Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ligger fortsatt på 35-38 kWh per dag, til tross for mye fyring og litt varmere vær. Jeg skulle gjerne ha redusert dette noe.

50 år gammel enebolig på rett under 200 kvm.

IMG_20220303_080200.thumb.jpg.1b54c703b626ccfb508558609fc9d317.jpg

Hva er ditt forbruk?

Anonymkode: 487be...923

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i 75 kvm stor leilighet. Ingen mulighet til vedfyring, bruker fra 3-20 kwh per dag avhengig av om vi er hjemme eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Vi snittet på ca 50 kWt pr dag i februar. Regningen kom på 2100kr

Anonymkode: 30f4d...c51

• Liker 1
Skrevet

50-60 kWt når prisen er så lav som den er. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hjemmekontor, så stortsett hjemme. Er en person på 35 m2. Bruker 3 eller 4 kWh per dag. 

Anonymkode: 555a1...020

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har hjemmekontor, så stortsett hjemme. Er en person på 35 m2. Bruker 3 eller 4 kWh per dag. 

Det finnes iallfall én fordel med små leiligheter 🙂 Min er også bare 38m2. Jeg brukte 2.7 kWh i snitt pr dag i februar.

Anonymkode: 23620...975

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det mulig?  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ligget på 30-35 gjennom vinteren. Nå ligger jeg på ca 20, noen dager opp til 25. Har slått av varmen utenom kablene på badet. 

Anonymkode: 9a88c...e42

Gjest Adobyen
Skrevet

I februar gikk det gjennomsnittlig 35 kwh pr dag.  Bare litt mer enn halvparten av i fjor. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Adobyen said:

Hvordan er det mulig?  

Inkludert varme og varmtvann i fellesutgifter. 

Skrevet

80-84 kw pr døgn. 

Aner ikke hvor strømsluket er, vi har fyrt og fyrt og har kald gang og 23 grader på badet, ingenting på vaskerom eller varme i resten av huset. Varmepumpe på 20 g i stuen med gangdøren lukket. Fyrer og fyrer. 

Gammel enebolig på ca 250 kvm, fem personer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Inkludert varme og varmtvann i fellesutgifter. 

Ja, det er store forskjeller på bosituasjon. Noen bor i godt isolerte leiligheter med fjernvarme som betales i husleien/felleutgiftene. Noen har leiligheter rundt seg der naboene liker å ha det varmt, man får da "smittevarme" gjennom vegger, tak og gulv. Der jeg bodde før sparte jeg MYE på alle nabokjerringene som likte å koke seg selv. Selv da jeg var lenge bortreist og all varme var avskrudd kom jeg hjem til 19°C pga naboene.

Andre bor i gamle hus uten vedfyring som lekker varme som en sil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

60kWt pr. døgn nå ca. Men det er fordi det er "vårstemning" nordpå nå med varmegrader og mildvær. 

80kWt pr. døgn hvis det er kuldegrader og vind ute. 

Sparer for øvrig ikke på noe siden det er så billig her. 

200kvm bolig forresten.

Anonymkode: 9b065...b03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BellaMie skrev (2 minutter siden):

80-84 kw pr døgn. 

Aner ikke hvor strømsluket er, vi har fyrt og fyrt og har kald gang og 23 grader på badet, ingenting på vaskerom eller varme i resten av huset. Varmepumpe på 20 g i stuen med gangdøren lukket. Fyrer og fyrer. 

Dobbelt så mye som oss nesten, vi ligger på 40-45. Vi er to stk da. Varmer bare opp stue og kjøkken, kun varmekabler på ett bad. 20 grader på varmepumpe her og, og fyrer i tillegg de kaldeste dagene.

Forventer vi går godt under 40 etter i dag, vi tapper ut et basseng vi har hatt på i hele vinter. 

Dusjer dere mye/lenge? Bruker dere tørketrommel? De to tingene har en del å si.

Anonymkode: 159e9...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Brukte i snitt 53 i januar og 68 i februar per dag. Bor i 120 år gammel enebolig, fyrer mye med ved, og bruker to elbiler ganske mye. 

Anonymkode: 06d2f...df6

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Morgendagen blir forferdelig dyr for mange i Sør-Norge.  Bilde fra appen Strømpriser.  Denne viser inkl. moms.

CC575624-BB33-4076-A1BE-B79DC2F01432.jpeg

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

I februar var snittet på ca 35 kWh. Litt lavere enn februar i fjor. 

Anonymkode: 9f1e4...bd6

Skrevet

20,5 kWt i snitt i februar. 

48 kvm leilighet med strøm som eneste oppvarming.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dobbelt så mye som oss nesten, vi ligger på 40-45. Vi er to stk da. Varmer bare opp stue og kjøkken, kun varmekabler på ett bad. 20 grader på varmepumpe her og, og fyrer i tillegg de kaldeste dagene.

Forventer vi går godt under 40 etter i dag, vi tapper ut et basseng vi har hatt på i hele vinter. 

Dusjer dere mye/lenge? Bruker dere tørketrommel? De to tingene har en del å si.

Anonymkode: 159e9...5a3

Ja, vi bruker utrolig mye!Må jo være noe feil et eller annet sted på eiendommen. Kanskje vi bør spørre Kraftlaget om råd/evt kjøre feilsøking. 

Bør nok også bytte en del vinduer, de er fra slutten av 80-tallet og er store. 

Nei, dusjer annenhver dag og maksimalt 5 minutter. Tørketrommel går ca 2-3 ganger hver uke. Oppvaskmaskin en gang daglig.  Slår av utelysene når vi legger oss ca 22.30. alltid av lysene i rom vi ikke befinner oss i. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, BellaMie said:

80-84 kw pr døgn. 

Jeg ville ha gått rundt huset med en sånt varmekamera koblet til mobilen.

https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/maleinstrumenter/varmekamera/flir-one-pro-lt-varmekamera-med-usb-c-kontakt-p48989

Da vil du se hvor det lekker ut mest varme. Sammenlign feks med nabohus eller folk du kjenner.

Ofte langs kantene av vinduer som man ofte kan utbedre enkelt selv med billige tetningslister av gummi. Dyrere tiltak er nye vinduer, men lønner seg på sikt. Tetningslister kjøpes på Biltema og andre steder. For noen hjelper det også bare å trekke for litt tykkere gardiner. Som en test kan du henge/teipe opp tepper foran vinduene for å se forskjellen i varmekameraet.

Varmekamera er jo litt dyrt, men ikke hvis det bidrar til å redusere strømregningen. Noen bygningshåndtverkere har også sånne kamera, men de skal vel ha en 1000lapp bare for å løfte telefonen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...