sukkerkutt, men at det ikke finnes forskning som slutter opp om dette.

Jeg er veldig lei meg for å få fibromyalgi-stempel og som de fleste andre vil jeg gjøre hva som helst for å bli bedre. Lurer på om jeg skal endre kostholdet for en periode, for å se om det kan hjelpe? Men er veldig i stuss, og blir veldig glad for alle innspill!

Hilsen Svanhild ❤️ 

Anonymkode: e81ba...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon og lurer på det samme. 

Synes det er EKSTREMT vanskelig å kutte, har prøvd mange ganger og er på mange måter avhengig av sukker. 

Skal til legen igjen til uken for flere undersøkelser, og håper egentlig at han bare kan si "du MÅ kutte ut sukker fra kosten", det er jo uansett godt på mange andre områder.

Tenker jo at det ikke skader å kutte det ut selv, for å se om det funker. Jeg er i allefall med på å prøve 😅

Anonymkode: 22dc9...093

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bl.a. en fibromyalgidiagnose og opplever at jeg føler meg bedre når jeg er ekstremt nøye med hva jeg spiser, men jeg er langt fra sikker på at det er fordi bl.a. sukker er en slags "trigger" på sykdommen. Det kan like gjerne at det er så enkelt som at et sunt kosthold er bra for alle og at svært mange ville oppleve en forbedring av bl.a. fordøyelsen hvis de prøvde. 

For min del spiller det egentlig ingen rolle om dette er en reell effekt, placebo eller noe som er universelt og gjelder for alle fordi å redusere inntaket av sukker, (ultra-)prosesserte matvarer osv. ikke er skadelig for noen og helt uten risiko. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fibromyalgi og for meg så hjelper kombinasjonen av å redusere sukkerinntaket sammen med styrketrening og yoga/stretching, samt å bli flinkere til å ta pauser og slappe av hver dag. 

Anonymkode: 7d0c0...97e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hjalp det noe å kutte ut kjøtt og meieriprodukter. Fibromyalgi er jo ikke kun muskelsmerter og mange strever med ulike mageproblemer som var grunnen til at jeg prøvde å eliminere meieriprodukter(er ikke laktoseintolerant). Og det hjalp ikke bare på magetrøbbel,men merket bedring på muskelsmerter også

Anonymkode: 7f24b...d95

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg hjalp det å spise vegetar/vegansk/pescetar. Kjøtt var faktisk verst å spise. Du finner nok ut av det etterhvert. Ikke alt hjelper på noen etc.

Anonymkode: 146b9...cad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar, alle sammen. Veldig fine og reflekterte svar også! 

Jeg tenker at jeg absolutt ikke har noe å tape på å kutte kjøtt, sukker og meieriprodukter en periode, selv om jeg ut fra det dere skriver forstår at det ikke er noe quick fix her! Kanskje unngå høyprosessert mat også, når jeg tenker meg om. 

Svanhild (TS) ❤️ 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bedre kosthold hjelper alltid. Det vil aldri ha negative konsekvenser å spise bedre.

Jeg forklarte dette til mine barn som at når du vokser (*) bygger du mere og ny kropp. Kroppen har én kilde til byggematerialer og det er hva du spiser. Ingenting annet har kroppen til rådighet. Gir du kroppen dårlige byggematerialer blir også resultatet dårlig. Gir du kroppen gode byggematerialer blir resultatet en sterk og sunn kropp som ikke gir deg ekstraproblemer.

Så det betyr i all hovedsak - også for oss voksne - at vi må passe oss for giftstoffer og stoffer som ikke er mat.
Et giftstoff er alltid om mengde. For eksempel er fettløslige vitaminer (A, D, E, K) giftige ved 10x dagsdose og vannløslige (alle de andre) ved 50x dagsdose. Ting vi automatisk kaller "gift" er bare ting som vanligvis ikke finnes i kosten som er giftige i selv små doser.
Så klarer man ikke annet, hold hvertfall mengdene på det absolutte minimum.

Ting som ikke er mat er dessverre noe som er veldig vanlig som tilsetningsstoffer. Dette gjøres med hensikt da bakterier ikke vil spise ting som ikke er mat og dermed holder varen lengre. Hvis du noen gang finner en vare i butikken som holder i månedsvis; ikke kjøp den. Sjansen er at matinnholdet i varen er så lavt at du likegjerne kunne spist papir - bortsett fra at papiret muligens er mindre usunt.
Det samme gjøres for å få prisen ned. Dette fordi det er billigere å masseprodusere et kjemikalie som smaker mat enn å lage mat med den smaken. Man blander da dette med maten og prisen går ned.
Et forsøk dere kan gjøre: Neste gang dere er i butikken, les på fiskepinneesken og se hvor stor andel er fisk. Litt ettersom produsent vil de typisk ligge rundt 65%. Og dette er en vare som i all hovedsak gir seg ut for å være en firkant med rent fiskekjøtt pakket i noen brødsmuler. Det samme med kyllingnugetter som typisk inneholder store mengder "vekstfiber".
Disse tingene er hvorfor man ikke skal spise mer prosessert mat enn absolutt nødvendig fordi man putter så mye rart i kroppen som aldri skulle vært der.
...og så blir vi overrasket når vi blir syke av grunner ikke engang legen kan finne.

Dersom legen ikke finner noe feil med deg, altså ingen grunn til at du skulle vært syk men du er syk likevel, da kan du nesten utelukkende finne svaret i hva du putter i deg. Hva annet skulle det kunne vært?

(*) Jeg valgte "vokser" da de er barn som vokser, men det stemmer også for folk som er voksne da kroppen hele tiden byttes ut og repareres.

Endret av nisselue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med fibromyalgi-stempel? 

Anonymkode: c2d60...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du med fibromyalgi-stempel? 

Å komme i kategorien med fibromyalgi 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt diagnosen fibromyalgi siden eg va 20 år men kan ikke huske at eg aldri har hatt smerter her eller der. Spesielt på vinteren. No i August 21 begynte eg å trene etter å ha sotte på ræva siden ungdomstiden og e mye bedre i kroppen generelt. Har ikke kuttet ut noe som helst... ja eg kutta ned på sukker brus i Feb i fjor men eg merka ingen forskjell.. men siden eg trener hver dag har det bare blitt naturlig at eg ikke spiser like mye sukker fordi eg ikke har lyst på det. 

Alle fibro folk e forskjellige. Du må bare prøve ut ka som fungere for deg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det der fjerna ikke akkurat fordommen mange sitter med om at fibromyalgi ofte rammer overvektige kvinner da. Veldig mye om kalori/sukkerrestriksjon og vekttap der…

Anonymkode: 77616...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å komme i kategorien med fibromyalgi 😕

Enten har man det eller så har man det ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten har man det eller så har man det ikke 

Det er jo ikke noe enten eller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten bare finne ut av hva som fungerer for deg. Har hørt flere si de føler seg friskere uten sukker/karbohydrater, andre merker ingen forskjell (deriblant meg). 

Og som du ser i denne tråden så er det forskjell på hva fm-pasienter trives best med av kosthold også

Personlig har jeg prøvd det meste i lengre perioder uten at noe ble bedre for meg.
Jeg havnet tilfeldigvis i en fasteperiode ufrivillig, og merket at jeg følte meg mye friskere. Så jeg testet ut å faste mer planlagt og det funket for meg. Og så unngår jeg store, tunge måltider også da jeg blir veldig dårlig av det og

Så er bare å prøve seg frem. Og gi det gjerne litt tid før du ev prøver noe annet

Anonymkode: d96a9...a80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...