AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #1 Skrevet 2. mars 2022 Obs: Lang post. Pleier ikke å spørre om seriøse ting på forum, men nå må jeg bare få inn noen andre stemmer. Jeg er mye syk og dårlig, og har ofte problemer med å komme meg ut og gjøre det jeg vil pga kronisk sykdom. Altså dessverre ikke i jobb. Han ville lenge ha hund og jeg var opptatt av det realistiske, og sa at det ikke fungerte i min situasjon, da jeg ville måtte gjøre det meste når han var på jobb. Tingen er at jeg og mannen kjøpte en hund for et år siden. Det kom av et ønske vi hadde om å ta vare på et dyr, å dele et ansvar sammen. Jeg var så lei av å la sykdommen diktere hverdagen og tenkte at jeg skulle få det her til, og at flere turer også kunne gjøre meg bedre. Kall det voldsom optimisme eller noe sånt. Nå som det har gått et år kan jeg ærlig talt si at jeg føler meg dum. Den tunge valpetiden er heldigvis over, og hun tisser ikke lenger inne osv, men det er utrolig krevende for meg å ha dette ansvaret hver dag. Visse dager det nesten umulig å gå ut på grunn av formen min, men jeg må jo. Når jeg ligger nede for telling ser jeg hvordan hun hadde hatt godt av en lengre tur og mer lek, og så får jeg det ikke til. Det blir med et par kortere tisseturer, og bare det kan koste mye. For meg er det dessverre ganske lite glede forbundet med det å ha hund. Til dere som blir bekymret for hunden: når mannen kommer hjem går de en lengre tur, og hun blir på ingen måte neglisjert. Men jeg vet hun hadde hatt glede av mer aktivitet og lek. Og jeg har bare ikke sjans . Mannen har selvfølgelig blitt glad i denne hunden. Han vil beholde henne, men han hører også det jeg sier, og forstår situasjonen, virker det som. Han går turer med henne når han er hjemme, og bidrar som han skal, bare så det er sagt. Jeg føler at jeg har kjøpt enda mer dårlig samvittighet. Vet ikke om noen av dere er syke, men vi som er syke hele tiden føler mye på at vi ikke strekker til. Og jeg forstår selvfølgelig at dette utelukkende er min feil, som jeg burde forutsett. Hadde jeg bare tenkt på mitt og hundens beste ville jeg omplassert henne til noen som kunne gi henne mer, nesten garantert. Men jeg er utrolig redd for hvordan dette vil påvirke mannen, hvis han nå åpner opp for muligheten. Jeg vurderer å legge diskusjonen død for hans skyld. Det er jo ikke sånn at hunden lider, det er at hverdagen min, som allerede er tøff, har blitt mer slitsom etter at vi fikk henne. Og jeg og mannen har et veldig fint forhold, som betyr mer for meg enn alt annet egentlig. Jeg vil ikke risikere å skade det, og det er jo en grusom følelse å gjøre ham trist. Han blir selvfølgelig ganske emosjonell av temaet. Det føles som en stor fiasko, og jeg hadde virkelig ingen planer om å bli en av disse egoistiske dyreeierne som bare ga opp fordi det var vanskeligere enn antatt. Vi har diskutert om det ville hjulpet å la noen passe henne av og til, og prøvd på dette, men det er jo hverdagen som er problemet. Det jeg lurer på er hva dere tenker om det jeg skriver. Kan også legge til at jeg også har blitt glad i hunden, og at tanken på å ikke ha henne er blandet. Jeg tror nok jobben og pliktfølelsen har kommet litt i veien for at jeg har knyttet meg ordentlig til henne, og derfor er det nok lettere for meg å tenke på dette enn for ham. Det er ikke gøy å være syk uansett situasjon, men det er verre med dette ansvaret. Samtidig lurer jeg på om dette er en av de gangene hvor jeg rett og slett må innrette meg og glemme hele greia. Trenger noen upartiske stemmer. Anonymkode: 4882b...d83
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #2 Skrevet 2. mars 2022 Har dere vurdert å få en ungdom eller hjemmeværende i nærheten til å gå en tur med hunden på dagtid, enten på fast basis eller ved behov? Anonymkode: cb1ba...0e1 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #3 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere vurdert å få en ungdom eller hjemmeværende i nærheten til å gå en tur med hunden på dagtid, enten på fast basis eller ved behov? Anonymkode: cb1ba...0e1 Ja, det hadde vært fint, vet bare ikke helt hvor man finner sånne. Er det noen fb-gruppe du vet om, for eksempel? Anonymkode: 4882b...d83
