Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt hjemmekontor 100% siden jeg startet i jobben for 1 1/2 år siden. Var da nyutdannet. 

Har vært på kontoret i 2 uker nå, og er så lei. Åpent landskap, ingen arbeidsro, mye prat og lyder så greier ikke konsentrere meg. Møter som tok 30 min på teams tar nå 90 min pga. skravling. 

Må bruke masse tid på buss (2t 40min begge veier) parkering for ansatte ble fjernet under pandemien. Rekker ikke gjøre det jeg skal og må jobbe gratis hver kveld og helg for å rekke deadlines. Studerer deltid og har et lite barn. Barnehagen er ofte stengt på grunn av sykdom. 

Føler det er bare tull å være på jobb. Bare de som ikke var effektive hjemme og som ikke greier dra sin del av lasset som har nytte av dette. 

Er snart 40 men vurderer å utdanne meg innen IT. Må da selge huset og kjøpe noe mindre/billigere, men det er kanskje verdt det? 

Elsket jobben min, nå gruer jeg meg hver dag. 

Anonymkode: c4df6...ab2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager får du deg ikke bare en jobb nærmere der du bor?? Du bruker over fem timer dagen på reising.. Det er selvsagt bare tull. Du trenger ikke ny utdanning; du trenger en ny jobb, eller å flytte nærmere den jobben du har. 

Og ja, det er dritt å være på kontoret. 

Anonymkode: 828d9...c6e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har dere blitt beordret tilbake på kontoret? Her er det helt fritt frem. Det redder småbarnslivet, konsentrasjonen min, psyken generelt og er ikke så sliten.. jeg ville ha sett meg om etter en ny jobb der hjemmekontor var valgfritt, eller det det var maks 1-2 dager på kontoret i uken. I fremtiden kommer jeg aldri til å bytte jobb med mindre de tilbyr det..

Anonymkode: f7fb9...e86

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere blitt beordret tilbake på kontoret? Her er det helt fritt frem. Det redder småbarnslivet, konsentrasjonen min, psyken generelt og er ikke så sliten.. jeg ville ha sett meg om etter en ny jobb der hjemmekontor var valgfritt, eller det det var maks 1-2 dager på kontoret i uken. I fremtiden kommer jeg aldri til å bytte jobb med mindre de tilbyr det..

Samme her. Vi er blir mast på noe voldsomt om å komme tilbake fysisk på jobb, til tross for at all jobbingen vår kan gjøres bedre hjemmefra.. Men de superekstroverte i ledelsen, som har en helt annen type jobb enn meg, savner "praten rundt kaffemaskinen".. som vi andre normale folk har hatt på teams hele pandemien.. 

Kommer til å bytte jobb om de krever jeg skal møte fysisk mer enn to dager i uken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Argh jeg hater åpent kontorlandskap. Kolleger som har lyd som plinger på mobilen i ett sett og snakker kjempehøyt i telefonen hele dagen. Og kommer på kontoret med hoste og diverse sykdommer. Mitt beste tips er støydempende headset med "rain sounds" fra youtube. Og bruke bussturen til å høre på noe givende podcasts eller håndarbeid feks? 

Anonymkode: 6fa0c...271

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her. Vi er blir mast på noe voldsomt om å komme tilbake fysisk på jobb, til tross for at all jobbingen vår kan gjøres bedre hjemmefra.. Men de superekstroverte i ledelsen, som har en helt annen type jobb enn meg, savner "praten rundt kaffemaskinen".. som vi andre normale folk har hatt på teams hele pandemien.. 

Kommer til å bytte jobb om de krever jeg skal møte fysisk mer enn to dager i uken.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er det med nordmenn som er blitt så godt vant at ingen kan dra på jobb lenger? Alle skal helst bare sitte hjemme, og blir helt uvel når de må på jobb - enda det var det som var hverdagen for noen år siden.

Helt merkelig.

Anonymkode: 068d3...fba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor i alle dager får du deg ikke bare en jobb nærmere der du bor?? Du bruker over fem timer dagen på reising.. Det er selvsagt bare tull. Du trenger ikke ny utdanning; du trenger en ny jobb, eller å flytte nærmere den jobben du har. 

Og ja, det er dritt å være på kontoret. 

