Gå til innhold

Hvordan kan man hjelpe mindreårige søsken som sliter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et yngre søsken som sliter og bærer på mange vonde opplevelser fra barne - og ungdomsskolen.

Jeg tenkte lenge at søskenet burde ha byttet skole, men foreldrene våre var avventende da barnet allerede hadde byttet skole en gang før også. Tilslutt ble det så kritisk at de måtte flytte barnet. Bra det tilslutt ble gjort, men det var på overtid. Jeg hadde luftet det for foreldrene våre lenge før, fordi jeg så hvor mye barnet slet. Det utviklet sterk skolevegring , blant annet.

Søskenet har nå kommet til en bra skole og trives, men det merkes at barnet enda sliter med tidligere opplevelser. Vil ikke ta buss, gå, sykle og er redd for folk og steder, kan få angstanfall, roper i sinne at det har blitt mobbet og torturert av andre elever. 

Det er utrolig vondt å se på. Og jeg tenker at søskenet mitt hadde hatt godt av profesjonell hjelp. Det har jeg også sagt til foreldrene mine, at barnet kanskje trenger profesjonell hjelp da det er kaos, doble følelser, og barnet bærer på mange vonde opplevelser. Men det virker som de tenker at det går seg til og at det er en normal del av å være ungdom og i puberteten med hormoner og kaotiske følelser.

Hva kan man som søsken gjøre? Jeg kan vel ikke bare ta med ungen til legen selv for å be om henvisning til BUP? Eller?

Anonymkode: db82d...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...