Gå til innhold

Bør jeg takke ja til 7000kr studentbolig i Trondheim (alt inkl), 13 kvm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er 7000 kr alt inkl en grei pris for studentbolig i Trondheim, 13 kvm? (Koster egentlig 6600, men det er uten kraft og nettleie + strøm (varme og varmtvann er inkludert i de 6600), så da blir det fort 7000 totalt)

Jeg vet det høres ut som i stiveste laget, men det er faktisk nesten ingen ulemper bortsett fra prisen. Det er gangavstand til campus på ca. 10 min, boligen er ny, eget bad og eget kjøkken, store fellesarealer, butikk i nærheten osv... Ser ut som drømmen.

Jeg har jobbet mye i løpet av somrene på vgs og jobbet litt deltid, så har litt oppsparte midler fra før av, men ikke uendelig mye heller. Så jeg har definitivt råd til å bo der, men vil gjerne høre andres mening om jeg heller bør prøve å finne meg noe annet. Har ikke lyst til å måtte begrense meg for mye i andre ting som koster penger fordi at jeg bor dyrt.

Jeg vet ikke om jeg vil trives med å bo i kollektiv. Eget bad hadde vært supert å ha, kommer aldri godt med å dele dette med andre. Men om jeg kommer med hyggelige folk og som er ryddige, har jeg null problem med å dele kjøkken.

En annen ting å tenke på er at møbler er inkludert i prisen, og alt er (ganske) nytt, så slipper å stress med flytting og å kjøpe møbler... Møbler er jo ikke billig heller.

Studentboligen heter campus life. Dere kan sjekke det ut i lenka nedenfor:

https://campuslife.no/bolig/

Noen tanker? Jeg skal jo sannsynligvis studere i 5 år. Da vil jeg bo trygt og greit, og jeg er villig til å betale litt ekstra om det er det som skal til...

Anonymkode: ef95f...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det hadde vært for høy kostnad for meg, jeg hadde heller funnet noe billig kollektiv. Og heller brukt mer på sosialt, bedre mat, litt ferie osv. men mine ønsker har jo ikke noe å si for din økonomi. Det viktigste er vel å trives der man bor, å kunne slappe av 100%, og å glede seg til å komme hjem. 

Anonymkode: 9cac1...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kjenner ikke jeg leiemarkedet i Trondheim, men det så jo veldig pent ut! Har du råd til drt så hadde jeg ikke tenkt meg om 2 ganger. Nytt, god fellesområder og bra beliggenhet!

Anonymkode: b57a0...5d3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gjort det, så kan du heller få en liten jobb ved siden av. Jeg hadde jobb på hjemstedet mitt, og jobbet en helg i mnd. Da fikk jeg sett mamma og pappa samtidig, genialt👍😊

Anonymkode: b65be...e3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det hadde vært for høy kostnad for meg, jeg hadde heller funnet noe billig kollektiv. Og heller brukt mer på sosialt, bedre mat, litt ferie osv. men mine ønsker har jo ikke noe å si for din økonomi. Det viktigste er vel å trives der man bor, å kunne slappe av 100%, og å glede seg til å komme hjem. 

Anonymkode: 9cac1...ba2

Slike ting du nevner for meg kommer sikkert til å bli aktuelt for meg ja, og det er viktig for meg at jeg får vært med på slike ting uten at leieprisen min skal gå utover økonomien min.

Tenker at jeg garantert får slappet av i ro og fred med eget bad og kjøkken. Jeg er bare redd kollektiv blir krise med privatlivet. Jeg er sosial og imøtekommende, men trenger litt tid hver dag alene for å hente meg inn igjen.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg leiemarkedet i Trondheim, men det så jo veldig pent ut! Har du råd til drt så hadde jeg ikke tenkt meg om 2 ganger. Nytt, god fellesområder og bra beliggenhet!

Anonymkode: b57a0...5d3

Jeg har sett litt på SIT, studentsamskipnaden. Der koster hybel i kollektiv gjerne mellom 5300-5800 (noen har kanskje eget bad, og koster mer). SIT er bare helt ok egentlig. Typisk det man kan forvente av studentbolig. Men de er ikke sammenliknbare med Campus Life når det kommer til fellesarealer og standard på boliger.

