Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg så alene i ekteskapet mitt. Det er som om vi ikke er et team, som om han dolker meg i ryggen og ikke står på min side. For å få ham til å forstå hva jeg mener, ønsker jeg meg links som jeg kan vise ham om slike tanker,  men jeg har ikke klart å finne det riktige.

Tenker på det med å ha felles front - at vi diskuterer noe og så fronter det sammen. Jeg føler han dreier kappa etter vinden - er enig med meg når jeg foreslår noe, men er enig med alle andre et lite øyeblikk etterpå. Han mener nok ikke noe vondt med det, men det sårer meg, for utad oppstår inntrykket av at jeg bestemmer,  når problemet er at han aldri bestemmer seg for noe.

Kan noen hjelpe meg med noen artikler om som kan hjelpe ham med å forstå hvordan jeg føler meg?

Anonymkode: 0cb66...303

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok ikke så mye om at han ikke intellektuelt skjønner deg, men det er ikke viktig for ham å være et team med deg.

Anonymkode: a1789...9ff

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det akkurat det samme problemet med min mann. Det er så frustrerende! Folk tror jeg er sjefen, og det er faktisk litt sårende da vi snakker godt sammen og jeg føler han får sine meninger bedre frem som gjør at han får "bestemme mer", selv om vi er enige om ting. Så det at folk ser på meg som sjefen i forholdet liker jeg ikke.. Er jo han som er feig med å ikke stå opp for valgene VI tar men hiver meg under bussen.. 

For ekspemel : han vil ikke på familiemiddag til sin familie, vi blir enige om å finne på noe annet, han svarer til familien at jeg hadde visst planlagt noe annet så vi kan ikke komme. 

Anonymkode: 6a2c2...007

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For ekspemel : han vil ikke på familiemiddag til sin familie, vi blir enige om å finne på noe annet, han svarer til familien at jeg hadde visst planlagt noe annet så vi kan ikke komme. 

Han tør ikke avvise familien selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har det akkurat det samme problemet med min mann. Det er så frustrerende! Folk tror jeg er sjefen, og det er faktisk litt sårende da vi snakker godt sammen og jeg føler han får sine meninger bedre frem som gjør at han får "bestemme mer", selv om vi er enige om ting. Så det at folk ser på meg som sjefen i forholdet liker jeg ikke.. Er jo han som er feig med å ikke stå opp for valgene VI tar men hiver meg under bussen.. 

Fint å lese at noen forstår. Det kokte over for meg i går når jeg atter følte meg forrådet. 

AnonymBruker
Skrevet

Her må du bestemme deg, enten tolererer du at han framstiller deg som sjefen, eller du må motsi ham på det HVER gang han prater som om du har bestemt noe over hodet på ham. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Her må du bestemme deg, enten tolererer du at han framstiller deg som sjefen, eller du må motsi ham på det HVER gang han prater som om du har bestemt noe over hodet på ham. 

Og hvordan gjør jeg det uten å virkelig virke sjefete ovenfor vennene og familien hans? Det er små stikk, små kommentarer fra dem og han lar dem tro det uten å si "vet du, kona mi spurte faktisk flere ganger hva jeg ønsket, og jeg svarer ikke". 

Veldig fint om noen har noen brukbare linker 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan gjør jeg det uten å virkelig virke sjefete ovenfor vennene og familien hans? Det er små stikk, små kommentarer fra dem og han lar dem tro det uten å si "vet du, kona mi spurte faktisk flere ganger hva jeg ønsket, og jeg svarer ikke". 

Veldig fint om noen har noen brukbare linker 🙂

Jeg hadde brukt humor og framstilt ham som litt vimsete. "Geir, det er jo noe vi sammen avtalte i går, nå husker du jammen feil, kjære rotehode" etc. Eller, "det er jammen ikke alltid han vet helt hva han vil, så da blir det for meg å bestemme noe og håpe det ikke blir for halvgale" etc.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en eks som var sånn, i starten sa han ting til andre som at jeg var sliten og måtte hjem tidlig/at et arr ikke passa for meg, og da sa jeg ok selv om jeg egentlig ville vært lenger eller gått på det arr. Men så dro han det et hakk lenger og begynte å si til folk at han så gjerne ville ditt og datt, men siden jeg ikke ville (altså ikke bare ikke kunne), så gikk det ikke for ham å komme heller. Da satte jeg foten ned og sa, jeg skjønner ikke helt hvorfor du lyver til venner og familie i utgangspunktet, men du får ihvertfall ikke lov til å dra meg inn i løgnene og skylde på meg. 

Du kan være vag, "vi må gå nå", eller 

Lyve på egne vegne "jeg må opp tidlig i morgen" eller

Være ærlig "Jeg blir sliten av mange timer besøk, så nå må jeg hjem" /Jeg orker ikke være sosial så ofte samtidig med jobb, så jeg må si nei takk til å møtes 2 ganger denne uka"

Det artige var at når han var ærlig, blei det ofte godt mottatt. Vertskapet var kanskje slitne selv, eller hadde forståelse. 

