Gå til innhold

Til dere som har vært gravid: forstår ikke dette med symptom og positiv test

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har lest endel her men blir ikke klok. Er det slik at dersom man får murringer og små ømme nipler, ville da en test slått ut? Så om jeg fikk murringer rett etter eggløsning og ømme bryster vil dette egentlig si at jeg umulig kan være gravid? Eller kan man ha murringer osv før positiv test? 

Anonymkode: 20a98...53c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om man har så lite hcg i blodet at en test ikke slår ut, er det svært lite sannsynlig at man har symptomer. Det er hcg'en som gir symptomene. 

Ømme pupper og murringer kan komme av andre ting, og mye av det er nok psykisk. Man kjenner veeeeeldig godt etter, og ønsker/frykter så gjerne å kjenne noe. 

Så om du kjenner murringer rett etter eggløsning, er det nok av andre grunner enn graviditeten. Det kan være du er gravid, men det er for tidlig til at du får symptomer ennå. 

Egget bruker noen dager på å feste seg. Så rett etter eggløsning er du teknisk sett ikke gravid - egget kan være befruktet, men ikke festet ennå. Kroppen bruker også tid på produsere hormoner, og du skal ha en viss mengde med hormoner før kroppen reagerer på det og du får symptomer. 

Så stol på testene, ikke vage murringer og følelser. 

Anonymkode: 8cb16...ad9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med brukeren over, stol på testene! Du kan teste for tidlig og få negativt svar, men er du over dato for forventet mens vil testen være positiv om du er gravid.

Med min første hadde jeg ingen symptomer og fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var 12 uker (tok p-sprøyte etter at jeg hadde blitt gravid og fikk derfor ikke mensen så mistenkte ingenting).  Med nummer to var jeg hundre prosent sikker på at jeg var gravid, og testet negativt i en uke - trodde jeg var blitt gal siden jeg bare visste at jeg var gravid og fikk negative tester. testet positivt til slutt da :) Med siste merket jeg plutselig at jeg luktet alt mulig så sterkt, et kokt egg luktet ekkelt og kokt, så jeg bare måtte ta en test og den var positiv, en hel uke før forventet mens :)

Anonymkode: cbc41...3b4

AnonymBruker
Skrevet

Dette er 100% individuelt. Noen har mange symptomer, andre har få. Jeg har hatt veldig få og svake symptomer hele veien, men testene ble jammen positive, og på ultralyd så vi en sprellende baby. Enten så er du, eller så er du ikke gravid :)  Så enkelt (og så vanskelig) er det. 

Anonymkode: 84c96...d2f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for utfyllende svar ☺️ Da forstår jeg litt bedre! Grunnen til at jeg lurer er at jeg er 9dpo men har negative tidligtester, og har hatt murringer og ømme bryst de siste 4-5 dagene. Derfor lurer jeg på om det bare er å innstille seg på at jeg ikke er gravid siden jeg har symptom på mensen (som også kan være graviditetssymptomer slik jeg forstår), men negativ test? ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for utfyllende svar ☺️ Da forstår jeg litt bedre! Grunnen til at jeg lurer er at jeg er 9dpo men har negative tidligtester, og har hatt murringer og ømme bryst de siste 4-5 dagene. Derfor lurer jeg på om det bare er å innstille seg på at jeg ikke er gravid siden jeg har symptom på mensen (som også kan være graviditetssymptomer slik jeg forstår), men negativ test? ☺️

9 dpo er jo alt for tidlig å teste... Så nei, du kan ikke anta du ikke gravid fordi du får en negativ test så tidlig. 

Vent til IKM med å teste, du. Noen må gå noen dager over IKM for å få test også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

9 dpo er jo alt for tidlig å teste... Så nei, du kan ikke anta du ikke gravid fordi du får en negativ test så tidlig. 

Vent til IKM med å teste, du. Noen må gå noen dager over IKM for å få test også. 

Men siden hcg hormon er det som utløser symptomer som eksempel murringer osv, ville jeg ikke da fått positiv test nå om jeg var gravid - siden jeg har murringer og ømme bryster? Er dette jeg ikke helt skjønner 🤯 For da burde jeg jo egentlig ikke hatt symptomer siden jeg har negativ test om dere skjønner? 

Skrevet

Fikk også negativ fram til 10dpo, testet ikke svaaaakt positiv før 12dpo 🙂 og ømme pupper fikk jeg ikke før i uke 8. Murringer fikk jeg ikke før uke 39 da jeg skulle føde samme natten. Trodde ikke jeg var gravid i det hele tatt før positiv test, ingen symptomer på lang tid her, så vær tålmodig 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men siden hcg hormon er det som utløser symptomer som eksempel murringer osv, ville jeg ikke da fått positiv test nå om jeg var gravid - siden jeg har murringer og ømme bryster? Er dette jeg ikke helt skjønner 🤯 For da burde jeg jo egentlig ikke hatt symptomer siden jeg har negativ test om dere skjønner? 

Nei.. 

Testene må ha en viss mengde hcg for å slå ut. De klarer ikke fange opp ørsmå mengder. Derfor må du gi kroppen sjangs til å produsere nok hcg til at testene slår ut.

Som sagt: murringer og ømme bryster kan være noe annet enn graviditet, og det kan være noe annet enn mensen. Det kan være litt "placebo-symptomer", og det kan være at du kjenner noe fordi du kjenner veldig veldig godt etter.. 

Igjen: Du kan fint kjenne "symptomer" som egentlig ikke er forårsaker av graviditet. Og du kan ikke forvente positiv test om du tester alt for tidlig, uansett om du er gravid eller ei. 

Kvalme er et graviditetssymptom. Det betyr ikke at du er gravid om du plutselig er kvalm - kvalmen kan komme av andre ting. Samme med murringer og ømme bryster. 

Vent noen dager, og test igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gravid flere ganger, og er 10 uker på vei nå. Jeg har kjent murringer i dagesvis før positiv test, så ville nok fått negativt resultat om jeg testet flere dager før IKM.

Tidligste jeg har testet har vært dagen før IKM, og fikk da positiv test.

Ømme pupper har jeg aldri fått som noe symptom, men er jo mange som får det pga. PMS også, så ville ikke stolt på det som noe symptom.

Anonymkode: c16ac...b8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man har så lite hcg i blodet at en test ikke slår ut, er det svært lite sannsynlig at man har symptomer. Det er hcg'en som gir symptomene.

Ikke helt riktig. Mange reagerer også på progesteron, som frigjøres like etter eggløsning, typisk er det ømme bryster, svak forstoppelse/ømhet i buken. Noen merker ikke symptomer fra progesteron i det hele tatt, mens andre reagerer også når de ikke er gravide, så det er ikke slik at disse symptomene må betyr graviditet. Men noen kan altså merke kraftigere symptomer på progesteron når de er gravide fordi progesteronnivåene ikke faller som normalt før mens.

Du kan altså ha tidlige symptomer på graviditet uten at en hcg-test gir utslag. Dette kan man naturlig nok ikke bruke for å fastslå en graviditet, men det er ikke slik som TS foreslår at symptomer før positiv hcg automatisk betyr at disse symptomene ikke har noe med graviditet å gjøre.

Anonymkode: 074fc...98b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er lett å tenke på seg murringer og ømme bryster hvis man fokuserer for mye på det. 

Anonymkode: 4e950...d55

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er lett å tenke på seg murringer og ømme bryster hvis man fokuserer for mye på det. 

Anonymkode: 4e950...d55

Jeg fokuserer ikke på det men kjenner at jeg har det slik som jeg alltid får uken før mensen, derfor jeg lurer på om jeg kan konkludere med at jeg ikke er gravid ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg fokuserer ikke på det men kjenner at jeg har det slik som jeg alltid får uken før mensen, derfor jeg lurer på om jeg kan konkludere med at jeg ikke er gravid ☺️

Nei, du kan ikke konkludere med at du ikke er gravid.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

De to ukene etter eggløsning er det progesteron som dominerer, uansett om du er blitt gravid eller ikke. Derfor veldig vanlig å kjenne det som om mensen er på vei, med ømme bryster, murringer osv, uansett. Etterhvert som hcg tar over kommer mer typiske graviditetssymptomer som kvalme og trøtthet. Kan derfor ikke tolkes som verken tegn på graviditet, eller mensen på dette tidspunktet. 

Anonymkode: e37ea...c8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB over her. Progesteron symptomer kan kjennes ganske likt ut som hcg symptomer. Typisk er da murringer og ømme bryster. Jeg får det hver eneste syklus, i litt forskjellig grad, frem til mensen starter. 

Da jeg var gravid så ble brystene enda mer ømme enn normalt, det var helt snålt ømt. Hadde også murringer det første trimesteret.

Det er fortsatt tidlig, så en graviditetstest kan fortsatt bli positiv.

Anonymkode: e4fc1...05c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke godt å si. Da jeg ble gravid, fikk jeg murringer og litt ømme bryster uken før mensen skulle kommet. Jeg konkluderte med at jeg neppe var gravid denne gangen heller. Mensen kom ikke til estimert tid, men den har alltid vært litt uregelmessig. Det som fikk meg til å begynne å lure, var at symptomene vedvarte og ble sterkere, selv om mensen ikke kom. Vanligvis når mensen er forsinket hos meg, så avtar symptomene, og så begynner murringen igjen når blødningen starter.

Anonymkode: 181db...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...