Gå til innhold

Barna som lider

Drizzt

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg fulgt med nyhetsendingene ikke bare på norske kanaler, men også utenlandske, bl.a. CNN og BBC. CNN har forresten virkelig bra dekning med mye live fra hot point, altså der hvor ting skjer mens de skjer. Men på BBC har de lagt spesielt vekt på de sivile ofrene - familiene som splittes, de som må gjemme seg i kjellerne, barn som mister livsviktig medisinsk behandling (kreft), osv.

Det har vært veldig mange reportasjer om dette.

Fedre som tar farvel med sine barn og koner på togstasjonen mens alle gråter og ingen vet om de vil noensinne se hverandre igjen. For mennene må ut og krige mot en gal manns syke forestillinger.

Barn som gjemmer seg i kjellere med sine mødre, frarøvet hele livet sitt egentlig. Apatiske barn med tomme blikk og mødre som må holde maska og ikke gråte foran sine barn.

Disse barna påføres virkelig enorme traumer som kommer til å prege dem livet ut. Hva med alle barn med spesielle behov, multifunksjonshemmede som kanskje ikke så lett kan forflyttes og plasseres et annet sted? Som mister alt det trygge i sitt liv og kastes ut i kaos de ikke har forutsetninger å forstå på grunn av sine alvorlige diagnoser?

Barnas skjebne treffer meg rett i hjertet og tårene triller. Jeg så reportasjen om den 6-årige jenta som døde etter å ha blitt truffet av russisk artilleriild. Legene som kjempet for å redde henne i ambulansen mens faren satt blodig ved siden av og hadde hendene på hodet. Liket som lå dekket med et rosa teppe på et tomt rom på sykehuset. Jeg ser disse barna og jeg ser i dem mine egne små. Jeg gir dem ekstra mange og harde klemmer mens jeg ber for alle barna i Ukraina. Jeg er ikke spesielt religiøs av meg, men de siste dagene har jeg bedt til høyere makter om å spare barna og gi styrke til foreldrene deres.

Det er virkelig rørende alt Polen og de andre nabolandene gjør for ukrainerne som flykter. At de lager varme supper, deler ut varme te og buljong, telt og ildsted for folk å varme seg i nattas kuldegrader. At folk tar imot flyktningene i sine hjem og gir dem seng å sove i. Men alle millionene som er igjen i Ukraina ... de vet ikke om de vil være i live dagen etter.

Jeg gjør mitt og har sent det jeg kan med bussene som drar nedover til Polen og Ukraina. Jeg trøster min ukrainske venninne og gir henne en skulder å gråte på. For hele familien hennes er fortsatt i Ukraina og hun er helt fra seg.

Klem deres barn ekstra i morgen. Man vet aldri hvor lenge det varer. Krigen er nærmere enn aldri før ... 

• Liker 1
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltid uskyldige mennesker som får lide mest i krig og det er så sinnsykt urettferdig og meningsløst. Skulle ønske Putin kunne føle all frykten, sorgen, fortvilelsen til alle mennesker som er påvirket av dette samtidig. 
Og man føler seg så hjelpeløs når man står langt unna og kan gå fritt på gata uten bekymring. Å se et barn som har hele livet foran seg bli drept og den sorgen det påfører familien.. grusomt!

Jeg håper din venninne’s familie er trygge. Du hjelper ved å være der for henne! ❤️ Det er så innmari viktig å vise at man er et medmenneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katt22 skrev (48 minutter siden):

eh heh? barna og kvinnene ble ikke tvunget til å krige

det er menn det går mest utover 

nå hører man om voldtekter etc, ikke alle kunne eller ville komme seg ut av landet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg, ts. Synes det er helt grusomt å tenke på alle de uskyldige barna som lider nå. Det er helt uvirkelig å tenke på at i denne stund ligger barn redde, kalde og sultne i et parkeringshus, når de skulle hatt det trygt og godt i et hjem. Og desperasjonen når barnet ditt ikke får nødvendige medisiner, samtidig som man frykter for livene sine på grunn av en pågående krig. Jeg har vært så privilegert at jeg sliter med bare å forsøke å sette meg inn i situasjonen deres. Jeg får ikke gjort så mye annet enn å gi penger til de som er der nede og hjelper, og å ta godt imot evt flyktninger som kommer hit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Krigen i Ukraina har påvirket meg mer enn jeg trodde på grunn av at folk og barn har det vondt. Føler så med de. 

Jeg blir så forbanna på denne krigen og på at voksne mennesker gjør sånn at barn lider. Hvordan klarte Putin i det hele tatt å starte en krig og la barna lide? Hvordan kan sinne til voksne mennesker gå utover barn?

Barn blir drept, barn må flykte fra hjemmene sine, barn må gråtende ta farvel med fedrene sine som skal være igjen å kjempe og de aner ikke om når de får se de igjen, eller om de noen gang får se pappaen sin igjen. Alt dette er vondt og hjerteskjærende og se og høre om. Barn må kjenne på frykt og blir traumatisert av hele denne forbanna unødvendige krigen. 

Hvorfor må det være sånn? Hva har uskyldige barn gjort for å fortjene dette? Ja jeg er like trist for at barn andre steder i verden også lider på grunn av krig, men når det er så nærme som i Europa så påvirker det enda mer og tenker enda mer på det. Det er vel bare menneskelig? 

At mennesker kan være så ondskapsfulle og la barna lide, det er ikke til å skjønne. Hvorfor var denne krigen så viktig? At det er viktigere enn barn? Stakkars stakkars små som er helt uskyldig oppi dette og må lide. 

Det er like synd på russiske barn som også er helt uskyldig og som kanskje får mye dritt nå på grunn av dette. Det er ikke barna sin feil. Ingen barn skal måtte lide på grunn av voksnes handlinger. 

Flere som er påvirket av krigen og tenker sånn på de uskyldige barna opp i alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg ❤️ Det er helt ufattelig at det finnes så mange gale mennesker, som mangler empati og sympati for andre. Det er ufarlig trist, og selvsagt helt hjerteskjærende med barna som er berørt oppi dette. Det er ren ondskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må det være sånn?

Fordi verden er av det onde. Ikke for å bringe inn religion eller noe sånt men mennesker er primitive ,onde og grådige. 

Heldigvis er ikke alle mennesker slik men sånn er mange .  Totalt hjerteskjærende når man tenker på alle barn rundt omkring som må lide på grunn av voksne menneskers onde handlinger ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tråder om samme tema er slått sammen, og ryddet for krenkende innlegg, brukerangrep og avsporinger. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...