Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres skrekkelig ut for å være ærlig! 😅 Men jeg vet at jeg bør, kjenner ingen andre enn familien til samboer her jeg bor. Vennene og familien min bor 40 min unna så det er jo ikke ille, men ja... Dere som var med i barselgruppe, hvordan var det for dere? Ville dere gjort det igjen?

Anonymkode: 7164b...104

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom ikke spesielt godt overens med noen av de jeg havnet på barselgruppe med, men vi møttes et par ganger og trillet tur og gikk på cafe, og det var hyggelig nok. Greit å ha noen og være med. Men ingen jeg fikk voldsom kontakt med, så det dabbet fort av. Er gravid igjen nå, og kommer til å takke ja til barselgruppe nå også. Kan jo hende jeg er mer heldig å kommer med folk som passer meg bedre nå neste gang :) 
Har hørt om flere som får venner via barselgruppe. Og om det ikke skulle være noe for deg, så er det helt frivillig om du vil møte de eller ikke, da lar du bare vær. 

Anonymkode: d1d6a...019

• Liker 1
Skrevet

Bli med og om du ikke trives med de, så er det bare å ikke dra mer. Er som oftest koselig :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var greit nok, men jeg følte meg så utafor. Hadde en baby som ikke var som de andres, så det var slitsomt å dra på barseltreff, kunne ikke være med på trilleturer, hylskrek hvis han ikke ble båret 90 % av døgnet osv. Hadde jeg hatt en normal baby som sov og var rolig så tror jeg at jeg hadde likt det bedre :)

Anonymkode: 03ddc...e74

AnonymBruker
Skrevet

Barselgruppe (flere ganger) har vært veldig fint for meg. Sitter igjen med gode venner jeg har masse kontakt med flere år etter. Klart det blir mye babyprat i starten, men det har jeg også hatt behov for. God mulighet til å bli kjent med andre og få et eget nettverk på nytt sted.

Hvilken del av det er det som høres skrekkelig ut? Man må regne med at man ikke matcher 100% med alle som er med, men man kan ha stor glede av det likevel.

Anonymkode: b5af7...bf1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barselgruppe (flere ganger) har vært veldig fint for meg. Sitter igjen med gode venner jeg har masse kontakt med flere år etter. Klart det blir mye babyprat i starten, men det har jeg også hatt behov for. God mulighet til å bli kjent med andre og få et eget nettverk på nytt sted.

Hvilken del av det er det som høres skrekkelig ut? Man må regne med at man ikke matcher 100% med alle som er med, men man kan ha stor glede av det likevel.

Anonymkode: b5af7...bf1

Ja, vet ikke... jeg har vært sykmeldt en stund nå pga bekkenplager og har blitt så forferdelig usosial og tiltaksløs av den grunn. Det går jo raskt over, men jeg "stoler" ikke helt på de sosiale ferdighetene mine lenger om det gir mening? 😂 Vet jo at jeg kommer meg fint inni det igjen, men jeg er så redd for å føle meg utenfor, liksom. Og så kan jeg ikke fordra å sitte og småprate med folk bare for å gjøre det, men man har jo egentlig mye til felles når man skal ha barn ca. samtidig, så det er sikkert ikke mangel på ting å prate om. Men jeg har jo egentlig lyst, da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, vet ikke... jeg har vært sykmeldt en stund nå pga bekkenplager og har blitt så forferdelig usosial og tiltaksløs av den grunn. Det går jo raskt over, men jeg "stoler" ikke helt på de sosiale ferdighetene mine lenger om det gir mening? 😂 Vet jo at jeg kommer meg fint inni det igjen, men jeg er så redd for å føle meg utenfor, liksom. Og så kan jeg ikke fordra å sitte og småprate med folk bare for å gjøre det, men man har jo egentlig mye til felles når man skal ha barn ca. samtidig, så det er sikkert ikke mangel på ting å prate om. Men jeg har jo egentlig lyst, da.

Om du ikke liker det er det bare å slutte :) Og det er ofte mye å prate om, særlig som førstegangsfødende :)

Anonymkode: 03ddc...e74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vilke helt klart dratt. Du har ingenting å tape. Min første barselgruppe fungerte ikke, men angrer ikke på at jeg dro. 

Gleder meg til å dra på barselgruppe igjen nå, og håper jeg møter noen jeg klaffer med.

Anonymkode: 78d42...0ef

• Liker 5
Skrevet

Møt opp første gangen, ta vurderingen etter det.

Jeg er med av og til i min gruppe, det gjelder egentlig alle.

Passer det ikke, så passer det ikke. Vil man ikke, så vil man ikke.

Alt er greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i utgangspunktet felles samtaler på helsestasjonen, og det kan jo være nyttig, spesielt om du er førstegangs. Om man finner tonen og ønsker å møtes utefor er det en mulighet, men det er ikke et krav. :)

Anonymkode: d0823...14c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er i utgangspunktet felles samtaler på helsestasjonen, og det kan jo være nyttig, spesielt om du er førstegangs. Om man finner tonen og ønsker å møtes utefor er det en mulighet, men det er ikke et krav. :)

Anonymkode: d0823...14c

Sånn fungerer det nok ikke her :) Det er i privat regi, gjennom en termingruppe på Facebook.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk mitt første barn ble jeg med i en barselgruppe som ble arrangert privat. Det var noen som kjente noen osv, og etterhvert var vi 8 stykker. Det var veldig hyggelig og veldig godt å være sammen med andre i samme situasjon. Vi hadde fast møtedag en dag i uka, byttet på å være vert. Enkel servering, prat og hygge. I tillegg trillet vi som regel tur sammen hver uke. Vi fortsatte å møtes litt nå og da etter at alle var tilbake i jobb og barna i barnehage også, i helger og slikt. 

Med barn nummer to hadde vi flyttet til nabokommunen, og her kjente jeg ingen i samme situasjon. Dermed ble jeg med i en barselgruppe som kom sammen via Facebook gjennom en «Gravid i…. kommune» gruppe. Det var ikke helt samme opplevelse. Hadde ikke samme gode kjemi, og de fleste hadde barn fra før. Vi møttes en gang i måneden hjemme hos hverandre og trillet deretter tur sammen. Hyggelig nok. 

Siden du ikke kjenner noen der du bor så er det å anbefale å bli med i en barselgruppe. Fin måte å få kontakt og bli kjent med andre mødre. 

Anonymkode: 91b71...066

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill! 😊 Jeg tok og meldte meg inn jeg, har jo ikke noe å tape.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte akkurat det samme som deg med første barn. At det virket litt klein og rart og unødvendig. Jeg hadde også mine venner 40 min reisevei fra. Det jeg ikke forsto var at 40 min faktisk er veldig mye mer med en baby enn uten, spesielt om du får én som ikke liker transport, en som er mye urolig etc. Forsto heller ikke at jeg kom til å bli så kjedelig og trøtt, at jeg syntes det var bedre å henge med andre kjedelige og trøtte mennesker, enn de opplagte og spennede barnløse vennene mine 😅 Har man venner med barn selv på ca samme alder, så er det kanskje lettere. 

Denne gangen blir det barselgruppe på meg i alle fall, for som de andre sier her, så har man lite og tape, og det kan være sunt og godt å komme seg litt ut av huset, selv om ikke noen på gruppa nødvendigvis ender opp med å bli bestevenner.  

Anonymkode: 086d6...78f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vli råde deg til å prøve. Du har som andre sier ingenting å tape på det. 

Jeg var i barselgruppe med førstemann. Det funket dårlig for meg. De andre "klikket" veldig sammen, og jeg hadde null kjemi med dem. I tillegg skulle de gjøre aktiviteter som overhodet ikke passet sammen med min baby (sitte på café - ikke aktuelt med klistremerkebaby som nektet bæretøy og som måtte gås og gås og gås med for at han skulle være rolig, o.l.). Men jeg er glad jeg prøvde, for det var jo ikke noe verre som skjedde enn at jeg kjedet meg noen timer. Så bare kuttet jeg det ut etter et par-tre ganger, da jeg følte det ikke var for meg. 

Med andremann var det dessverre ikke noe barselgruppe (korona). Fryktelig dumt, for han hadde helt fint kunnet sitte på kafé, og jeg følte meg veldig ensom.

Anonymkode: 74556...b9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper det blir en god opplevelse :) Jeg er enig med dem som sier at det er bare å prøve, og så trekke seg ut igjen om du ikke trives. Jeg følte meg utenfor i barselgruppen til det ene barnet mitt. Men det var ikke verre enn at de andre mødrene der var ganske like, gikk godt overens, og noen av dem kjente hverandre fra før. Og selv da var det noen trivelig treff. For vi hadde jo alle små babyer og permisjonstid som fellesnevnere å snakke om. I den andre barselgruppen trivdes jeg godt. Vi var ikke like der heller, bl.a hadde vi noen helt ulike meninger om samsoving og andre relevante temaer. Men det ble gode samtaler av det. Jeg har fortsatt kontakt med noen derfra nå nesten 4 år senere.  

Anonymkode: 5968e...a5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med første barnet hadde jeg en fantastisk barselgruppe og en baby som kunne være med på cafe. Vi møtes jevnlig enda, 7 år senere. Andre barnet ble født under korona, og hadde kolikk, og jeg kom ikke godt overens med noen i gruppen, så barselgruppe fungerte ikke bra. 

Anonymkode: d4a37...bb1

AnonymBruker
Skrevet

Har 3 barn. 2 av gruppene var ganske kjedelige, hadde ikke kjemi med noen av mødrene. 

Min yngste sin gruppe er derimot veldig bra og vi er omgangsvenner med dem fremdeles, ni år etter.

Anonymkode: 2c636...ab7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...