Så spørsmålet er om det er verdt å punge ut med ca. 1500 kr mer hver måned for at jeg skal bo litt luksuriøst. Om det å bo som en vanlig student kan gi meg like mye glede, så ville jeg jo ikke hatt noe problem med det egentlig.

Jeg vet jeg har råd til det, men kommer ikke fra en rik familie og skal prøve å klare meg selv. Men det innebærer kanskje at jeg ikke har så mye penger til overs om jeg i tillegg skal få vært sosial og bli med på ting. Jeg vet jo ikke hvor store disse kostnadene kommer til å bli...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde gjort det, så kan du heller få en liten jobb ved siden av. Jeg hadde jobb på hjemstedet mitt, og jobbet en helg i mnd. Da fikk jeg sett mamma og pappa samtidig, genialt👍😊

Anonymkode: b65be...e3c

Tenker å ha en liten deltidsjobb som kan gi meg litt inntekt og rettferdiggjøre bokostnaden. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært å sett på den eller kun sett bilder?

Hvis du bare har sett bilder sjekk ut forrige ukes ep av tv2 hjelper deg.

Er mye lureri.

Anonymkode: 17d46...a3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er mye lureri.

Er kun bilder jeg har sett, men jeg kan være veldig trygg på at dette ikke er lureri. Dette er studentboliger som drives av seriøse private aktører... De har 600 boliger som leies kun ut til studenter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde fått helt klaustrofobi. Det er alt for trangt hvis layouten du får er den som er på bildet. Det hadde jeg ikke betalt 7000kr for. 

Anonymkode: fd117...b5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv har jeg veldig dyr leie i forhold til mange andre studenter, men for meg var det absolutt verdt det! Jeg slapp å handle møbler ettersom nesten alt var nytt og det sparer man ganske mye på og gjorde selve innflyttingsprosessen mye lettere.  Bruker heller ikke noe penger på buss siden jeg bor så sentralt alt.

Dette er første gangen jeg har bodd hjemmefra og synes det var viktig at jeg skulle trives. Du må selv vurdere om den dyre leien er verdt det for deg, men jeg angrer værtfall ikke på at jeg valgte den litt «dyrere» studentopplevelsen. 

Anonymkode: 90b1e...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selv har jeg veldig dyr leie i forhold til mange andre studenter, men for meg var det absolutt verdt det! Jeg slapp å handle møbler ettersom nesten alt var nytt og det sparer man ganske mye på og gjorde selve innflyttingsprosessen mye lettere.  Bruker heller ikke noe penger på buss siden jeg bor så sentralt alt.

Dette er første gangen jeg har bodd hjemmefra og synes det var viktig at jeg skulle trives. Du må selv vurdere om den dyre leien er verdt det for deg, men jeg angrer værtfall ikke på at jeg valgte den litt «dyrere» studentopplevelsen. 

Når det er sagt så ser det litt trangt ut på bildene og selv om det sikkert er deilig å bo alene virker det som at det er lett å føle seg litt «fanget» der? Jeg bor i kollektiv og synes det er litt deilig å ha en stue og et kjøkken å sitte i og snakke med de andre som bor her også ha et rom man kan trekke seg tilbake på. 

Blir nok for trangt for besøk også… men hvis du trives best alene så skal jeg ikke si noe på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser veldig fint ut selv om det er lite. Kjempefine fellesarealer med mulighet for aktiviteter, egen lesesal og super takterasse.

Jeg hadde slått til. En lett luguber hybel går jo for 5-6K så nærme campus. 

Anonymkode: eaed1...afa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er mye lureri.

Lureri er det ikke. Jeg bodde der fra 2020 - 2021, både standard og kvalitiet var bra.

Men jeg vet ikke om jeg ville ha betalt så mye for luksusen sin del igjen. Jeg betalte 8900 kr, fordi jeg hadde ettroms med alkove. Nå bor jeg i en topp leilighet som er leid ut til 3 stykker i et helt annet område, og betaler 5700 kr. 

Anonymkode: 64975...c02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eget bad og kjøkken er verdt de pengene alle dager i uken.  Hadde fått meg en ekstrajobb hvis det blir trangt økonomisk foran kollektiv.  

