AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #1 Skrevet 3. mars 2022 Fikk påvist svangerskapsdiabetes forrige uke, med verdier 5,7 fastende og 7,8 etter glukosetest. Begynte å måle i går fra etter frokost. Frokost 5,8 Lunsj 4,8 Middag 6,4 Spiste ingenting etter middagstid da jeg ikke var sulten. Fastende idag ble 5.4. Litt små skuffet da jeg ikke hadde spist på mange timer og vet ikke hvordan dette skal justeres ned til 5.3 og mindre 😣 Tips? Anonymkode: 069fb...ca9
bergenser Skrevet 3. mars 2022 #2 Skrevet 3. mars 2022 Det viktigste er at du får noe i det på kvelden som gjerne er litt langtidsfordøyelig og med minimalt med sukker/karbohydrater. og så prøver deg frem i fra der. Gjerne havregrøt osv. Noen gravide opplever å få høyere blodsukker på nattestid når de er lenge uten mat, siden da går kroppen over til å forbrenne andre ting enn mat. Trenger ikke å spise mye, men gi kroppen noe å jobbe med for å kunne ha et mer stabilt blodsukker. Hvis du ikke klarer å få ned det fastende blodsukkeret, så vil du etter hvert få beskjed av helsepersonell at noen grep må tas. Noen må ta langtidsvirkende insulin på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #3 Skrevet 3. mars 2022 bergenser skrev (1 time siden): Det viktigste er at du får noe i det på kvelden som gjerne er litt langtidsfordøyelig og med minimalt med sukker/karbohydrater. og så prøver deg frem i fra der. Gjerne havregrøt osv. Noen gravide opplever å få høyere blodsukker på nattestid når de er lenge uten mat, siden da går kroppen over til å forbrenne andre ting enn mat. Trenger ikke å spise mye, men gi kroppen noe å jobbe med for å kunne ha et mer stabilt blodsukker. Hvis du ikke klarer å få ned det fastende blodsukkeret, så vil du etter hvert få beskjed av helsepersonell at noen grep må tas. Noen må ta langtidsvirkende insulin på kvelden. Skjønner Skal prøve idag. Kanskje noe blåbær/gå en tur Anonymkode: 069fb...ca9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #4 Skrevet 3. mars 2022 Det kan være viktig med et lite måltid på kvelden. Jeg hadde også svangerskapsdiabetes, utfordring kun med fastende blodsukker. Det som fungerte best for meg, ikke sikkert du reagerer likt, var en liten porsjon (type 2 ss) med gresk youghurt eller skyr sammen med litt blåbær/bringebær og evt. litt hakkede mandler. Litt nøtter til kveld (ca 1 liten neve) eller et kokt egg med skinke og litt grønnsaker. Jeg styrte helt unna karbohydrater på kvelden, de kveldene jeg spiste noe som helst av karbohydrater (grovt brød, havregryn eller sjokolade) ga utslag dagen etter. En liten gåtur eller 20 min med lett styrke på stuegulvet kan også virke positivt på blodsukkeret. Anonymkode: 6e0d8...812 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #5 Skrevet 3. mars 2022 Jeg hadde samme som deg, problemer med fastende blodsukker. Uansett hva jeg gjorde på kvelden, om jeg spiste/ikke spiste, uansett hva eller når jeg spiste, gikk ikke blodsukkeret ned til 5,3. Men lå på 5,4-5,6. Måtte ta en liten dose langtidsvirkende insulin hver kveld. Anonymkode: 4f23e...300
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #6 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan være viktig med et lite måltid på kvelden. Jeg hadde også svangerskapsdiabetes, utfordring kun med fastende blodsukker. Det som fungerte best for meg, ikke sikkert du reagerer likt, var en liten porsjon (type 2 ss) med gresk youghurt eller skyr sammen med litt blåbær/bringebær og evt. litt hakkede mandler. Litt nøtter til kveld (ca 1 liten neve) eller et kokt egg med skinke og litt grønnsaker. Jeg styrte helt unna karbohydrater på kvelden, de kveldene jeg spiste noe som helst av karbohydrater (grovt brød, havregryn eller sjokolade) ga utslag dagen etter. En liten gåtur eller 20 min med lett styrke på stuegulvet kan også virke positivt på blodsukkeret. Anonymkode: 6e0d8...812 Gåtur etter man har spist kveldsmat? Eller før? 😅 Anonymkode: 069fb...ca9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #7 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan være viktig med et lite måltid på kvelden. Jeg hadde også svangerskapsdiabetes, utfordring kun med fastende blodsukker. Det som fungerte best for meg, ikke sikkert du reagerer likt, var en liten porsjon (type 2 ss) med gresk youghurt eller skyr sammen med litt blåbær/bringebær og evt. litt hakkede mandler. Litt nøtter til kveld (ca 1 liten neve) eller et kokt egg med skinke og litt grønnsaker. Jeg styrte helt unna karbohydrater på kvelden, de kveldene jeg spiste noe som helst av karbohydrater (grovt brød, havregryn eller sjokolade) ga utslag dagen etter. En liten gåtur eller 20 min med lett styrke på stuegulvet kan også virke positivt på blodsukkeret. Anonymkode: 6e0d8...812 Gåtur etter man har spist kveldsmat? Eller før? 😅 tenkte at jeg spiser cottage cheese med blåbær ikveld Anonymkode: 069fb...ca9
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #8 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gåtur etter man har spist kveldsmat? Eller før? 😅 tenkte at jeg spiser cottage cheese med blåbær ikveld Anonymkode: 069fb...ca9 Det som passer best for deg. Jeg pleide å ta litt styrke, få opp pulsen litt før jeg spiste noen kvelder, andre ganger etter. For meg gjorde det ikke noe forskjell på blodsukkeret dagen etter. Jeg gikk på metformin fra før svangerskapet, så det påvirket nok blodsukkeret mitt i positiv retning. Måtte justere litt på dosen rundt uke 30, og kom da ned på akseptable nivåer fastende. Lå som regel på rundt 4,9-5,1 om morgenen, så ikke veldig lavt, men innafor. Anonymkode: 6e0d8...812
MBB Skrevet 4. mars 2022 #9 Skrevet 4. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det kan være viktig med et lite måltid på kvelden. Jeg hadde også svangerskapsdiabetes, utfordring kun med fastende blodsukker. Det som fungerte best for meg, ikke sikkert du reagerer likt, var en liten porsjon (type 2 ss) med gresk youghurt eller skyr sammen med litt blåbær/bringebær og evt. litt hakkede mandler. Litt nøtter til kveld (ca 1 liten neve) eller et kokt egg med skinke og litt grønnsaker. Jeg styrte helt unna karbohydrater på kvelden, de kveldene jeg spiste noe som helst av karbohydrater (grovt brød, havregryn eller sjokolade) ga utslag dagen etter. En liten gåtur eller 20 min med lett styrke på stuegulvet kan også virke positivt på blodsukkeret. Anonymkode: 6e0d8...812 Gåtur etter man har spist kveldsmat? Eller før? 😅 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det som passer best for deg. Jeg pleide å ta litt styrke, få opp pulsen litt før jeg spiste noen kvelder, andre ganger etter. For meg gjorde det ikke noe forskjell på blodsukkeret dagen etter. Jeg gikk på metformin fra før svangerskapet, så det påvirket nok blodsukkeret mitt i positiv retning. Måtte justere litt på dosen rundt uke 30, og kom da ned på akseptable nivåer fastende. Lå som regel på rundt 4,9-5,1 om morgenen, så ikke veldig lavt, men innafor. Anonymkode: 6e0d8...812 Fastende på 5.8 idag 5.4 dagen før
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #10 Skrevet 4. mars 2022 MBB skrev (58 minutter siden): Gåtur etter man har spist kveldsmat? Eller før? 😅 Fastende på 5.8 idag 5.4 dagen før Da ville jeg tatt en samtale med jordmor, og blirt henvist videre (både fastlege og jordmor kan det). Det kan være at du må justere på kostholdet resten av dagen for å holde det fastende nede, eller det kan hende at medisinering er løsning, det kan ikke vi svare på. Om du vil dele en hva du spiser ila en dag så kan jeg komme med forslag til justeringer, men det er ikke sikkert det virker. Ikke tenk på mengde, men sammensetningen og hva du spiser. Anonymkode: 6e0d8...812
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #11 Skrevet 4. mars 2022 I går spiste jeg mye sunt utover dagen og fikk fine målinger. Frokost: 2x grov brød med avokado, ost og salat, tomat, agurk Lunsj: 1 x grovt brød med egg og salat (gulrot, avokado, rikkola, agurk, tomat). Middag: Laks med stekt grønnsaker og salat og 1 x grov brød Kvelds: cottage cheese og blåbær og litt nøtter (ikke saltet) og gikk en tur Anonymkode: 069fb...ca9
LilleMy1989 Skrevet 4. mars 2022 #12 Skrevet 4. mars 2022 Sunt er ikke det samme som diabetesvennlig. Du må kutte ut karbohydrater for å unngå blodsukkerstigning. Ser du spiste mye brød igår og det kan gi høye målinger. Med det sagt SP er det mange som sliter med høyt fastende og får du flere gøye målinger må du kontakte lege/spesialist
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2022 #13 Skrevet 4. mars 2022 LilleMy1989 skrev (5 minutter siden): Sunt er ikke det samme som diabetesvennlig. Du må kutte ut karbohydrater for å unngå blodsukkerstigning. Ser du spiste mye brød igår og det kan gi høye målinger. Med det sagt SP er det mange som sliter med høyt fastende og får du flere gøye målinger må du kontakte lege/spesialist Det gir mening ang brødet. Burde sikkert ikke spise til alle måltider. Kanskje jeg kan bare forholde meg til 1 idag også spise litt salat osv til kvelds🤷♀️ Anonymkode: 069fb...ca9
bergenser Skrevet 4. mars 2022 #14 Skrevet 4. mars 2022 Svangerskapsdiabetes slår også ut forskjellig hos folk. Ting som kan gi deg høye målinger gir nødvendigvis ikke høye målinger til en annen. Så det er viktig å se etter enkelttriggere i ditt eget kosthold. Det kan være det er brød for din del, eller det kan være noe helt annet. For meg var det melk, lyst brød og ris og lys pasta som var triggere for høyt blodsukker. Hvis jeg spiste havrebrød så fikk jeg mye bedre blodsukker av det enn alle andre typer brød, og det holdt seg mer stabilt. Men jeg kunne spise små mengder chips og sjokolade for eksempel uten å få forhøyet blodsukker. En annen jeg snakket med fikk forhøyet blodsukker av alle typer melkeprodukter, men ikke noe som helst annet.
Vera Vinge Skrevet 4. mars 2022 #15 Skrevet 4. mars 2022 Det er sikkert litt individuelt også, for jeg spiste en del (grovt brød) og fikk likevel et godt regulert blodsukker. Bakte grove rundstykker selv med spelt og rug. Og ellers mye mettende salater og annen mat. Lite frukt og nesten ikke juice, ikke melk eller annen drikke med melkesukker eller fruktsukker. Sukkerfri sjokolade. Fikk mye tips fra lavkarbo. Og fysisk aktivitet hver dag, enten trening eller tur.
MBB Skrevet 7. mars 2022 #16 Skrevet 7. mars 2022 Har ikke klart å få verdien min ned. Spriker mellom 5.5-6.3 .. Har sendt sms til jordmor for å se hva som skjer videre.
bergenser Skrevet 7. mars 2022 #17 Skrevet 7. mars 2022 MBB skrev (6 timer siden): Har ikke klart å få verdien min ned. Spriker mellom 5.5-6.3 .. Har sendt sms til jordmor for å se hva som skjer videre. Du kommer nok til å bli henvist til ditt lokale sykehus og endokrine avdelingen mest sannsynlig. Jeg ble det, og fikk oppfølging av diabetessykepleier og litt legen på avdelingen, pluss var på infomøte med andre gravide med ernæringsfysyolog. Og så fikk jeg ekstra ultralyder og oppfølging på fødeavdelingen på slutten av graviditeten. Men er bra du er i forkant og tatt kontakt med jordmor 👍
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 bergenser skrev (På 7.3.2022 den 14.33): Du kommer nok til å bli henvist til ditt lokale sykehus og endokrine avdelingen mest sannsynlig. Jeg ble det, og fikk oppfølging av diabetessykepleier og litt legen på avdelingen, pluss var på infomøte med andre gravide med ernæringsfysyolog. Og så fikk jeg ekstra ultralyder og oppfølging på fødeavdelingen på slutten av graviditeten. Men er bra du er i forkant og tatt kontakt med jordmor 👍 Ja har fått time i morgen. Fikk du insulin eller? Anonymkode: 069fb...ca9
bergenser Skrevet 12. mars 2022 #19 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 8.33): Ja har fått time i morgen. Fikk du insulin eller? Anonymkode: 069fb...ca9 Jeg fikk metformin, da mitt blodsukker bare var tidvis høyt etter måltid. Men vet om flere andre som har fått insulin grunnet høyt blodsukker på natt/morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå