Gå til innhold

Har lengden på lyspæren noe å si? Og andre spørsmål om glødepære vs. moderne pærer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må kjøpe ny lyspære til nattbordlampen hos moren min. Hun hamstret glødepærer før de forsvant, så det har hun brukt til nå. Jeg skjønner ikke helt hva slags lyspære jeg skal bytte ut den gamle med. Lurer på om størrelsen på lyspæren ellers har noe å si? Tenker da på lengde og diameter. Jeg har skjønt at sokkelen på den pæren som står i nå heter E27.
Det står ingenting på selve lampen, men den er eldgammel (antagelig fra 50- eller 60-tallet). Den fikk ny ledning for rundt 20 år siden. Tåler så gamle lamper moderne lyspærer? 

Ser også at det finnes noe som heter filamentpære og at den liksom skal minne om glødepære, så tenker at det kanskje er det beste å kjøpe til mamma. Men de pærene ser veldig gule ut, gir de greit nok lys til at man ser noe? Selv om det er en nattbordslampe må det være lys nok til at hun finner veien til do om natten. Bør jeg droppe å kjøpe filamentpære?
Ser også at det selges frostede og matte pærer. Ser for meg at disse gir ganske godt lys, men uten å blende, så det er kanskje et bedre alternativ? 

Tar i mot alle tips med stor takk! 

Anonymkode: f2c19...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så lenge du kjøper E27 så går det fint

Anonymkode: 3a1e9...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moderne led-lyspærer tar mindre strøm og lager mindre varme, så du kan fint bruke det.

Pæra må ikke være for stor for lampa, men ellers er det bare størrelsen på sokkelen som er viktig. 

På noen lamper er litt av pæra synlige. Da må du tenke over utseende på pæra. Tidlige led-pærer kunne være ganske stygge, men de er blitt bedre.

Filamentpærer er bare nødvendig der pæra er veldig synlig. 

Siden din mor er en eldre dame er det viktig at pæra er sterk nok, siden dårlig belysning er årsak til mange fall blant eldre.

Anonymkode: 4d463...967

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde og omkrets har ikke noe å si. Bare kjøp en som får plass i lampen 😊 Filamentpærer er pene å bruke hvis lyspæren er synlig, men kan også bli skarpe å se på dersom de har mye styrke og det ikke er noe skjerm rundt. 

En lyspære som tilsvarer 25w vil ofte være nok. Kanskje en som tilsvarer 40w hvis hun ser dårlig/liker mye lys. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! :) 

Det er lampeskjerm på lampen, så man ser egentlig ikke pæren.
Men gir de ulike pærene (filament, klar, frostet, matt) like godt lys, eller er det noen som er litt bedre enn de andre?
Det er viktig å få en pære med godt lys, men det må være varmhvitt lys.

Hvordan finner jeg ut av hvor mange watt lampen tåler? For det er vel som regel noen begrensninger der, eller gjelder ikke det for LED-pærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar! :) 

Det er lampeskjerm på lampen, så man ser egentlig ikke pæren.
Men gir de ulike pærene (filament, klar, frostet, matt) like godt lys, eller er det noen som er litt bedre enn de andre?
Det er viktig å få en pære med godt lys, men det må være varmhvitt lys.

Hvordan finner jeg ut av hvor mange watt lampen tåler? For det er vel som regel noen begrensninger der, eller gjelder ikke det for LED-pærer?

De ulike pærene gir like godt lys, spesielt bak en skjerm. Det du må se etter er lysstyrke, Lumen, og lysfarge, Kelvin. 

2700 Kelvin gir varmhvitt lys.

Lumen husker jeg ikke, men se på boksen, der står det hva slags glødepære den tilsvarer. Jeg ville kjøpt det som tilsvarer 40 W glødepære til nattbordslampe og lampetter. 60W eller mer til taklamper.

Led tar mye mindre strøm og lager mindre varme enn gammeldagse pærer. Derfor kan alle led-pærer brukes i gamle lamper, så lenge de passer.

Det finnes fremdeles moderne pærer som ikke er led. Ikke kjøp dem, de er dårligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 16.26):

De ulike pærene gir like godt lys, spesielt bak en skjerm. Det du må se etter er lysstyrke, Lumen, og lysfarge, Kelvin. 

2700 Kelvin gir varmhvitt lys.

Lumen husker jeg ikke, men se på boksen, der står det hva slags glødepære den tilsvarer. Jeg ville kjøpt det som tilsvarer 40 W glødepære til nattbordslampe og lampetter. 60W eller mer til taklamper.

Led tar mye mindre strøm og lager mindre varme enn gammeldagse pærer. Derfor kan alle led-pærer brukes i gamle lamper, så lenge de passer.

Det finnes fremdeles moderne pærer som ikke er led. Ikke kjøp dem, de er dårligere.

Så bra, takk for gode råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...