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #4 Skrevet 2. mars 2022 Har bare funnet hundeluftere som tar betalt, og det blir jo dyrt hvis man skal gjøre det nesten hver dag. Anonymkode: 4882b...d83 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #5 Skrevet 2. mars 2022 Heng opp en lapp på nærbutikken med bilde av hunden og spør om noen kunne tenke seg en turkamerat noen formiddager i uka. Kanskje en aktiv pensjonist eller noe kunne tenke seg det? Anonymkode: c2b98...3c0 9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #6 Skrevet 2. mars 2022 Vi har også hund. Og jeg har problemer med å gå ute når det er glatt. Nå har vi også en baby og da er det ikke bare for meg å gå turer da jeg ikke får vogna ned trappa. Så her lufter mannen , hund før jobb. Så tar jeg hunden rett utenfor mens baby sover, så han får tisse. Å så får han tur når mannen kommer hjem. Det funker fint her hvertfall Anonymkode: 934f8...0e7 4
Tvist Skrevet 2. mars 2022 #7 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det hadde vært fint, vet bare ikke helt hvor man finner sånne. Er det noen fb-gruppe du vet om, for eksempel? Anonymkode: 4882b...d83 Matmor trenger en hjelpende hånd er en facebookgruppe . Ellers er det støtt og stadig folk på finn som tilbyr seg å lufte hunder. Hos oss finnes det også en hundebarnehage. Kanskje brukt det et par dager i uken om det er i nærheten. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #8 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det hadde vært fint, vet bare ikke helt hvor man finner sånne. Er det noen fb-gruppe du vet om, for eksempel? Anonymkode: 4882b...d83 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har bare funnet hundeluftere som tar betalt, og det blir jo dyrt hvis man skal gjøre det nesten hver dag. Anonymkode: 4882b...d83 Tror ikke du finner noen som gidder å gjøre det helt gratis. Om du finner en ungdom så kanskje det blir billigere enn en litt mer proff hundelufter? Dersom dere har noen naboungdom som har lyst å tjene litt ekstra kanskje? Legg ut på facebook på lokal kjøp-salg-gis bort-gruppe? Frivillighetssentralen? Anonymkode: cb1ba...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #9 Skrevet 2. mars 2022 De aller fleste hunder, min inkludert, er alene hjemme hele arbeidsdagen. Så lenge mannen din aktiviserer hunden på ettermiddagene ser jeg ikke helt problemet. Deres hund får selskap og små lufteturer i løpet av arbeidsdagen, det er mer enn de fleste andre får. Anonymkode: 620af...0c8 27
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #10 Skrevet 2. mars 2022 eventuelt så kan dere kanskje legge ut en annonse på for eksempel Finn.no eller lignende. om noen ønsker å være frivillig hundepasser... Anonymkode: c687b...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #11 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De aller fleste hunder, min inkludert, er alene hjemme hele arbeidsdagen. Så lenge mannen din aktiviserer hunden på ettermiddagene ser jeg ikke helt problemet. Deres hund får selskap og små lufteturer i løpet av arbeidsdagen, det er mer enn de fleste andre får. Anonymkode: 620af...0c8 Ja, og det er bra. Hun får det hun trenger, poenget er vel at jeg egentlig ikke orker å gi det. Men det er godt å høre at hun sannsynligvis har det bra! Anonymkode: 4882b...d83 2
Jadaomatte Skrevet 2. mars 2022 #12 Skrevet 2. mars 2022 Hvilken rase er det? Hunden vil vanligvis roe seg når den bikker puberteten (+- 2år) Venner du hunden til flere lange turer hver dag, så vil den ha det. Venner du den til å kun tisse på morgenen og ikke tur før på ettermiddagen/kvelden, så er den fornøyd med det. Jeg er også kronisk syk, hunden min er vant til at turer varierer. Han må ha en dytt i ræven om det regner ute på morgenen. Mental trening er også veldig effektivt, søk i hagen etc. 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #13 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tror ikke du finner noen som gidder å gjøre det helt gratis. Om du finner en ungdom så kanskje det blir billigere enn en litt mer proff hundelufter? Dersom dere har noen naboungdom som har lyst å tjene litt ekstra kanskje? Legg ut på facebook på lokal kjøp-salg-gis bort-gruppe? Frivillighetssentralen? Anonymkode: cb1ba...0e1 Jeg kunne gjerne luftet noens hund helt gratis. Kan ikke ha hund selv på grunn av allergi i familien, så det hadde vært kjempekjekt. Det er jo mange som går på tur uansett og ville synes det er koselig med en firbeint turvenn? Jeg ville ikke utelukket det i hvert fall! Anonymkode: 2a4c6...ca3 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #14 Skrevet 2. mars 2022 Synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, det høres ut som om hunden får det den trenger! Et bytte av hjem vil nok være verre for hunden enn at dere fortsetter slik det er nå. For å lette litt på samvittigheten din går det kanskje an å kjøpe inn litt ulike leker som kan fylles med godbiter (f. Eks. Kong) som du kan ha liggende og gi en gang eller to i løpet av dagen, slik at hunden blir stimulert mer? Anonymkode: 864e7...a57 3