Jeg har like lang reisetid. Ingen jobber her jeg bor.... Ikke alle kan bare flytte :) 

Anonymkode: 0b2e9...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

^ Fordi mange av oss er introverte og opplever at helsen har blitt bedre i perioder med hjemmekontor? Hadde ikke mulighet til hjemmekontor før pandemien, så mange av oss var vel ikke klare over denne fantastiske muligheten, som nå er tatt bort fra oss igjen. :)
(Hilsen noen som vil ha fast hjemmekontor et par dager i uka, men som ikke får det.)

Anonymkode: 4fe5e...9b4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

^ Fordi mange av oss er introverte og opplever at helsen har blitt bedre i perioder med hjemmekontor? Hadde ikke mulighet til hjemmekontor før pandemien, så mange av oss var vel ikke klare over denne fantastiske muligheten, som nå er tatt bort fra oss igjen. :)
(Hilsen noen som vil ha fast hjemmekontor et par dager i uka, men som ikke får det.)

Vel, finn deg en fysisk jobb da :) om det er bedre!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok mange som hadde ønsket det, men sånn er ikke hverdagslivet. 

Skrevet

2 t 40 begge veier, altså totalt? Like fullt er det jo uholdbart.

Du har vel egentlig funnet deg en jobb som er ugusting mtp. reisevei, du har bare sluppet å forholde deg til det problemet under covid. Og nå som du må blir hverdagen slitsom, og du blir ekstra irritabel overfor kolleger, tidssløsing osv.

Der jeg jobber har vi nå fleksible løsninger der folk velger selv (tre, fire eller fem dager på kontoret), og det er blitt vanlig mange steder. Du kan selvsagt ta den praten med din leder.

Men når du har såpass lang reisevei og barn i bhg-alder, så tenker jeg at dette uansett blir for ugunstig for deg. Du vil neppe ha lyst til å dra på kontoret noen dager i uken, og da er litt av poenget borte. Det høres for så vidt ikke ut som du er veldig knyttet til miljøet på jobb heller, eller har venner blant kolleger. Da hadde jeg sett meg om etter noe annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åpne kontorlandskap er noe dritt! Spesielt hvis man har en jobb som krever planlegging og konsentrasjon! Forstår deg ekstremt godt. De som hadde nytte av dette på min tidligere jobb med åpent kontorlandskap, var selgere... Jobbet i vikarbyrå, hvor vi hadde over 70 kontorplasser i samme rom OG åpen kjøkkenløsning.... Rundt denne åpne kjøkkenløsningen var det et stort rundt bord som folk samlet seg rundt hele tiden og snakket og lo... Jeg satt 2 meter(!) fra dette bordet.... I tillegg med ryggen til. Utenom dette, så var det bjelleklang (helt sant) og halleluljastemning med mye klapping og ohoi hver gang noen solgte en god kontrakt. Utrolig forstyrrende. Vi hadde 4 stillerom.... Gjett om de var lett tilgjengelige da... Hos oss satt ledere også i dette åpne kontorlandskapet. Ikke lett å ta opp sensitive ting for noen. 

Arbeid som du MÅ gjøre hjemme, skal du ha overtid for! Her må du snakke med leder. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 0b2e9...989

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, finn deg en fysisk jobb da :) om det er bedre!

Det har jeg hatt tidligere, og det er på mange måter bedre ja. :) Foretrekker å bli fysisk sliten enn mentalt sliten av en meget krevende jobb, i tillegg til bråk og konstante forstyrrelser fra de jeg jobber sammen med. Men nå er det sånn at jeg er utrolig flink i jobben min, så det vil definitivt være et tap for arbeidsgiveren min om jeg slutter. Noe jeg kommer til å gjøre ved første anledning. 

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, for mange er det ikke hverdagslivet, men mange har også valgt en utdanning og en jobb som må utføres fysisk. Jeg har valgt å utdanne meg innen et fag som kan utføres like godt (og egentlig bedre) hjemmefra, hvor jeg får konsentrere meg i ro og mak. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg hatt tidligere, og det er på mange måter bedre ja. :) Foretrekker å bli fysisk sliten enn mentalt sliten av en meget krevende jobb, i tillegg til bråk og konstante forstyrrelser fra de jeg jobber sammen med. Men nå er det sånn at jeg er utrolig flink i jobben min, så det vil definitivt være et tap for arbeidsgiveren min om jeg slutter. Noe jeg kommer til å gjøre ved første anledning. 

