Fakse Skrevet 27. oktober 2005 #1 Skrevet 27. oktober 2005 Er langtidsbarnevakt for lille niese mens min søster er på ferie, og nå har det skjedd som jeg håpet ikke skulle skje. Før jeg la henne i kveld målte jeg feber på henne, og hun virka slapp og surken. Målte bare med øretermometer, og der var det 38 grader. Var inne og kjennte på henne nå nettopp, og hun var omtrent så varm som da hun la seg. Ikke kokende, men absolutt varm. Så...hva gjør jeg nå? Bør jeg sjekke henne noen ganger i natt, for å se at hun ikke blir varmere? Bør jeg vekke henne og gi henne drikke? Kan jeg sende henne i barnehagen i morra om hun er feberfri og i fin form da? I dag ville hun ikke spise noe særlig, men jeg har fått i henne litt yoghurt, en halv banan og litt appelsinjuice og vann. Har ikke noe smertestillende for barn i huset, bare 400 mg ibux for voksne og det blir vel alt for mye. Er det greit å ikke gi henne noe så lenge feberen ikke blir veldig høy?
Fakse Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter #3 Skrevet 27. oktober 2005 Ah, det glemte jeg å si. Hun er to år.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #4 Skrevet 27. oktober 2005 38 i feber er ikke høyt til å være barn, så tror hun fint kan være medisinfri. Om hun ikke virker fraværende og du får "kontakt" med henne så er det bare å la naturen gå sin gang. Men hun må absolutt holdes hjemme fra barnehagen i morgen
inar Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 Hadde villet sjekke henne i natt, og forsøkt å få i henne litt drikke. Feber går som regel fort over hos barn, så hun kan være fin igjen i morgen. Styr unna de smertestillende, men kan være greit å ha noe febernedsettende i huset med små barn.
Fakse Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2005 Takk for kjappe svar, da er jeg litt tryggere. Men når jeg sjekker henne i natt, bør jeg måle feber da eller går det greit at jeg bare kjenner på henne med handa? Er redd for å vekke henne, og hun trenger jo søvnen når hun er syk.
inar Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 Du kan måle tempen under armen, det våkner hun sikkert ikke av. God bedring med henne.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #8 Skrevet 27. oktober 2005 Tror jeg ville ha sjekka litt utover natta, ja. Uten å vekke henne hvis hun puster normalt og ser ut som hun sover godt. Luft godt og kle av henne mest mulig. Våkner hun må du ha noe drikke klart og tilby henne. Mat er ikke så viktig. Ikke gi henne Ibux for voksne. Tror jeg ville venta med barnehagen til utpå dagen i morgen. De ser ofte friske ut om morgenen, men allmenntilstanden viser seg først når de har vært våkne et par timer. Hun er nok litt slapp etter dagen i dag, så jeg tror neppe hun er i full form fra i morgen allerede. De trenger ro og hvile for å komme seg litt fortere igjen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #9 Skrevet 27. oktober 2005 Barn skal ikke i barnehagen hvis de har feber kvelden i forveien. Hvis allmenntilstanden er grei ( barn er mer kvikke enn hva vi er når vi har feber) er det ikke nødvendig å "plage" henne i natt. Du kan kikke inn til henne noen ganger for din egen del, for å se at det står bra til. Du kan kjøle henne ned med en fuktig, lunken klut hvis du synes hun er form varm, og ikke ha på henne for masse klær. 38 grader er uansett ikke noe særlig til feber for et barn. Sønnen min hadde 39,5 i går kveld men var like vel kvikk og tidig. Dette går nok sikkert helt fint, men du må nok belage deg på å ha henne hjemme i morgen. Og så får du ta en tur på apoteket og kjøpe febernedsettende til henne. Ps! Ingen naboer med barn som kanskje har febernedsettende?
pinnestol Skrevet 27. oktober 2005 #10 Skrevet 27. oktober 2005 Hvis du ser at hun reagerer på berøring og er bevisst så går nok dette bra.. tipper du får ei natt med litt urolig søvn. men om hun blir varmere og varmere, så ville jeg tatt en telefon til legevakten..