Anonymkode: b8ba3...eb0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke leiemarkedet i Trondheim så godt, men jeg synes 7000 for en hybel på Nardo høres mye ut. For litt etter hva du foretrekker så vil jeg trekke fram området som en ulempe. Jepp, det er nært Gløshaugen, men på "feil" side og rimelig langt unna alt annet (bortsett fra Lerkendal stadion om du liker fotball). Personlig synes Nardo er litt kjipt og Nardobakken ligger i tillegg rett ved Thorbjørn Bratts veg som tidvis er ganske tett trafikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lureri er det ikke. Jeg bodde der fra 2020 - 2021, både standard og kvalitiet var bra.

Men jeg vet ikke om jeg ville ha betalt så mye for luksusen sin del igjen. Jeg betalte 8900 kr, fordi jeg hadde ettroms med alkove. Nå bor jeg i en topp leilighet som er leid ut til 3 stykker i et helt annet område, og betaler 5700 kr. 

Anonymkode: 64975...c02

Var det sosiale bra på campus life? Ble det arrangementer mellom de som bodde der, eller var folk der bare for å "bo"? 

Vurderer Sit pga. den høye prisen, men sit har fått nytt bookingssystem som er så uforutsigbart... 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde fått helt klaustrofobi. Det er alt for trangt hvis layouten du får er den som er på bildet. Det hadde jeg ikke betalt 7000kr for. 

Anonymkode: fd117...b5e

Ja, litt ulempe med at det er veldig lite og knapt plass til noe mer... angående besøk så er jo alltids fellesarealet er god mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ikke leiemarkedet i Trondheim så godt, men jeg synes 7000 for en hybel på Nardo høres mye ut. For litt etter hva du foretrekker så vil jeg trekke fram området som en ulempe. Jepp, det er nært Gløshaugen, men på "feil" side og rimelig langt unna alt annet (bortsett fra Lerkendal stadion om du liker fotball). Personlig synes Nardo er litt kjipt og Nardobakken ligger i tillegg rett ved Thorbjørn Bratts veg som tidvis er ganske tett trafikkert.

Skjønner hva du mener at området er på "feil" side. Men det er jo ganske nærme moholt, regner med det skjer litt der? Litt langt unna byen, som kanskje kan være et minus.

Vanskelig å si hva jeg kommer til å få mest nytte av når det kommer til beliggenhet, vanskelig å forutse hvordan jeg skal leve livet mitt i Trondheim... Det viktigste jeg har tenkt fram til nå er at det er nært campus, da jeg vet at jeg garantert vil være der mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eget bad og kjøkken er verdt de pengene alle dager i uken.  Hadde fått meg en ekstrajobb hvis det blir trangt økonomisk foran kollektiv.  

Anonymkode: b8ba3...eb0

Jeg har tenkt den tanken. Hva er det som gjør at mye ekstraarbeid er verdt eget kjøkken og bad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller prøvd å fått en av hybelleilighetene til SiT på Nedre Singsakerslette. Enda mer sentralt mtp grøntarealer, campus, trening, sentrum etc. 

Anonymkode: 68308...45a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du har litt romslig økonomi, hva med å undersøke mulighetene for å kjøpe noe? Da sikkert med foreldre som garanti/med låntaker. 

Anonymkode: 90f91...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville heller prøvd å fått en av hybelleilighetene til SiT på Nedre Singsakerslette. Enda mer sentralt mtp grøntarealer, campus, trening, sentrum etc. 

Anonymkode: 68308...45a

Det er ca 5300 kr i kollektiv på 4 vel? Da får jeg jo ikke eget bad/kjøkken.

Det er mer sentralt ja. Men igjen så vet jeg ikke om beliggenheten sånn sett kommer til å bli så fryktelig viktig så lenge det er nært campus. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom du har litt romslig økonomi, hva med å undersøke mulighetene for å kjøpe noe? Da sikkert med foreldre som garanti/med låntaker. 

Anonymkode: 90f91...0fa

Har litt romslig økonomi ja, men tror vi har sett bort i fra å kjøpe noe... Foreldrene mine vil være sikker på at jeg fullfører studiet og får en jobb før det, og er ikke villig til å ta risikoen med at jeg vil bytte  studieby eller noe annet skjer i løpet av studietiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...