Nei, for mange er det ikke hverdagslivet, men mange har også valgt en utdanning og en jobb som må utføres fysisk. Jeg har valgt å utdanne meg innen et fag som kan utføres like godt (og egentlig bedre) hjemmefra, hvor jeg får konsentrere meg i ro og mak. 

Men du visste jo hva du søkte på. Du har jo hatt en hverdag på kontoret før korona. Det var det jobben var, og det er den du er ansatt i.

• Liker 1
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Statsbygg har som mål at alle skal sitte i åpent landskap og helst free seating (ingen fast plass). Det er for å spare noen kroner i året ved at arealet blir mindre. Økte kostnader ved sykefravær, at folk ikke greier å konsentrere seg (redusert effektivitet) og at en dytter folk ut av arbeidslivet betyr ingen ting. Disse kostnadene er sikkert 10 ganger det de sparer, men så går det over et annet budsjett, så det betyr ingen ting. Takk til den avdelingen i statsbygg som fant på det der, de har sikkert sløst bort milliarder.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du visste jo hva du søkte på. Du har jo hatt en hverdag på kontoret før korona. Det var det jobben var, og det er den du er ansatt i.

Men nå har jeg faktisk sett hvor bra jeg kan ha det på jobb, og hvor mye bedre jeg kan prestere med å kunne jobbe noe hjemmefra, så jeg synes ikke jeg kan sammenligne kontoret i 2022 med kontoret i 2019. :) Og når jeg i tillegg ser at mange andre arbeidsgivere har forstått at det å tillate noe jobbing hjemmefra er en fordel, hvorfor skal jeg nøye meg med en kjip arbeidsgiver som kun setter en stopper på grunn av kontrollbehov? :) Jeg tror ikke min kollega som startet i jobben for over 40 år siden heller skjønte at hjemmekontor kom til å bli en greie, men hun trives likevel godt med det hun også. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men når man jobber bedre hjemme er det jo liten mening i å dra tilbake.

Forøvrig bor jeg i et annet europeisk land og kjenner ingen som må tilbake mer enn max 2 ganger per uke. Har en følelse av at norske arbeidsgivere er mer konservative.

Anonymkode: 8f5ab...5d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, pelle dere tilbake på hjemmekontor😅 Nei da, jeg er en av de som har jobbet på kontoret hele pandemien. Jeg har ikke plass til å jobbe hjemmefra da jeg trenger 2-3 skjermer, skriver, etc. Men for meg har denne tiden da 60% av kollegaene har hatt hjemmekontor  vært helt gull. Mye mindre prat og bråk. Nå som alle er tilbake er det noe som skjer hele tiden, høylytt prat, latter, stadige samlinger med kake rundt kaffemaskinen, "krav" om å komme ned til lunsj. Blir avbrutt hele tiden.

Anonymkode: 63217...15d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hele poenget er at det ikke TRENGER å være hverdagslivet slik det var lenger.. det er som om arbeidsgiver skal tvinge deg til å GÅ ned til sentrum etter bilen ble funnet opp. Hvorfor i alle dager skal jeg kaste bort ekstra tid av livet mitt fordi noen bare VIL at jeg skal gjøre noe på en annen måte når resultatet er DET SAMME.. ?? Nå har jeg heldigvis hjemmekontor… jobber aldri på et drittsted som ikke tillater det igjen. Rødt flagg når sjefene ikke klarer å være logiske og rimelige.

Anonymkode: ee83b...9c4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men når man jobber bedre hjemme er det jo liten mening i å dra tilbake.

Forøvrig bor jeg i et annet europeisk land og kjenner ingen som må tilbake mer enn max 2 ganger per uke. Har en følelse av at norske arbeidsgivere er mer konservative.

Anonymkode: 8f5ab...5d7

Hvilket land er det snakk om?

Norge er ganske liberale i internasjonal sammenheng. Både med goder til arbeidsgiver og fleksibilitet. De jeg kjenner i USA, Tyskland og Frankrike må alle tilbake på kontoret. Det er helt unntaksmessig at folk kan jobbe hjemmefra med mindre de er selvstendig næringsdrivende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...