Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er reglene for dette? Jeg har vært sykemeldt en periode, men var tilbake i jobb fra 21.feb. Idag fikk jeg positiv korona test, og neste arbeidsdag er lørdag 5.mars. Det betyr 13 dager etter jobbstart. Hvordan er reglene for bruk av egenmelding eller sykemelding, innen de to første ukene.

Ønsker jo ikke trekk i lønn. Kan jeg bruke egenmelding eller bør jeg spørre etter sykemelding? Noen som vet?

Anonymkode: fae25...daf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men er du syk da? Hvis ja, så er det vel greit å få en sykemelding. Du vet jo ikke hvor lenge du er syk. 

Anonymkode: b6b77...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er du syk da? Hvis ja, så er det vel greit å få en sykemelding. Du vet jo ikke hvor lenge du er syk. 

Anonymkode: b6b77...7c3

Jeg har positiv koronatest, og har lette symptomer. Jobber ved et sykehus, så kan ikke dra på jobb de neste fire dagene. Lørdagsvakt faller på fjerde dagen, og den kan jeg ikke jobbe. 

Om jeg fortsatt er positiv etter det vet jeg ikke, men det er første omgang lørdagsvakt jeg tenkte på. 

AnonymBruker
Skrevet

Sykemelding da du har vert frisk i 16 sammenhengende dager.

Anonymkode: e50f5...b93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sykemelding da du har vert frisk i 16 sammenhengende dager.

Anonymkode: e50f5...b93

16 dager? Februar har 28 dager, så det blir 13 dager på lørdag, ikke 16. Jeg har da ikke vært frisk i 16 sammenhengede dager. Så da skal jeg spørre etter sykemelding for lørdag?

Skrevet (endret)

Tenker dette er fint 

«Når det er gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode.

Når arbeidsgiveren har utbetalt sykepenger i en full arbeidsgiverperiode, skal det ikke inntre noen ny arbeidsgiverperiode ved sykdom som inntreffer innen 16 dager etter at vedkommende arbeidstaker har gjenopptatt arbeidet.»§ 8-19. Beregning av arbeidsgiverperiode (folketrygdloven). 

Endret av Tovalova

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...