Gå til innhold

Jobber turnus, blir tilbudt ny jobb på nytt sted uten turnus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Går da ned i lønn, men samtidig fristende. Mulig jeg må over i nattevakter der jeg er nå, og det blir vanskelig pga barna 

Dilemma, hva hadde du gjort?

Anonymkode: 14100...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville helt klart takket ja til jobb uten turnus. Tenk så deilig å få mye mer tid med familie! For meg handler trivsel mer om penger.

Anonymkode: edc11...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ville helt klart takket ja til jobb uten turnus. Tenk så deilig å få mye mer tid med familie! For meg handler trivsel mer om penger.

Ja, men avhengig av penger. Får da heller ikke fridager på hverdager som nå. Ett pluss er da at en får fri alle helligdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville aldri jobbet turnus, så hadde gladelig takket ja til den jobben selv om det var lavere lønn. 

Man trenger penger, ja, men hvor mye? Om man har så man klarer seg helt fint, ville det for meg vært verdt det. 

Ja, du mister fridager på hverdager, men trenger du fri på hverdager? 

Mye heller ha fri hver helg, hver helligdag, julen, påsken, 17.mai, slippe nattevakter, osv, enn å ha fri en onsdag, liksom. 

Anonymkode: a11ce...a9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, men avhengig av penger. Får da heller ikke fridager på hverdager som nå. Ett pluss er da at en får fri alle helligdager. 

Dersom du er avhengig av pengene kan jeg forstå deg. Du får prøve å tenke godt og se hvilken av ordningene som har flest positive sider ved seg og for all del ikke ta et valg fort raskt som ikke er gjennomtenkt. Å få fri alle helligdager vil jeg se på som en skikkelig bonus. Men det er klart det vil være rart å ikke ha fri noen på hverdager som du vanligvis har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh jeg hadde gjort mye for dagarbeid altså..

Anonymkode: 25f82...6a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Turnus er best synes JEG. Hva du synes er nok noe annet.

Anonymkode: 52c52...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobbet turnus i over 20 år, og kunne ikke tenkt meg noe annet. Elsker å jobbe natt.

Anonymkode: 812b7...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri gått over til kun dagjobbing igjen...

Anonymkode: 3c04d...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker dagjobbing og fleksitid. Har fri alle helger og helligdager. 

I starten da jeg byttet fra turnus (barnevernsinstitusjon) til dagtid (stat), så jobbet jeg ekstra i helger i gamlejobben min. 

Jeg liker friheten med jobben min, den er verdt mer enn kveldstillegg, helgetillegg, helligdagstillegg osv.

Anonymkode: ff2ac...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, dersom du jobber turnus og skal gå over til dagjobbing så må du også jobbe flere timer i uka i full stilling. Ordinære dagstillinger er 37,5 t/u, todelt turnus 35,5 t/u og tredelt turnus 33,6 (?) timer i uka. 
Så i tillegg til å gå ned i lønn pga. bortfall av tillegg for ubekvem arbeidstid så må du også jobbe flere timer. 

Hvor stor stillingsprosent må du ha i jobben du har nå for å tjene tilsvarende som du vil gjøre i ny jobb? 

Anonymkode: baf86...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Det spørs litt hvor problematisk det blir å gå litt ned i lønn, og hvor problematisk det blir hvis man må jobbe natt i nåværende jobb. 
Jeg er partner til en som jobber turnus. Han har riktignok ingen fridager i sin turnus, så der er det ingen fordeler med noen hverdager fri. Men som småbarnsmamma selv må jeg bare innrømme at hvis JEG hadde mulighet til å jobbe turnus MED noen hverdager fri (og mannen min hadde 8-16 og kunne ta ungene), så hadde jeg gjerne gjort det. Å ha noen hverdager fri, mens unger er i skole/barnehage, og enten slappe av ALENE eller få unna husarbeid/ærender… det hadde vært fantastisk. Men hva som veier tyngst for deg, det vet jo bare du. Husk at du må jobbe flere timer hvis du ikke har turnus, og du har aldri fri når skole/barnehage er åpen, hvor du har mulighet til å gjøre noe uten barn. 

Anonymkode: 8316f...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten tvil tatt jobben på dagtid. Jeg er selv sykepleier og har prøvd begge deler, livet er bedre med dagjobb! Som mange skriver, fri når familien har fri.

Takk ja, og dersom du absolutt ikke trives er det ingen problem å få en turnusjobb igjen (derimot vanskeligere å få dagjobb ved en senere anledning...) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. Trives der jeg er, men kan ikke jobbe natt om alle må. Vi har i utgangspunktet tredelt turnus, men mange vil jobbe natt så vi som ikke kan  har sluppet. På fridagene jeg nå har før og etter helg legger jeg inn legetime, tannlegeregulering time for to barn osv..Sjelden jeg ikke har fylt opp de dagene. Har ett barn med ekstra behov og mye frem og tilbake til sykehus. Er 100% alene, så økonomisk trenger jeg det jeg har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar. Trives der jeg er, men kan ikke jobbe natt om alle må. Vi har i utgangspunktet tredelt turnus, men mange vil jobbe natt så vi som ikke kan  har sluppet. På fridagene jeg nå har før og etter helg legger jeg inn legetime, tannlegeregulering time for to barn osv..Sjelden jeg ikke har fylt opp de dagene. Har ett barn med ekstra behov og mye frem og tilbake til sykehus. Er 100% alene, så økonomisk trenger jeg det jeg har nå. 

Hvis du er avhengig av inntekten du har i dag, er vel svaret gitt? Du kan ikke ta dagjobben gå ned i inntekt. Da må du fortsette der du jobber nå, eventuelt søke andre og bedre betalte jobber. 

Hvis du er alene med barn, kan du søke om å slippe å jobbe natt (tilrettelegging). https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/nattarbeid/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du er avhengig av inntekten du har i dag, er vel svaret gitt? Du kan ikke ta dagjobben gå ned i inntekt. Da må du fortsette der du jobber nå, eventuelt søke andre og bedre betalte jobber. 

Hvis du er alene med barn, kan du søke om å slippe å jobbe natt (tilrettelegging). https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/nattarbeid/

Takk. Den var midt i blinken  for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Med dagjobb sparer du kanskje utgifter til barnepass? Dersom du går ned i inntekt blir vel barnebidrag også justert deretter? Og muligheten til å ta ekstravakter er jo tilstede, dersom du ønsker det... Ville absolutt tatt dagjobben! 

Anonymkode: c37f4...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...