pautina Skrevet 2. mars 2022 #15 Skrevet 2. mars 2022 Hvis mannen går nok tur så er denne hunden kjempe heldig. De fleste er alene arbeidsdagen, det slipper denne for du er hjemme. Han ønsket seg hunden og tar ansvaret, du er bare en super bonus for den. Snu tankene fra at du er utilstrekkelig som streng tatt ikke ville ha hund til at tilstedeværelsen din og at du i tillegg av og til orker noe med den gjør den super heldig. Omplasserer dere ender den mest sannsynlig hos noen som gir den det mannen din gir og ingen bonus person på dagen 8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #16 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det hadde vært fint, vet bare ikke helt hvor man finner sånne. Er det noen fb-gruppe du vet om, for eksempel? Anonymkode: 4882b...d83 Heng opp lapp på butikken der du bor? De pleier å ha en oppslagstavle. Hundelufter ønskes, mot en liten betaling? Mange mennesker elsker å gå tur, og en del vil sikkert se det som en hyggelig bonus å få en hund med på denne turen daglig. Noen som kan leke litt med hunden samtidig, aktivisere den og gå en god tur. Men samtidig er det vel ikke slik at hunder krever flere lange turer pr dag...? Du skriver jo at mannen din går tur med den når han kommer hjem, og en slik lang tur pr dag holder jo, skulle jeg tro. Er det lov å spørre hvilken rase det er? Aktivitetsbehovet varierer fra rase til rase. Er det en mops eller en husky, liksom... Anonymkode: b2159...ff5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #17 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Heng opp lapp på butikken der du bor? De pleier å ha en oppslagstavle. Hundelufter ønskes, mot en liten betaling? Mange mennesker elsker å gå tur, og en del vil sikkert se det som en hyggelig bonus å få en hund med på denne turen daglig. Noen som kan leke litt med hunden samtidig, aktivisere den og gå en god tur. Men samtidig er det vel ikke slik at hunder krever flere lange turer pr dag...? Du skriver jo at mannen din går tur med den når han kommer hjem, og en slik lang tur pr dag holder jo, skulle jeg tro. Er det lov å spørre hvilken rase det er? Aktivitetsbehovet varierer fra rase til rase. Er det en mops eller en husky, liksom... Anonymkode: b2159...ff5 Det er en golden retriever. Takk for svaret ditt. Anonymkode: 4882b...d83
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #18 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne gjerne luftet noens hund helt gratis. Kan ikke ha hund selv på grunn av allergi i familien, så det hadde vært kjempekjekt. Det er jo mange som går på tur uansett og ville synes det er koselig med en firbeint turvenn? Jeg ville ikke utelukket det i hvert fall! Anonymkode: 2a4c6...ca3 Ja, det det er sikkert verdt et forsøk 😊 ser at omplassering sitter langt inne for folk, og det var egentlig det jeg regnet med. Anonymkode: 4882b...d83
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #19 Skrevet 2. mars 2022 Høres ut som hunden får det den trenger, mange hunder er jo alene hjemme hele arbeidsdagen. Men du kan gjerne forhøre deg om det er noen i omgangskretsen eller borettslaget som ønsker å har med hunden på tur på dagtid. Jeg skulle gjerne hatt hund men har dessverre ikke muligheten, jobber turnus og går mye tur på dagtid, og hadde med glede tatt med med hunden til en nabo/venn på tur. Anonymkode: ca284...7a3
Eevee Skrevet 2. mars 2022 #20 Skrevet 2. mars 2022 Hunden får lang tur på ettermiddagen av mannen. Orker du ikke gjøre noe på dagtid, lar du være. Ikke få dårlig samvittighet for det? De fleste familiehunder er hjemme alene på dagtid uansett. Si til mannen at lufting blir hans ansvar 100%, senk skuldrene og kos deg med hunden inne ☺️ 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå