Gjest jeanette Skrevet 27. oktober 2005 #1 Skrevet 27. oktober 2005 jeg og samboeren skal gifte oss til sommeren.har et spørsmål til dere,har ikke hatt kontakt med mormor på11 år men hun har nå tatt opp igjen kontakten.har lyst å be henne men familien min vil ikke se henne pga visse ting hun har gjort.bør jeg be henne?
Smashing Skrevet 27. oktober 2005 #2 Skrevet 27. oktober 2005 Det er jo vanskelig for utenforstående å egentlig si hva du skal gjøre. Jeg tror jeg ville gjort det. Antagelig så gifter du deg bare en gang i livet og hun får bare en sjangs til å komme i bryllupet ditt. Jeg har skilte foreldre og besteforeldrene mine har alltid kranglet litt. Men, det er noe med bryllup som gjør at de fleste slike feider kan legges til side for en slik dag. Jeg håper det ordner seg for deg
Gjest Trulselinemor Skrevet 28. oktober 2005 #3 Skrevet 28. oktober 2005 Det er ditt bryllup, og da er det du som bestemmer hvem som skal inviteres eller ikke. Så lenge du har tatt opp igjen kontakten og har lyst til å invitere henne, så gjør det. Nå vet jeg ikke hvor gammel hun er eller hvordan hun er som menneske, men det spiller heller ingen rolle. Men det jeg tenker på, er at en dag så er hun borte. Hvis du ikke inviterer henne, og hun plutselig går bort, så tror jeg du kommer til å angre på at du ikke inviterte henne. Kanskje nettopp et bryllup med bestemoren din som skal til for at resten av familien kommer på talefot igjen. Drøft det med kjæresten. Hør hva han mener. Men det er til syvende og sist din og kjæresten din sin dag, og da er det dere som avgjør hvem som skal inviteres eller ikke.
Gjest jeanette Skrevet 28. oktober 2005 #4 Skrevet 28. oktober 2005 hun er 85. har ikke hatt kontakt med henne etter at bestefar døde.hun fant seg ny mann før min bestefar lå i graven og gjort stor forskjell på barnebarna sine.var å besøkte henneb for 1mnd siden og virket som hun ha forandret seg.
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2005 #5 Skrevet 28. oktober 2005 Bare du som kan avgjøre det Om det vonde hun har gjort overskygger det gode, eller omvendt. Hun fortjener kanskje at du prater med henne? Og du fortjener det samme, så blir du kanskje mer sikker?
Gjest Trulselinemor Skrevet 28. oktober 2005 #6 Skrevet 28. oktober 2005 Har hun fortsatt den mannen nå? Jeg tenkte kanskje at det var det som var problemet. Du skriver at hun har gjort forskjell på barnebarna. Da tolker jeg det dit at hun har gitt mer til andre en til deg og eventuelt dine søsken. (Jeg vet ikke om du har søsken, derfor skriver jeg eventuelt). Det er veldig synd at bestemødre holder på slik. Har du blitt fortalte av henne eller ...... ? Har du tatt det opp med henne. Uansett, når det gjelder bryllupet dit, så er det kun du og kjæresten som skal bestemme hvem som skal inviteres eller ikke.
Gjest jeanette Skrevet 28. oktober 2005 #7 Skrevet 28. oktober 2005 nei den mannen døde for noen år siden.hun gjorde forskjell med at andre barnebarna fikk mye av henne mens jeg og søstrene omtrent aldri fikk noe
Gjest gjesta Skrevet 28. oktober 2005 #8 Skrevet 28. oktober 2005 Det er alt?... Må nesten snakke med henne, for å forstå henne.. Kanskje det ikke var med vilje, eller at hun har en grunn..? Ikke at dere ikke fortjente like mye, men noe annet som ligger bak?
Gjest jeanette Skrevet 28. oktober 2005 #9 Skrevet 28. oktober 2005 en dek annet også,at hun fant seg ny mann 2dager etter at bestefar døde ,også er jeg redd for at hun skal ødelegge bryllupet slik hun gjorde i bryllupet til foreldrene mine
Gjest Trulselinemor Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 Det er jo ikke sikkert det gjentar seg i ditt bryllup. Det er sikkert mange år siden foreldrene dine giftet seg. Kanskje bestefar din hadde noen på si før han døde også. Det er det ingen som vet. At bestemor din fant noen to dager etter mannens død, kan være rykte. Lykke til med valget. P.S: Du har ingen å spørre om råd. Da tenker jeg på tante, onkel, søskenbarn, søsken og venninner.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 Alle kan gjere feil. Og alle kan endre seg.... Syns du skal kjenne etter kva du føler, ta ein prat med mannen din og familien din kanskje? Kanskje bestemor di har noko å sei til sitt forsvar også. Håpar de finn ut av ting. Lykke til!
Gjest jeanette Skrevet 28. oktober 2005 #12 Skrevet 28. oktober 2005 vet hun fant en 2 dager etter pga hun flyttet inn hos han så fort bestefar døde og tror ikke det om bestefar
Pasha Skrevet 28. oktober 2005 #13 Skrevet 28. oktober 2005 Dette må være helt opp til deg. Dersom du føler for å be henne så gjør du det.. hvsik ikke så lar du være. Vi skal droppe å be farmora + stebestefaren til sambo.. og dette legger ikke foreldrene hans seg oppi.. (de er vel heller helt enig med oss i den saken). Som du skriver så har hun forandret seg,, kanskje resten av familien også ser dette dersom du ber henne. Lykke til med valget
Boogie Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 Hva syns du selv da?? Vil du ha kontakt med henne etter bryllupet? Evt se ann om dere finner kontakten nå fremover, for så å ta et valg på et senere tidspunkt. Du trenger vel ikke å avgjøre dette nå?
Gjest Trulselinemor Skrevet 29. oktober 2005 #15 Skrevet 29. oktober 2005 Hva bestemor de gjorde ved din bestefar død bør legges tilside nå, så lenge det har gått så mange år. Saken er om du skal invitere henne eller ikke. I den alderen der, så er det kanskje ikke så mye til hun får oppleve. Nå vet ikke jeg hvordan hun er. Er hun frisk eller er hun dårlig. Selvfølgelig kan hun ha mange gode år til foran seg, det er det jo ingen som vet. Jeg synes du skal diskutere det med din samboer.
Søta Skrevet 29. oktober 2005 #16 Skrevet 29. oktober 2005 Jeg synes du skal ta en ordentlig prat med din bestemor jeg da! Virker jo som om det ligger litt frustrasjon og ergelse her.. Du var vel anskje ikke gamle jenta da din bestefar døde - og du har nok bare hørthistorien fra en side. Åpn deg for henne - fortell hva du har hørt / vet - be henne fortelle sin historie. Og fortell henne hva du tenker rundt bryllupet! Kanskje hun også har noen meninger - og kanskje hun faktisk forstår at andre ikke vil ha henne der.... Eller kanskje ditt bryllup kan bli en brobrygger for at kontakten mellom hun og andre barnabarn og barna skal bli god igjen!
Gjest Trulselinemor Skrevet 31. oktober 2005 #17 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Hvordan går det? Har du tenkt mer på hva du skal gjøre? Det jeg lurte på, er? - Har foreldrene dine kontakt med bestemoren din nå? - Har noen av dine søsken kontakt med henne? - Har du søsken som har giftet seg, eventuelt hvordan gjorde de det med bestemoren? - Det som sjedde i dine foreldres bryllup, er det noe som kan skje nå? - Bor dere langt fra bestemoren din, slik at kontakten i barndommen ikke har vært så lett? Det er ikke enkelt det der. Men husk det er din dag og du bestemmer. Endret 31. oktober 2005 av Trulselinemor
Gjest jeanette Skrevet 31. oktober 2005 #18 Skrevet 31. oktober 2005 mine foreldre har liten kontakt med henne og mine søsken har ikke kontakt med henne. skal høre med familien og samboer om hva de synes og eventuelt si grunn til henne om hun ikke blir bedt. bodde kun 3,5 mil unna så ikke avstand som er grunn.nå bor jeg ca 6 mil unna men har bedre kontakt nå
Gjest Trulselinemor Skrevet 3. november 2005 #19 Skrevet 3. november 2005 Jeg ville ikke ha sagt til en 85 år gammel bestemor om hvorfor hun ikke blir invitert i bryllupet. Å bli invitert i et bryllup, kan være en livsglede for henne. Og at hun i tillegg skal bli oldemor til ditt barn.
Gjest jeanette Skrevet 3. november 2005 #20 Skrevet 3. november 2005 det er så men hun har gjort masse ting som har såret meg og familien min
Anbefalte innlegg