Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor streng er dere med 3.åringene deres? Hvordan korrigerer dere uønsket adferd? 
her forsøkes «idealet» om å forklare godt, gi valg, ikke heve stemmen, være konsekvent i det daglige. Men- nå kjenner jeg at jeg «sliter» noen ganger. Guttungen ble storebror foe 3 mnd siden, og jobbsituasjon gjør at jeg er alene med barna halve måneden. Dette tærer naturlig nok på både energi og tålmodighet til oss begge. Samtidig som at jeg ønsker å møte eldste pp god måte da hans følelsesaspekt naturlig nok får kjørt seg med en ny lillebror/klistremerkebaby i hus. I går endte jeg med å bli nokså sint i stemmen mot gutten da han nektet etter en time kos å kveldsritiale å finne sengen. Sto og så på den uten å legge seg i den. Han fikk mange advarsler da jeg ikke kunne løfte en krakilsk 3 åring med baby i sele på brystet. Endte med at jeg 1. forlot rommet hans. Kom tilbake etter en stund å ga streng beskjed om at nå er det natta. Om du hører skal jeg synge en ekstra sang. Roet seg da med litt gråt. Ønsker daglig å

blu

bært i situasjoner f eks hvor det ikke lar seg gjøre. Så jeg lurer rett og slett på hvor strenge dere er med barna? Når heves stemmen? Tips og triks til en nybakt flergangsmor på heftig søvnunderskudd?

Anonymkode: 4ea9f...b9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har helt klart best effekt på mine barn (3,5 og 7) når jeg er konsekvent og tydelig i kroppsspråk og beskjeder. Jo lenger ting trekker ut jo mer tull blir det, feks å gi flere beskjeder og advarsler i stedet for 1 og så mener mamma alvor. Det er fort gjort at det blir mye mas når man har to barn, man maser på den ene og prøver samtidig å få på den andre klær for eksempel. Da yngste var baby, måtte hun pent vente noen ganger mens jeg tok "kampen" med storebror. Jeg måtte vise at joda, mamma mener alvor selv om vi har en baby her. Det oppleves kaotisk, men det blir bedre. 

Anonymkode: 2c5cb...722

• Liker 1
Skrevet

Ganske streng.... Høres kanskje fælt ut, mener det ikke sånn, men erfaringsvis blir det enklere for ungen hvis man ikke haler og drar det ut i tid, som også nevnt over her.

Valider og sett ord på følelsene. Følelser er lov å ha, det er lov til å ikke ville legge seg, det er lov til å bli sint og lei seg!

Men slå ned på oppførselen. Sett ord på følelsene du tror han har, men gi klar og tydelig beskjed om at oppførselen han har ikke er akseptabel (hvis han slår, skriker osv). Går han til streik, så bekrefter du at du skjønner at han ikke har lyst. Nevn gjerne noe du vet han har lyst til å gjøre istedenfor å legge seg feks. Og så må du formidle at selv om han heller ville leke med toget for eksempel, så kan man ikke oppføre seg på den måten.... Også må du gi ham oppskrift på alternativ oppførsel.

Vi har alltid vært "strenge" når det kommer til oppførsel, men følelser er lov til å ha i bøtter og spann her i huset. Det funker fortsatt fint nå som hun er 16, det er null smelling med dører og himling med øynene osv, men hun er flink til å sette ord på hva hun føler. Vi kan diskutere og være uenige, men oppførselen er innafor.

Så lenge man bekrefter følelsene deres kan man være ganske bestemt, streng og konsekvent tenker jeg.... Også må de så klart føle at de kan velge på andre områder!

Skrevet

Du skal være konsekvent til barn og ikke streng. Klare regler, grenser og konsekvenser er mye bedre enn å være streng. 

Du kommer lengst med det. Husk deg selv også når folk prøver å være streng med deg. Da gidder du ikke høre mens er de konsekvent så hører du.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor streng er dere med 3.åringene deres? Hvordan korrigerer dere uønsket adferd? 
her forsøkes «idealet» om å forklare godt, gi valg, ikke heve stemmen, være konsekvent i det daglige. Men- nå kjenner jeg at jeg «sliter» noen ganger. Guttungen ble storebror foe 3 mnd siden, og jobbsituasjon gjør at jeg er alene med barna halve måneden. Dette tærer naturlig nok på både energi og tålmodighet til oss begge. Samtidig som at jeg ønsker å møte eldste pp god måte da hans følelsesaspekt naturlig nok får kjørt seg med en ny lillebror/klistremerkebaby i hus. I går endte jeg med å bli nokså sint i stemmen mot gutten da han nektet etter en time kos å kveldsritiale å finne sengen. Sto og så på den uten å legge seg i den. Han fikk mange advarsler da jeg ikke kunne løfte en krakilsk 3 åring med baby i sele på brystet. Endte med at jeg 1. forlot rommet hans. Kom tilbake etter en stund å ga streng beskjed om at nå er det natta. Om du hører skal jeg synge en ekstra sang. Roet seg da med litt gråt. Ønsker daglig å

blu

bært i situasjoner f eks hvor det ikke lar seg gjøre. Så jeg lurer rett og slett på hvor strenge dere er med barna? Når heves stemmen? Tips og triks til en nybakt flergangsmor på heftig søvnunderskudd?

Anonymkode: 4ea9f...b9b

Jeg bærte mine mye. Sele/sjal på ryggen er gull. Da får de kroppskontakt. Ikke lett å måtte dele oppmerksomheten med en baby.  Jeg var ikke streng, men  bestemt når det var behov. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder å trykke på de rette knappene. Og finne de. Min ex-kone sa ofte til vår sønn at hvis du ikke legger deg/roer deg/gjør som jeg sier så klarer ikke jeg jobbe, hvis jeg ikke får jobbe så mister jeg jobben, da mister vi huset. Vil du bo i skogen? Hans store skrekk var å bo i skogen 🙂 så det virket.

Anonymkode: ad6d2...c2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjelder å trykke på de rette knappene. Og finne de. Min ex-kone sa ofte til vår sønn at hvis du ikke legger deg/roer deg/gjør som jeg sier så klarer ikke jeg jobbe, hvis jeg ikke får jobbe så mister jeg jobben, da mister vi huset. Vil du bo i skogen? Hans store skrekk var å bo i skogen 🙂 så det virket.

😨

Vel. Kanskje det å spille på frykt ikke er helt ideelt, ville prøvd å finne andre løsninger.

Men konsekvent må man være, og når det kommer en baby i hus så blir storesøsken ofte litt mer «needy», naturlig nok, til de ser at det er plass og rom for begge. Så det vil bli enklere 😊

Anonymkode: c84b7...855

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig god oppskrift på hvordan IKKE gjøre det. Håper dette var tull. 

Anonymkode: 57baa...f57

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...