Gjest Piper Skrevet 27. oktober 2005 #11 Skrevet 27. oktober 2005 Takk for kjappe svar, da er jeg litt tryggere. Men når jeg sjekker henne i natt, bør jeg måle feber da eller går det greit at jeg bare kjenner på henne med handa? Er redd for å vekke henne, og hun trenger jo søvnen når hun er syk. ← Mye mer effektivt å kjenne med leppene dine, for du kan være kald på hendene og da vil hun jo virke varmere enn hun er. Men på leppene har du kroppstemperatur, så gi henne en liten suss på pannen.
Fakse Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter #12 Skrevet 27. oktober 2005 Lurt å kjenne med leppene, det hadde jeg ikke tenkt på. Naboene sover vel nå tenker jeg, har ikke lysst til å ringe på nå. Er det virkelig nødvendig med febernedsettende når hun har så lite feber?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #13 Skrevet 27. oktober 2005 Det er ikke nødvendig å gi henne febernedsettende når hun har så lite feber, men det kan være litt betryggende å ha det i hus dersom feberen stiger veldig...
Fakse Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter #14 Skrevet 27. oktober 2005 Det er ikke nødvendig å gi henne febernedsettende når hun har så lite feber, men det kan være litt betryggende å ha det i hus dersom feberen stiger veldig... ← Stiger feberen veldig får jeg vel heller ringe barnevakta da. Kan jeg gi en kvart tablett for voksne i krisetilfelle? Kan jo knuse den...
Fakse Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter #15 Skrevet 27. oktober 2005 Var inne og sjekka nå, og hun er faktisk ikke så varm som tidligere. Hun klynka og var litt urolig, men det var sikkert fordi jeg forstyrra litt da jeg var der inne. Om hun er feberfri i morra, kan jeg da la henne sove ute i barnevogna til formiddagsduppen? Det er det hun er vant til, hun er selvfølgelig godt påkledd.
Chiquita Skrevet 27. oktober 2005 #16 Skrevet 27. oktober 2005 Frisk luft i morgen vil nok ikke skade henne nei.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #17 Skrevet 27. oktober 2005 Stiger feberen veldig får jeg vel heller ringe barnevakta da. Kan jeg gi en kvart tablett for voksne i krisetilfelle? Kan jo knuse den... ← Nei, jeg ville ikke gjort det. Barn bør klare seg lengst mulig uten febernedsettende. Så lenge hun sover fint i natt så ville jeg latt henne være, som de andre sier så se til at hun ikke har for mye klær og store tepper på seg. Blir hun veldig varm i løpet av natten så ring legevakten og konferer med dem. Hvis hun har feber og er veldig slapp i morgen så kan du gi henne febernedsettende, men da noe som er beregnet for barn. Doseringen går som oftest etter vekt. Hvis du ikke vet hvor mye hun veier, så kan jeg si at min snart treåring veier ca 13 kg og det tror jeg er kanskje litt under gjennomsnitt. Du får ha god natt, det går sikkert bra, litt feber er ikke unormalt på små barn. Går som oftest over av seg selv.
Fakse Skrevet 27. oktober 2005 Forfatter #18 Skrevet 27. oktober 2005 Vekta vet jeg, for en av hennes favorittaktiviteter er å stå på vekta . Hun er 15 kg, og er nok litt stor for alderen. Skal prøve å få litt søvn selv nå, så dere får ha takk for svar og beroligende trøst! Forteller hvordan det går i morra.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #19 Skrevet 27. oktober 2005 Nei ikke gi henne ibux, selv en liten dose er ikke så lurt. Ibux skal ikke brukes på så små barn uten i samråd med lege. Barn kan ha 40 i feber om natten for så å ha 37,5 om morgenen. Følg rådene over her, sjekk henne litt om natten og virker det som du får kontakt med henne er det sikkert ingen krise. Skulle feberen plutselig stige unormalt fort og mye anbefaler jeg deg å ringe legevakten, da får du i alle fall skikkelig svar, også ang ibux. En liten trøst er det kanskje at barn veldig ofte har feber, så er det bare plutselig borte. Men hold henne hjemme fra barnehagen i morgen likevel. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #20 Skrevet 27. oktober 2005 Ikke gi tablett for voksne!! Lunken klut på pannen, opp med vinduet, kle av osv. Det går nok bra skal du se!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå