Gå til innhold

Alvorlig D-vitamin mangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra Apotek 1:

«Verdier for vitamin D i blodet er: Alvorlig mangel: Mindre enn 25. Mangel: Mellom 25 og 50. Optimal: Mellom 50 og 125»

Noen som har hatt alvorlig mangel? Hadde du noen symptomer på det? Gikk det over med tilskudd?

Anonymkode: 9e202...c85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 19. gikk helt fint det. Tar tilskudd innimellom når jeg kommer på det. 

Anonymkode: e7b06...246

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på 16, men tar tilskudd hver dag og får derfor nivået opp til optimalt nivå. Jeg merker bare at jeg får økt tretthet, det  går over når jeg tar tilskudd. 

Anonymkode: a6b96...172

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 29 men fikk D-vitamin på resept pga jeg måtte få det opp fort. Var veldig trøtt, energiløs, deprimert og ingenting fungerte. Merka etter 2 uker med vitaminer at ting gikk seg til. Det er derfor jeg har sagt til mange som er slitne at noen ganger har det naturlig forklaring andre ganger så er det faktisk mangel på D-vitamin som gjør at man er nedkjørt. 

Anonymkode: 6608a...7b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde på grensen til alvorlig mangel og opplevde svimmelhetsanfall der omgivelsene snurret rundt. Etter dråper på resept ble det mye bedre.

Anonymkode: b061c...9f8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mangel, verdien min var på 9. Smerter i hoftene hadde jeg blant annet. 

Bruker tilskudd kjøpt på iherb, høyere doser der enn det man får her til lands. 

Anonymkode: 1b56c...bcc

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 4, vil påstå jeg hadde det helt fint.

Anonymkode: bad36...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde mangel, verdien min var på 9. Smerter i hoftene hadde jeg blant annet. 

Bruker tilskudd kjøpt på iherb, høyere doser der enn det man får her til lands. 

Anonymkode: 1b56c...bcc

Hvor høye er dosene fra iherb?

Anonymkode: a6b96...172

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fra Apotek 1:

«Verdier for vitamin D i blodet er: Alvorlig mangel: Mindre enn 25. Mangel: Mellom 25 og 50. Optimal: Mellom 50 og 125»

Noen som har hatt alvorlig mangel? Hadde du noen symptomer på det? Gikk det over med tilskudd?

Jeg har hatt mangel. Fikk skikkelig symptomer i form av nedstemthet, tiltaksløshet, slapphet og trøtthet. Det var helt åpenbart noe galt. Tok relativt høye doser med tilskudd den første måneden, gikk så over til normal dose i 4 mnd til. Vedlikeholdte med daglig tilskudd i 1 år.

Målte igjen etter 1 år og ligger nå på 66.

Anonymkode: b2b8e...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 5. var sliten og trøtt, ble mye syk. 

Anonymkode: b64d9...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 24, gikk til legen for jeg var sikker på jeg hadde fått akutt leddgikt. Hadde smerker i alle ledd, var trøtt og uopplagt. Fikk tilskudd på resept og det kom seg heldigvis :) 

Anonymkode: 6882d...510

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 24. 3 måneder senere er jeg kommet opp i 79. Tar 2000 ie om dagen :)

Anonymkode: f2d22...724

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig kroppen bruker D-vitamin til?

Anonymkode: 33210...0a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fra Apotek 1:

Jeg var ned i 15. Merket lite av symptomer, i en hektisk hverdag med små barn og full fart på jobb. Merket mer på vei oppover. Da var det som nervesystemet ble mer aktivt. Ikke sånn at jeg ble syk av det, men litt plagsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært på legekontoret og målt? Ville spurt om råd der i samme slengen om du skal dit. Kanskje man kan få d-vitamin på blå resept om man har ekstrem mangel? (har ikke peiling, bare en tanke som slo meg)

Anonymkode: e405c...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var lav engang og tok tilskudd jeg kjøpte på apoteket. Ble kjempeforstoppet. Hva gjør dere for å unngå det?

Anonymkode: 73ec7...d1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du vært på legekontoret og målt? Ville spurt om råd der i samme slengen om du skal dit. Kanskje man kan få d-vitamin på blå resept om man har ekstrem mangel? (har ikke peiling, bare en tanke som slo meg)

Anonymkode: e405c...fb3

Man får det ikke på blå resept når det er så lett å få naturlig 7-8 mnd i året. 

Anonymkode: 73ec7...d1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva er det egentlig kroppen bruker D-vitamin til?

Anonymkode: 33210...0a2

Det er viktig for skjelettet og immunforsvaret. 

Skrevet

Vet ikke konkrete verdier, men jeg er nå på min tredje kontinuerlige tremånederskur med resept fra legen. Merker ingen forskjell på energinivå, det er like elendig som alltid, men sinnsstemninga er muligens noe lettere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde 29 men fikk D-vitamin på resept pga jeg måtte få det opp fort. Var veldig trøtt, energiløs, deprimert og ingenting fungerte. Merka etter 2 uker med vitaminer at ting gikk seg til. Det er derfor jeg har sagt til mange som er slitne at noen ganger har det naturlig forklaring andre ganger så er det faktisk mangel på D-vitamin som gjør at man er nedkjørt. 

Anonymkode: 6608a...7b9

Jeg kunne skrevet dette. D-vitaminer reddet livskvaliteten min! Og jeg var bare litt lav, så noen trenger nok mer enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...