Dessverre var hans tendens til å glatte over, og min til å være ærlig, tegn på veldig ulike måter å betrakte verden på, og vi er ikke sammen lenger (jeg dater nå en kronisk ærlig mann). Men jeg er ihvertfall fornøyd med måten jeg sto opp for meg selv den gangen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint å lese at noen forstår. Det kokte over for meg i går når jeg atter følte meg forrådet. 

Nei du er ikke alene. Forstår følelsene dine veldig godt. 

Hva svarer han når du snakker med han? Er han enig med deg der og da? Det er min mann. Men når det kommer til stykket så gjør han aldri det han sier til meg han skal gjøre, han tar den enkleste utvei hver gang. 

For to dager siden sa jeg at vi har problemer i forholdet vårt og at jeg ikke får sove pga alt dette. Jeg merket han tok det mer til seg en før. 

Jeg har bestilt en bok "det kvinner vil ha, det menn vil ha".  Jeg vet ikke om den er relevant i det heletatt, men det var den jeg fant 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg føler meg så alene i ekteskapet mitt. Det er som om vi ikke er et team, som om han dolker meg i ryggen og ikke står på min side. For å få ham til å forstå hva jeg mener, ønsker jeg meg links som jeg kan vise ham om slike tanker,  men jeg har ikke klart å finne det riktige.

Tenker på det med å ha felles front - at vi diskuterer noe og så fronter det sammen. Jeg føler han dreier kappa etter vinden - er enig med meg når jeg foreslår noe, men er enig med alle andre et lite øyeblikk etterpå. Han mener nok ikke noe vondt med det, men det sårer meg, for utad oppstår inntrykket av at jeg bestemmer,  når problemet er at han aldri bestemmer seg for noe.

Kan noen hjelpe meg med noen artikler om som kan hjelpe ham med å forstå hvordan jeg føler meg?

Er man ensom i et forhold, så må du nevne det . Får man ingen foreståelse, så finn noen andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei du er ikke alene. Forstår følelsene dine veldig godt. 

Hva svarer han når du snakker med han? Er han enig med deg der og da? Det er min mann. Men når det kommer til stykket så gjør han aldri det han sier til meg han skal gjøre, han tar den enkleste utvei hver gang. 

For to dager siden sa jeg at vi har problemer i forholdet vårt og at jeg ikke får sove pga alt dette. Jeg merket han tok det mer til seg en før. 

Jeg har bestilt en bok "det kvinner vil ha, det menn vil ha".  Jeg vet ikke om den er relevant i det heletatt, men det var den jeg fant 🤷‍♀️

Han ser ikke problemet, forstår ikke at jeg føler meg sveket. Så derfor ønsker jeg å gi ham noe å lese som kan få ham til å forstå hvordan jeg ser det. Et forsøk på å åpne øynene hans, rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han ser ikke problemet, forstår ikke at jeg føler meg sveket. Så derfor ønsker jeg å gi ham noe å lese som kan få ham til å forstå hvordan jeg ser det. Et forsøk på å åpne øynene hans, rett og slett. 

Dette er nesten som å høre om oss. Jeg tenker at dersom han ikke vil/ikke ser problemet så vil neppe litteratur på området hjelpe. For at han skal være interessert i å tilegne seg kunnskap fra litteratur så må han være nysgjerrig på problemet i utgangspunktet, og det høres det ikke som han er. 
For meg høres det ut som dere også er fanget i en lite konstruktiv grunnscene hvor du presser og han flykter. 
En god parterapeut som kan tolke mellom dere er kanskje den eneste veien ut v dette. 

Anonymkode: 7c887...533

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er nesten som å høre om oss. Jeg tenker at dersom han ikke vil/ikke ser problemet så vil neppe litteratur på området hjelpe. For at han skal være interessert i å tilegne seg kunnskap fra litteratur så må han være nysgjerrig på problemet i utgangspunktet, og det høres det ikke som han er. 
For meg høres det ut som dere også er fanget i en lite konstruktiv grunnscene hvor du presser og han flykter. 
En god parterapeut som kan tolke mellom dere er kanskje den eneste veien ut v dette. 

Ja, vi er nok fanget. Jeg har egentlig stort sett resignert, men i går ble jeg så såret av det at jeg for en gangs skyld sa noe igjen. 

Litteratur hjelper kanskje ikke,  men en artikkel av en parteraut eller artikkel om sunn kommunikasjon kunne kanskje åpne bittelitt for forståelse. Han er vokst opp med temmelig dårlig kommunikasjon og ei mor som var veldig kontrollerende. Løsningen hans var stort sett å si "ja,ja" og la det gå inn det ene øret og ut det andre øret. Han liker ikke diskusjoner og uenighet, så det er vanskelig å ta ting skikkelig opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Parterapi tror jeg det blir vanskelig å få ham med på. Bor på landet, så ikke all verden av tilbud heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Parterapi tror jeg det blir vanskelig å få ham med på. Bor på landet, så ikke all verden av tilbud heller.

Familievernkontoret har tilbud over hele landet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Familievernkontoret har tilbud over hele landet. 

Trodde det var for par med barn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trodde det var for par med barn?

Ikke bare for de med barn, men de prioriterer de med barn ved stor pågang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...